Interviu cu Mihai Rotaru, CEO Clever Taxi

Mihai Rotaru spune că rolul antreprenorului în România este ”să creeze cât mai multă valoare și să aibă un impact asupra oamenilor”. Despre povestea Clever Taxi și cum a evoluat compania ne-a povestit în interviul următor:

Povestea Clever Taxi

Astăzi, Clever Taxi este proaspăt achiziționată de mytaxy, companie deținută de Daimler. Asta s-a întâmplat acum șapte luni de zile, prin iulie. Totul a început în 2010 în cadrul unui Startup Weekend. Aveam un amic care este și acum partenerul meu, a avut ideea asta și în cadrul acelui weekend am avut prima prezentare de concept în fața unui juriu în care se afla și primul nostru investitor. Șase luni mai târziu a investit în companie în calitate de angel investor.

Începuturile companiei

Începutul nu a fost chiar bazat pe un business plan, am avut o idee despre ce vrem să facem, am avut un plan de acțiune, dar care s-a schimbat complet pe parcursul drumului. Planul inițial era să devenim foarte repede globali și cuceream lumea. În realitate, contează foarte mult când investești, contează foarte mult echipa.

Planul inițial probabil se va schimba de mai multe ori, va pivota. Contează piața căreia te adresezi, iar piața de transport era foarte mare chiar și în România. În cei șapte ani de existență, noi am pivotat de mai multe ori până să găsim potrivirea exactă pentru piață. Ideea de bază a rămas aceeași, voiam să creăm cel mai ușor mod de a găsi transport în mediul urban.

Cum s-a dezvoltat Clever Taxi

Parcursul companiei a fost textbook din punctul de vedere al unui startup. Doi fondatori care au avut ideea, aveau o problemă pe care voiau să și-o rezolve cu ajutorul tehnologiei, am creat un MVP, o primă variantă a produsului, pe care am dat-o în piață.

A început să capete tracțiune, notorietate, apoi am semnat parteneriate, am început să generăm venituri și după vreo trei ani de zile, când deja eram pregătiți să decolăm, am luat o nouă rundă de investiții din partea lui Călin Fusu, care ne-a ajutat să creștem, eram axați pe grow. După alți trei ani de zile am vândut compania când deja dominam piața. Suntem lideri de piață în 20 de orașe din România cu peste 700.000 de utilizatori. E o poveste frumoasă din punctul ăsta de vedere. Echipa are 35 de oameni.

Principalele provocări

La început a fost greu să ne găsim primii clienți. După ce am găsit primii clienți, ne-am găsit și parteneri, iar o provocare foarte mare pentru noi a fost pe partea de promovare, pe marketing. Deja începea să apară concurența. În săptămâna în care am lansat noi produsul, s-au mai lansat încă 4-5 aplicații. Noi activam deja în piață deja de vreun an, dar rebranding-ul și soluția Clever Taxi a fost lansată în acea săptămână.

A fost o bătălie aprigă la început pentru cine capătă market share. Nu am fost cei mai bine poziționați pentru că nu am avut cei mai mulți bani de marketing din tot line-up-ul, așa că ne-am ales bătăliile. Am ales să punem foarte mult accentul pe serviciu, pe partea de supply.

Tot timpul platforma noastră a avut cei mai mulți șoferi, deci cele mai mari șanse să găsești un taxi, în special în orele de vârf, pentru că alea erau cea mai mare problemă pe care voiam să o rezolvăm. Am rămas doi jucători pe piață și a fost o cursă foarte agresivă pentru cine poate să cucerească și restul țării. Am avut diverse strategii de vânzări care ne-au permis să avem cel mai bun serviciu la nivel național.

Găsirea investitorilor și exit-ul din companie

Noi am fost cumpărați pentru că am fost primii pe piață. Aveam niște metrici spectaculoase, iar noi mereu ne-am concentrat să obținem acest statut de lider de piață. Eu nu cred că oamenii ar trebui să construiască business-urile pentru exit, ci pentru ele ca și business-uri. În ceea ce privește investitorii, sunt diverse abordări în funcție de etapă.

