Radu Tănase, co-fondator Calif, spune că crede cu tărie că un antreprenor la început de drum trebuie să aibă neaparat un plan de business. Cum l-a ajutat acest plan în propria călătorie ca antreprenor, alături de multe alte insight-uri valoroase, poți descoperi în interviul de mai jos:
Dorința de a deveni antreprenor
În primul rând, nu a fost doar dorința mea. A fost o dorință comună alături de partenerii mei, nu sunt singur în acest business. Dorința a venit într-un moment în care zona de food avea nevoie de lucruri noi. Ne-am orientat către partea asta pentru că am simțit o nișă care nu era exploatată așa cum ne gândeam noi că ar fi trebuit să fie exploatată.
La momentul respectiv, fast-food era egal cu junk-food, cel puțin segmentul în care activăm noi era extrem de jos, nu erau decât câțiva reprezentativi, în rest existau doar la colțuri de bloc și intersecții din cartiere. Atunci am zis că e momentul să facem ceva diferit. Noi, cei trei parteneri, veneam din domenii diferite și cunoștințele noastre comune puse cap la cap se completau. Cred că asta a fost cheia succesului și de asta ne-am înțeles și ne înțelegem bine în continuare.
Povestea Calif
Calif a apărut după o serie întreagă de cercetări. Îmi aduc aminte cât de mult am lucrat până am creionat de la nume până la logo, proceduri de lucru, oameni, centru de producție și așa mai departe.
Importanța planului de business la începuturile companiei
Da, am pornit cu un plan de business, lucru care ne-a diferențiat. Fără a-ți face o proiecție a viitorului, o previziune, fără a ști ce cheltuieli ai, nu poți da drumul unui business. Adică poți, foarte mulți o fac, dar numai 10% din business-urile deschise în ultimul an reușesc.
Cele mai mari provocări întâmpinate
Una din cele mai mari provocări este cea în care ne aflăm chiar acum, se numește Condimental de Calif. Condimental de Calif vine după o muncă de aproape șapte ani cu unitățile Calif și este momentul să venim cu ceva nou. O consider provocarea noastră, este practic următoarea treaptă, versiunea 2.0. a Califului, deoarece prin acest brand am revoluționat cumva domeniul fast-food-ului.
Sunt mândru că în momentul de față lucrăm cu tehnologii de ultimă generație care ne permit accesul de oriunde suntem în lumea asta, în timp real, pe telefonul mobil, să știm ce se coace, când se coace, la ce temperatură, dacă sunt erori. Chestiile astea nu fac decât să ajute și să ai informații în timp real care se pot transforma în lucruri bune.
Închiderea magazinului din Centrul Vechi al Capitalei
E normal să te afecteze orice închidere. Aia a fost prima noastră unitate pe care am deschis-o, practic acolo am început totul. Noi am închis această unitate după evenimentul Colectiv, după ce toată legislația din România a luat un curs normal și e foarte bine că mergem către normalitate. Toți au crezut că am închis pentru că suntem într-o clădire cu risc seismic. Nu e adevărat, acea clădire nu are bulină, ulterior fațada i-a fost refăcută. De ce am închis? Unii au zis efectiv că suntem nebuni și o recunosc.
După momentul Colectiv, noi nu am mai avut voie să avem terasă închisă în centrul istoric al Bucureștiului, știam toate problemele din spate, primăria și ISU nu puteau face față cu atâtea dosare și noi nu am avut undă verde pentru această terasă. În România avem cinci luni de frig, așa că am pus în balanță: vrem să avem un punct de lucru cu doar două mese în interior (8 locuri) în care să servim la tejghea afară pe o vreme răcoroasă un produs care nu are niciun fel de potențiator sau altă substanță care să ți-l țină umed-cald sau să așteptăm rezolvarea acestor probleme.
Nu am vrut să ne batem joc de clienți, pentru că ei aveau de suferit. Am luat o hotărâre grea, dar am zis că închidem pentru că sunt mai importanți clienții. Ca atare, am redistribuit personalul din acea unitate și încă așteptăm să se remedieze lucrurile în centrul istoric.
Planuri de viitor
Eu am planuri mărețe, dar trebuie să vă spun că ne dorim să devenim un brand foarte cunoscut, nu numai la nivel de București, ci și la nivel de țară. Dacă ne ajută Dumnezeu să o ținem așa, poate și în afara țării, vom vedea. Planurile sunt mărețe. Avem energie, avem oameni frumoși alături de noi, avem oameni puternici cu care putem merge foarte bine mai departe și nu ne oprim. Suntem tineri.
Antreprenoriatul în România
În România să fii antreprenor înseamnă să lupți foarte mult. Nu lupți împotriva sistemului, trebuie să lupți tu pentru visul pe care îl ai. Lupta asta nu se dă dintr-un birou. Noi am visat că o să dăm lupta doar de pe calculator, dar nu e adevărat. O poți aduce în zona asta foarte mult, în schimb ai nevoie să te implici activ, să poți să înveți oamenii. Din punctul ăsta de vedere, antreprenoriatul în domeniul nostru este unul greu pentru că mulți se văd proprietari și cred că știu totul. E greu, dar nu imposibil.
Pentru mine, personal, este o provocare enormă. Eu sunt o fire care emană un dinamism continuu și atunci pot să spun că mi-e ușor. În schimb, recunosc că mi-a fost foarte greu, dar am trecut cu calm. Există un punct ca atunci în momentul în care faci sport și alergi, ajungi în punctul în care ori te dai bătut, ori treci peste el și devii robot. Așa am devenit noi roboți. Nu ne-am dat bătuți, nu am renunțat la nicio chestiune propusă. Eu zic că merită să încerci să fii antreprenor.
Recomandări pentru antreprenorii la început de drum
Un antreprenor la început de drum trebuie să aibă neapărat un plan de business. Suma de bani investită să nu reprezinte toate resursele financiare. Din suma aia de bani, are nevoie de o rezervă care trebuie să îl ajute să supraviețuiască poate până la un an.
O altă parte importantă este marketing-ul afacerii. Pentru mine e un element foarte important pentru că foarte mulți în domeniul nostru cred că vin clienții oricum dacă ai un restaurant. Nu e adevărat, tu trebuie să te promovezi. Promovarea înseamnă bani, deci trebuie să știi să îți gestionezi niște bugete. La început sunt mai mari, iar pe măsură ce crește brand-ul, pot scădea. Am dat exemple de câteva lucruri importante pentru un antreprenor, dar sunt mult mai multe pe lângă.