Stop & Reflect - Grain Trip | Ce am învățat în 2020

Pentru brutăria Grain Trip, 2020 a fost ”ca un soi de antreprenoriat pe steroizi”, în care rolul comunității a fost mai important ca niciodată. Valentina și Cristian, co-fondatori, se pregătesc pentru un 2021 plin de provocări, în care se așteaptă ca găsirea de soluții rapide să rămână o necesitate. Află povestea lor din materialul de mai jos!

La final de an, facem un pas în spate și privim către ceea ce a însemnat 2020 pentru ecosistemul local și reprezentanții săi, antreprenori sau susținători ai acestora - de la provocări și lecții învățate (și au fost din plin anul acesta), la succese și momente de celebrare. #stopandreflect este o serie de interviuri cu fondatori, consultanți, mentori sau investitori locali și ocazia cu care deschidem o conversație necesară despre lecțiile lui 2020, deciziile pe care le-a adus și intențiile cu care intrăm într-un nou an. 

Descoperă întreaga serie de materiale Stop & Reflect - Ce am învățat în 2020

Citește concluziile fiecăruia, învață din ele și nu uita să-ți faci propria retrospectivă înainte să începi cu energie noul an.


Povestea Grain Trip

Povestea noastră a început, ei bine, cu noi 😊: Valentina Ion și Cristian Negoiță, pasionați fiind de pâine (eu) și cafea de specialitate (partenerul meu, Cristian), ne-am apucat să studiem acasă. Pentru că deja nu mai puteam mânca atâta pâine cât genera această nouă pasiune, am început să o împărțim prietenilor care ne-au încurajat să mergem în direcția unei brutării. Ceea ce s-a și întâmplat în primăvara lui 2018. 

Ne-am propus de la început să avem o brutărie mai altfel și să facem din pâine și patiserie un vehicul pentru o călătorie în jurul lumii. Așa a luat naștere Grain Trip, unde încercăm să îi familiarizăm pe oameni cu alte culturi, tradiții și gusturi decît cele cu care erau obișnuiți până acum. Pregătim toate produsele exclusiv prin dospirea lentă cu maia, nu folosim drojdie, aditivi, amelioratori sau alte bazaconii și credem că această mantră a noastră a atras o comunitate interesată atât de gust, cât și de mâncarea curată.

Cu ce planuri ați început 2020? Cum s-au schimbat ele? 

Am început 2020 super entuziaști, intraserăm de ceva vreme pe o creștere susținută și părea că nimic nu ne poate opri în 2020. În ianuarie închiriaserăm un nou spațiu cu gândul de a ne extinde, în februarie am început să lucrăm la renovarea lui și în martie a venit pandemia și am aflat astfel răspunsul la întrebarea - oare ce ne-ar putea opri în 2020? Mai bine să nu îți pui astfel de întrebări, se pare. :)

Provocările lui 2020

A fost un an interesant. Am plecat super entuziaști în 2020, apoi ne-a lovit de niciunde trenul și apoi am făcut planuri, am schimbat planuri, am improvizat și ajustat din mers pentru cea mai mare parte a acestui an. Nu o sa vorbesc acum despre faptul că acest an a fost greu, știm cu toții asta, o să spun numai că pentru noi acest an a fost ca un soi de antreprenoriat pe steroizi. Folosește tot ce știi, uită tot ce știi și ia-o de la capăt, găsește soluții de pe o zi pe alta, uită de soluțiile care nu par să funcționeze la fel de rapid. 

Am încercat absolut tot ce ne-a trecut prin cap ca posibilă soluție.

  • Am mărit gama de produse de băcănie când am identificat această nevoie în comunitatea noastră.
  • Am creat o comunitate de homebaking, care nu numai că supraviețuiește, dar crește și acum, la mult timp după lockdown-ul din primăvară, când am creat această comunitate mai mult dintr-o joacă.
  • Am început să facem livrări atunci când restricțiile de circulație ne-au afectat pe toți și am renunțat la ele odată cu revenirea oamenilor pe străzi.

Am făcut tot ce am putut, am evitat să stăm să ne plângem de milă sau să ne gândim prea mult la cât de rău stau lucrurile, pentru că asta nu ar fi ajutat pe nimeni. Am încercat să găsim soluții care, în primul rând să fie sigure atât pentru echipa noastră, cât și pentru cei care ne trec pragul. Unele ne-au ieșit, cu altele am dat-o în bară, dar cel mai important pentru noi rămâne faptul că am reușit să ne ținem promisiunea pe care am făcut-o echipei, că vom încerca să nu renunțăm la nimeni, să rămânem în aceeași formulă. Astăzi echipa noastră are chiar câțiva membri în plus și o nouă linie de business, Homebakers by Grain Trip, un proiect născut organic din comunitatea de homebakers care a luat naștere în primăvară.

Provocările pandemiei & lecțiile învățate

Pandemia nu a făcut decât să accentueze și să grăbească niște trenduri care erau deja acolo, așa cum s-a întâmplat și în alte domenii. Online-ul și acest do it yourself la care apelează din ce în ce mai mulți oameni ne-a deschis nouă oportunitatea pentru crearea platformei Homebakers by Grain Trip, la care ne gândeam deja de niște ani, dar parcă nu găseam niciodată timp să ne ocupăm și de asta. Cum în acest an nu am avut de ales și a fost nevoie să punem în aplicare absolut toate soluțiile care ne treceau prin cap, am găsit timp în nopțile lungi petrecute la brutărie făcându-ne griji. Așa am găsit timp să punem în aplicare toate proiectele pe care le aveam în pending de multă vreme. 

Un mesaj pentru tine, antreprenorul care erai în martie, de la antreprenorul care ești astăzi

Să încerci să rămâi mereu cu capul limpede. La urma urmei, antreprenoriatul cam asta este – o lungă serie de soluții găsite la tot felul de probleme. Anul acesta problema pe care am avut-o de rezolvat cu toții a fost această pandemie, cu efecte de tot felul – de la cele sanitare, până la cele financiare și psihologice. Orice antreprenor are nevoie de claritate pentru a conduce cu adevărat un business, cu atât mai mult în condiții de criză. Uneori asta a însemnat să fim aici 16 ore pe zi, alteori a însemnat exact opusul - să facem un pas în spate ca să vedem ce nu merge. Fiecare antreprenor trebuie să știe unde să se așeze pentru a vedea lucrurile cât mai clar și a putea conduce, indiferent în ce domeniu ar activa.

Nu te plânge, nu intra în panică. Respiră, gândește-te la soluții. Pentru orice problemă există cel puțin două soluții, spune o vorbă veche. Găsește-le.

Comunități de sprijin 

Noi am rămas și în 2020, ca și până acum, în puținele momente libere pe care le-am avut, alături de comunitățile din care facem parte. Real Bread Campaign este o comunitate de brutării cu maia din toată lumea, din care facem și noi parte și a fost una dintre cele mai active comunități în această perioadă. Și pentru noi faptul că am avut acces la această comunitate, că am putut afla și cum e pe la alții și ce soluții găsesc ei în această perioadă a fost foarte important.

Am ținut, de asemenea, aproape și de alți antreprenori din România și am rămas foarte impresionați de ce soluții au găsit unii dintre colegii noștri de breaslă. Una peste alta, suntem mândri să facem parte din aceasta comunitate efervescentă de antreprenori români și, deși știm cât de greu a fost acest an, suntem siguri că toți vor ieși din asta mai puternici și cu niște lecții foarte valoroase pentru viitor. Uneori ne uităm la soluțiile pe care unii dintre colegii noștri de breaslă din România sau din străinătate le-au găsit ca la cel mai valoros curs de management de criză la cea mai bun business school

Comunicarea online cu echipa și munca la distanță sunt încă niște provocări. Cum reușiți să păstrați energia sus sau ce recomandări aveți pentru asta?   

Dispunem de carbohidrați la discreție 😊 . Munca noastră nu se prea pretează la work-from-home și noi am fost în fiecare zi aici, inclusiv în timpul carantinei din primăvară, când nu am închis. Dar asta nu înseamnă că nu am întâmpinat probleme în comunicarea cu echipa. Cred că a ajutat foarte mult că am avut mereu o comunicare transparentă, inclusiv atunci când nu aveam toate răspunsurile și le-am spus exact asta, că nu știm ce va fi, dar că ne concentrăm la ce ține de noi și că facem toate eforturile pentru ca toată lumea să aibă în continuare un job. Din fericire, până acum am reușit să ne ținem promisiunea.

Ne-a ajutat foarte mult și comunitatea noastră în această perioadă și asta ne-a dat foarte multă energie, chiar în zilele în care ne simțeam absolut amețiti de schimbările care se succedau cu viteza luminii.

Oportunități și accelerări apărute în pandemie 

Chiar discutam zilele trecute cu antreprenori din diverse domenii despre cum s-a adaptat fiecare la pandemie. Ce am observat că aveam cu toții în comun, deși veneam din domenii foarte diferite (de la brutării, cafenele, edituri sau organizare de concerte) este că toți cei care au trecut cu bine prin această perioadă au implementat pe repede-înainte soluții care se întrezăreau de dinainte de pandemie ca și tendințe pe termen mediu și lung.

Mersul în online și faptul că oamenii sunt din ce în ce mai interesați să învețe să facă ei înșiși lucruri acasă ne-au deschis nouă oportunitatea de a deschide o nouă linie de business. Nu era nimic nou acolo, dacă ne gîndim și, după cum spuneam mai sus, e un proiect la care ne gîndeam de multă vreme, dar pandemia ne-a obligat să ne mișcăm repede, pentru că dacă aștepți e posibil să dispari până îți creezi contextul perfect pentru a lansa idei noi.

Motive de mândrie în 2020

Probabil faptul că am intrat în această criză cu o comunitate foarte legată, a oamenilor care veneau la brutărie și că acum avem chiar două comunități. În primăvară, când nu se mai găsea drojdie în comerț și oamenii ne întrebau dacă avem cumva să le vindem (nu avem, nu folosim nici noi la brutărie) am postat pe pagina noastră de Facebook o provocare – cine vrea să învețe împreună cu noi să își facă propria maia. Ne așteptam la 5-10, hai 20 de răspunsuri. Până a doua zi, acea postare avea sute de share-uri și deja mii de oameni se înrolaseră. Am creat pe repede înainte un grup de Facebook, Homebakers by Grain Trip, unde le-am arătat pas cu pas cum se face și am început apoi să postăm și rețete.

Astăzi această comunitate numără peste 5000 de membri (aderări absolut organice, cu zero promovare plătită sau reclame) și de curând am lansat și platforma homebakers.graintrip.com. 

Motive de recunoștință la final de 2020

Pentru comunitatea noastră, pentru că ne-au rămas alături și au realizat chiar fără să le spunem că avem nevoie ca de aer de suportul lor în această perioadă. Suntem recunoscători în fiecare zi în care putem ține ușa deschisă pentru această comunitate care s-a țesut ușor-ușor în jurul brutăriei de-a lungul timpului.

Recomandări pentru alți antreprenori în perioada următoare

Investește în comunitatea ta. Investește timp, comunică, găsește soluții pentru ei, de acolo se vor rezolva de la sine și o bună parte a problemelor tale. Fă toate eforturile rezonabile pentru comunitate, pentru că de acolo se poate întoarce chiar mai mult decât ai sperat, din experiența noastră.

Noi nu speram la nimic în mod special când ne-am oferit să îi învățăm pe oameni să facă pâine, n-a fost vreo strategie de marketing gândită, dar acest gest simplu ne-a întors atât de multe. 

Comunitate, comunitate, comunitate. Investește în comunitate și în produsul tău, oamenii pot fi ușor atrași o dată în prăvălia ta cu social media, dar le trebuie un motiv foarte întemeiat pentru a reveni.  

Iar pentru perioada care urmează fix după?

Cred ca încă pericolul nu a trecut și nu trebuie să ne relaxăm prea tare. Lucrurile se pot schimba încă de la o zi la alta, de asta trebuie să rămânem cu toții în această stare de alertă. 

La final de an, cui i-ați mulțumi pentru sprijinul sau inspirația din 2020?  

Suntem recunoscători, în primul rînd comunității noastre, pentru că au ales să ne rămînă alături, suportul lor a însemnat, pe lângă faptul că am reușit să plătim în continuare salarii, chirii și să rămânem pe baricade, și faptul că primit foarte multă energie din partea lor și că am reușit să navigăm cât de cât provocările psihologice ale acestui an. 

Suntem super recunoscători și mai apropiați decât oricând și echipei, care a înțeles că nu pot lăsa garda jos nicio clipă și s-au adaptat din mers unor schimbări care s-au produs de multe ori de pe o zi pe alta. Au înțeles că fără ca fiecare dintre noi să fim implicați 200% în asta, nu o să o scoatem la capăt și au făcut o treabă fantastică, în vremuri în care și ei aveau propriile spaime și incertitudini. 

Încercăm să ne oprim din când în când din morișca task-urilor ca să ne uităm în jur și să ne gândim doar atât: Suntem recunoscători. Pentru că suntem aici. Pentru tot.

Planuri pentru 2021

Ne pregătim pentru încă un an plin de incertitudini, nu credem că am ajuns încă la linia de finish. Ne pregătim pentru o primă jumătate a anului plină de provocări și dacă am învățat ceva din perioada asta este că, oricât de importantă ar fi o strategie pe termen lung, în perioade de criză trebuie să fii pregătit pentru a improviza pe termen scurt. Așadar, rămânem în acest setup de a inventa soluții din mers pentru moment și, când contextul o va permite, sperăm să dezghețăm proiectele pe care pandemia le-a pus în suspensie animată. 😊 


Mulțumim pentru gânduri, Valentina și Cristian! Poți urmări Grain Trip și pe Facebook | Website | Instagram 

Newsletter

Newsletter-ul Startarium

Bilunar, în newsletterul Startarium găsești oportunități curatoriate și materiale utile antreprenorilor.

Abonează-mă