Ghid de crowdfunding pentru începătorul absolut | Templates + bune practici

Înțelege logica din spatele procesului de crowdfunding și creează propria campanie după model: cu template-uri de buget, strategie de comunicare și materialele concrete pentru campanie.

Se spune că, într-o afacere, cei mai buni bani sunt banii clienților. Dacă folosești procesul de crowdfunding ca pe o campanie de validare și pre-lansare, vei obține exact asta: bani în avans de la viitorii tăi clienți.

În acest articol vei găsi:

  1. Noțiuni de bază
  2. Cum faci research pe alte campanii + TEMPLATE
  3. Cum alegi platforma potrivită pentru campania ta
  4. Cum calculezi obiectivul și valoarea recompenselor + TEMPLATE
  5. Cum creezi un plan de comunicare + TEMPLATE
  6. Cum structurezi video-ul și descrierea + TEMPLATE

Etimologic, crowdfunding înseamna „finanțare prin intermediul unei mulțimi”. Este un mecanism ce se poate plia cu succes pe industrii foarte diferite, de care pot beneficia atât proiectele în prag de lansare, precum și businessurile în plin proces de scalare.

În plus, crowdfundingul este și un instrument valoros prin care bifezi simultan toate cele trei beneficii ale comunității: câștigi know-how, îți validezi ideile și obții finanțare pentru ideea ta de afacere. Mult mai mult decât un simplu mecanism de finanțare, procesul în sine este unul prin care îți poți testa ideea de business și construi o bază solidă de clienți inițiali, în timp ce îți calibrezi oferta în funcție de feedback-ul primit.

Start!

PASUL 1: Înțelege procesul

Înainte să te apuci de treabă, acordă-ți 20 de minute pentru a te înarma cu noțiunile corecte. Ți-am pregătit două scurte videouri care îți vor crea o privire de ansamblu asupra întregului proces. Nu sări peste acest pas! Te va ajuta să îți setezi realist așteptările și să planifici inteligent pașii următori, de la pregătire la cum gestionezi comenzile dupa campanie.

Menționăm și că pe lângă tipul de crowdfunding bazat pe recompense, întâlnit pe cele mai populare platforme, mai există încă trei tipuri pe care le poți cerceta: Equity Based (SeedBlink în România), Debt Based și Donation Based. Pentru ultimele două din păcate, nu există încă un mecanism legal în România, dar e bine să le cunoști oricum.

PASUL 2: De-construiește câteva campanii din domeniul tău

Entuziasmul și inițiativa stau la baza spiritului antreprenorial. Toate aptitudinile vin însă la pachet cu propriul balansier, iar entuziasmul, să recunoaștem, ne acordă o predispoziție specială pentru reinventat roata.

Înainte de a ne lansa cu avântul caracteristic în crowdfunding, e de notat că primele proto-campanii online apăreau deja in anii ‘90, iar de atunci s-au finanțat astfel nenumărate proiecte, unele branduri vizibile precum Oculus Rift, Cards Against Humanity, Pono Music sau Star Citizen. Ai șanse mari să găsești exemple chiar din domeniul ideii tale. Chiar și doar la nivel intuitiv, încearcă să identifici tiparele care le-au făcut să aibă sau nu succes. Campanii internaționale pe KickStarter, Indiegogo, GoFundMe

MODEL DE LUCRU

Fișă research campanii similare

PASUL 3: Alege platforma potrivită pentru tine

Primul lucru pe care trebuie să îl știi este că, orice platformă vei alege, nicio campanie de crowdfunding nu se va finanța de la sine; implicarea ta în promovare este vitală. Cu acest lucru în minte, notăm că deosebirile tehnice între platforme sunt în general minore, iar principalii diferențiatori sunt:

  • Vechimea și notorietatea;
  • Profilul campaniilor pe care le aprobă;
  • Comisioanele practicate;
  • Beneficiile suplimentare oferite.

Despre opțiunile internaționale te informezi aici.

PASUL 4: Calculează-ți bugetul și obiectivul financiar

Îți amintești din scurta introducere video că prin crowdfunding poți bifa 5 tipuri de obiective: validarea pieței, testarea produsului, colectarea feedback-ului de la clienți, promovare și finanțare. În continuare discutăm strict despre obiectivul financiar.

În acest punct, ți-ai calculat deja costurile de producție și înțelegi cel puțin principial cum abordezi o strategie de pricing. Pentru a calcula corect suma pe care îți propui să o strângi prin crowdfunding, trebuie să mai ții cont de trei lucruri:

  • Structura de recompense prin care vei atrage cumpărătorii;
  • Bugetul de producție a campaniei de crowdfunding;
  • Bugetul de promovare.

RECOMANDARE: Privește întregul demers de crowdfunding ca pe o primă campanie de marketing - una de pre-sales, prin care îți propui să aduni clienți și vizibilitate pentru viitor. Timpul, efortul mental, banii, oamenii pe care îi implici, toate sunt resurse pe care le vei investi în această campanie, strategic, pentru afacerea ta pe termen lung.

RECOMANDARE: Dacă prin crowdfunding cauți în primul rând să îți validezi ideea de business, nu uita că ceea ce faci este un test. Îl poți considera reușit dacă în urma lui rămâi cu o concluzie – indiferent dacă e pozitivă sau negativă. Investește suficiente resurse cât să ai un test concludent, dar nu mai mult decât te simți confortabil să pierzi dacă ideea ta nu e validată.

RECOMANDARE: Rezistă tentației de a adăuga foarte multe recompense similare. Cu cât oferi mai multe opțiuni, cu atât susținătorilor le va fi mai greu să aleagă. Pornește cu 5-7 recompense, cel puțin una pentru fiecare categorie de preț; dacă e nevoie să suplimentezi, mai poți adăuga și pe parcurs.

Ți-am pregătit două tabele de la care poți porni această explorare. Schițează acum o primă variantă de buget, parcurge și pașii următori, apoi întoarce-te și calibrează până la varianta finală.

MODEL DE LUCRU

Calculator recompense crowdfunding

MODEL DE LUCRU

Calculator buget campanie

PASUL 5: Pregătește calendarul de promovare a campaniei

În acest punct ești probabil nerăbdător să descoperi template-urile pentru video și descriere. Poți face asta în pasul imediat următor, dar nu lansa campania până nu ai finalizat și calendarul de promovare + baza de date cu propriile contacte.

Multe dintre campaniile care nu se finanțează nu acordă suficientă atenție acestui pas.

RECOMANDARE: Nu face confuzie între un marketplace și o platformă de crowdfunding. Într-un marketplace, ești în mijlocului unui public deja existent de potențiali clienți, cărora trebuie doar să le prezinți produsul tău. În crowdfunding, este responsabilitatea ta, a inițiatorului, să găsești acești clienți și să îi convingi să cumpere produsul tău – în avans.

RECOMANDARE: O campanie de crowdfunding este un pretext cum nu vei mai avea să vorbești despre produsul tău. Și mai mult, e un pretext ca alții să vorbească despre tine. Nu-i irosi potențialul și încearcă să fii activ prin toate canalele posibile: presă, parteneriate radio, influencers, prieteni, clienți existenți șamd.

RECOMANDARE: Ține cont că perioada campaniei va fi una aglomerată, cu multe oportunități și situații neprevăzute; cel mai probabil nu vei avea timp să trimiți e-mail-uri, să cauți contacte sau să planifici acțiuni spontane. Încearcă să pregătești cât mai multe înainte să începi.

RECOMANDARE: Nu trimite același e-mail către toate relațiile tale media. Personalizează-l pentru fiecare prieten, jurnalist sau influencer, spune exact cine ești și ce îți dorești, ajută-i să înțeleagă ce faci și adu-ți aminte că vorbești cu oameni ca și tine.

RECOMANDARE: Știi deja din cursul despre promovare că ritmul unei campanii de crowdfunding este mult mai alert la început și la final. Nu neglija mijlocul și nu te descuraja când ritmul va încetini. Chiar dacă vei vedea rezultatele abia în etapa următoare, e important să folosești acest timp pentru a aduce noi și noi argumente în favoarea produsului tău.

RECOMANDARE: Spune lucrurilor pe nume. Când formulezi mesajele pentru campania ta de comunicare, ai grijă la poziționare și nu te sfii să ceri publicului exact ce ai nevoie:

  • Nu vrei să facă donații, ci să cumpere un produs care le place, în avans;
  • Nu vrei să te susțină doar cu un share, ci chiar cumpărând recompensa care li se potrivește;
  • Nu vrei să cumpere după lansare, ci chiar acum, pentru a-ți ajuta afacerea să supraviețuiască în următoarele luni.

RECOMANDARE: Oriunde și oricând vorbești despre campania ta de crowdfunding, nu uita să lași si link-ul, însoțit de un call to action precum „Cumpără X în avans: LINK”. 

RECOMANDARE: Gândește-te cum i-ai putea implica direct pe alții, prin proiecte speciale:

  • Un produs creat împreună cu un artist;
  • O recompensă creată pentru a aduna donații către o asociație;
  • O recompensă specială gândită doar pentru publicul unui anumit influencer;
  • O demonstrație sau un workshop pentru angajații unei corporații;
  • Ce altceva îți vine în minte?

MODEL DE LUCRU

Bază de contacte PR

MODEL DE LUCRU

Calendar săptămânal de comunicare

PASUL 6: Creează video și text de prezentare

Felicitări, ai ajuns la partea cea mai fun! Pe lângă buget, structura de recompense și planul de promovare, vei avea bineînțeles nevoie și de materialele de prezentare:

  • Un scurt video;
  • Fotografii sau simulări ale produsului sau serviciului tău;
  • Fotografii cu tine și echipa ta;
  • Descriere text a ideii.

Ți-am pregătit două template-uri pe care te încurajăm să le folosești. Ca orice model, ele sunt cu siguranță o bază bună de pornire, dar nu te simți îngrădit să le respecți întocmai; rămâi creativ și păstrează doar în minte că materialele tale trebuie să:

  • Îți spună povestea;
  • Îți vândă produsul.

RECOMANDARE: Nu ai sărit peste research, da? ;) Cum și-au structurat argumentele campaniile tale preferate? Mai treci o dată prin ele.

RECOMANDARE: Când îți prezinți ideea, pune suflet, lasă-ți entuziasmul să se vadă și vorbește simplu, direct, ca și cum i-ai povesti unui prieten ce vrei să faci.

RECOMANDARE: Folosește toate metodele pentru a câștiga încrederea publicului tău. Le ceri să cumpere în avans un produs care nu există, deci asigură-te că procesul este cât mai transparent: prezintă-te în video și descriere, cere testimoniale de la cei ce ți-au testat deja produsul, explică simplu și direct ce urmează după finanțarea campaniei.

RECOMANDARE: Folosește imagini pentru a-ți ajuta publicul să se vizualizeze folosindu-ți produsul; schițele, simulările, fotografiile, chiar și desenele vor fi mai rapid înțelese decât textul.

RECOMANDARE: Descrierea și video-ul trebuie să poată funcționa și separat. Majoritatea vizitatorilor vor vizualiza doar una din ele, deci asigură-te că fiecare spune tot ce e important de știut. Practic, ambele vor conține un set comun de informații, dar prezentate în moduri diferite, care se complementează reciproc, pentru ca împreună să nu fie redundante.

RECOMANDARE: Nu te lăsa intimidat de video. Unul dintre cele mai mari atuuri pe care le ai în acest punct este autenticitatea și, deși ar fi binevenită, nu ai nevoie de o super-producție video ca să arăți lumii entuziasmul tău. Concentrează-te în primul rând pe ce vrei să transmiți, abia apoi pe formă – uneori e suficient un telefon bun și o zi cu soare.

MODEL DE LUCRU

Structură script video

MODEL DE LUCRU

Structură descriere campanie

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail