De vorbă cu CargoPlanning, Startup-ul anului în 2018

CargoPlanning a fost unul dintre startup-urile participante la incubatorul Startarium.Inc, a fost prezent pe scena finalei Startarium PitchDay 2017, iar în 2018 a primit titlul de Startup of the Year la ANIS GALA.

CargoPlanning a fost unul dintre startup-urile participante la incubatorul Startarium.Inc, a fost prezent pe scena finalei Startarium PitchDay 2017, iar în 2018 a primit titlul de Startup of the Year la ANIS GALA 2018.

Aflați la jumătatea drumului prin programul de incubare Startarium și pregătiți pentru a raporta din nou in fata Board of Advisors, Ștefan și Vale devin din ce în ce mai prezenți pe piață cu platforma lor de management al transportului de marfă. La începutul lui 2018 am stat de vorbă cu ei, să aflăm cum au evoluat, cum îi ajută resursele Startarium și ce planuri de viitor au.

Care este povestea CargoPlanning? Care sunt câteva momente cheie din evoluția voastră?

Povestea CargoPlanning începe în 2014, când Ștefan, fondator și CTO, s-a hotărât să înceapă un proiect propriu. Dezvoltase diverse aplicații care aveau mai mult sau mai puțin legatură cu domeniul, în cadrul companiilor în care lucra, dar și ca proiecte de tip freelancing. A urmat o parte de documentare, întâlniri și discuții cu stakeholderi din domeniul transportului de marfă, iar în 2015, am avut un MVP pe care l-am lansat în octombrie, același an. Atunci a fost și primul moment memorabil - reușisem să vindem și primul abonament. Faptul că am primit acest tip de validare din partea unor oameni pe care nu îi știam, practic cumpărau obiectiv pentru ca i-a convins aplicația, ne-a alimentat cu energie și curaj pentru etapa următoare.

Un al doilea moment a fost când am înțeles că trebuie să schimbăm modelul de business și poziționarea pe piață. Dacă la început am pornit la drum cu ideea că aplicația va fi un portal de anunțuri de transport ceva mai avansat, în 2016 am ajuns la un enunț diferit și cel care este și acum: CargoPlanning este un "transport management system" care incorporează atât rețea de transportatori și producători, cât și funcțiile unui ERP.

Ultimul moment cheie a fost chiar acceptarea noastră în incubatorul Startarium, în septembrie 2017, care a demonstrat că produsul are un potențial enorm și că noi, ca echipă, tratăm cu seriozitate misiunea pe care ne-am asumat-o.

Care este principalul beneficiu adus de mutarea la București?

Capitalul de imagine dobândit ca urmare a intrării în incubator și a faptului că o parte din echipă este la București -  acest lucru ne pune în altă poziție când vine vorba de vânzări sau de parteneriate pe care le țintim. Am devenit mai cunoscuți în piața de transport, dar și în mediul de startup-uri din țară.

Apoi, beneficiem de rețeaua de business din București - avem acces mai rapid la evenimente de profil, antreprenori, consultanți și viitori parteneri, ceea ce accelerează modul în care se întâmplă lucrurile, față de atunci când eram în Iași și planificam delegații. Îți dorești să bei o cafea și să îl vezi la ochi pe omul cu care vei colabora - este ceva natural - iar acest lucru se regăsește mai ales în cadrul pieței noastre.

Ce ați recomanda unui startup care se lansează în provincie?

Cred foarte mult în puterea rețelei. Acesta a fost și motivul pentru care, prin incubatorul Startarium, am fost de acord să ne mutăm în București. Sunt de parere că, în programul unui antreprenor trebuie să existe un booking special de "azi beau o cafea cu.."(și aici fiecare știe cu cine trebuie să vorbească astfel încât să își ia cât mai multe informații pentru business-ul lui). Din acest motiv, recomand să identifice unde se află comunitatea de business relevantă pentru ei și să meargă acolo. În cazul nostru, Bucureștiul și zona Ploiești - Pitești este punctul de referință atât pentru vânzări, cât și dacă vorbim de comunitatea de oameni din logistică și transport și evenimente relevante.

Ce schimbări ați observat după jumătate din programul de incubare Startarium.Inc?

Întâi, este vorba despre capitalul de imagine obținut până acum - am venit ca un startup din Iași, într-un domeniu destul de puțin exploatat de antreprenorii din țară (piața este mai efervescentă în vestul Europei), despre care se știau destul de puține. Ajungem la clienți mai ușor, percep mai bine angajamentul nostru, iar astfel pornim discuțiile cu ei de la alt nivel.

De asemenea, sunt multe schimbări pe care le observăm la noi, ca oameni. Sunt destul de puține zilele în care nu suntem provocați de ceea ce facem, provocări pentru care apelăm la mentorii din incubator și cu care lucrăm punctual.

Sunteți Startup-ul Anului. Ce gânduri aveți după această numire, ce planuri de viitor?

Premiul de startup-ul anului oferit în cadrul Galei ANIS 2018 ne oferă energie să lucrăm intens pentru obiectivele cu care am venit în incubator, și anume să ne consolidăm pe piața din România și să avem primul client internațional până la final de 2018. Tot pentru anul acesta, ne-am propus să aducem în platforma companii din România, producători și retaileri, care sunt reprezentative pentru industria lor.

Pe de altă parte, premiul ne responsabilizează și mai mult, ne obligă să livrăm ceea ce am promis, atât către piața în care activăm, cât și în mediul antreprenorial.

Care sunt provocările pe care le întâlnește un business în digitalizarea unei industrii offline?

În cazul nostru, clasica rezistență la schimbare - care este susținută de faptul că o parte din transportatori nu au acces la tehnologie (telefon, tabletă, internet) pentru a utiliza aplicația. De aici rezultă provocarea educării pieței - pe lângă a face vânzări, îți asumi ca, în paralel, contribui la o schimbare de paradigmă, de viziune, pentru cei cărora te adresezi. Din fericire, contextul economic susține aceste schimbări, dacă ar fi fost o criză sau alte evenimente cu impact asupra economiei, adoptarea unor schimbări ar fi fost și mai greoaie.

Apoi, mai este vorba și de procedurile interne pe care le au companiile cu care lucrăm - proceduri care nu permit anumite acțiuni esențiale în digitalizarea unei activități din firma respectivă. Acest lucru ne pune în ipostaza în care trebuie să ajungem până la management pentru a aproba un sistem care îi va ajuta să economisească timp și bani și prin care, în final, să își îmbunătățească afacerea.

Ce sfaturi aplicate ați da unui antreprenor la început de drum?

Primul sfat ar fi să greșească - desigur, să își asume greșelile și să fie conștient de ele. În felul acesta poate testa repede lucrurile care funcționează pentru business-ul lui. Își dă seamă dacă vrea să pornească pe drumul acesta și dacă i se potrivește, ce trebuie să mai învețe, unde trebuie să compenseze, ce fel de oameni trebuie să caute. Am zice că dacă are o doza potrivită de curaj, lucrurile vor evolua în direcția bună.

Un al doilea sfat este să țintească sus. Să își propună obiective mărețe, care să îl scoată din zona de confort. Și să vorbească despre ele, să le împărtășească cu prietenii, colegii, comunitatea din care fac parte, pentru că așa devin mai conștienți de ceea ce promit că vor face prin produsul lor.

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail