Tipuri de monetizare | Cum funcționează și cum să alegi tipul potrivit

Te-ai decis cum va produce bani afacerea sau proiectul tău? Modul în care monetizezi ceea ce oferi, precum și prețurile, implică o serie de decizii pe care trebuie să le iei în considerare de la început. Află mai multe despre opțiunile pe care le ai și cum să faci alegerile potrivite pentru tine.

Ce modele de monetizare ai la dispoziție?

Înainte să stabilești prețul, trebuie să decizi ce vei scrie pe etichetă. Pentru clienți, este mai important “cum” sau “ce” cumpără, decât “cât” plătesc.  

Iată câteva modele de monetizare: 

Achiziție unică - Clasic. Este modul în care cumpărăm majoritatea lucrurilor și serviciilor. 

Achiziție unică + servicii. Vrei garanție extinsă pentru o sumă în plus la prețul unui aparat foto? Sau poate developerii tăi au nevoie să mai cumperi un an de customer support la software-ul pentru care ai cumpărat licențe anul trecut? 

Abonament lunar/anual. Reviste, aplicații de business, Netflix sau Spotify - abonamentele au devenit foarte răspândite. 

Pay-as-you-go/pay-per-use. Poate sună surprinzător, dar Michelin nu mai vând anvelope de TIR clienților mari. În schimb, aceștia plătesc o sumă fixă pentru fiecare kilometru parcurs de flotele lor, la fel cum ar plăti pentru fiecare minut de conversație telefonică. 

Dynamic pricing. Cu biletele de avion și prețurile lor dinamice suntem deja obișnuiți. Cu ce nu suntem obișnuiți – sau poate nu am observat încă – sunt supermarket-urile inteligente care actualizează în timp real prețul produselor, inclusiv în funcție de oră. 

Licitație. Majoritatea dintre noi sunt expuși la licitații cel mult pe olx.ro sau ebay.com. Licitațiile sunt însă un mecanism ce produce rezultate win – win în multe situații mai complexe. 

Freemium. În special în tehnologie, pachetul de bază este gratuit, iar antreprenorul pariază că suficient de mulți clienți vor vrea pachetul Premium. 

Cum aleg modelul potrivit? 

Pentru o decizie bună, ține cont de următoarele întrebări: 

  • În ce măsură vor accepta sau înțelege clienții modelul? 
  • Cum se potrivește modelul cu planurile tale pe termen mai lung? 
  • Cum se potrivește modelul cu stadiul în care afacerea ta se află acum? 
  • Ce face competiția ta? 
  • Cât de dificil este de implementat modelul tău? 

Cum procedezi dacă ești antreprenor creativ?

În afară de strategia în sine, există câteva particularități suplimentare ale industriilor creative pe care ar trebui să le știi. Una dintre ele, este de fapt monetizarea proprietății intelectuale. Aceasta poate include drepturi de exclusivitate, tipuri specifice de colaborare cu mărci, alte companii sau instituții publice.  

Înainte de a începe un proiect sau o colaborare, ar trebui să te documentezi cu privire la implicațiile juridice pe care acestea le presupun. Dacă unele nu sunt neapărat ceva cu care te simți confortabil, poate că ai putea găsi alte oportunități.  

De exemplu, pentru un artist vizual, reprezentarea în galerii poate avea o mulțime de avantaje - însă poate însemna și acceptarea unor termeni și condiții cu care nu este pe deplin de acord (dacă nu se documentează în prealabil și dacă nu citește contractele). Pentru un muzician, faptul că muzica sa este folosită în filme, în timpul unor evenimente sau concursuri poate fi o mare oportunitate, dar poate însemna, de asemenea, să fie asociat cu mesaje pe care nu le susține de fapt.  

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail