Business Model YOU Canvas | Cum ar arăta rolul tău dacă ar fi un model de business profitabil?

Tu, în centrul muncii tale. Pentru antreprenori, freelancers și angajați, deopotrivă: cum ar arăta rolul tău dacă ar fi un model de business profitabil?

În acest articol vei afla:

  • Ce este Business Model You Canvas
  • Care sunt componentele sale
  • Cum completezi fiecare secțiune

Business Model YOU Canvas e un instrument derivat din clasicul Business Model Canvas, instrument deja standard în industrie, prin care explorezi, conectezi și rearanjezi diferitele componente ale modelului tău de afaceri.

Canvasul personal te pune pe tine în centrul muncii tale. Pentru antreprenori, freelancers și angajați, deopotrivă, îți arată cum ar arăta rolul tău dacă ar fi un model de business profitabil. Îți va folosi în mod special dacă: 

— Vrei să înțelegi mai bine la ce contribuie munca ta
— Cauți să optimizezi relația ta cu echipa și clienții
— Simți că e ceva de îmbunătățit la cum lucrezi acum și poate la abilitățile tale
— Îti place să vezi lucrurile diferit din când în când

În continuare explorăm fiecare dintre cele 9 secțiuni ale unui canvas personal și cum să le completezi ca să îți fie utile.

Pune în practică

Creează un canvas în Startarium

Folosește tool-ul gratuit Startarium pentru a crea primul tău draft

1. Segmentele de clienți

PE CINE AJUȚI TU PRIN MUNCA TA?

  • Pentru cine creezi valoare în mod direct?
  • Cine sunt clienții cei mai importanți ai muncii tale?
  • Cine depinde cel mai mult de munca ta pentru a-și face propria treabă?
  • Cine sunt clienții clienților tăi?
  • Definește-ți segmentele, grupurile de oameni care beneficiază din munca ta.
  • Cei mai importanți pentru tine pot fi clienții finali ai afacerii pentru care lucrezi; dar, la fel de bine, “clienții” cei mai importanți pentru care lucrezi pot fi și angajații, colegii sau partenerii tăi.

2. Propunerea de valoare

CUM ÎI AJUȚI?

  • Ce valoare produci pentru clienți?
  • Ce probleme sau nevoi rezolvi pentru ei?
  • Descrie beneficii specifice, concrete pe care clienții tăi le au grație muncii tale.
  • Exemple ar putea fi: Reducerea riscurilor, Scăderea costurilor, Creșterea implicării în muncă, Creșterea performanței, Satisfacerea unor nevoi emoționale, Satisfacerea unei nevoi sociale ( status, brand etc. )

3. Canalele prin care livrezi

CUM AJUNGE “VALOAREA” LA EI

  • Care sunt canalele prin care clienții tăi își doresc să lucrați? Ce canale funcționează cel mai bine?
  • Imaginează-ți și cum s-ar aplica un funnel de conversie pe munca ta ( awareness, evaluation, purchase, delivery, fidelisation )

4. Relațiile cu fiecare segment de consumatori

CUM INTERACȚIONAȚI

  • Ce tipuri de relații se așteaptă clienții tăi să aibă cu tine? Ce relații ai acum cu ei?
  • Exemple ar putea fi: asistență, co-creare, comunicare automatizată, de mentenanță, o ierarhie specifică, mentor-mentee etc.

5. Veniturile pe care le generezi

CE CÂȘTIGI

  • Pentru ce sunt dispuși clienții tăi cu adevărat să plătească? Pentru ce te plătesc acum? Cum te plătesc acum? Cum ar prefera să te plătească? Cum ai prefera tu?
  • CÂȘTIGURI “HARD” AR FI: plăți, salariu, pensie, beneficii materiale, acțiuni, asigurări, comisioane etc.
  • CÂȘTIGURI “SOFT”: satisfacție personală, dezvoltare profesională, conexiuni, flexibilitate, călătorii plătite, recunoaștere etc. 

6. Resursele cheie de care ai nevoie

CINE EȘTI ȘI CE AI DE OFERIT

  • Ce bucăți din munca ta te entuziasmează cel mai mult? Preferi să lucrezi cu: (A) oameni, (B) idei sau (C) obiecte fizice?
  • Descrie câteva dintre abilitățile tale naturale și câteva dintre skillurile învățate la care ești cel mai bun. Notează și celelalte resurse care te ajută. De exemplu: reputație, rețea personală, experiență, abilități neobișnuite etc.

7. Activitățile cheie

CE FACI DE FAPT?

  • Top activități concrete pe care le faci la muncă în fiecare zi, care îți definesc rolul. Care dintre acestea sunt necesare pentru propunerea ta de valoare ( 2 ) ? Care sunt necesare pentru canale ( 3 ) și relații ( 4 ) ?
  • Făcut? ( gândit, creat, construit, livrat... )
  • Vândut? ( pitching, intermediat, educat… )
  • Sprijinit? ( admin, organizare, feedback.... )

8. Partenerii cheie

CINE TE AJUTĂ PE TINE

  • Cine te ajută să creezi valoare pentru alții
  • Cine te susține în alte feluri și cum?
  • Există parteneri care furnizează resurse cheie sau activități cheie? Ar putea să o facă?
  • Ar putea include
  • Anumiți prieteni
  • Membri din familie
  • Anumiți colegi
  • Furnizori
  • Mentori, consultanți etc.

9. Structura costurilor

CE CHELTUIEȘTI

  • Ce cheltuiești pentru a-ți putea face munca bine? ( timp, energie, efort fizic etc. ) Ce investești? ( Cheltuieli nerambursate pentru a te dezvolta sau a-ți face treaba )
  • Care e “trade off”-ul pe care îl faci cu munca, ce anume înlocuiești cu ea? ( timp cu familia, proiecte personale, hobby-uri etc. )? Care activități și relații cheie sunt cele mai costisitoare? ( în timp, în energie, motivație etc.)
  • COSTURI “HARD”: investiții proprii în învățare, materiale, unelte, status, aspect., timp excesiv peste program, călătorii excesive, cheltuieli de lucru nerambursate, transport, consecințe fizice în sănătatea ta etc. 
  • COSTURI “SOFT”: stres, satisfacție scăzută, plafonare, lipsa creșterii personale, impact social scăzut, lipsa recunoașterii

Pune în practică

Creează un canvas

Descarcă template-ul!

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail