”Feedback cinstit și foarte practic, așa cum ne place în Nord” - acesta a fost sloganul sub care s-a desfășurat ediția 2019 a celei mai mari conferințe pentru startup-uri din Europa: Slush Helsinki. Despre cele mai importante lucruri punctate în cadrul evenimentului poți afla din articolul următor:
Echipa Startarium a fost prezentă pe parcursul celor două zile ale evenimentului și s-a întors cu o serie de informații și insight-uri utile pentru antreprenorii din comunitate. În articolul de mai jos, îți împărtășim câteva din lecțiile culese. Cum contează ele pentru tine?
Slush este un eveniment cu adevarat global, care aduce împreună peste 25.000 de participanți, 3.500 de startups, 2000 de investitori, sute de cercetători, policy makers și jurnaliști din toate părțile lumii. Adică o multitudine și diversitate de conexiuni, oportunități de investiții și parteneriate altfel destul de greu accesibile, de care poți profita eficient prin instrumentele de networking puse la dispoziție de organizatori. Ediția 2020 este deja programată pentru 19-20 noiembrie și este o investiție pe care ți-o recomandăm pentru afacerea ta.
Finlanda este renumită pentru sistemul educațional performant, iar educația antreprenorială nu este o excepție. Slush însăși este o inițiativă pornită de studenți, organizată în parteneriat cu Universitatea Aalto din Helsinki, care a și anunțat în cadrul evenimentului lansarea unui nou curs online, gratuit și accesibil tuturor. De altfel, una din concluziile participanților cu care și noi am rezonat este că acesta e cel mai bun moment să preiei controlul asupra propriei tale educații antreprenoriale - există suficiente resurse, mai trebuie doar să înveți… cum să înveți. Desigur, rămânem aici pentru asta :)
Nu în ultimul rând, ocazia de a observa industriile pe care le “atacă” alți antreprenori globali, nevoile pe care vor sa le rezolve, strategiile de fundraising și poziționarea lor în lungul drum spre succes sustenabil este o oportunitate extrem de valoroasă pentru a înțelege unde “stăm”. Fie că te raportezi la piața globală pentru a fi atent la competiție sau dimpotrivă, pentru colaborare și învățare, Slush este unul din momentele din an în care îți recomandăm să te deschizi către lumea largă. Un altul este Disrupt Berlin, unde România a fost reprezentată de 17 startup-uri expozante și 5 organizații partenere pentru antreprenori. Despre acest eveniment poți citi mai multe aici.
Sperăm să-ți fie utile informațiile pe care le-am cules mai jos și te invităm să urmărești sesiunile noastre preferate de la Slush.
Boostrapping - Cum să crești cu un buget redus. Cum te ajută autofinanțarea?
Sesiunea despre “bootstrapping”, adica autofinanțarea afacerii fără să apelezi la fonduri externe, a fost una care a evidențiat și câteva diferențe culturale.
Antreprenorii din Nord și US sunt din ce în ce mai orientați către autofinanțare în primii ani de business (mergand și până la 7 sau 10 ani), considerând că daca reusești să crești organic demonstrezi product-market fit, iar asta te ajută nu doar să ai o afacere autosustenabilă ci să ai mai departe un avantaj în fața investitorilor. Astfel, resursele și efortul lor în primii ani se duc spre a obține fonduri din vânzări (cei mai buni bani sunt banii clienților) și apelează la investiții și diluarea acționariatului doar pentru creștere accelerată și mai puțin în early-stage. Alte avantaje și dezavantaje asupra fondurilor externe afli de la Sachin Dev Duggal, fondator Builder.ai.
Relația dintre investitor și fondator. Cum construiești încredere între un investitor și un antreprenor?
Când îți alegi investitorul nu alegi doar persoana care este dispusă să îți finanțeze afacerea, ci un partener de durată care te poate susține cu sfaturi, resurse și o rețea bună de networking.
Cum să construiești o relație de succes între un startup și un VC afli de la antreprenorul Guillaume Pousaz, fondator Checkout.com și Ophelia Brown, reprezentanta fondului de investiții pentru early stage startups Blossom Capital.
Starting Up sau cum să înveți antreprenoriat de la Nordici. Poate fi învățat antreprenoriatul?
Cursul Starting Up acoperă toate subiectele esențiale unui antreprenor la început de drum. Viziunea lor este ca în 2020 lansarea unui startup să nu mai depindă de persoanele pe care le cunoaște antreprenorul, întrucât toate informațiile vor fi filtrate și disponibile online, gratuit.
Pentru a realiza conținutul cursului, echipa a intervievat peste 15 antreprenori, investitori și pionieri în tech din Europa. Ideea cursului Starting Up a pornit de la studenții Universității Aalto din Finlanda împreună cu partenerii Aalto Ventures Program, Kiuas, Maki.vc și Reaktor.
Poți urmări discuția mai jos și începe deja cursul gratuit chiar aici.
Cum să te pregătești pentru următoarea criză economică. Cum îți va influența afacerea următoarea criză
A trecut aproape un deceniu fără prea mari fluctuații economice, dar ne apropiem de o criză și e important să știi cum îți poate influența afacerea, mai ales pentru că majoritatea antreprenorilor de astăzi nu făceau business și în 2008.
Ar trebui să îți consolidezi poziția pe piață înainte de criză și să ai cifrele în ordine - investitorii vor fi mult mai selectivi în perioadele riscante din punct de vedere economic. Axează-te pe a crește numărul de clienți și lichidități, iar daca ești deja în proces de fundraising, încearcă să accelerezi pe cât posibil negocierile.
Urmărește și restul sfaturilor în următorul video cu Nic Brisbourne, Managing Partner la Forward Partners, Hjalmar Windbladh, partener la EQT Ventures și Debora Revoltella, economist la European Investment Bank.
The state of European Tech Report - Cum arată ecosistemul tech din Europa
Raportul compară perioada 2010 - 2014 cu jumătate a deceniului, 2015 - 2019. Principalele rezultate sunt următoarele:
- Suma banilor investiți în Europa a crescut cu 232%, de la 34 miliarde de dolari la 1138 miliarde de dolari, 2019 devine anul în care s-au investit cei mai mulți bani în Europa în startup-uri din tech.
- Media de vârstă a unui fondator de startup tech din Europa este de 34 ani. 75% dintre fondatori au studii superioare și 81% au declarat că erau confortabili financiar când au început business-ul.
- 80% dintre VC-uri apreciază impactul pe care startup-urile îl au în societate și asupra mediului
Dacă vrei să descoperi și alte informații despre ecosistemul tech din Europa, poți urmări întreg raportul aici.