Power couple @Smartbill | Ioana & Radu Hasan

"Când am devenit antreprenori, eu eram în ultimul an de facultate și Ioana era încă studentă; a fost foarte greu, dar și frumos. Noi doi am scris codul primei versiuni de SmartBill și tot noi testam și ofeream suport la început. Lucram și 14 ore pe zi, aveam și nunta atunci și Ioana avea și examene. Crazy."

Pe Startarium aducem des în discuție sustenabilitatea în antreprenoriat. Cele mai accesate materiale din platformă sunt cursuri de strategie, educație financiară sau management, esențiale pentru a construi un business solid. Mai puțini își îndreaptă însă atenția către subiecte soft, ca echilibrul personal/profesional. Deși adesea neglijat, e important să îl notăm ca ingredient la fel de vital pentru sustenabilitate ca un plan de business bun; în special pentru antreprenori!

Așadar, am adus în lumină o temă pe cât de frumoasă, pe atât de dificilă: particularitățile antreprenoriatului în cuplu. 14 cupluri de antreprenori și-au împărtășit experiențele cu noi – din domenii și etape diferite atât ca businessuri cât și ca relații, gestionând afaceri în familie sau propriile proiecte independente, vă încurajăm să parcurgeți pe îndelete toate interviurile:

Descoperă întreaga serie: Powers Couples - Particularitățile antreprenoriatul în familie

Mulțumim tuturor antreprenorilor care au răspuns invitației noastre! Sperăm ca poveștile lor să vă reamintească cu drag de propriile relații și să indice soluții pentru propriile provocări; de ce nu, poate chiar să vă inspire în a porni propria afacere!


Power Couple @SmartBill
Ioana și Radu Hasan

Salut! Ne povestiți puțin despre afacerea voastră?

SmartBill este o soluție cloud de facturare, gestiune, contabilitate. Am început în 2007, noi doi și Mircea Căpățînă, asociatul nostru. Între timp, au mai intrat în acționariat un Angel Investor și 2 fonduri de investiții.

La început a fost extrem de greu, am crescut greu, ne-am gândit de multe ori să renunțăm. După ce am învățat ce înseamnă focusul și ne-am concentrat doar pe SmartBill, a început să vină și creșterea reală. În prezent, compania are o cifră de afaceri de câteva milioane de euro și peste 60 angajați cu birouri în Sibiu și București.

Mai multe despre SmartBill pe Website Facebook | Linkedin

Și câteva cuvinte despre cum v-ați cunoscut?

Ne-am cunoscut în liceu, eu (Radu) aveam 18 ani și Ioana 15. A durat puțin până am „cucerit-o”, diferența de vârstă fiind un impediment în acel moment. Pentru că mi-am dat seama repede că Ioana e „The One”, am renunțat la planurile de a pleca în alt oraș la facultate și am rămas în Sibiu. Nu am regretat niciodată decizia. 

În prezent suntem de 18 ani împreună, dintre care mai bine de 10 am fost și parteneri de business. De 7 luni am devenit și părinți de gemeni, avem o fetiță și un băiețel minunați (Maya si Eduard).

Când am devenit antreprenori, eu eram în ultimul an de facultate și Ioana era încă studentă, a fost foarte greu, dar și frumos. Noi doi am scris codul primei versiuni de SmartBill și tot noi testam și ofeream suport la început. Lucram și 14 ore pe zi, asta în contextul în care aveam și nunta atunci și Ioana avea și examene. A fost „crazy”.

Ce admirați unul la celălalt ca antreprenori?

RADU: Ioana este foarte smart și extrem de muncitoare. De multe ori aveam discuții seara pentru că nu se oprea din lucrat până nu își termina ce își propusese pentru ziua respectivă. Este și foarte migăloasă și atentă la detalii. Îi pasă foarte mult de colegi, clienți, companie, tot timpul se gândșste cum să fie cât mai bine pentru toată lumea.

IOANA: Radu este un vizionar, are foarte multe idei bune (pe multe planuri). Este foarte smart și știe să adune oameni de calitate în jurul lui, alături de care transformă ideile în realitate. Îi plac provocările. În ciuda stresului cu Smart Bill, întotdeauna mai găsește puțină energie să se implice și să ajute cu know how-ul lui diverse cauze. Câteodată este și enervant de sincer :)

Cum e să petreceți atât de mult timp împreună? Aveți o rutină specială, mici obiceiuri care să vă asigure și spațiul personal?

Probabil ăsta e unul din cele mai mari challenge-uri. Acum, odată cu venirea copiilor, lucrurile s-au schimbat în bine, pentru că nu mai avem de ales. Dar înainte era o provocare permanentă deconectarea de la problemele businessului. Una pe care nu pot să zic ca am reușit să o depășim ok. Unul din trucuri a fost să facem multe ieșiri, city-breakuri, să ne rupem total pentru câteva zile. Aici am profitat și de „libertatea” pe care o oferă antreprenoriatul.

Cum arată diminețile în familia voastră?

În prezent nu prea există dimineți împreună, eu plec devreme ca să fac sport și îi las pe Ioana și cei mici dormind. Timpul petrecut împreună e seara și în weekend. În curând însă Ioana va reîncepe să vină la birou și atunci programul nostru va deveni mai legat.


Să vorbim puțin despre valori - personale, dar și în afaceri

Valorile noastre sunt comune - după 18 ani împreună ar fi ciudat să avem valori diferite:

  • Respect față de oameni, încercăm să fim cât mai fair, open și „nice”
  • Implicare în comunitate/ONGuri/cauze – sunt mândru că am fost și încă suntem implicați, deși nu mai prea avem timp. Încercăm să ajutăm cât putem atât cu timp și, mai ales în ultima vreme, cu bani/donații
  • Profesionalism – nu ne plac lucrurile făcute de mântuială, încercăm să ducem ce începem la un rezultat de care să fim mândri, de multe ori preferăm să zicem „nu” decât să ne asumăm ceva ce nu putem duce.

Ce rol are fiecare în business?

RADU: În prezent, eu sunt CEO-ul, mă ocup de strategia și viziunea companiei, de relațiile cu investitorii și cu partenerii mari, de coordonarea celorlalți manageri din companie. Ioana este Head of Product and UX, se ocupa de coordonarea echipei de development și se asigură că produsul rămâne tot timpul cât mai ușor de folosit, cât mai bine gândit.

Cum luați deciziile de business când nu sunteti de acord?

În general, deciziile importante le luăm în Board, acolo unde sunt și Mircea, asociatul nostru, dar și Marius Ghenea, reprezentantul investitorilor. Nu s-a întâmplat până acum să nu ajungem la consens.

Cum afectează faptul că sunteți un cuplu relația voastră cu alți parteneri, angajați etc?

La birou încercăm să fim cât mai „profi”, să nu ne comportăm ca soț-soție. Nu ne iese tot timpul, dar overall cred că am reușit să gestionăm ok această provocare. Una din provocările de care ne-am lovit este preconcepția unora că „Ioana e soția mea” și că importanța ei în business nu ar fi așa mare dacă nu am fi căsătoriți. Însă cine a ajuns să înțeleagă mai bine cum funcționează compania noastră a înțeles că Ioana a fost și va fi tot timpul „inima” SmartBill și că fără ea nu am fi ajuns niciodată unde suntem acum.

Cum arată “ieșirea la pensie” pentru voi?

Probabil nu vom mai porni un alt business, dar ne vom implica mult mai mult în cauze în care credem, fiecare cum va simți la momentul respectiv. Cu siguranță tot timpul ne vom sfătui și vom colabora, va fi o nouă perspectivă, pentru că până acum amândoi am lucrat doar împreună, nu am avut niciodată „joburi” separate. Va fi interesant :)

Care sunt părțile preferate la a lucra împreună?

Mult mai ușor de înțeles momentele grele pe plan profesional și oferit suportul necesar unul altuia.

Dar cele mai mari provocări?

Dificultatea de a te deconecta când ajungi acasă, bagajul dus de la birou acasă, care duce la erodarea mai rapidă a relației.

Un sfat de final, pentru cuplurile care plănuiesc să pornească o afacere împreună?

Să se gândească foarte bine înainte, sunt multe pros, dar și cons. Relația lor se va eroda mai repede, pe de alta parte șansele de a avea succes vor crește. E un trade-off...

Mulțumim, Ioana și Radu! 


Află mai multe despre povestea SmartBill:

 

 

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail