Dezvoltarea unei afaceri este un proces care presupune multă muncă, decizii corecte luate în timp util și identificarea oportunităților potrivite specificului industriei tale. O astfel de oportunitate este reprezentată de platformele online de comerț, denumite și marketplace-uri. Află ce este un marketplace, care sunt avantajele și dezavantajele sale, dar și câteva strategii de dezvoltare pe care le poți folosi atunci când ești prezent pe o astfel de platformă.
Pe scurt
- Ce este un marketplace
- Care sunt funcționalitățile tehnice pentru un marketplace
- Avantajele și dezavantajele înscrierii într-un marketplace
- Cum poți să te înscrii într-un marketplace în 3 pași
- 4 strategii de dezvoltare a afacerii prin marketplace
Ce este un marketplace
Un marketplace este o platformă online de comerț care conectează vânzătorul cu potențiali cumpărători care folosesc deja platforma respectivă, așa că este mai simplu să ajungi la clienții pe care ți-i dorești. Acesta poate juca un rol important în orice strategie de dezvoltare a unui business care are drept comercializează produse.
Care sunt funcționalitățile tehnice pentru un marketplace
Atunci când vrei să alegi o platformă marketplace potrivită pentru afacerea ta, nu uita că aceasta trebuie să cuprindă câteva funcționalități estențiate pentru ca tu să poți obținerezultate cât mai bune. Iată care sunt cele mai importante:
- Managementul utilizatorilor: crearea unui profil, emiterea de rapoarte specializate;
- Managementul listării produselor: import și export de produse;
- Funcția de gestionare a produselor: editare descrieri, încărcare de fotografii sau videoclipuri;
- Căutare avansată cu filtre eficiente;
- Funcția de comparație între mai multe produse;
- Managementul coșului de cumpărături;
- Posibilitatea de a gestiona „lista de dorințe”;
- Managementul recomandărilor/ testimonialelor;
- Funcția de integrare cu rețele de socializare potrivite produselor sau serviciilor comercializate pentru creșterea interacțiunii și conversiilor;
- Posibilitatea de a accesa platforma de pe orice device și din orice browser sau sistem de operare;
- Funcția de procesare plăți online;
- Diverse rapoarte care să îți ofere un overview al evoluției volumului de vânzări.
Avantajele și dezavantajele înscrierii într-un marketplace
Înscrierea pe o platformă online de comerț poate aduce numeroase beneficii afacerii tale, însă trebuie să ai în vedere și câteva dezavantaje care pot apărea într-o astfel de situație. Descoperă mai jos mai multe detalii care te pot ajuta să decizi dacă înscrierea într-un marketplace este potrivită sau nu pentru afacerea ta.
Iată care sunt avantajele de care beneficiezi atunci când te înscrii într-un marketplace:
- Obții vizibilitate crescută și potențial accentuat de creștere a afacerii. Fiecare platformă online de comerț are un trafic considerabil de utilizatori zilnic. În cazul în care printre utilizatori se află și potențiali clienți interesați de produsele tale, acest lucru poate duce la o creștere accelerată a afacerii tale și a volumului de vânzări. Mai concret, nu trebuie să investești în promovare la fel de multe resurse cum ai avea nevoie dacă ți-ai construi propriul magazin online (și care nu are un istoric semnificativ sau traficul de care ai nevoie).
- Ai la dispoziție instrumente de monitorizare și analiză în timp real. Ele te ajută să ai o viziune clară asupra evoluției afacerii și să ajustezi strategiile de dezvoltare în conformitate cu rezultatele reale pe care le ai în prezent.
- În funcție de platforma pe care o alegi, poți beneficia de suport logistic integrat, având la dispoziție totodată și servicii de depozitare, preluare comenzi, picking și packing.
- Poți beneficia de deschidere pe piața internațională. Multe dintre platformele online de comerț sunt disponibile și în alte țări din regiune , astfel că afacerea ta se poate bucura de clienți care se află în afara României.
- Dacă ai deja un magazin online deschis, poți alege să îl sincronizezi cu platforma marketplace aleasă, automatizând în acest mod fluxurile de produse și comenzi.
- Le poți oferi clienților tăi flexibilitate în ceea ce privește sistemul de plată. Produsele cumpărate de ei pot fi achitate ramburs, prin ordin de plată sau card online. Nu este nevoie ca tu să deții POS.
Acum că am văzut toate avantajele înscrierii într-un marketplace, iată și câteva dezavantaje pe care este bine să le ai în vedere atunci când faci alegerea de a te înscrie:
- Marja de profit redus. Atunci când comercializezi produse cu ajutorul platformelor marketplace, trebuie să plătești comisioane, în funcție de platforma pe care o alegi. Astfel, marja de profit pe care o obții atunci când comercializezi produsele pe marketplace poate fi mai mică decât cea pe care ai obține-o comercializând produsele prin intermediul site-ului propriu.
- Necorelarea prețurilor în funcție de comisioanele marketplace vs platforma proprie. Deoarece comercializarea produselor pe platforma proprie nu presupune niciun comision adițional (în afara celor de funcționare, hosting etc), acolo îți poți permite să stabilești poate un preț mai accesibil sau mai atractiv pentru produsele tale. Cu toate acestea, prețul produselor comercializate pe platformele marketplace ar trebui ajustate în concordanță cu comisioanele practicate de către platforme, dacă îți dorești să menții același nivel de profit. Astfel, între cele două canale de vânzare pot apărea necorelări ale prețurilor pentru aceleași produse.
- Prezența aceluiași produs la mai mulți vânzători. Pentru că în marketplace se regăsesc numeroase companii, există posibilitatea ca produsele pe care le vinzi să fie comercializate și de către alte companii. Astfel, concurența poate fi una acerbă, iar pentru a atrage clienții de partea ta este necesară implementarea de strategii suplimentare care să te poziționeze în fața competitorilor.
- Este posibil ca din punct de vedere SEO, produsele vândute în marketplace să surclaseze produsele din magazinul propriu. Strategiile de promovare ale oricărui marketplace includ metode de promovare SEO, astfel încât platforma să se afle în primele pagini ale motoarelor de căutare. Acest lucru poate fi un dezavantaj pentru tine întrucât în situația în care site-ul tău nu este optimizat SEO cel puțin la fel de bine, produsele de pe site-ul propriu nu vor apărea pe primele pagini ale motoarelor de căutare. Astfel, clienții vor cumpăra produsele tale de pe marketplace și nu de pe site.
Cum poți să te înscrii într-un marketplace în 3 pași
Înscrierea într-un marketplace nu este un proces foarte complicat și presupune 3 pași. Iată care sunt aceștia:
- Primul pas pe care trebuie să îl faci înainte de listarea într-un marketplace este o cercetare detaliată pentru a te asigura că publicul prezent pe platforma respectivă este și cel interesat de produsele/ serviciile tale.
- Al doilea pas constă în completarea unei cereri pentru a te înregistra. Cererea și celelalte documente solicitate pot fi diferite de la o platformă la alta. Nu uita însă că trebuie neapărat să reprezinți o firmă înregistrată pentru a putea comercializa produse, indiferent de platforma pe care o alegi.
- După aprobarea cererii, se stabilesc detaliile colaborării și îți poți lista produsele în marketplace.
4 strategii de dezvoltare a afacerii prin marketplace
Înscrierea într-un marketplace nu este suficientă pentru nivelul de vânzări pe care ți-l dorești. Este nevoie să gândești extra strategii de dezvoltare ca să poți atinge obiectivele pe care ți le-ai setat. Descoperă în cele ce urmează top 4 strategii de dezvoltare:
1. Asigură-ți stocul
Asigură-te că ai în permanență produsele pe care le comercializezi în stoc, ca să nu pierzi comenzile în favoarea competitorilor tăi. Pentru a beneficia de o anumită siguranță, îți poți asigura un stoc de rezervă. Este indicat să faci acest lucru în special pentru produsele care au înregistrat un volum mare de vânzări în ultimele luni.
2. Diferențiază-te de competiție
Ca să atragi cât mai mulți clienți, trebuie să implementezi strategii care să te diferențieze de competiție. Poți să faci asta prin utilizarea unor fotografii profesionale, cât mai clare, ale produselor și prin descrieri cât mai amănunțite, fiind primul contact al utilizatorilor cu produsele tale. În ceea ce privește descrierile produselor, nu uita să folosești cuvintele cheie care sunt cele mai căutate de către utilizatori. Acest lucru va contribui la creșterea vizibilității afacerii tale și la extinderea ei.
👉 Descoperă cum poti sa iti optimizezi si extinzi afacerea în cursul de pe Startarium!
3. Stabilește o strategie de preț eficientă
Prețul produselor poate fi un factor care să te scoată în evidență pe orice platformă de comerț online. Nu uita însă să ții cont și de profitul obținut de pe urma vânzării de produse. Dacă prețul pe care îl stabilești este unul foarte mic în comparație cu cel al competitorilor tăi, s-ar putea ca vânzarea anumitor produse să nu fie rentabilă pentru afacerea ta.
👉 Dacă ai nevoie de consultanta cu privire la strategia de dezvoltare afacerii tale, poți să apelezi la rețeaua disponibilă gratuit în Startarium.
4. Nu uita de fidelizarea clienților
Pentru a-ți fideliza clienții, poți să implementezi oferte personalizate, să oferi bundle kituri complete sau pachete promoționale. Totodată, poți să te folosești și de e-mail marketing și să le trimiți clienților tăi e-mailuri promoționale sau informații noi de fiecare dată când apar alte produse sau oferte cu reduceri.
Pe lângă prezența site-ului propriu, listarea produselor într-un marketplace te poate ajuta să accesezi un public deja format. Ține cont că te bazezi pe platforme tehnologice de calitate și nu e necesar să investești atât de mult într-o strategie de marketing pe care în mod normal ar trebui să o începi de la zero.
De obicei, construirea unei prezențe în online necesită un buget generos de marketing, iar asta pentru că ai nevoie de un site bine construit și de strategii SEO care să îți poziționeze site-ul pe primele pagini ale motoarelor de căutare ca să ajungi la cât mai mulți clienți. Cu toate acestea, nu uita că prezența într-o astfel de platformă trebuie analizată din punctul de vedere al marjei de profit, al condițiilor impuse de marketplace și al nișei de clienți cărora li se adresează produsele pe care vrei să le comercializezi.