Stop & Reflect - Jobful | Ce am învățat în 2020

Chiar dacă 2020 a fost diferit de așteptările pe care echipa Jobful le-a avut inițial, acesta a adus și foarte multe oportunități de creștere accelerată. În 2021, pentru Jobful urmează lansarea pe piața din Statele Unite. Descoperă ce a împărtășit cu noi Mihai Cepoi, co-fondatorul companiei, despre provocările anului ce s-a încheiat!

La final de an, facem un pas în spate și privim către ceea ce a însemnat 2020 pentru ecosistemul local și reprezentanții săi, antreprenori sau susținători ai acestora - de la provocări și lecții învățate (și au fost din plin anul acesta), la succese și momente de celebrare. #stopandreflect este o serie de interviuri cu fondatori, consultanți, mentori sau investitori locali și ocazia cu care deschidem o conversație necesară despre lecțiile lui 2020, deciziile pe care le-a adus și intențiile cu care intrăm într-un nou an. 

Descoperă întreaga serie de materiale Stop & Reflect - Ce am învățat în 2020

Citește concluziile fiecăruia, învață din ele și nu uita să-ți faci propria retrospectivă înainte să începi cu energie noul an.


 

Cu ce planuri ați început 2020? Cum s-au schimbat ele?

Am început 2020 cu un elan foarte mare, după ce tocmai închisesem o rundă de investiții, am dublat echipa și ne uităm la o creștere exponențială pentru acest an. Criză de sanatate venită chiar la începutul sezonalității unei afaceri de recrutare (în martie) ne-a dat toate planurile peste cap. La jumătatea anului am decis să construim o nouă strategie pentru a două jumătate a lui 2020, să optimizăm costurile și să pivotăm către un model scalabil în piață globală. Astăzi vedem planurile de la începutul lui 2020 că fiind prea mici, comparând cu punctul în care închidem acest an.

Provocările lui 2020

Am trecut prin multe provocări anul acesta. Ca echipa a trebuit să ne mutăm în online, păstrând un nivel ridicat de productivitate, și să decidem care sunt direcțiile în care ne investim resursele într-o piață aproape complet înghețată de criză. Poate chiar fără să ne dăm seama, ne-am concentrat mult pe maturizarea afacerii ca formă de creștere și progres, partea de venituri fiind cea mai impactată. Noul model construit (SaaS), pivotarea către piață globală, participarea la două acceleratoare (NUMA New York și InnovX Scaleups) au devenit pilonii de creștere în această perioada. O astfel de transformare ne-ar fi luat în mod normal câțiva ani. Cred că ne-a ținut foarte activi și atenți această perioada de criză, făcând multă curățenie în procesele noastre și construind la planurile de expansiune.

O lecție importantă pe care ne-am luat-o de la un mentor a fost despre optimizarea costurilor. Pe lângă ceea ce este evident pentru orice afacere, am rămas cu mențiunea “kill stupid projects”. În multe situații, elanul antreprenorial și dorința de inovație ne împing spre investiții ce poate nu au încă sens sau nu sunt validate cu clienți ori beneficiari. În orice caz, cele mai grele decizii au fost legate de micșorarea echipei, fiind un grup unit într-o cultură organizațională ce încurajează creșterea, acest pas a venit puțin contraintuitiv, dar necesar.

Adaptarea la noul context de lucru în cadrul echipei

A fost și este o provocare și pentru noi, deși suntem o echipa relativ mică, să păstrăm energia în echipa lucrând remote. Am introdus o serie de activități, fie ne jucăm online, fie ne auzim la final de săptămână să vedem ce mai face fiecare. Încă sunt multe lucruri de îmbunătățit, fiind foarte greu să replici în online interacțiunea umană dintr-un sediu, dar am discutat în echipa despre asta și ne uităm fiecare dintre noi cum putem contribui pentru a păstra un mediu cât mai atractiv pentru fiecare dintre noi. 

Un mesaj pentru tine, antreprenorul care erai în martie, de la antreprenorul care ești astăzi

Sincer, aș prefera să nu-mi transmit un mesaj. În urmă cu 9 luni eram destul de speriat de ce urmează pentru noi că afacere și ce înseamnă această criză. Acea frică sau presiune imensă m-a împins atât pe mine, cât și pe întreaga echipă, să găsim soluții și să gestionăm situația de criză cât mai bine. Au fost 9 luni foarte încărcate, și ca activitate și emoțional, dar astăzi consider că ne-au crescut afacerea și echipa la un nivel la care nu ne-am fi putut imagina în acel moment. Cum spunea Steve Jobs, “stay hungry, stay foolish”.

Motive de mândrie și recunoștință la final de 2020

Avem o lista lungă de rezultate în 2020 cu care ne mândrim. Am reușit să pivotam și adresăm începând de anul acesta piață din US, am lansat noul produs pe ProductHunt ajungând #5 product of the day, am învățat o grămadă de lucruri noi și am eliminat acel mister al adresării unei piețe externe, am ridicat o rundă de bridge în valoare de 250K EUR prin SeedBlink și am câștigat premiul 1 și premiul special oferit de Modex în cadrul InnovX. Avem primul client în implementare pe noul produs și o serie de clienți internaționali în faza finală de contractare. Echipa lucrează foarte bine în acest format remote și mă bucur enorm că suntem o gașcă de antreprenori ce se uită la fiecare proces cu perspectiva de a-l îmbunătăți.

În primul rând sunt recunoscător echipei. Am trecut prin momente grele împreună și prin schimbări mari la fiecare 2 săptămâni. Reziliența de care am dat dovadă împreună, adaptabilitate și toată pasiunea pusă în construirea acestei afaceri ne-au adus la acest final cu toate aceste rezultate. Mai mult decât atât, cred că este cea mai clară dovadă a faptului că avem cei mai potriviți antreprenori în organizație pentru toate planurile și tot ce urmează.

Nu în ultimul rând, sunt recunoscător pentru toți profesioniștii din jurul nostru, care ne-au susținut și ne-au ajutat în demersurile noastre. Colaboratori, investitori, mentori și susținători, cred că am depășit 50 de super-profesioniști ce investesc activ în creșterea Jobful. Le mulțumesc tuturor pe această cale!

Schimbările deschise de pandemie și scenariile pozitive pentru viitor

Pentru noi și pentru tot ce înseamnă digitalizarea recrutării, contextul acestei pandemii a accelerat viteza cu care se transformă industria. Nu o spunem noi, o spune The World Economic Forum în ultimul studiu. Din această perspectiva, ne bucurăm să vedem tot mai multă deschidere pentru schimbarea și digitalizarea acestui proces critic de business.

Recomandări pentru alți antreprenori în perioada următoare de pandemie

Cred că este foarte greu că într-o astfel de perioada dificilă să păstrăm o perspectiva pozitivă și aspirațională. În același timp, o perioada de criză dinamizează mult întreg mediul de business și vine la pachet cu multe oportunități. Din punctul meu de vedere, este o perioada foarte bună pentru inițiative antreprenoriale - dacă valoarea adăugată propusă de startup este relevantă în timpul unei crize, cu siguranță adresează o nevoie reală și importantă.

Iar pentru perioada care urmează fix după?

Aș vrea să pot spune mai multe despre ce urmează, dar 2020 ne-a arătat cât de impredictibil poate fi viitorul. Sunt multe variabile dominante, factori politici și economici, apetititul investițiilor după o astfel de perioadă ș.a.m.d. Recomandarea mea este: hope for the best but prepare for the worst.

Planuri pentru 2021

La 2021 ne uităm cu foarte mult entuziasm. Am reconstruit, ajustat și finisat cât de mult am putut în 2020 pentru a pregăti lansarea pe piața din US la începutul lui 2021 și ne uităm la acest an ca având cel mai mare potențial pentru o creștere exponențială a afacerii noastre.


Mulțumim pentru gânduri, Mihai! 

Poți urmări activitatea Jobful și pe: Facebook | Website | Instagram 

Newsletter

Newsletter-ul Startarium

Bilunar, în newsletterul Startarium găsești oportunități curatoriate și materiale utile antreprenorilor.

Abonează-mă