Interviu Adrian & Mădălina Cocan, co-fondatori Laptaria cu Caimac

Lăptăria cu Caimac este o afacere de familie, lansată în 2018. Despre provocările unui astfel de business și inovație în sectorul agroalimentar am discutat cu fondatorii săi, în interviul de mai jos:

Cum a apărut dorința de a deveni antreprenor

A. C.: Dorința de a deveni antreprenor era mai veche. În 2008 am plecat din multinațională și am încercat antrepenoriatul, însă momentul a fost prost ales pentru că a venit criza și am închis business-ul respectiv. Am pierdut niște bani atunci, dar lecția cea mai importantă a fost de scara la care trebuie să faci lucrurile. A fost o lecție pe care am aplicat-o în proiectul Lăptăriei. Inițial, când am vrut să facem proiectul Lăptăriei, ne gândeam la o investiție de 600.000 euro. Și am făcut ce nu am făcut în prima încercare de antreprenoriat, respectiv modele de business și să verificăm cifrele din spate, să vedem dacă ele ajung la un rezultat pozitiv. Și au început să ajungă la un rezultat pozitiv după 1,5 milioane de euro investiție, deci cumva asta a fost cea mai importantă lecție: scara trebuie să fie cea corectă.

În momentul în care cifrele au fost cât de cât pe zero pe 10 ani la 1,5 milioane de euro investiție, ne-am dat seama că scara trebuie să fie mai sus și abia când am sărit de 2,5 milioane am început să căutăm soluții pentru finanțare. Practic, așa am ajuns la a accesa Fonduri Europene, pentru că pur și simplu nu dădeau cifrele.

Povestea Lăptăriei cu Caimac

 M. C.: Povestea Lăptăria cu Caimac a început prin 2014 când, într-un moment de criză pe piața laptelui, laptele - materie primă era la un preț foarte jos. Noi asta produceam cu ferma familiei la momentul respectiv și ne-am decis că e momentul să facem ceva, să încercăm să dăm valoare unui lapte foarte bun pe care noi îl aveam. De atunci și până în 2018, când efectiv s-a lansat oficial Lăptăria cu Caimac, a fost doar muncă de background, proiect, finanțare, construcție fabrică, utilaje, tot felul de lucruri de genul ăsta.

Povestea brand-ului vine în urma unui research în care am vrut să vedem ce părere au consumatorii despre ce vrem să facem și cum am vedea lucrurile astea poziționate și ne-am dat seama, în urma research-ului, că toți consumatorii văd foarte mult în tiparele prestabilite de industrie. Ne-am gândit în primul rând ce vrem noi să fim în toată povestea asta, în industria de lactate, iar noi voiam să fim lăptari. Asta ne dorim, asta credem despre noi și despre colegii noștri. Partea cu caimacul a venit ca o completare că am zis că vrem să dăm ce e mai bun din lapte.

Provocările antreprenoriatului

Provocările pe care le-am întâmpinat au fost foarte multe. Dacă ne gândim la industria alimentară, la construcția unui business în zona asta de food și de lactate, una din provocările pe care le-am avut de la început, pe care o avem în continuare și, sincer, mi-e greu să văd că o vom depăși repede, este aceea a angajaților, a forței de muncă calificată. Nu avem o atât de mare istorie și tradiție a producătorilor de lactate, astfel încât să găsești ușor oameni în orice zonă a țării.

De obicei s-au concentrat acolo unde rămăseseră fabricile mari de lactate și nu am găsit ușor oameni, nu am găsit ușor specialiști. Formăm foarte mulți oameni, investim în a-i învăța pe oameni o meserie în zona asta de lactate. Mai mult decât atât, rămâne provocarea de a fi acolo unde consumatorul are nevoie să te găsească și anume a fi prezent în lanțurile comerciale corecte, a avea oameni care să rezolve problemele de out of stock, care să contribuie la o bună așezare a mărfii pe raft, o rotație corectă a mărfii, astfel încât consumatorul să găsească întotdeauna un produs bun, în termen, valabil, corect pe raft, fără să existe astfel de probleme.

Când mă gândesc la provocările venite din faptul că noi avem o afacere 100% românească, crescută aici și, practic, totul se întâmplă pe plan local, practic e afacerea familiei noastre...tata se ocupă în continuare de ferma vegetală și de ferma de vaci, eu și Adrian ne ocupăm de fabrică, de lăptărie...provocările sunt multe.

  • Încercăm să fim și familie, încercăm să fim și parteneri de business. Trebuie să ne permitem ca în familie să avem dinamica unei familii care face lucruri frumoase împreună, dar atunci când vine vorba de business, trebuie să fim corecți, echitabili, să ne ascultăm, să ne supărăm unul pe altul și să depășim momentele astea.
  • Mai avem o provocare care vine din acest transfer între generații. Tata face parte din generația antreprenorilor care s-au apucat de antreprenoriat în România în 1994. Nu exista o școală de antreprenoriat, el nu a pornit știind să facă business, el a pornit în antreprenoriat știind să facă agricultură, ceea ce e profesia lui și e ceea ce face. A învățat și s-a dezvoltat foarte mult pe parcurs, dar a construit un business așa cum se putea la vremea respectivă: bucățică cu bucățică, pas cu pas, adăugând acolo unde se poate și cu sacrificiile de rigoare. Acum, noi am construit Lăptăria și provocările sunt altfel, ritmul în care se întâmplă lucrurile acum e altfel, societatea s-a schimbat și noi trebuie să venim acum cu transformarea acestui business, dintr-un business pur antreprenorial și crescut de un singur om, într-un business care să aibă o structură, care să aibă proceduri, o direcție, care să fie condus de o echipă de oameni și care să nu depindă de prezența mea sau a lui Adrian non-stop în fabrică.

Planurile de viitor

A. C.: Planurile Lăptăriei cu Caimac pentru următorii 3 ani sunt mari, sunt foarte mari. Noi am început în 19 iunie 2018 și am livrat atunci 2 jumătăți de palete. Mega Image a fost primul nostru client, avem și o poză foarte drăguță cu un depozit impecabil, gol, cu 2 jumătăți de palete în mijloc. Până la sfârșitul lui 2018, noi am vândut marfă cam de 550.000 euro, ceea ce nu pare să fie o realizare importantă, dar este. Dacă ne raportăm la performanțele marilor jucători, cum au pornit ei, e o performanță foarte bună.

În 2019 am reușit să vindem de 4.175.000 euro. Din nou, o performanță foarte bună, iar anul ăsta sperăm să vindem undeva la 13 milioane de euro. Aceste rezultate par să fie niște cifre mari, dar realitatea este că nu sunt niște cifre mari pentru că abia am trecut de break-even la sfârșitul lui 2019 și ca să putem finanța planurile pe viitor, e nevoie să performăm mai bine. Planurile imediate sunt să facem un depozit, pentru că logistica a crescut foarte mult. Trebuie să înlocuim un utilaj care ambalează la borcan pentru că în curând vom atinge capacitatea. Pur și simplu ne-a luat prin surprindere zona de iaurturi la borcan. Și avem în plan un unt, însă nu e un proiect ușor, sunt investiții destul de mari.

În afară de subiectele astea, avem o foarte mare presiune din partea consumatorilor să rezolvăm problemele de mediu, respectiv să refolosim sticlele. Și pentru următorii 3 ani, asta este o prioritate. Vrem să facem recuperarea sticlelor, vrem să punem în toate orașele în care vindem marfă automate, reverse vending machines, practic introduci sticle și borcane cu tot cu etichete și cu codurile de bare și primești înapoi niște bonuri valorice pe care le vei putea cheltui în magazinele partenere. Apoi sticlele se vor întoarce într-o fabrică nouă de lângă Lăptăria cu Caimac, unde o să avem o hală mare pentru sticle murdare, o să avem o hală mai mică, dar mult mai costisitoare pentru spălare.

Vom reuși să facem acest sistem de recuperare și refolosire, plănuim o misiune de obligațiuni în luna mai a acestui an și, dacă va fi nevoie și nu reușim să împrumutăm banii, ne gândim inclusiv să ne listăm la bursă, să vindem pe bursă o bucată din companie ca să putem finanța acel proiect.

Recomandări pentru un antreprenor la început de drum

M. C.: Dacă ar fi să recomand ceva unui antreprenor la început de drum...m-am tot gândit la întrebarea asta și m-am tot gândit ce aș putea să îi spun unei astfel de persoane. I-aș spune în felul următor: ca atunci când un adult ajunge în viața lui la momentul ăla la care face copii, devine părinte, viața ți se schimbă. Uiți tot ce știai despre viață în general, că o să ți se schimbe. Mai ales dacă antreprenoriatul e pe bune, corect și e făcut la o scară suficient de importantă. Dacă doar facem o chestie extrem de mică care este jumate hobby, jumate antreprenoriat, atunci nu știu ce să spun despre subiectul ăsta.

Dar dacă ne lansăm cu totul într-un business pe care vrem să-l creștem și dacă îl vedem ajuns undeva la o capacitate mai mare, atunci răspunsul este că viața ți se schimbă total. Uită ce știai despre viața anterioară, e o nouă lume asta a antreprenoriatului, în care niciodată nu pui capul pe pernă și te gândești ”să mă odihnesc super bine până mâine dimineață”, ci pui capul pe pernă și spui ”sper să nu-mi sune telefonul”.

Mai mult decât atât, sfatul pe care l-aș da ar fi acela că e nevoie de echipă, dar nu în sensul exact că ai sau n-ai o echipă care lucrează efectiv în business pentru tine. Tu, ca antreprenor, ai nevoie de susținere...că e de la familie, că e de la prieteni, că e de la echipă...ai nevoie de susținere, ai nevoie de un sounding board, ai nevoie să îți lansezi ideile, să îți spui gândurile despre viitor, pe care să le discuți cu cineva și acel cineva să îți întoarcă întrebări, provocări, încurajări. Toate sunt binevenite.

Nu ai nevoie de o echipă de aplaudat și care să spună ”suuuper, ce idee bună, mergi mai departe”. Ai nevoie de oameni care să îți arate care ar fi cele mai grele momente în aplicarea ideii tale, în construcția ideii tale, ca tu să știi dacă le poți depăși sau nu. Și e mai bine să știi asta în avans decât să ți se întâmple pe parcurs. Deci cumva ai nevoie de o echipă în jurul tău care să te susțină corect atunci când te gândești că vrei să fii antreprenor.

Newsletter

Newsletter-ul Startarium

Bilunar, în newsletterul Startarium găsești oportunități curatoriate și materiale utile antreprenorilor.

Abonează-mă