Scurtă introducere în crowdfunding

Cum funcționează crowdfundingul? Ce avantaje și dezavantaje are? Ar putea fi o opțiune viabilă pentru ideea sau afacerea mea? Găsești răspunsul tuturor acestor întrebări în cursul de mai jos, susținut de Adina Crețu, coordonator Startarium.

Dacă ai facut deja un tur prin Orașul Antreprenorilor, poate ai descoperit resursele de învățare, de testare a ideilor de afaceri și, nu în ultimul rand, de finanțare, prin intermediul cărora antreprenorii la început de drum - ca și tine - au accesat fonduri de peste 350.000 de euro

Unul din instrumentele pe care le-au avut la dispoziție este cel despre care vom povesti astăzi și anume despre crowdfunding: ce este, cum funcționeaza, ce beneficii îți aduce și - într-un episod viitor - cum să-ți promovezi campania pentru a atrage fonduri, faimă și mulți fani.

Ce este crowdfundingul?

Etimologic, înseamnă finanțare prin intermediul unei mulțimi și reprezintă un instrument alternativ de finanțare, pe lângă clasicele friends-family-other fools-, atragerea unui business angel, contractarea unui credit bancar sau accesarea unor resurse proprii.

Se spune că, într-o afacere, cei mai buni bani sunt banii clienților, iar printr-o campanie de crowfunding, dacă o abordezi ca pe o campanie de validare și pre-lansare a produselor tale, vei obține exact asta: bani în avans de la viitorii tăi clienți.

Mic dicționar explicativ

Înainte de a intra în detalii despre cum funcționeaza mai exact, îți propun clarificarea unor termeni pe care îi vei auzi foarte des în contextul finanțării prin crowdfunding:

  • Campanie 
  • Recompensa 
  • Susținator 
  • Obiectiv financiar sau Target 

Campanie este ceea ce incorporeaza tot demersul pe care vrei să îl derulezi. O campania are un nume reprezentativ pentru ceea ce lansezi, o perioadă definită, un scop (pentru ce vrei să strangi banii), un obiectiv financiar (câți vrei să strângi) și, nu în ultimul rând, o structură de recompense.

Recompensa este ceea ce oferi oamenilor, la schimb pentru suma pe care o soliciți. Este ceea ce ei cumpară online în timpul campaniei și ceea ce le vei livra dupa încheierea acesteia, fie că este vorba de o recompensă simbolică sau chiar produsul sau serviciul pe care îl lansezi.

Sustinațor. În cadrul unei campanii de crowdfunding, susținătorul nu este doar un fan, ci este un client: o persoană care achiziționează o recompensă în timpul campaniei. Pentru că apreciază ceea ce propui atat de mult încât este dispus să plătească în avans și să aștepte livrarea chiar și câteva luni dar și pentru că fără el și alții ca el poate că ideea ta nu ar deveni realitate, merită titlul de susținator: al tău și al antreprenoriatului în general.

Obiectivul financiar sau targetul indică suma pe care vrei să o strangi prin vânzarea recompenselor, suma de care ai nevoie pentru a realiza ceea îți propui.

După obiectivul financiar, există două tipuri de campanii: cu finanțare fixă și campanii de crowdfunding cu finanțare variabilă.

Cum funcționează finanțarea

Finanțarea variabilă functioneaza astfel: daca tu ți-ai fixat un obiectiv financiar de 10.000 de euro dar ai reușit să vinzi recompense de doar 5.000 de euro, atunci vei primi doar acești 5.000 de euro

Finanțarea fixa la schimb, presupune că dacă ai strans doar 5.000 de euro dintr-un obiectiv de 10.000, cei 5.000 se întorc integral catre susținători. Pentru ca este o modalitate mai sigură și mai credibiliă pentru susținatori, pe Startarium derulăm doar astfel de campanii, care te protejează și pe tine ca antreprenor de presiunea de a lansa cu 5.000 de euro un produs ale carui costuri sunt de fapt duble (nu ar fi deloc un start bun pentru afacerea ta, nu-i asa?)

Sper că acum îți sunt mai clari termenii și se ridica întrebarea: oare eu aș putea să fac crowdfunding, este un mecanism potrivit pentru ideea mea?

Desigur, crowdfundingul nu este o soluție pentru orice afacere. Într-o discuție detaliată putem evalua eligibilitatea și viabilitatea proiectului tău, insa pentru a-ți face deja un check-list, gândește-te cum te raportezi față de acești trei factori:

  • stadiul produsului/serviciului 
  • gradul de inovație  
  • piața pe care o adresezi  

1. Stadiul

Cel mai bun moment pentru a începe o campanie de crowdfunding este atunci când ai un prototip, poate o varianta beta a produsului - pe care vrei să obții feeback-ul pieței dar și banii pentru a trece la finalizarea produsului și producția în serie.

Dacă ești încă în stadiul de idee, e puțin prea devreme; ca să atragi susținători, trebuie să ai claritate asupra specificațiilor de producție, preț, distribuție, pentru că atunci când campania se încheie să ai capacitatea operațională de a livra ceea ce ai promis. Clarifică-ți întai asta cu ajutorul resurselor din Startarium și apoi putem construi impreuna o campanie de succes.

De cealalta parte, daca produsul este deja pe piață de ceva vreme și ai și un shop online, este deja tarziu pentru crowdfunding, care de multe ori coincide cu pre-lansarea pe piață. Acest fapt nu înseamnă că nu pot apela la crowdfunding afaceri deja existente, ci că trebuie sa fie vorba despre un nou produs, o nouă colecție, un proiect adițional de orice fel față de ceea ce vând deja.

2. Inovație

Cele mai reușite campanii de crowdfunding de succes au în spate un produs sau serviciu inovativ. Dacă ideea ta incorporează și astfel de elemente de noutate, ai mult mai multe șanse de a stimula disponibilitatea oamenilor de a susține campania și de a atrage acea categorie de public numită “innovators și early adopters”, cei care te vor ajuta și să ajungi către o masă critică de utilizatori atât de importantă la început.

Desigur însa că nu toți antreprenorii sunt inventatori: dacă ideea ta nu este un game-changer, gândește-te totuși care sunt elementele de diferențiere și incorporează asta într-o serie de recompense exclusive, care sunt disponibile numai pe perioada campaniei de crowdfunding.

3. Piața pe care o adresezi

De foarte multe ori, am primit întrebări de la antreprenori, de genul “am un business în agricultura, merge?” / “dar o aplicație care revoluționează educația?” sau servicii b2b, oare e o idee potrivită pentru crowdfunding?”

Depinde doar de cum ți-ai definit publicul țintă și categoriile de clienți: dacă cei la care te-ai gândit atunci când ai creat produsul nu sunt genul care consuma media online, nu petrec timp în social media și nu sunt foarte familiarizați cu plățile online, atunci poate acest mecanism cu vânzări în avans și plata cu cardul nu este cel mai potrivit pentru tine. Începe prin a-ți crea un Business Canvas în Laboratorul Startarium și aplică gratuit pentru un mentor dacă ai nevoie de ajutor pentru a-ți structura mai clar business-ul.

De asemenea, daca afacerea ta este una locala - de exemplu, un loc de joaca pentru copii într-un anumit oraș din România - trebuie să iei în calcul ca susținătorii tai, ca și clientii tăi, sunt exclusiv tineri parinți din comunitatea locală, pentru care ideea are relevanță și aplicabilitate. Nu înseamnă că nu poți apela la crowdfunding, ci că obiectivul financiar trebuie să fie egal cu capacitatea pieței locale de a susține un astfel de proiect.

Până acum, prin Startarium s-au finanțat afaceri românești din domenii și în stadii diferite de evoluție, care au atins targeturi financiare de la 1.000 EUR la 30.000 EUR, la fel de variate ca nevoile lor. Te poți inspira din poveștile de succes ale Mater, NutriStandard, Lemnia sau Zuriell și poți vedea aici toate campaniile desfășurate pe platformă.

Beneficii

Dacă te simți încrezator ca ideea ta are potential pentru a fi finantata prin crowdfunding, iata o serie de beneficii care sa te convinga sa creezi un draft de campanie pe Startarium.ro

Crowdfunding-ul îţi dă posibilitatea să-ţi testezi ideea, întrucât este o metodă reală de a cerceta piaţa și de a vedea dacă ideea ta poate fi capitalizată. “Fail fast” îți vor spune antreprenorii experimentați, “fail cheap” sau chiar gratis aș adăuga. Testează înainte să irosești și mai mulți bani și efort, investește-te după ce ai o idee validată și un pipeline de clienți inițiali veniți din crowdfunding.

O campanie de crowdfunding funcționează ca un mini-program de accelerare: te va forța să abordezi holistic afacerea ta, de la produs și operațiuni până la marketing și design. Vei primi multă atenție și susținere, vizibilitate în social media și poate în mass media iar asta te va ajuta să construiești o rețea puternica și un business stabil.

Pe lângă aceste avantaje generice, în mod specific pe Startarium beneficiezi și de:

  • Cel mai mic comision: 0 la intermediere, 2% reținut de MobilPay, operatorul de plăți  
  • Acces la o comunitate de aproape 18.000 de utilizatori, antreprenori, innovators și early adopters  
  • Mentorat de business gratuit, pentru a te ajuta să îți rafinezi modelul de business 
  • Consultanță de media și marketing pentru a-ți crește șansele de reușita 

Ți-am povestit deja că pe Startarium s-au derulat cele mai mari campanii de crowdfunding desfășurate de antreprenori în România. Ne-am bucura să scriem noi recorduri împreună și așteptăm cu nerăbdare să ne povestești despre ideea ta, pe contact@startarium.ro sau direct în secțiunea www.startarium.ro/crowdfunding.

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail