”Ideile au nevoie să fie validate și susținute înainte de a te aventura în start-ul oficial al unui business” motivează Alina lansarea campaniei de crowdfunding pe Startarium. Fiind un produs inovator, riscurile nu au fost deloc de neglijat. Cum a ajuns Make-up Chevalet de la idee la produs, aflați din articol.
Ce este crowdfunding-ul și cum poate fi de ajutor pentru un startup?
Crowdfunding-ul îți dă posibilitatea să-ți testezi ideea, întrucât este o metodă reală de a cerceta piața și de a vedea dacă ideea ta poate fi capitalizată. Strângerea de fonduri, cum mai este denumită, este metoda prin care banii pentru business nu vin de la un singur investitor, ci de la zeci, sute sau chiar mii de oameni care cred în ideea ta de afaceri și vor să te ajute să o transformi în realitate. O campanie de crowdfunding presupune o activitate intensă de lucru și sunt o serie de elemente care îi asigură succesul însă, dacă este realizată cum trebuie, aduce numeroase beneficii pentru afacerea ta. Care a fost drumul de la idee la produs și ce a învățat Alina în urma campaniei de crowdfunding, descoperiți mai departe în interviu.
De la idee la produs, prin crowdfunding
Make-up Chevalet este o masă de toaletă inovatoare, creată sub forma unui șevalet pentru a accentua în design-ul căminului tău frumuseţe, artă, unicitate şi a-ţi oferi spaţii pentru ordonarea trusei de înfrumuseţare. Cadrul său ocupă un spaţiu limitat. Mai mult, este complet non-intruziv, cu un design aerisit şi optim. Textura lemnului, picioarele curbate, aspectul său delicat, dar totuşi rezistent, crează contextul ideal pentru conturarea eleganţei oricărei femei.
Povestea din spatele produsului este una pe măsura inovării caracteristice acestuia. Astfel, ideea a apărut în urma unui joc de creativitate acum 2 ani de zile. În cadrul unui workshop de design de produs, Alina a fost provocată să vină cu o idee.
”Astfel, am ajuns să mă întreb cum pot un şevalet, o oglindă şi o paletă pentru mixarea culorilor să-mi servească într-un apartament decorat în stil modern?” povestește Alina în descrierea campaniei.
Primul prototip l-a realizat împreună cu tatăl ei. De atunci, 4 prototipuri au mai fost construite și abia la cel de-al 3-lea producător, Eduard Spiridon (AATIC) produsul a capatat forma finală.
A pornit campania de crowdfunding cu dorința de a da start-ul producţiei unei prime serii de Make-Up Chevalet. În urma finanțării cu succes a campaniei, a livrat 2 dintre șevaletele achiziționate prin Startarium și a realizat primul produs pe modelul promis în campanie: din lemn de pin și cu sistem de iluminare.
Care sunt cele mai importante beneficii pe care le-ai obținut prin intermediul campaniei de crowdfunding?
Din start nu m-am focusat pe strângerea donațiilor pentru că nu mi-aș fi validat ideea dacă nu existau și cumpărători pentru produsul meu.
Scopul principal a fost validarea produsului, care pentru mine însemna achiziționarea acestuia în cadrul campaniei. Din start nu m-am focusat pe strângerea donațiilor pentru că nu mi-aș fi validat ideea dacă nu existau și cumpărători pentru produsul meu. De aceea majoritatea pachetelor au fost axate pe achiziționarea sau închirierea Make-Up Chevalet. Însă și donațiile m-au ajutat mult pentru că datorită lor am reușit să acopăr costurile pentru demararea campaniei (video, foto, ș.a.). Cred că platforma de crowdfunding reprezintă un mix bun între achiziție și donație.
Fiind la început, am putut testa și reacția la preț, am primit feedback pentru mici îmbunătățiri, însă cel mai mult am beneficiat de promovarea produsului.
Campania a fost o oportunitate de a testa reacţiile potenţialilor cumpărători dar şi pentru a da posibilitatea achiziţionării Make-Up Chevalet. Fiind la început, am putut testa și reacția la preț, am primit feedback pentru mici îmbunătățiri, însă cel mai mult am beneficiat de promovarea produsului. Am și identificat care sunt categoriile de cumpărători, spre care să mă focusez mai mult. Datorită comenzilor și încurajărilor primite, am putut demara acum producția pentru o primă mini-serie.
De la idee la campanie finanțată cu succes
A durat puțin până am clarificat scopul pe care doream să-l validez prin campanie. De îndată ce am avut această claritate, am putut identifica următorii pașii cu usurință.
A durat puțin până am clarificat scopul pe care doream să-l validez prin campanie. A fost nevoie de câteva discuții cu persoanele de la Impact Hub (Lucian, Andreea, Vlad, Oana, Andrei S.), dar și cu trainerii din programul Hubcelerator, pentru a-mi clarifica structura campaniei astfel încât să mă asigur că pot clarifica scopul urmărit și anume validarea ideii prin vânzare. Apoi, de îndată ce am avut această claritate, am putut identifica următorii pașii cu usurință. În primă fază, realizarea planului de marketing: ce persoane să targetez pentru promovare, căror publicații/bloggeri să mă adresez, la ce evenimente să particip, ș.a. Apoi, a trebuit să pregătesc video-ul, pozele pentru campanie, textul de prezentare și pachetele. Pe toate le-am formulat după principiile de vânzare și marketing, lucru pe care îl recomand tuturor celor care doresc să înceapă o campanie de crowdfunding.
În aceeași zi cu startul campaniei, am lansat și pagina de Facebook, am transmis mailurile către bloggeri, presă, prieteni, am contactat toate persoanele care în trecut se arătaseră interesate de achiziționarea produsului.
Înainte de a lansa campania, nu aveam nicio identitate online a Make-Up Chevalet, decât câteva postări pe contul personal de Facebook. Așadar, în aceeași zi cu startul campaniei, am lansat și pagina oficială de Facebook, am transmis mailurile către bloggeri, presă, prieteni, am contactat toate persoanele care în trecut se arătaseră interesate de achiziționarea produsului. Am început să fac asta încă din prima zi și am continuat pe tot parcursul campaniei.
Am mizat mult pe influențatori de opinie, pentru ca mesajul să ajungă apoi la cât mai multă lume.
Am promovat campania atât în mediul online, prin intermediul platformelor de social media, cât și în offline participând cu Make-Up Chevalet în cadrul unui târg de Crăciun. Am intrat în contact cu cât mai mulți bloggeri de profil, care au fost interesați să scrie despre campanie, dar mai ales despre produs. Am mizat mult pe influențatori de opinie, pentru ca mesajul să ajungă apoi la cât mai multă lume. Share-urile prietenilor de pe Facebook au ajutat, însă mai mult în prima săptămână. După aceea a trebuit să mă asigur că se va scrie în publicațiile din online.
Când am văzut că am atins target-ul campaniei și produsul era întradevăr validat de comunitate, am primit un boost de încredere și energie pentru a continua dezvoltarea și promovarea sa.
Ce le-ai transmite celor care se gândesc să apeleze la această sursă de finanțare și testare?
Ideile au nevoie să fie validate și susținute înainte de a te aventura în start-ul oficial al unui business.
Ideile au nevoie să fie validate și susținute înainte de a te aventura în start-ul oficial al unui business iar atunci când le testezi nu este nevoie să fie perfecte. Este în regulă și foarte util să primești feedback pentru idee, să o confirmi și apoi să o îmbunătățești pe parcurs. Am învățat să filtrez feedback-ul în funcție de categoriile de cumpărători și să decid pe care îl voi alege să-l implementez și pentru care doar voi fi recunoscătoare, dar consider că nu se aplică ideii mele.
Ceea ce vrei să obții să fie transmis cât mai clar. Recompensele pe care le oferi să fie și acestea clare și nu în număr mare.
Trebuie ca textul campaniei și ceea ce vrei să obții să fie transmis cât mai clar. Recompensele pe care le oferi să fie și acestea clare și nu în număr mare (pe parcurs am mai exclus din ale mele deoarece inițial au creat confuzie). Dacă ai un produs voluminos, la un preț de nișă, e bine ca lumea să aibă șansa să-l vadă – de aceea ar fi bine ca pe parcursul campaniei să fie expus într-un showroom sau la evenimente, să fie comunicată prezența acestuia la eveniment și să invite persoanele interesate să-l vadă. Trebuie “bătut fierul cât e cald”, cum spune o vorbă din popor. Trebuie să te ocupi constant de campanie pe întreaga ei durată. Să cauți noi metode de promovare, să faci lobby în offline, să apelezi la toate modalitățile de promovare, să comunici constant pe pagina de Facebook, pe site și să răspunzi la mesajele/apelurile celor interesați cât mai rapid. Timpul liber este compromis, dar rezultatele sunt apoi pe măsură.
Viitorul pentru Make-Up Chevalet
Am livrat 2 dintre Chevaletele achiziționate prin Startarium și urmează cel de-al 3-lea de Mărțișor (așa am agreat cu persoana care l-a achiziționat, altfel îl livram mai devreme :) ). Este deja în lucru mini-seria de 5 Chevalete – am reușit să aducem îmbunătățiri și să mai eficientizăm producția. În plus, i-am adăugat și iluminare.
În rest, noi colaborări au apărut în peisaj. Lucrez cu The Fab Squad pentru fotografie și branding. Pe 16 februarie Make-Up Chevalet a fost prezent la evenimentul de lansare al showroom-ului Dacia 24, în aprilie voi participa, pentru a 3-a oară, în cadrul expoziției Delta Design Studio Expo și am aplicat pentru prezentarea produsului în cadrul Romanian Design Week. Sper la și mai multe colaborări, lucrez la asta iar planul este să încep promovarea sa și pe platforme internaționale.
► Click aici pentru a iniția o campanie de crowdfunding pentru afacerea ta
După ce ne-ai trimis propunerea ta, vom discuta prin email, telefon sau față în față pentru a ajunge la forma sa optimă. Când toate condițiile sunt îndeplinite și campania ta respectă termenii Startarium, suntem gata să pornim! Echipa noastra îți este alături; scrie-ne oricând pe contact@startarium.ro!