În 2016, ING Bank punea împreună cu Impact Hub Bucharest bazele Startarium, o inițiativă construită în jurul impactului pe care antreprenorii și inovatorii care vor să creeze produse și servicii mai bune pentru clienții lor îl pot avea asupra societății.
Luana Sorescu, Head of Clients, Business Banking la ING Bank România, a răspuns întrebărilor noastre despre eforturile ING Bank România de susținere a antreprenoriatului românesc, impactul Startarium în 7 ani de existență și ce vom vedea pe scenă la Românii sunt antreprenori.
Ce înseamnă pentru ING Bank spiritul antreprenorial românesc?
România se bucură în acest moment de o comunitate antreprenorială vibrantă, iar asta se datorează rezilienței și determinării antreprenorilor, dar și interesului constant pentru inovație și accesului la tehnologie.
Pentru ING Bank, încurajarea spiritului antreprenorial românesc înseamnă să fim aproape de clienții noștri în fiecare etapă de creștere, să îi ascultăm și să le oferim instrumente cu adevărat relevante pentru nevoile afacerilor lor. Înseamnă de asemenea să facilităm, alături de parteneri din societatea civilă, oportunități de educație și finanțare ce susțin inovația, perseverența și creativitatea celor aflați la început de drum. Un studiu recent – Profil de antreprenor, realizat de ING Bank, Impact Hub Bucharest și Bravva Angels, ne-a arătat că 50% dintre antreprenorii din România sunt fondatori unici, iar un sfert dintre ei sunt tineri, cu vârsta între 25 și 34 de ani. Deci, dorința de a reuși prin forțe proprii este mare. Însă și provocările sunt pe măsură, iar când vine vorba de compentențele care determină o bază financiară sănătosă pentru afacere, toți cei aflați la început de drum au nevoie de sprijin. Iar ING Bank este acolo pentru a-i susține.
Ca bancă, înțelegem că antreprenorii sunt pasionați de ceea ce fac, că au abordări unice și dorim să fim un partener de încredere în dezvoltarea startupurilor, un vector de creștere în economie. Prin cea mai complexă platformă pentru antreprenorii aflați la început de drum – Startarium, alături de Impact Hub Bucharest reușim să le oferim antreprenorilor români ocazii de învățare și networking pentru a-și dezvolta abilitățile și afacerile. Astfel, ei găsesc soluții pentru a se adapta rapid la un mediu de afaceri în continuă schimbare.
Cum ați descrie implicarea ING Bank în susținerea antreprenorilor din România?
Ne-am luat angajamentul de a fi alături de clienții noștri – startupuri, PFA-uri, microîntreprinderi, companii mici și mijlocii – în fiecare etapă de creștere, de a-i asculta și de a le oferi instrumente relevante și adaptate nevoilor lor. Cu alte cuvinte, le oferim Banking și mai și.
Interesul tot mai mare pentru antreprenoriat s-a văzut și în creșterea constantă a acestui segment în portofoliul ING. Anul acesta am înregistrat o creștere de 12% a numărului clienților pentru care suntem bancă principală, față de aceeași perioadă a anului trecut. Iar acest lucru se datorează strategiei noastre de a le oferi antreprenorilor soluții simple și digitale, accesibile în orice moment în aplicația ING Business. Plățile instant pentru afaceri mici și mijlocii, creditul Util 100% online sau aplicația ING SoftPOS sunt doar câteva dintre noutățile introduse de ING pentru a încuraja antreprenorii români să-și ducă afacerile la nivelul următor. Împreună, am reușit să creștem constant și să devenim o comunitate puternică. De altfel, Startarium, platforma educațională inițiată cu Impact Hub Bucharest în urmă cu șapte ani, numără în prezent peste 50.000 de membri, care au acces la conținut educațional, mentorat de business, proiecte de incubare și accelerare, instrumente de finanțare, dar și competiții importante precum Startarium PitchDay, care în 2023 se desfășoară sub o nouă identitate - Românii sunt antreprenori.
ING susține și inițiative dedicate antreprenorilor cu experiență și rezultate remarcabile, care sunt pregătiți să își scaleze afacerea. Astfel, ne-am alăturat Romanian Business Leaders în cadrul programului ScaleOut dedicat antreprenorilor cu o cifră de afaceri de peste 1 milion de euro, cu ambiții de creștere la nivel național și regional. În cadrul programului, au fost selectate 40 de companii românești, care vor intra într-un program de mentorat alături de lideri în domeniu, pregătiți să le împărtășească din experiența lor și să coordoneze implementarea unor strategii de scalare.
De ce v-ați alăturat proiectului Românii sunt antreprenori?
Este o evoluție normală, în ultimii 7 ani am creionat împreună cu Impact Hub fiecare program de sprijin din Orașul Antreprenorilor, iar Românii sunt antreprenori nu e o excepție, mai ales că e o continuare a tradiționalului Startarium PitchDay. Și ne bucurăm că alături de noi parteneri, cum e Pluxee, putem aduce anul acesta chiar mai mult sprijin. Astfel de competiții reprezintă o sursă de inspirație pentru întregul ecosistem antreprenorial. Validează direcții care pot avea impact real în societate și oferă oportunități concrete de a atrage investiții, atât de necesare în procesul de creștere al unui startup. Suntem convinși că premiile cumulate de 100.000 de euro vor atrage un număr mare de antreprenori să-și prezinte ideile în fața juriului și a publicului. În plus, participarea la Românii sunt antreprenori poate fi o ocazie de învățare, de a obține experiență în prezentarea și promovarea afacerilor, precum și în abordarea aspectelor critice ale planificării și strategiei. Să nu uităm și de networkingul atât de important în întregul proces de a fi antreprenor. Competiția Românii sunt antreprenori aduce la un loc nume relevante, deschide uși, conectează oameni și formează cadrul necesar unor colaborări extrem de utile.
Ce sperați să vedeți pe scena Românii sunt antreprenori?
În fiecare an, scena Startarium PitchDay ne-a adus confirmarea că există atât de mulți antreprenori care își doresc și reușesc, prin inițiativele lor de business, să echilibreze evoluția financiară și contribuția la îmbunătățirea vieții oamenilor.
Anul acesta, odată cu includerea în competiție și a antreprenorilor care deja au un model validat de piață, mă aștept să admirăm evoluții sănătoase, care au răspuns tot mai bine unor presiuni foarte concrete din piața românească. Mă aștept ca prezența lor să ne amintească încă o dată de ce segmentul afacerilor medii și mici din România reprezintă coloana vertebrală a economiei românești.
Din experiența anilor trecuți, principalele domenii vizate de antreprenorii aflați la început de drum sunt digitalizarea serviciilor din sănătate, educație, sustenabilitate, scopul final fiind creșterea calității vieții noastre. Suntem convinși că și anul acesta vom descoperi, alături de participanți, investitori, mentori și publicul larg, idei surprinzătoare ce pot contribui pe termen mediu și lung la dezvoltarea mediului de business, dar a economiei românești.
Alături de Impact Hub Bucharest, ING Bank a pus bazele Startarium în 2016. Ce impact pe termen lung considerați că a avut Startarium în acești peste 7 ani de existență?
Startarium a reușit să devină, în cei 7 ani de existență, cea mai mai complexă platformă pentru antreprenorii aflați la început de drum, și acest lucru ne bucură enorm, fiind o inițiativă 100% privată pe care ING a inițiat-o și dezvoltat-o în acești ani împreună cu Impact Hub Bucharest. Suntem încântați că peste 50.000 de antreprenori s-au îndreptat către resursele variate pe care le-am pus la dispoziție. Vorbim despre conținut educațional gratuit, transpus în peste 1.300 de cursuri, articole, videouri și interviuri, pentru cei interesați să-și deschidă propria afacere. Aceștia pot descoperi pe Startarium informații valoroase care le dezvoltă abilitățile de management, planificare și strategie, care îi ajută să se adreseze clienților potriviți și, ulterior, să crească și să atingă nivelul de dezvoltare dorit.
O altă resursă importantă pentru fondatorii de afaceri este mentoratul. Potrivit studiului Profil de antreprenor, aproximativ 50% dintre antreprenori au indicat că mentoratul și apartenența la comunitățile dedicate lor reprezintă nevoi-cheie pentru dezvoltarea afacerilor, la fel de necesare ca și accesul la finanțare. În plus, peste 70% dintre cei aflați la început de drum susțin că învață cel mai mult din practică, iar 62% din interacțiunea cu alți oameni de afaceri. De aceea, prin Startarium, oferim mentorat în mod gratuit din partea antreprenorilor cu experiență, dar și consultanță pentru nevoi de business concrete.
Evident, o componentă de bază a ecosistemului construit în toți cei 7 ani de Startarium este reprezentantă de oportunitățile de finanțare. Același studiu ne arată că 60% dintre respondenți califică drept dificilă obținerea de finanțare nerambursabilă. Competiții precum Românii sunt antreprenori, dar și proiectele de incubare și accelerare au ca scop facilitarea accesului la resursele financiare, atât de necesare pentru fondatorii de afaceri. Este posibil ca un premiu câștigat la un astfel de concurs să fie punctul de plecare pentru dezvoltarea unui nou unicorn în România.
Ce așteptări aveți de la următoarea perioadă de colaborare?
Startarium este într-o continuă evoluție, odată cu borna de 7 ani intrăm într-o nouă etapă de maturizare. Dar ca de fiecare dată, felul în care continuă Startarium depinde de nevoile și așteptările celor care devin parte din Orașul Antreprenorilor. În mod evident, ca bancă digitală avem un apetit crescut în zona noilor descoperiri în domeniul tehnologiei. La fel de importantă ar fi aria de sustenabilitate sau, mai exact, antreprenorii care se uită spre afaceri cu un impact pozitiv asupra mediului înconjurător, a sănătății și educației.
Prin fiecare program nou sau îmbunătățire, Startarium va continua să fie locul în care găsești tot ce ai nevoie pentru a lansa și a crește un business.
Suntem nerăbdători să vedem proiectele înscrise în acest an în competiția Românii sunt antreprenori și le ținem pumnii celor care se înscriu!