Startup Insights de la fondatoarele Port Originea cu Mine (POM)

Pe 11 iunie, le-am avut alături de noi pe fondatoarele POM, care au împărtășit din experiența lansării Port Originea cu Mine și cea a ultimelor luni.

POM - Port originea cu Mine este una dintre afacerile lansate prin crowdfunding și finanțate cu succes la Startarium Crowdfunding Makeathon din 2019. POM este un produs de îmbrăcăminte sănătos și creativ exprimat. Este gândit pentru binele omului și cu respect față de cei ce-l produc și cei ce-l poartă - un brand gândit să creeze un impact pozitiv în societate și să vorbească mai mult despre sănătatea hainelor organice și să tragă un semnal de alarmă împotriva efectelor nocive pe care le are industria fast fashion asupra planetei. 

Cum a prins viață această idee de business, cum a reușit echipa să mobilizeze o comunitate în jurul unei idei, dar și cum au făcut față provocărilor ultimelor luni (atât din punct de vedere al team dynamics & team management, cât și din punct de vedere financiar) - despre toate am vorbit în webinarul de pe 11 iunie! 

În iunie 2019, POM a obținut încă o rundă de finanțare de 33.000 de euro, prin programul Startup Air, sumă ce va fi investită în dezvoltarea platformei eușipom.ro.


Despre echipă și mentori

  • Un lucru esențial în echipă, pe lângă competență, este alinierea de valori și atitudini. 
  • Am pornit din start cu ideea de a construi un business scalabil și pentru acest lucru e important să-ți aduci oamenii cheie, cu competențe necesare, dar și cu aliniamentul de valori care să te ajute să crești.
  • Pentru cei care sunt la început de drum, în alegerea unui partener/ co-fondator e important să te completeze, să îți augmenteze ideea pe care o ai.
  • E important să aduni în jurul tău oameni care îți seamănă, dar nu foarte mult. În momentul în care ești într-o echipă în care există respect, dar lipsesc conflictele, ceva lipsește. E important să ai puncte de vedere diferite asupra unui subiect ca să poți dezbate și astfel să crești. 
  • Rețeaua personală - e important în antreprenoriat să știi oameni. Chiar dacă persoana pe care o întrebi un lucru nu te poate ajuta, sigur persoana aceea știe pe cineva.
  • Noi avem și o echipă de mentori, i-am rugat să ne critice și să ne spună ce nu facem bine și chiar am primit și din partea echipei, și din partea mentorilor feedback constructiv și așa am crescut cu POM.

Instrumente de finanțare

  • Primul instrument de finanțare spre care ne-am orientat cu scopul de dezvoltare de produs și comercializarea pe piață a fost un instrument european, care din experiența proprie este un instrument la care m-aș gândi de două ori pentru că este destul de rigid pentru un startup.
  • Crowdfundingul nu l-am gândit ca un instrument de finanțare per se, ci ca un instrument de validare și testare în piață și de angrenare în comunități. 

Crowdfunding și mobilizarea comunității

  • Un lucru pe care l-am învățat este că a face o campanie de crowdfunding ca startup este un act de curaj. De ce? Pentru că ești vulnerabil, ești expus, am primit diverse feedback-uri constructive care mai departe ne-au ajutat mult la nivel de dezvoltare de produs, la nivel de rafinare a poziționării, la nivel de strategie de preț.
  • Ce a fost important e că am început să vorbim cu oameni despre POM înainte a POM să fie de exemplu din punct de vedere legal o firmă, mult înainte să lansăm campania de crowdfunding.
  • Am vorbit cu apropiații, le-am spus ideea, am primit feedback. După care am făcut niște prototipuri, le-am arătat oamenilor din jurul nostru, am făcut interviuri, am mers la acest târg. Și cu toți cei cu care vorbeam, îi întrebam dacă putem să le luăm adresa de e-mail ca să îi ținem la curent cu ce facem.
  •  În timpul campaniei, comunitatea venea către noi, tot procesul ăsta a durat un an. A durat un an să construim comunitatea, prototiparea, focus grupuri, organizare s.a.
  • E important când vorbim de comunitate să o ții la curent cu ceea ce faci. Noi am folosit canalul de Facebook și Instagram pentru a ne ține comunitatea informată. 

Planurile POM

  • Urmează o lansare cu schimbare! Vom avea 2 colecții anul acesta, dintre care una va fi co-creată cu întemeietorii noștri.
  • Vezi manifesto-ul POM și distribuie mesajul mai departe dacă rezonezi cu această misiune!

Urmărește înregistrarea webinarului

POM a apărut din viziunile Alexandrei Urcan și ale Oanei Man-Kesselheim - la început de 2018 au hotărât să își unească ofurile și să dea viață unui produs de îmbrăcăminte sănătos, care să vorbească despre identitate. 

Despre primii pași în construirea unei comunități

Am comunicat constant, fie prin Social Media (Facebook și Instagram), fie prin newslettere. Membrii echipei și-au activat rețeaua de cunoștințe, prieteni și chiar familia. Am primit multă susținere și apreciere, iar la rândul lor, acești oameni minunați, tocmai pentru că se regăseau în valorile POM, povesteau mai departe în cercul lor de apropiați despre produs și despre ce înseamnă POM. S-au transformat treptat, poate fără să-și dea seama, în mici ambasadori ai brandului nostru.

În plus, spun fondatoarele, oamenii au rezonat cu ele pentru că au făcut click cu valorile pe care le-au promovat și cu faptul că își doresc un produs sănătos, care să vorbească despre identitate, care să fie autentic și să nu facă rău pielii și mediului înconjurător. 

>> Citește și: Finanțat în crowdfunding: Port Originea cu Mine, materialul de opinie în care ne-au împărtășit din experiența campaniei de crowdfunding

Despre speakeri

Alexandra Urcan, Co-fondator & CEO

Întoarsă în țară de la studiile masterale din Rotterdam, determinată că din România va putea genera cu adevărat valoare și produce o schimbare, Alexandra activează în sfera marketingului & comunicării de mai bine de 10 ani. 

Om creativ și curios din fire, își dorește să avem mai multă grijă de planetă, de valorile universale, dar și de noi, unii de alții. E pasionată de sustenabilitate, inovare în industria textilă, inovare socială, de cunoaștere, și mai nou, de înțelegerea conștientă a firii și culturii românești.

Oana Man-Kesselheim, Co-fondator

Antreprenor, mamă şi soţie, voluntar şi fost corporatist, Oana crede că poate să schimbe lucruri în bine în țara în care s-a născut. Activează în sfera marketingului strategic şi are peste 10 ani experiență în managementul experienței clienților. 

Pasionată de autodescoperire și reflecție identitară, Oana este iremediabil îndrăgostită de România. Își dorește să se exprime mai clar prin îmbrăcăminte – vrea să poarte cu ea pădurea, satele, tradițiile și poveștile de acasă.

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail