În săptămâna când toată țara a vorbit despre posibile creșteri de taxe și impozite, am aflat că UE a lansat o strategie pentru startupuri și scaleupuri și că a apărut un produs AI care învață din comportamentul clienților din magazinele fizice. În plus, din acest episod din „Pastila de antreprenoriat” inaugurăm o serie despre burnout și managementul stresului, alături de psihologul Corina Chirileasa.
- România ar putea pierde accesul la banii din PNRR. Pe fondul deficitiului bugetar înregistrat de România în 2024 – 8,65% din PIB – Comisia Europeană a declanșat, miercuri, procedurile care pot duce la suspendarea accesului țării la banii din PNRR și la fondurile de coeziune. Procedura poate fi oprită dacă România adoptă măsurile necesare pentru corectarea deficitului. Recomandarea Comisiei este ca acestea să fie adoptate până la final de iunie. Ministrul interimar al Finanţelor, Tanczos Barna, rămâne încrezător că fondurile europene nu vor fi suspendate.
- Primul venture studio din Transilvania va sprijini startupurile locale cu 10 milioane de euro. La Sfântu Gheorghe s-a deschis Start VS, primul venture studio din Transilvania. Acesta are misiunea de a sprijini startupurile din zonă să intre pe piețele internaționale. Un venture studio creează și dezvoltă startupuri de la zero, oferindu-le echipelor acces la resurse și expertiză, pentru a face tranziția de la idee la afacere. Start VS funcționează în parteneriat cu StartUp HUB, care va acorda finanțări în valoare de 10 milioane de euro pentru startupurile din Transilvania, până la finalul lui 2025. Studioul funcționează în prima clădire de birouri pasivă certificată din România, în Sfântu Gheorghe, subliniind astfel angajamentul față de sustenabilitate, inovație și comunitate.
- 2024 a fost un an-record pentru industria de investiții private și capital de risc din România. Fondurile de private equity și Venture Capital din România au strâns de la investitori instituționali și privați circa 265 milioane de euro, în 2024. Suma e aproape egală cu cea raportată pentru întreaga perioadă 2007-2023. Performanța este cu atât mai remarcabilă cu cât din categoria investitorilor ȋncă lipsește o clasă principală pe plan internațional – cea a fondurilor de pensii. Datele arată că în următorii 5-6 ani, fondurile vor paria mai mulți bani pe economia locală. 11 fonduri de investiții au primit deja bani din bugetul PNRR și vor investi circa jumătate de miliard de euro în România.
- Europa a lansat o strategie pentru startupuri. La final de mai, Comisia Europeană a lansat Strategia UE pentru startupuri și scaleupuri. Intitulată „Choose Europe to Start and Scale” („Alege Europa pentru a începe și a crește”), aceasta are ca obiectiv transformarea Uniunii Europene în cea mai atractivă destinație din lume pentru companii inovatoare, bazate pe tehnologie. Documentul identifică principalele nevoi ale acestor afaceri și propune un set de acțiuni în 5 domenii: crearea unui mediu prietenos inovației, îmbunătățirea finanțării, susținerea accesului pe piață și a extinderii, atragerea și retenția celor mai bune talente și facilitarea accesului la infrastructură, rețele și servicii.
- Footprints AI a lansat primul copilot AI dedicat magazinelor fizice. Startupul românesc (cunoscut pentru rețeaua sa avansată de retail media din Europa Centrală și de Est) a lansat un nou produs: Copilot AI. Acesta învață din comportamentul real al clienților și ajută magazinele să știe ce să pună pe raft, cum să-și organizeze stocurile și ce campanii de marketing ar avea mai mult sens. Cu milioane de tranzacții analizate zilnic, sistemul poate recunoaște tipare de consum și poate oferi recomandări în timp real. Odată cu lansarea Copilot AI, Footprints AI își continuă expansiunea internațională în Croația, prin licențierea software-ului și a modelului de business. În plus, platforma este deja activă în Polonia, Estonia, Letonia, și Lituania. În România, Altex și Carrefour, cu aproximativ 600 de magazine în total, sunt cei mai recenți jucători care au intrat în ecosistemul Footprints AI.
Doza de învățare
Dacă vinzi produse pe internet, ai nevoie de un magazin digital pus la punct, care să transforme cât mai mulți vizitatori în clienți. Pentru asta, trebuie să-i înțelegi și să le oferi cât mai ușor ce caută. De aceea, un site e-commerce trebuie să conțină elemente vitale, care țin de o experiență pozitivă a utilizatorilor.
De exemplu, site-ul trebuie să fie credibil. Pentru asta, include testimonialele clienților tăi, scrise și sub formă de clipuri video, și recenzii ale produselor pe paginile de produs. Devii mai credibil în ochii utilizatorilor și prin dovezi calitative – de exemplu, povești ale angajaților – și cantitative, adică cifre și date relevante. Menționează pe homepage de câți ani activezi pe piață, câți clienți ai avut până acum, ce premii ai primit, în ce publicații s-a scris despre brandul tău.
Alt sfat concret e legat de pozele produselor pe care le vinzi online. Nu e suficient să incluzi cât mai multe imagini de calitate cu produsul. Fotografiază-l din toate unghiurile, pe același fundal simplu, și permite vizitatorului să facă zoom pe foto.
Și nu uita de imaginile de context, în care produsul e folosit: de exemplu, dacă vinzi fețe de pernă, nu le poza ca atare, pe fundal alb; îmbracă perne cu ele și fotografiază-le pe o canapea, cu modele umane și animale de companie lângă ele.
În al treilea rând, oferă-le vizitatorilor cât mai multe canale prin care te pot contacta și pot primi răspunsuri la orice întrebare au. Creează în website o secțiune detaliată de întrebări frecvente. Adaugă un formular de contact vizibil pe orice pagină și metode de a ajunge la tine instantaneu (via WhatsApp, telefon, paginile tale de social media, live chat sau un chatbot).
Găsești mai multe exemple concrete și un infografic util (pe care îl poți descărca) în acest articol.
Doza de wellbeing
Am stat de vorbă cu psihologul clinician Corina Chirileasa (coach acreditat și psihoterapeut în formare) despre sănătatea mintală, o resursă esențială în viața oricărui antreprenor. Care sunt principalele 3 surse de stres din viața unui fondator de afacere?
- Volumul și viteza de muncă foarte mari. Agende de mereu pline, deadline-uri scurte, fie auto-impuse, fie venite din exterior și nenegociate. Ce poți să faci? Notează-ți toate taskurile și păstrează 20%, care aduc 80% din valoare. Apoi blochează intervale de timp de lucru concentrat la ele. Verifică și pe care din taskurile astea chiar îți place să le faci. Restul sunt de delegat, de amânat sau chiar de eliminat complet. Pune pauze obligatorii între sesiunile de lucru și fă altceva.
- A doua sursă de stres sunt rolurile amestecate: CFO, om de vânzări, marketer, om bun la toate. Eventual, în aceeași dimineață, mintea și corpul trec de la un tip de task la altul foarte repede și efortul acesta de adaptare constantă te epuizează în fiecare zi. Ce poți să faci? Clarifică-ți foarte bine rolurile și dedică apoi zile tematice acestor roluri – de exemplu: marțea faci vânzări, vinerea faci doar strategie.
- A treia sursă de stres e că ești permanent on-call: stingi focuri, probabil îți sună foarte des telefonul, primești multe mesaje și e-mailuri, poți fi găsit non-stop de oricine. Verifici constant aceste canale și răspunzi. Ce poți să faci? Stabilește ore fixe (pe care să le știe și echipa ta) în care comunici, iar în afara lor ține-ți telefonul pe mute.
Apasă Play și află mai multe informații de la Corina Chirileasa, în episodul 43 din „Pastila de antreprenoriat”!
________________________________________
Gazda episodului a fost Maria Bercea (Content Curator @Startarium & Impact Hub Bucharest). Îți dăm întâlnire în fiecare vineri pe Spotify, YouTube, Apple Podcasts și, bineînțeles, pe site-ul Startarium.
La acest podcast a contribuit Monica-Ioana Buzea și Sînziana Mihalache (știri), plus toată echipa Startarium & Impact Hub Bucharest.
Grafica: Adina Stroe
Muzica: Stocktune