Sustenabilitate | Termeni utili

Iată câțiva termeni pe care îi vei învăța în acest curs!

Dezvoltare durabilă   

"O dezvoltare care satisface nevoile prezentului fără a compromite capacitatea generațiilor viitoare de a-și satisface propriile nevoi" (Comisia Brundtland, 2017).  

Sustenabilitate 

"Posibilitatea ca oamenii și alte forme de viață să prospere pe Pământ pentru totdeauna" (Ehrenfeld, 2008).  

Sustenabilitatea economică   

Reprezintă nevoia de a garanta succesul economic al unei companii și al părților interesate (Vachon și Mao, 2008).  

Sustenabilitatea mediului  

Se referă de reducerea impactului asupra mediului prin utilizarea mai eficientă a materialelor și a resurselor naturale și prin prevenirea poluării (Rothenberg, 2001).  

Sustenabilitatea socială  

Aceasta implică beneficii care au un impact atât în afara companiei (de exemplu, beneficiile pe care o companie le poate aduce societății înconjurătoare), cât și în interiorul companiei (de exemplu, sprijinirea sănătății, siguranței și bunăstării lucrătorilor, încurajarea generațiilor viitoare să își dezvolte abilitățile și capacitățile și promovarea unei calități ridicate a vieții) (Pagell și Wu, 2009).    

Cadrul Triple bottom line (TBL)  

Măsoară valoarea economică a organizației, "contul oamenilor" (gradul de responsabilitate socială a companiei) și "contul planetei" (responsabilitatea companiei față de mediu).   

Modelul de afaceri  

Structura de bază a modului în care o companie creează, livrează și captează valoarea. În forma sa cea mai simplistă, este modul în care o întreprindere face bani.  

 Reziliența afacerilor  

Capacitatea unei organizații de a se adapta într-un mediu în schimbare pentru a-și atinge obiectivele și a prospera. 

Transformarea afacerii  

Efectuarea de schimbări îndrăznețe și fundamentale în modul în care funcționează afacerile, mai degrabă decât schimbări treptate și progresive ale status quo-ului.    

Amprenta de carbon  

Emisiile totale de gaze cu efect de seră (în echivalent, carbon) pentru o activitate sau o organizație pe o anumită perioadă de timp.  

Carbon neutral  

Echilibrarea emisiilor de gaze cu efect de seră cu o cantitate echivalentă de compensații de carbon verificate independent. Denumite și emisii nete de gaze cu efect de seră zero.  

Economie circulară  

O economie în care deșeurile și poluarea sunt eliminate, produsele și materialele sunt păstrate în uz și sistemele naturale sunt regenerate.    

Schimbările climatice  

O schimbare pe termen lung a modelelor meteorologice globale sau a temperaturilor medii. Cercetările științifice arată că, în comparație cu modelele de schimbări climatice din întreaga istorie a Pământului, rata de creștere a temperaturii de la Revoluția Industrială este extrem de ridicată. Creșterea temperaturilor poate duce la fenomene meteorologice extreme, cum ar fi secetele, creșterea nivelului mării și topirea ghețarilor.  

Impact colectiv  

Coordonarea intersectorială pentru a produce schimbări pe scară largă.  

 Donut economy 

O teorie economică, reprezentată printr-o diagramă în formă de gogoașă, pentru a funcționa în limitele sustenabilității sociale și de mediu.    

Vehicul electric  

Un vehicul care funcționează cu energie electrică, alimentat de o baterie care poate fi conectată la priză pentru a se reîncărca. Un vehicul care utilizează o baterie și un motor convențional se numește vehicul electric hibrid plug-in.  

Deșeuri electronice  

Aparate electronice aruncate, cum ar fi telefoane mobile, calculatoare și televizoare.  

Investiții etice  

Evitarea investițiilor în activități considerate neetice și nesustenabile, în favoarea celor considerate mai puțin dăunătoare, benefice sau pozitive din punct de vedere social și ecologic.  

Comerț echitabil  

O abordare alternativă la comerțul convențional, bazată pe un parteneriat între producători și consumatori, pentru a se asigura că agricultorii și lucrătorii primesc o parte echitabilă din beneficiile comerțului.  

Spălarea ecologică  

Activități, de obicei de marketing, menite să facă oamenii să creadă că o companie face mai mult decât face în realitate pentru a proteja mediul înconjurător.  

Evaluarea ciclului de viață (LCA)  

Procesul prin care se încearcă măsurarea impactul unui produs sau serviciu asupra mediului, pe parcursul existenței sale.  

Microplastic 

Bucăți mici de plastic, cu o lungime mai mică de 5 mm, care se găsesc pe uscat și în apă ca urmare a poluării cu plastic.  

Product stewardship (Gestionarea produselor) 

Un concept prin care întreprinderile își asumă responsabilitatea pentru impactul asupra mediului al produselor pe care le fabrică, le vând sau le cumpără. Aceasta implică toate etapele ciclului de viață al produsului, inclusiv gestionarea finalului utilizării.  

Reciclare  

Prelucrarea materialelor care altfel ar fi aruncate, și transformarea lor în materiale reutilizabile. În cadrul reciclării în circuit închis, materialele dintr-un produs sunt reciclate pentru a produce același produs sau un produs similar, fără degradare sau deșeuri semnificative. Acest lucru se poate face în mod repetat. În cadrul reciclării în circuit deschis, materialele dintr-un produs sunt utilizate pentru a fabrica un alt tip de produs.  

Recondiționare  

Reconstrucția unui produs la specificațiile sale originale, folosind o combinație de piese refolosite, reparate și noi.   

Energie regenerabilă  

Energia care provine din surse naturale care se refac în mod constant, cum ar fi vântul, apa și lumina soarelui.  

Reciclabil  

Un produs sau un material care poate fi colectat, prelucrat și transformat într-un produs nou.  

Shared value 

Un principiu de management care caută oportunități de piață pentru ca afacerile să rezolve probleme sociale.     

Sharing economy 

Un sistem prin care consumatorii au acces comun la produse sau servicii, în loc să fie proprietari individuali.  

Capital social  

Valoarea colectivă a tuturor rețelelor sociale; legăturile și valorile comune din societate care permit indivizilor și grupurilor să lucreze împreună.  

Întreprindere socială  

Întreprinderile care își desfășoară activitatea pentru a rezolva probleme sociale, pentru a îmbunătăți comunitățile sau mediul înconjurător. Acestea își reinvestesc profiturile în afacere sau în comunitate.   

Lanțul de aprovizionare  

O rețea între o companie și furnizorii săi pentru a produce și distribui un anumit produs către cumpărătorul final.    

Sustenabilitate  

Sustenabilitatea este un echilibru între societate, economie și mediu pentru o rezistență pe termen lung.  

Afaceri sustenabile

O afacere care este viabilă din punct de vedere economic, responsabilă din punct de vedere social și conștientă de mediul înconjurător.  

Proiectare sustenabilă (Sustainable design)

Proiectarea produselor, serviciilor și a mediului construit în conformitate cu principiile de durabilitate.  

Obiectivele de dezvoltare durabilă (ODD)  

O seriede 17 obiective globale menite să pună capăt sărăciei, să protejeze planeta și să garanteze că toți oamenii se vor bucura de pace și prosperitate până în 2030. Acestea au fost adoptate de ONU în 2015.  

Sustainable procurement  

Decizii de cumpărare a produselor și serviciilor care includ factori sociali și de mediu, alături de preț și calitate.  

Gândire sistemică  

O abordare a rezolvării problemelor care vede "problemele" ca parte a unui sistem mai larg și dinamic. Este procesul de înțelegere a modului în care lucrurile se influențează reciproc ca parte a unui întreg.  

Triple Bottom Line  

Un framework conturat de John Elkington în 1994, care descrie "rezultatele" financiare, sociale și de mediu ale companiilor, separate, dar interdependente.    

Lanțul valoric  

Întreaga gamă de activități necesare pentru a crea un produs sau un serviciu.  

Fluxul de deșeuri  

Fluxul complet al unui anumit tip de deșeuri din zonele domestice sau industriale până la recuperare, reciclare sau eliminare.  

Zero carbon  

Termen utilizat uneori pentru a descrie un produs sau un serviciu care nu generează emisii de CO2 sau de gaze cu efect de seră în timpul producției și/sau funcționării.  

Zero waste

Un obiectiv de a nu produce deșeuri care să trebuiască transportate la gropi de gunoi sau puncte de incinerare. 

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail