Cele mai multe afaceri noi se nasc, în România, în domeniul comerțului. Nu o spunem noi, ci statisticile care lasă implicit de înțeles că e ușor să începi un astfel de startup. Tot ce se poate, însă finanțarea lui cu siguranță nu e lucru simplu.
Cele mai multe afaceri noi se nasc, în România, în domeniul comerțului. Nu o spunem noi, ci statisticile care lasă implicit de înțeles că e ușor să începi un astfel de startup. Tot ce se poate, însă finanțarea lui cu siguranță nu e lucru simplu.
Fie că vorbim despre boutique-uri chic cu decorațiuni interioare, de magazine online cu produse și gadgeturi inedite, de librării pe net sau de orice alt magazin trendy, există o serie de explicații pentru interesul crescut al antreprenorilor de a porni un startup în domeniul comerțului:
- Investiții relativ mici. Spunem relativ pentru că, deși ele nu sunt tocmai mici, sunt mai scăzute în raport cu investițiile necesare pornirii unui business în producție. Pentru un magazin, ai nevoie pentru început de un site atractiv și un sistem de comerț online în spate sau, dacă este vorba de un magazin fizic, lucrurile sunt chiar mai simple, fiind nevoie în primul rând de un spațiu comercial cu vad. Și, bineînțeles, de stocul inițial. În tot cazul, costă mai puțin decât să cumperi echipamente și să asiguri spațiu de producție pentru o fabrică;
- Depinzi mai puțin de alții, flow-ul de la produs la client fiind mai scurt și mai facil decât în multe alte business-uri. De altfel, startup-urile din comerț intră aproape imediat în fluxul de vânzare și ajung, astfel, mai rapid pe linia de plutire, comparativ cu afacerile din producție, spre exemplu, unde sunt necesare și capitaluri mai mari și timp mai îndelungat până la vânzare, aferent producției în sine;
- Poți intra relativ ușor pe piață. În alte domenii reglementate, cum ar fi sănătate, consultanță de specialitate (fiscală sau juridică), horeca sau alimentație publică, numărul de acte necesare și procedurile de pornire sunt mult mai complexe decât în comerț.
Problema spinoasă rămâne, ca în orice business, finanțarea. Nevoia de capital depinde, desigur, de ideea de business, însă ca orice business, și un magazin, indiferent dacă e online sau offline, va avea nevoie de investiții pentru a se pune pe roate și a lua amploare. Așadar, cum procedăm?
În faza de idee, depinzi de propriile economii. Din momentul în care iți vine ideea și până ajungi la un business plan clar, cu obiective şi estimări concrete pentru venituri și costuri, este puțin probabil să reușești să atragi finanțare. E bine să te gândești la toate costurile, inclusiv cele bancare. Aici, alegerea băncii este esențială, pentru că te poate ajuta oferindu-ți conturi cu comisioane minime și oferte avantajoase pentru primii ani de business. De exemplu, în cazul ING Profesional pentru Start-ups ai zero costuri de administrare în primul an de colaborare cu banca, primești un cont curent, card Visa Business International, acces gratuit la ING Home'Bank și zero comisioane pentru încasări și depuneri la ATM. Mai multe detalii despre ofertele ING dedicate startup-urilor găsești aici.
Ia în calcul posibilitatea de a porni startup-ul împreună cu unul sau mai mulți asociați. Odată ce ideea a prins contur, poți găsi parteneri care să ţi se alăture în aventura antreprenorială. Avantaje: împarți costurile și, implicit, și riscurile și ai pe cineva care să muncească cot la cot cu tine. Poți căuta pe cineva cu abilități și experiență complementare celor pe care lei ai, astfel încât business-ul să beneficieze de o echipă cu o expertiză cât mai variată.
Nu uita că te poți oricând împrumuta de la prieteni și familie. Aceasta continuă să fie cea mai populară metodă de finanțare atât în cazul împrumuturilor personale, cât și în cazul afacerilor mici. La finanțări de la persoanele apropiate apelează în general afacerile care n-au ajuns încă în faza în care să fie bancabile. Și dacă prietenii și familia nu dispun de suficiente resurse pentru a sprijini finanțarea, există bineînțeles împrumuturile bancare dedicate startup-urilor.
O cale de mijloc pentru a putea pune startup-ul pe roate ar fi să stabilești parteneriate cu furnizorii și să negociezi condiții avantajoase de plată pentru produsele pe care le comercializezi, astfel încât să ai timp să începi să încasezi venituri din vânzări înainte de a achita marfa la furnizor. Totodată, pe măsură ce magazinul crește, și disponibilitatea furnizorilor mari devine mai mare să accepte un termen de plată mai lung.
Te înscrii în programe de sprijin pentru firmele noi. O altă opțiune pentru a-ţi finanța startup-ul este înscrierea într-un program dedicat. Astfel de programe pot fi inițiate de stat, cum ar fi programul Start-up Nation, programe prin fonduri europene sau inițiate de diverse instituții. Concurența este însă mare și nu ai certitudinea că vei prinde fonduri, iar în cazul programelor de stat sau europene, trebuie să iei în calcul termenele lungi între aprobarea dosarului şi încasarea efectivă a banilor.
Firește, atunci când nu doar vinzi, ci și creezi ceea ce vinzi, crowdfunding-ul este poate cea mai accesibilă soluție de finanțare. Mai ales că România oferă deja mai multe soluții pentru crowdfunding, cum este inclusiv platforma Startarium. Această metodă de finanțare asigură, pe de-o parte, o testare și validare a produsului și a interesului consumatorilor pentru acesta, dar asigură în același timp și o primă bază de cumpărători. În Startarium avem o secțiune dedicată acestui tip de finanțare, în care credem cu tărie și pe care o susținem ca și modalitate testată de a obține validare din piață pentru startup-uri. Cu peste 70.000 euro strânși alături de mai mult de 630 de susținători în cadrul a 8 campanii, demontăm încet-încet mitul conform căruia crowdfunding-ul nu aduce rezultate în România.
Spre deosebire de crowdfunding, care atrage, în fond, mii de investitori în startup, finanțarea prin business angels implică atragerea unui investitor influent, care va veni cu capital pentru finanțarea afacerii, de obicei în schimbul unei participații la capital. Provocarea este să afli cine sunt acești business angeli, să reușești să intri în contact cu ei şi să-i şi convingi.
Nu în ultimul rând, există și varianta finanțării prin venture capital. Principiul este similar atragerii unei investiții din partea unui business angel, doar că în loc de investitori persoane fizice, vei discuta cu investitori instituționali, concret fonduri de investiții. Acestea au de obicei proceduri și șabloane mult mai clare, după care selectează afacerile pe care vor să le susțină. E drept, însă, că startup-urile devin eligibile mai târziu, când ating anumite dimensiuni și volume de business și trec, de fapt, la nivelul următor.