Finanțat prin crowdfunding | Cum și-a dublat Colorful Mind targetul financiar

Susţinusem deja câteva campanii de crowdfunding şi ştiam cum funcţionează. Ai o idee, o prezinţi publicului larg, construieşti câteva tipuri de pachete, iar oamenii comandă în avans, ceea ce ţie îţi dă claritate pe numărul iniţial de comenzi, finanţare sigură şi confirmare din piaţă că ideea ta e primită bine.

La finalul anului 2017, Maria Dinu lansa campania de crowdfunding pentru life plannerul Colorful Mind. A început timid cu un target de 3.000 EUR, pe care l-a dublat și a convins 151 de susținători să creadă în produsul ei. Cum a reușit să realizeze o campanie de succes și ce planuri de viitor are plannerul ei, descoperi în rândurile de mai jos.

Dacă vrei să revezi campania de crowdfunding Colorful Mind, aruncă o privire aici.

Cum a apărut ideea plannerului Colorful Mind?

Eram în concediu de maternitate, şi, ca multe mame în această perioadă, mi-am pus întrebări despre cariera mea, despre ce vreau să fac de fapt şi daca vreau să mă mai întorc la muncă în acelaşi format.  

Părea că multe femei din jurul meu începeau business-uri care erau foarte mult despre ele şi părea că ideea li se potriveşte ca o mănuşă. Stii, genul de idee pe care când ţi-o prezintă, spui “Da, desigur, era normal ca TU să faci asta.”

Aşa că m-am întrebat la ce sunt eu bună, ce mi-ar plăcea să fac, ce mă reprezintă.  Iar, în momentul în care eram pe cale să îmi comand obişnuitul planner pentru următorul an, mi-a venit idea să fac unul al meu. Folosesc plannere de la 14 ani (prima mea agendă a fost un Herlitz roz), deci ştiam exact cum aş vrea să fie şi ce ar trebui să conţină. Sunt coach şi cred în focusul pe dezvoltarea personală, aşa că mi-am dorit să includ întrebări şi template-uri care să te ghideze către o planificare mai pe termen lung, cu substanţă. Şi pictez de când mă ştiu, iar plannerul mi-am dorit să fie şi un instrument frumos estetic, nu doar cu utilitate, aşa că l-am ilustrat chiar eu.  

Ce a însemnat crowdfundingul pentru tine și cum te-a ajutat?

Susţinusem deja câteva campanii de crowdfunding şi ştiam cum funcţionează. Ai o idee, o prezinţi publicului larg, construieşti câteva tipuri de pachete, iar oamenii comandă în avans, ceea ce ţie îţi dă claritate pe numărul iniţial de comenzi, finanţare sigură şi, mai ales, confirmare din piaţă că ideea ta e primită bine. 

De ce ai ales să îți finanțezi ideea prin crowdfunding?

Ştiam de platforma Startarium, iar când am povestit câtorva prieteni de ideea mea de business, m-au sfătuit să văd dacă nu aş putea să o finanţez prin crowdfunding. Existau deja câteva exemple de succes (Zuriell fiind chiar in acelaşi domeniu) aşa că am prins curaj că s-ar putea întâmpla.

Ai avut 151 de susținători. Cum ai reușit sa ii convingi să creada în produsul tău?

Nu mă aşteptam să am atât de mulți susţinători. Când am stabilit targetul (pe care ţi-l alegi singur), am ţintit departe, la 3000 de euro. Nu îmi imaginam că ar cumpăra oameni agende de 3000 de euro, însă am spus „hai să încercăm”, pentru că un target mai mic ar fi însemnat finanţare sub break-even (adică abia mi-aş fi recuperat investiţia).

Răspunsul din piaţă a fost rapid şi extrem de pozitiv, foarte mulţi cunoscuţi si prieteni au comandat imediat, au spus şi mai departe, o grămadă de share-uri. Nu îmi venea să cred cât de repede am atins targetul (într-o saptamână şi o zi).

Apoi, am realizat că aveam şanse la dublarea finanţării, campania care era în desfășurare atunci pe Startarium, cum este acum Crowdfunding Boost. Am făcut calculele si am văzut de câţi susţinători mai era nevoie. Am început să mă gândesc la recompense adiţionale de mulţumire pentru fiecare prag atins, cum văzusem în alte campanii. Postam update-uri aproape zilnic şi aveam un mesaj clar.

In fiecare zi numărul creştea, iar spre final, când trecusem de fiecare milestone stabilit, nu imi mai venea să spun decât „Mulţumesc mult”, „Sunteţi extraordinari”, iar mesajele de răspuns erau „Glumeşti? We love it!”

A fost ca un maraton la care lumea te aplaudă de pe margine iar ţie nu-ţi vine să crezi când treci linia de finish.  

Ce ai învățat din campania de crowdfunding?

Ȋn primul rând am învăţat să am mai mare încredere în ideile mele. Ȋn al doilea rând, pentru că tind să mă entuziasmez şi să vreau să fac de toate, am învăţat că simplitatea e cheia. O idee, un mix minimal de produse şi un mesaj clar, un call to action.

Nu în ultimul rând, am reînvăţat cât de importantă e comunicarea constantă, autenticitatea şi, poate sună a clişeu, profesionalismul. Adică să livrezi ce ai spus că vei livra. Susţinătorii înţeleg că e vorba de un produs şi un business la început de drum, dar vor avea mai puţină toleranţă pentru delăsare şi neatenţie.

Am scris şi despre întreaga experienţă pe blogul Colorful Mind, aici. 

Ce rezultate a avut Colorful Mind dupa campania de crowdfunding? 

După campanie am avut grijă să trec imediat la comenzi online, pe site-ul propriu. A fost un val pe care l-am prins frumos, pentru că mai erau câteva săptămâni până la Crăciun, iar comenzile au continuat să curgă, până prin aprilie anul următor. Desigur că a fost dificil logistic, pentru că au fost sute de comenzi de livrat în doar câteva săptămâni, iar eu eram însărcinată, cu un copil mic acasă şi un job full time. M-a salvat soţul meu, care stătea până târziu ca să împacheteze plannere şi să lipească stickere cu adrese scrise manual. Dar, hei, vorbim de organizare personală, aşa că dăm un exemplu, nu?

Am avut chiar şi câteva colaborări corporate, lucru la care nu mă aşteptam atât de devreme.  

Ce planuri de viitor ai? 

Acum lucrez la plannerele pe 2019, unde avem o schemă nouă de culori, coperţi noi, câteva template-uri (de coaching) noi.

Ȋn plus, pentru că am realizat cât de mult am avut nevoie de organizare şi claritate în perioada campaniei, am gândit un planner chiar pentru antreprenori. Bine, de fapt 99% din cumpărătorii plannerelor sunt femei, aşa că am putea spune că de fapt e un planner pentru antreprenoare.

Are o secţiune specială de business planning, urmând destul de îndeaproape şi paşii prin care am trecut eu. Iar pentru cei care vor să facă şi o campanie de crowdfunding, va fi extrem de util, pentru că îi va obliga să răspundă la multe din „temele” ce trebuie făcute înainte.  

Sugestii pentru antreprenorii care își doresc să inițieze o campanie de crowdfunding?

Experienţa unei campanii de crowdfunding e foarte utilă şi o recomand oricărui antreprenor, mai ales celor la început de drum. Câteva învăţăminte pe care le-am tras eu: 

  • E important să articulezi clar despre ce e vorba în ideea ta.  
  • E şi mai important (în crowdfunding, dar eu cred că şi în general) ca ideea să aibă în spate o poveste autentică. Oamenii susţin poveşti în care cred, nu produse pe care le pot cumpăra de pe un raft.  
  • Când îţi faci grila de „pachete” pentru campanie, e important să oferi şi discount, însă să gândeşti un mix care să îţi şi ofere puţin profit la finalul campaniei.  

Eu nu previzionasem cat de multe pachete „simple” se vor vinde, iar pentru ca oferisem la acestea un discount mare, la final am ramas cu destul de puțini bani peste ceea ce investisem.
Aici e de fapt o lecţie pentru orice antreprenor la început de drum – în ce măsură stabileşti corect echilibrul între volum şi profit?  

De ce este important să susținem ideile în crowdfunding? 

Oamenii care încep o campanie de crowdfunding cred mult în ideea lor. De multe ori investesc mai mult timp în ea decât dacă ar da drumul la un site şi ar aştepta comenzi. 
În al doilea rând, se expun cu vulnerabilitate – pentru mulţi, e un test: ”Ia să vedem, câţi oameni ar cumpăra ce am creat eu?”

De aceea, contează în susţinerea unei campanii nu doar finanţarea propriu-zisă, ci şi suportul pe care iniţiatorul simte că îl obţine din piaţă. Pentru mine a fost un boost de energie şi de curaj.  

Colorful Mind este unul dintre startup-urile începute în Orașul Antreprenorilor. Urmărește evoluția lui și planurile Mariei Dinu pe pagina de Facebook Colorful Mind.

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail