În săptămâna Ilie Bolojan a fost desemnat premier de către președintele Nicușor Dan, evomag și-a listat produsele pe marketplace-ul Trendyol și grupul Autonom a intrat în acționariatul retailerului de optică Lensa. În plus, în acest episod din „Pastila de antreprenoriat” psihologul Corina Chirileasa ne vorbește despre tiparele de gândire care sabotează antreprenorii, în doza de wellbeing.
- Hai în programul Romania ClimAccelerator 2025. Ai un startup care dezvoltă soluții CleanTech sau GreenTech și vrei să-l dezvolți accelerat? Înscrie-l la Romania ClimAccelerator 2025! Programul organizat de Impact Hub Bucharest și partenerul principal Rompetrol (cu sprijinul Climate-KIC) susține afacerile verzi cu soluții inovatoare în domenii precum mobilitatea urbană, energie regenerabilă, agricultură inteligentă pentru climă, orașe sustenabile, economie circulară, reducerea emisiilor industriale, educație ecologică și consum responsabil. Vor fi selectate 15 startupuri pre-seed stage, respectiv 10 startupuri seed stage. În cadrul programului care se desfășoară online, între septembrie și noiembrie 2025, afacerile vor participa la workshopuri de rafinare a modelului de business, la întâlniri cu grupuri de experți, la sesiuni de pitching și peer sharing. În plus, vor primi consultanță de business, pregătire pentru accesarea de investiții și sprijin pentru atragerea clienților. Programul se află la a cincea ediție, iar aplicațiile se primesc până pe 11 august.
- Grupul Autonom a intrat în acționariatul retailerului de optică Lensa. ATM Ventures, deținut de fondatorii grupului Autonom, a preluat un pachet de acţiuni în cadrul Lensa, cel mai mare retailer de optică de pe piața locală. Grupul Autonom, lider independent pe piețele de leasing operațional și rent-a-car din România, susține, prin ATM Ventures, un portofoliu de peste 30 de investiții locale în fază de creștere. Tranzacția recentă are ca obiectiv sprijinirea dezvoltării sustenabile a retailerului de optică. Lensa activează în România de 12 ani și este un business 100% românesc. Afacerea a avansat accelerat, ajungând la 94 de magazine în România, Republica Moldova și Bulgaria. În 2024, compania a raportat datorii totale de 115 de milioane de lei la o cifră de afaceri de aproape 200 de milioane de lei.
- Evomag.ro s-a listat pe Trendyol. Marketplace-ul de origine turcă Trendyol și-a consolidat oferta de electronice și electrocasnice, prin listarea pe platformă a mii de produse din peste 100 de categorii de pe evomag.ro. Acesta din urmă este unul dintre cei mai importanți jucători pe piaţa online de electro-IT din România. Trendyol a fost fondat la Istanbul în 2010, este primul decacorn din Turcia și este deținut în proporție de 70% de Alibaba Group. Aplicația a fost lansată la noi în ianuarie 2024 și are un depozit în judeţul Ilfov. România a devenit într-un singur an cea mai importantă piață a companiei din Europa Centrală și de Est (70% dintre clienții din această zonă vin din țara noastră). În paralel, aplicația face influencer marketing cu 5.000 de creatori de conținut din țara noastră, unde are 2 milioane de cumpărători activi. Din decembrie 2024 încoace, Trendyol a derulat un program accelerat de integrare a afacerilor românești în platformă. Aceasta include acum 300 de selleri autohtoni, mulți dintre ei întreprinderi mici și mijlocii. Obiectivul companiei turcești este să integreze 5.000 de selleri și branduri românești până la finalul anului. Evomag a fost fondat de Mihai Pătraşcu acum 20 de ani și mizează în ultimii ani pe listarea pe marketplace-uri online. Vânzările generate astfel de companie reprezintă aproximativ 15% din total. Evomag este singurul magazin online din țara noastră prezent pe toate platformele majore de tip marketplace: eMAG, Trendyol, Glovo, Bringo, Tazz și Decathlon. În 2024, magazinul online a avut o cifră de afaceri de aproape 49 de milioane de euro şi un profit net de 237.000 de euro, dublu comparativ cu anul anterior.
- 5 judeţe din ţară au exporturi în valoare de 49% din totalul național. Radiografia exporturilor locale arată că doar 20 de judeţe din țara noastră au reuşit să depăşească pragul de 1 miliard de euro, în 2024. România exportă bunuri în valoare totală de aproape 92,7 miliarde de euro, potrivit Institutului Naţional de Statistică. Aproape jumătate din această sumă este asigurată de piața locală de automobile și componente auto. Cifra este în uşoară scădere faţă de anul anterior, când valoarea exporturilor naționale a fost de 93 de miliarde de euro. Această evoluţie negativă indică o scădere a producţiei locale de bunuri precum cauciuc prelucrat, oţel, fier sau lemn. România importă mai mult decât exportă, ceea ce arată că economia locală se bazează mai mult pe consum decât pe producție. Ca urmare, țara noastră are un deficit comercial de 33 de miliarde de lei. Din acest total de 92,7 miliarde de euro, 49% (adică 45,4 de miliarde de euro) sunt exporturi făcute din 5 județe. Bucureștiul conduce detașat topul exportatorilor, cu 19 miliarde de euro, urmat de județele Timiș, Argeș, Ilfov și Brașov.
- S-a lansat FlowX.AI5, tehnologia prin care băncile și companiile de asigurări își actualizează rapid procesele. FlowX.AI5 e dezvoltată de FlowX.AI, o platformă locală care ajută companiile să-și accelereze digitalizarea în serviciile financiare și de onboarding. Noua tehnologie permite băncilor și asiguratorilor să-și modernizeze procesele de 4-8 ori mai rapid, mai sigur și mai ieftin decât metodele tradiționale. FlowX.AI5 are o arhitectură multi-agent care permite scalarea rapidă și constantă pe un model existent. Agenții se conectează la date din sute de sisteme, analizează modificările apărute într-un anumit domeniu (legislativ sau juridic), identifică ajustările care trebuie operate în fluxurile de lucru și trimite propuneri către dezvoltatorii infrastructurii IT a unei bănci, de exemplu. După aprobare, schimbările sunt implementate în câteva secunde. Platforma are un sistem propriu, prin care fiecare echipă își creează agenți AI personalizați, în funcție de nevoi, și propune o integrare naturală a AI-ului în modul de lucru al oamenilor. Într-o primă fază, FlowX.AI5 va putea fi folosită gratuit, într-un plan de tip Community Edition. Asta va permite echipelor de dezvoltare și departamentelor IT să exploreze și să testeze capabilitățile platformei într-un mediu de dezvoltare sigur și controlat.
Doza de învățare
E vremea pentru doza de învățare a episodului. Azi vorbim despre 5 moduri în care poți folosi inteligența artificială pentru a-ți crește businessul e-commerce. La ediția de primăvară a GPeC Summit, speakerii Andy Crestodina și Scott Brinker au explicat cum poți folosi în marketing această tehnologie care evoluează rapid, pentru a nu te simți copleșit. Cei doi sunt experți internaționali în SEO, Analytics, MarTech și – mai nou – AI generativ.
- În primul rând, folosește AI-ul ca instrument pentru creșterea calității, nu doar pentru eficiență. Inteligența artificială nu înlocuiește munca unui om de marketing, ci îi transformă abordarea: întreabă-te constant cum te poate ajuta să îți îmbunătățești rezultatele și să identifici punctele slabe ale brandului pe care îl promovezi.
- Apoi, reține că trebuie să rafinezi prompturile introduse în modelul AI folosit, pentru a le crește claritarea, structura și eficiența. Salvează-le într-o librărie internă, de unde le poți împărtăși cu echipa ta, pentru a crea mesaje de brand coerente și targetate.
- O afacere poate folosi AI-ul pentru a crea și rafina portretul-robot al clientului. Pe baza acestuia, instrumentul va genera ulterior toată informația pe care i-o ceri. Odată ce știe care este publicul-țintă, cere-i să-ți creeze o strategie de conținut. Aceasta poate conține idei de postări, studii, cuvinte-cheie care să te ajute să rankezi în Google, CTA-uri, clipuri video sau idei de parteneriate de PR relevante pentru clienții tăi.
- O altă direcție concretă de utilizare a inteligenței artificiale într-un business digital este SEO. AI-ul îți poate analiza și cele mai importante pagini din magazinul tău online, apropo de conversii și venituri. Cere-i o listă de elemente care lipsesc din pagini, din punctul de vedere al avatarului tău de client și apoi optimizează-le. Poți proceda la fel cu paginile competitorilor tăi.
- A cincea idee este legată de datele nestructurate despre clienți. De exemplu, apeluri telefonice înregistrate, e-mailuri, tichete deschise la departamentul de relații cu clienții, mesaje și comentarii primite via formulare online, chatbot sau social media. Toate conțin insight-uri despre clienți, care pot fi interpretate eficient de AI și distilate, pentru a înțelege mai bine consumatorii și a le oferi ce și doresc – recomandări personalizate de produse, traducere automată, pachete de produse etc.
Descoperă în articolul de pe Startarium exemple de prompturi pe care le poți folosi pentru a-ți îmbunătăți eforturile de marketing.
Doza de wellbeing
Am stat de vorbă cu psihologul clinician Corina Chirileasa (coach acreditat și psihoterapeut în formare) despre tiparele de gândire care sabotează antreprenorii.
Ce-ți spui (ca om de business) poate să te ducă la epuizare, pentru că se bazează pe ce gândești și influențează ce faci și cum te simți. Gânduri ca „Trebuie să muncesc mai mult ca să reușesc. Și nu-mi permit să mă opresc acum. Dacă mă opresc, risc să pierd tot. Și dacă nu fac eu, nu face nimeni bine... nu, n-am pe cine să pun să facă asta, trebuie s-o fac tot eu. N-am voie să greșesc, pentru că alți oameni depind de mine” îi sabotează pe mulți antreprenori și freelanceri.
Cum poți să reduci în mintea ta aceste tipare de gânduri sabotoare:
- Primul pas e să te observi. Când mai apare un gând de genul ăsta, te oprești un pic și-ți spui: „Hei, te-am prins. Ești un gând, nu ești un adevăr absolut”. Asta presupune să înveți, să fii atent(ă) la ce îți spui constant în minte.
- Al doilea pas e să revii din minte în prezent și să te conectezi la simțuri. Inspiri și expiri conștient, atingi o suprafață, te conectezi la ceea ce auzi. Poți să-ți programezi pauzele astea de simțit (câteva minute, de mai multe ori pe zi) ca și cum ar fi sarcini de lucru, pentru că ele îți resetează sistemul nervos și temporar măcar te scot din tiparul ăsta de gânduri, emoții și comportamente care nu-ți fac bine.
- Al treilea pas este să reformulezi aceste convingeri, să le faci să sune diferit. De exemplu, „Dacă nu fac eu, n-o face nimeni bine”. Dacă verifici un pic gândul ăsta, nu-i complet adevărat. Unii oameni pot face multe lucruri, chiar mai bine ca tine. Și există și multe feluri în care lucrurile pot fi făcute, nu doar felul în care le faci tu. Alternativ ai putea să-ți spui: „E în regulă să facă activitatea asta și alte persoane și e OK să facă lucrurile diferite cum le fac eu”. Sună simplu dar e cel mai complex pas.
Apasă Play și află mai multe de la Corina Chirileasa, în episodul 45 din „Pastila de antreprenoriat”!
________________________________________
Gazda episodului a fost Ana-Maria Răceanu (Program Manager @Impact Hub Bucharest). Îți dăm întâlnire în fiecare vineri pe Spotify, YouTube, Apple Podcasts și, bineînțeles, pe site-ul Startarium.
La acest podcast au contribuit Maria Bercea, Monica-Ioana Buzea și Sînziana Mihalache (știri), plus toată echipa Startarium & Impact Hub Bucharest.
Grafica: Adina Stroe
Muzica: Stocktune