Primul investitor, angel investor-ul, este cel care vine cu o sumă de bani nu foarte mare, dar vine cu o mare implicare în business în primele luni. El trebuie să fie foarte aliniat cu misiunea business-ului și trebuie să aibă valorile pe care ți le dorești și tu în companie pentru că își va pune amprenta la început. A doua rundă de investiții este mai mult despre bani și despre sinergii.

Acolo noi am căutat un parteneri care să aibă interes în piața aceasta și care să ne poată ajuta cu sinergii între business-urile noastre. Călin avea un business în șapte țări europene, iar obiectivul nostru era să ne extindem în acele piețe. La noi nu a mai fost a treia rundă de investiții pentru că a urmat exitul, dar pe măsură ce avansează rundele, devin tot mai pur financiare.

Planuri de viitor

Obiectivul meu principal a fost să creez un produs care să aibă impact și simt că am adus compania în acest punct, dar nu mi-am terminat misiunea, așa că voi rămâne la cârma acestei companii încă o perioadă de timp. Cred că antreprenorii de succes sunt motivați nu de bani, ci de niște obiective mai personale, cum este cazul de a avea un impact asupra societății. Partea bună la un exit este că acest confort financiar îți eliberează foarte mult timpul și mintea de lucruri mărunte și poți să gândești un pic mai mare. Ce aș vrea eu să fac? Poate sună puțin ambițios, dar aș vrea să reinventez democrația cu tehnologie. Mi se pare că sistemul actual de organizare este foarte învechit. Ciclul de alegeri nu are nicio legătură cu ritmul de dezvoltare al societății. Uită-te cum s-a schimbat în cinci ani piața de transport local, spre exemplu, într-un ciclu de alegeri.

Ce aspecte urmărește Mihai în rolul său de Business Angel

Eu în clipa de față mă uit la ceea ce știu cât de cât și anume market places și software services. Mă mai interesează și zona de inteligență artificială pentru că am început să mă documentez și ăsta este viitorul. De altfel, și viitorul Clever Taxi stă în zona de inteligență artificială. Mașini autonome vor prelua business-urile de acest gen și e un domeniu pe care încerc să îl înțeleg și să contribui la el. Caut companii unde pot să îmi pun și eu amprenta, să aduc o contribuție mai mult decât financiară.

Recomandări pentru antreprenorii la început de drum

E foarte important să știi clar care este misiunea ta, ce urmărești să rezolvi tu și în ce piață. E important să câștigi consumatorii cât mai repede. După aceea e nevoie de investiție, de smart money, de oameni care să te ajute la început de drum și trebuie să îi atragi. Ca să atragi un investitor la început de drum, e important să vadă că ești foarte dedicat și că găsești o soluție la orice problemă ai întâmpina.

Antreprenoriatul în România

Antreprenorii sunt motorul economiei. Și atunci, rolul antreprenorului în România este să creeze valoare și să aibă un impact asupra oamenilor. Ideea mea despre ce înseamnă antreprenor este impact. Ăsta ar fi cuvântul cheie. Poți să îți faci un restaurant sau o rețea de covrigării și să câștigi foarte mulți bani, dar nu ai impact.

Eu dacă porneam business-ul ăsta și mă gândeam numai la bani, cred că făceam mai puțini. Sau puteam să câștig din vânzarea aplicațiilor către companii. Mi se pare un lucru spectaculos că din cei șapte care am pornit la început, anul trecut au fost 4-5 exituri numai din cunoscuții mei.

Foarte important e că prin exiturile astea se aduce și mai mult know-how în piață și oamenii din companie vor pleca la un moment dat și vor face propriile  startup-uri. O văd aproape ca o datorie pentru cei care se numesc antreprenori să își pună amprenta asupra direcției și evoluției societății de zi cu zi.

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail