Modelul PERMA | Ce este și ce componente are

Modelul PERMA reprezintă cele cinci elemente de bază ale fericirii și bunăstării (wellbeing-ului) și este un acronimul pentru Emoții pozitive, Angajament, Relații, Sens și Realizări.

În aceast material, vom explora litera E de la Engagement și vom explica:  

  • de ce este important Engagement-ul pentru a atinge fericirea la locul de muncă la nivel organizațional/managerial  

  • impactul engagement-ului asupra fericirii angajaților  

  • două teorii cheie și instrumente relevante sunt legate de Engagement și de ce sunt importante pentru a atinge fericirea la locul de muncă  

De câte ori ni s-a întâmplat să spunem sau să auzim pe cineva spunând: "Îmi pare rău, nu pot vorbi acum pentru că sunt implicat într-o altă conversație" sau "Sunt foarte ocupat cu studiile mele foarte mult în ultima vreme" sau, de asemenea, "Sunt implicat într-un proiect foarte important" sau "Președintele a decis să se angajeze în operațiuni militare împotriva rebelilor"?  

Ei bine, știm că aceste afirmații înseamnă că noi (sau alții) investim eforturi, resurse, timp și concentrare în ceva pe care suntem profund concentrați și implicați. Și este posibil să fim atât de absorbiți de acest lucru încât nici măcar nu suntem pregătiți să acordăm atenție altcuiva sau la orice altceva, în timp ce, cumva, pierdem și noțiunea timpului.  

Ei bine, acesta este "angajamentul": este un comportament sau o dispoziție și o stare de spirit mental-psihologică caracterizată prin sentimente pozitive și senzații de satisfacție care ne fac să ne simțim pe deplin implicați, angajați și entuziaști.  

Engagement = entuziasm, implicare, pasiune, dedicare, energie, stimă de sine, satisfacție, motivație

Dacă te concentrezi asupra angajamentului în cadrul mediilor de lucru, "lucrătorii angajați" (inclusiv angajații și managerii) sunt cu siguranță implicați, pasionați și inspirați, precum și inspiratori pentru ceilalți, devenind mai productivi, mai conștienți de propriile puncte forte și sporindu-și stima de sine.  

Conform modelului PERMA (Positive Emotions - Engagement - Relationships - Meaning - Accomplishment) dezvoltat de Dr. Martin Seligman, bunăstarea angajaților și a managerilor este factorul cheie de care depinde reziliența individuală, succesul profesional individual și colectiv și, prin urmare, sănătatea mentală și emoțională de care e nevoie pentru prevenirea bolilor și a situațiilor frustrante prelungite.   

În acest cadru, te vei concentra doar asupra Angajamentului care, conform modelului PERMA, este legat de abilitățile de a "performa mai bine" și de a fi "mai motivat intrinsec", deoarece "reduce sentimentele de depresie și crește sentimentul de bunăstare".  

De ce? Pentru că implicarea te ajută să fii prezent și, prin urmare, să te bucuri de activitățile în care esti implicat și pe care te concentrezi. Acest sentiment de a trăi în prezent este așa-numitul "flux".  

Mindfulness și starea de flux sunt trăsăturile cheie ale angajamentului pe care le vom explora și le vom antrena prin strategii, activități și instrumente eficiente.  

Așa cum se întâmplă în viața personală de zi cu zi, lucrătorii implicați într-un mediu de lucru fericit și senin pot:  

  • să stimuleze relațiile de cooperare și dezvoltare alături de colegi și manageri lor   

  • să îmbunătățească eficiența și productivitatea, generând profituri mai mari pentru companie. În plus, pot crea un sentiment de siguranță pe termen lung în rândul angajaților care își aduc contribuția

  • să dezvolte și să consolideze rezultate consistente și fructuoase ale muncii în echipă prin implicarea tuturor membrilor într-o cultură a "unei singure echipe".  

  • să conecteze toți angajații cu scopul, viziunea și misiunea lor și a companiei  

  • să consolideze strategiile eficiente pentru atingerea misiunilor companiilor prin colaboratori energici și entuziaști   

  • să creeze un mediu participativ, în care toată lumea are o voce și o contribuție la găsirea de soluții.  

  • să îmbunătățească satisfacția clienților.  

Prin urmare, este esențial pentru manageri să aibă angajați implicați, care sunt împliniți și fericiți atât la locul de muncă, cât și în viața lor.  

Dar, cum?  

Ei bine, există strategii specifice eficiente pentru a stimula angajamentul angajaților, în primul rând prin stabilirea unor relații pozitive între angajați și manageri, legate de:  

  • o conducere eficientă pentru a motiva angajamentul angajaților, deoarece un bun management este esențial

  • o comunicare deschisă, sinceră și frecventă pentru a spori încrederea în angajați   

  • o cultură corporativă pozitivă pentru ca angajații să vină la serviciu cu o atitudine pozitivă și constructivă  

  • recompense și recunoașteri meritate pentru angajați, deoarece meritocrația este cheia succesului companiilor care recompensează direct comportamentele și rezultatele de calitate ale angajaților lor  

  • creșterea profesională și personală a angajaților, deoarece aceștia vor fi mult mai implicați dacă li se oferă posibilitatea de a conduce noi proiecte sau de a-și asuma noi responsabilități.   

  • implicarea lor ca parteneri activi în realizarea misiunii și a viziunii companiei, deoarece o declarație clară și comună a valorilor fundamentale ale companiei îi ajută pe angajați să simtă că fac parte dintr-o imagine de ansamblu în care se integrează.  

  • responsabilitatea socială a întreprinderii, deoarece angajamentul angajaților va fi mai mare dacă aceștia știu că pot contribui în mod activ și semnificativ la cauze nobile pentru comunitate prin intermediul organizației lor.  

Putem concluziona că implicarea (engagement-ul) este capacitatea de a fi prezent, concentrat și entuziast, iar această atitudine pozitivă bazată pe conștientizarea prezentului aduce mai multe beneficii: experiențe plăcute, rezultate calitative și relevante. 

Implicarea poate stimula cu adevărat motivația și productivitatea și îi poate face pe oameni mai fericiți în viața de zi cu zi. Potrivit lui Wrzesniewski et al. (2002), aceasta ar trebui să fie o parte omniprezentă în viețile noastre profesionale. La urma urmei, munca este o parte importantă a vieții noastre și ne modelează nu numai calitatea vieții, ci și sănătatea fizică și mentală. (Succesul organizațional: cum influențează prezența fericirii la locul de muncă angajamentul angajaților care duce la succesul organizațional, de Kevin K. Claypool aprilie, 2017, pagina 31).  

Atunci când ești implicat la locul de muncă și faci ceva ce îți place, timpul zboară, activitatea în sine pare mai puțin grea și mai satisfăcătoare, esti mai bucuros să mergi la serviciu și nu te simți epuizat sau stresat. Mai important, esti fericit să te întoarci acasă și să-ti dedici timpul personal familiei sau hobby-urilor, și te simți mulțumit de realizările tale profesionale.   

Acest sentiment general de implicare are implicații semnificative asupra vieții profesionale a angajaților, deoarece aceștia:  

  • sunt mult mai mulțumiți în timpul îndeplinirii sarcinilor și după ce le-au îndeplinit  

  • devin mai conștienți de punctele lor forte în gestionarea și depășirea provocărilor  

  • au încredere în colegi și/sau manageri și caută resurse (fie prin intermediul colegilor, fie prin materiale de studiu) pentru a-și îndeplini sarcinile  

  • se simt în siguranță în rolul lor, investesc în munca lor și se preocupă de succesul echipei/echipelor lor  

  • devin din ce în ce mai dedicați misiunii organizației lor și să o îndeplinească  

  • își descoperă propriul potențial, cau capacitatea de a gestiona timpul sau de a-și stabili prioritățile sau de a-și planifica obiective "inteligente" pentru a finaliza cu succes o sarcină.    

  • sunt mult mai fericiți în viața privată, deoarece locul de muncă nu îi consumă, au energia necesară pentru a se juca cu copiii după serviciu și, în general, contribuie la o atmosferă pozitivă în casă 

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail