Parenting și antreprenoriat. Insights de la fondatoarele Mom O'clock

Ce învățăm din experiența primei cafenele pentru părinți și copii din București? Am aflat pe 4 iunie, într-o conversație deschisă despre cum crești o cafenea pentru un public de părinți, mompreneurship, schimbări, adaptări post-pandemie, crowdfunding + multe alte insight-uri de notat și aplicat în propria afacere.

În 2019 se lansa prima cafenea pentru mame din București - Mom o'clock, cu spații baby-friendly, cameră de joacă supravegheată și zone special create pentru nevoile copii. Și asta după o campanie intensă de crowdfunding, făcută chiar pe Startarium, care a depășit obiectivul inițial de 5000 euro!

Andra Sima și Oana Boia, fondatoarele Mom o'clock, au fost alături de noi într-un webinar dedicat, în care au povestit despre direcțiile noi pe care le-a adus maternitatea în viață și în business, ce oportunități de afaceri există pentru mame și, nu în ultimul rând, cum s-au adaptat noului context. 

Andra și Oana s-au cunoscut în 2011 în compania în care lucrau împreună, iar această experiență le-a ajutat, pentru că erau de la început obișnuite cu stilul celeilalte. De altfel, ele și recomandă celor care vor să devină antreprenori că e nevoie să își cunoască foarte bine viitorii parteneri de business – nu doar la nivel personal, în relații de prietenie, ci mai ales la nivel profesional.

După ce au devenit mame, le-a venit ideea deschiderii propriei afaceri: o cafenea pentru mame și copii, care să fie diferită de locurile de joacă de la momentul respectiv. Înainte de experiența maternității, aveau o viață socială foarte activă, lucru care s-a schimbat apoi și din perspectiva opțiunilor pe care le aveau ca să se vadă cu prietenii.

Încă de la început s-au gândit și la direcțiile de business: pe de o parte, cafeneaua, pe de alta, un magazin online cu produse pentru copii și părinți. Cafeneaua a fost închisă în perioada stării de urgență, așa că fondatoarele s-au axat pe finalizarea platformei (care va fi un marketplace) și listarea furnizorilor. Pentru platformă, au căutat furnizori de calitate și de dimensiuni mici și medii, care sunt prezenți pe mai puține canale și oferă și o experiență foarte customizată clienților lor. În plus, s-au concentrat mai mult și asupra conținutului de pe blog, în care mamele împărtășesc experiența lor altor mame. 

În timpul pandemiei, Mom o’clock a desfășurat o campanie de crowdfunding pe platforma proprie, în care vizitatorii puteau cumpăra produse la prețuri speciale sau puteau cumpăra în avans vouchere de consum care să fie folosite după redeschidere.

Primii pași

Ca să pornească afacerea, au folosit în principal fonduri proprii și economii, apoi au început o campanie de crowdfunding pe Startarium, ca să își poată echilibra fluxul de numerar înainte de deschidere și în primele luni.  

Pentru găsirea locației potrivite, au căutat 5 luni: un spațiu generos, aproape de o stație de metrou și ideal lângă un parc, într-o clădire cu istorie. Apoi, a urmat perioada de renovare și pregătire a locației pentru deschidere. Investiția la care au ajuns în cele din urmă a fost de 90.000 de euro. În prezent, au 4 angajați în spațiul cafenelei. Au început să lucreze la lista de furnizori cu care lucrează de dinainte de deschiderea spațiului - cei mai mulți sunt furnizori pe care îi testaseră anterior din postura de părinți, pe alții i-au descoperit anterior.

La nivel de sfaturi pentru cei care pornesc acum o afacere, Andra și Oana au vorbit despre faptul că trebuie să fii conștient că nu vei putea mulțumi pe toată lumea, că va fi nevoie de foarte multă muncă și implicare din partea ta și că este foarte puțin probabil ca după 1-2 ani ”să te retragi pe o insulă” într-un paradis tropical.

Ce insight-uri le-au ajutat în dezvoltarea afacerii

  • Pentru părinți, este extrem de important ca locurile în care ajung împreună cu copiii lor să întrunească toate condițiile de siguranță și funcționalități așa încât să se simtă bine.
  • Detaliile și experiența vizitatorilor sunt și ele foarte importante.
  • Personalitatea angajaților trebuie să fie și ea potrivită, trebuie să fie prietenoși.
  • E important să cunoști foarte bine nevoile persoanelor din target și să petreci cât mai mult timp cu acestea.
  • Oana și Andra au petrecut mult timp cu oamenii din cafenea, au adunat feedback-uri constructive și au aplicat ceea ce au învățat. 
  • Onestitatea în relația cu partenerii și angajații este foarte importantă și se reflectă în calitatea afacerii pe care o construiești.
  • E mai bine să începi cu mai puțin (mai puține servicii și produse) și să îți mărești oferta în timp, ca să poți să ajustezi.

Oana spune că simte că există o presiune asupra mamelor atunci când intră în concediu de maternitate și sunt întrebate ce vor face cu noul timp liber dobândit – în realitate, nu există chiar atât de mult timp și antreprenoriatul nu este o opțiune general valabilă. Orice alegere de carieră ar face proaspetele mame, e important să fie una care să le atragă într-adevăr. Pe de altă parte, perioada respectivă poate fi un moment de introspecție și de testare a posibilelor idei de afaceri.

Urmărește înregistrarea webinaruluiDespre speakeri 

Înainte să devină antreprenoare, Andra și Oana au lucrat într-o corporație. Pentru fiecare dintre ele, experiența primului copil a fost diferită, însă a reprezentat o provocare destul de mare, cu suișuri și coborâșuri, cu zâmbete și lacrimi, dar mai ales a pornit în ele dorința de a face o schimbare, atât în viața lor, cât și în viețile altor mame. Și așa a apărut Mom O'clock. 

Ce spun despre antreprenoriat și maternitate? 

Există acest termen - Mompreneur. Personal, aș merge pe Mom și atât. Restul este alegerea fiecărei femei în parte, dacă vrea să stea acasă cu copiii, să meargă la muncă să facă prezentări până la 2 dimineața sau să pună capul pe pernă cu gândul că trebuie să-și plătească salariații și chiria la final de lună. A fi antreprenor pentru noi este și un extemporal personal, e o provocare pe care ne-am oferit-o. În educația pe care am primit-o, antreprenoriatul părea un pas natural pentru generația tânără, chiar dacă cei pe care i-am avut acasă nu au avut curajul să o facă când a fost vremea lor. Era cumva pe “to do list”, ca și cum știi că există această opțiune undeva acolo și e păcat să o ratezi, trebuie doar să găsești nevoia pe care să o exploatezi.  

>> Citește și: Ce înseamnă să fii mompreneur, direct din agitația lansării

Iar dacă vrei să afli mai multe despre experiența campaniei de crowdfunding și sfaturile pe care le au alți antreprenori ca ele, te invităm să urmărești și interviul cu ele. Și apoi să îți pregătești și întrebările pentru 4 iunie, desigur :) 

Newsletter

Newsletter-ul Startarium

Bilunar, în newsletterul Startarium găsești oportunități curatoriate și materiale utile antreprenorilor.

Abonează-mă