Cum a fost la TechCrunch Disrupt - Berlin 2019

Note din centrul ecosistemului tech. Disrupt e evenimentul global organizat de TechCrunch și gazdă a Startup Battlefield, competiția care a lansat nume ca Dropbox, Cloudflare sau Trello.

Trenduri, așteptări, România în 2020 – subiectul de pe buzele tuturor la început de an. O temă importantă și pentru Startarium, de altfel; ecosistemul antreprenorial local stă, la urma urmei, în centrul tuturor lucrurilor pe care le construim: de la articole ca acesta la oportunități de finanțare pentru startup-uri.

Puține lucruri funcționează totuși în izolare, iar antreprenorii știu asta foarte bine: e ușor să pierzi privirea de ansamblu atunci când toată atenția ta e concentrată intern. Să ne dăm, așadar, puțin răgaz pentru a privi în jur.

În Startarium, am făcut asta chiar la final de an, la două dintre cele mai importante evenimente pentru startup-uri din Europa: Slush Helsinki și TechCrunch Disrupt Berlin.

Ce poți învăța din Slush citești aici. În continuare, iată câteva insights de la Disrupt - evenimentul tech global organizat de TechCrunch și gazdă a Startup Battlefield, competiția care a lansat nume ca Dropbox, Cloudflare sau Trello.

În mare, Disrupt are 4 trackuri de eveniment: Startup Alley (zona expo), Startup Battlefield (competiția principală), CrunchMatch (sistemul de networking) și sesiunile de pe scene. Le puteți aprofunda pe toate pe site-ul oficial Disrupt Berlin 2019, iar noi vă lăsăm cu o serie de teme centrale observate de la fața locului:


Despre granițe
Brexit // Forță de muncă remote // Delaware Flip // EU & USA 

Lucrul remote și recrutarea internațională au fost poate cele mai recurente teme - propuse ca soluții pentru recrutarea în IT și nu numai, cu abordări complexe, cum era de așteptat de la un Disrupt în UE. De notat: accentul pe iminența Brexit și a efectelor sale, influența mediului de business asupra politicilor de emigrare, implicațiile unui Delaware Flip, piețe emergente de tech talent precum Africa, sau cum se schimbă o grilă salarială pentru angajați remote. 

Paneluri dedicate și conversații conexe au subliniat nevoia unui mindset de lansare care depășește granițele geografice, e deschis la recrutare remote și alege strategic fondarea într-un oraș care poate atrage forță de muncă - nu ca pe un lux, ci ca pe o nevoie.

Despre răspundere
SoftBank // Uber // De unde vin banii // Cine decide ce e bine // Angajat vs. colaborator

Etica a fost un fir roșu care s-a simțit puternic în special pe scena principală, unde interviurile facilitate de jurnaliștii TechCrunch nu s-au ferit de subiectele grele, oricât de sensibile ar fi fost pentru branduri. Am simțit lipsa din conversație a temei ”social media” – de la moderarea conținutului, la impact social sau AI&fake news – dar asta nu înseamnă că nu s-au atins alte subiecte importante:

Colaboratori vs. angajați și drepturile lucrătorilor în gig economies au fost, spre exemplu, teme centrale în conversația cu UberEats și Glovo; originea banilor și implicarea guvernului Arabiei Saudite în Vision Fund n-au lipsit din discuția cu SoftBank; reglementarea pentru blockchain și crypto a fost adusă în discuție chiar de reprezentanții Fundației Ethereum, care au vorbit și despre Virgil Griffith în Coreea de N, iar fondatorul Cloudflare a povestit despre cazul 8chan și problematica setării unui precedent pentru abuz de putere și cenzură.

De urmărit: Aici, toate interviurile de pe scena principală

Despre blockchain
Lansarea Ethereum 2.0 // Libra // Decentralised Finance

AI, Blockchain, Fintech, IoT&Robotics – n-a lipsit niciunul dintre cele 4 mari subiecte din ultima vreme; dar, poate contrar așteptărilor publicului larg, AI nu a fost din nou centrul conversației, ci Blockchain. Dintre subiectele de aprofundat: Ethereum 2.0 se preconizează să fie gata de lansare completă în lunile ce urmează, cu mult înaintea Facebook Libra; DeFi (în esența blockchain + fintech) ridică din ce în ce mai acut nevoia de reglementare; următorul sector cu potențial de disruption prin blockchain ar putea fi marketplaceurile, inclusiv Uber și AirBnb. 

Despre useri
User Coffee // Product-led Organisations // Uber top managers ca livratori

În conversațiile despre product management s-a vorbit mult despre cum rămâi conectat la users, în special când baza ta de clienți crește. Câteva idei de la N26, Unity, Uber și Glovo: regula nr.1e să fii chiar un user al produsului pe care îl dezvolți; “user coffee” - ziua în care developerii îi invită periodic în birou pe userii care au ceva de spus; “executive coffee” - managerii de top invită userii la o conversație unu-la-unu; managerii UberEats și Glovo fac periodic livrări; vorbește cu “haterii”, uneori sunt userii cărora le pasă cel mai mult.

BONUS: Pentru dezbateri cu prietenii:
Economii virtuale // Retro-disruption // Facebook Libra // “Dark” business models

Ce oportunități pentru antreprenori creează economiile virtuale? Paul Murphy (Northzone) și Mundi Vondi (Klang) au vorbit despre Second Life, Eve Online, Fortnite, Roblox sau Facebook Horizon ca potențiale noi piețe de cucerit.

Retro-disruption - Curatoriatul uman ca avantaj competitiv - Efe Cakarel (Mubi) a povestit despre cum reușește MUBI să crească în epoca Netflix, într-o industrie de streaming dominată de recomandări generate de AI. Unde s-ar mai putea aplica?

E lansarea Libra ingredientul lipsă pentru o dinamică financiară sănătoasă “stat - independent - corporate”? Justin Drake (Ethereum Foundation), Ash Egan (Accomplice VC) și Ashley Tyson (Web3 Foundation) au discutat despre utilitatea intrării Facebook pe scena cryptocurrency.

“Dark kitchens” și “dark groceries” funcționează pe modele de business posibile acum doar datorită creșterii pieței de delivery-as-a-service - UberEats, Glovo, Bringo, FoodPanda etc. Ce impact are acest nou model de business și ce alt sector mai poate fi “dark?”.


Cum s-a văzut România
UiPath pe scenă // 17 startup-uri în pavilionul României pe Startup Alley

S-a văzut bine. Și mult. 17 startup-uri românești în pavilionul expo, organizații de suport antreprenorial în public, Andrei Braşoveanu (partener Accel) în juriul BattleField și interviu cu Daniel Dineș (UiPath) pe scenă.

Pavilionul României pe Startup Alley a fost o mobilizare de forțe care n-ar fi fost posibilă fără inițiativa How to Web. Felicitări tuturor celor implicați, a fost o bucurie! Iată cum s-a văzut, pe scurt, prin ochii How to Web.

Ce poți învăța despre pitching
Câștigătorii Startup Battlefield // Sfaturi de la investitori // PitchDeck Teardown

Competiția Startup Battlefield, 266 de antreprenori de ascultat pe Startup Alley, programări cu potențiali parteneri prin CrunchMatch, o sesiune cu investitori analizând live pitch deck-uri din public și o mulțime de paneluri despre finanțare ( în special VC ) – pentru cei interesați să-și îmbunătățească abilitățile de pitching, oportunitățile de învățare au fost mai mult decât generoase. Câteva idei de pe scenă:

“Nu-ți face investitorul să se simtă prost” – un pitch deck care nu reușește să explice ce faci va ridica un semnal de alarmă că nu vei reuși să explici nici altora: clienți, angajați, parteneri; un pitch deck ușor de procesat are în jur de 20 de pagini și e ușor de scanat pe mobil, într-o pauză; ajută-i să înțeleagă cum va arăta afacerea în viitor, să interpreteze cifrele; echipa e vitală - de la competențe, la roluri, dinamica fondatorilor și profile de LinkedIn; poți sări peste etapa de seed funding doar dacă poți demonstra că ești gata să treci la nivelul următor; nu toți investitorii vor fi interesați de profilul tău, dar pot cunoaște pe cineva care este – e un plus pentru ei să facă recomandări valoroase, poti începe conversația cerând acest sfat.

De aprofundat: ce fac cele 5 businessuri finaliste Battlefield și înregistrările video ale tuturor pitchurilor.


TE-AR PUTEA INTERESA ȘI

20+ evenimente pentru antreprenori în 2020

Cum să profiți la maxim de evenimentele la care mergi

Cum creezi un pitch deck

Startarium PitchDay

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail