Interviu cu Lucia Costea, cofondatoare SECOM

Secom este o companie specializată în importul, promovarea și comercializarea de produse naturale pentru sănătate și frumusețe, alături de servicii de consultanță naturopată. Lucia Radu, fondatoarea companiei, a povestit în interviul de mai jos despre povestea și provocările companiei de-a lungul anilor. Descoperă discuția integrală mai jos:

Cum a apărut dorința de a deveni antreprenor?

Secom este în prezent o companie 100% românească, condusă de mine și Andrei, soțul meu. Ideea de antreprenoriat a venit neașteptat, nu ne așteptam să intrăm în această zonă, nu a fost o inițiativă clară și nu am avut un plan de business în spate, ci pe perioada studenției îi ajutam pe părinții lui Andrei care dețineau un magazin cu profil naturist în București și un mini centru de consultanță naturopată.

Cele mai mari provocări

Cea mai mare provocare a fost contactarea producătorilor de suplimente alimentare din Statele Unite pentru că voiam să introducem pe piața românească niște ingrediente care lipseau în anumite concentrații, ingrediente despre care consumatorul nu auzise și faptul că a trebuit să construim o poveste pentru că eram doar un magazin cu profil naturist și un mini centru de consultanță naturopată de 60 de metri pătrați. Noi ne doream să reprezentăm în România producătorii de top de suplimente alimentare. Pot să spun că aceasta a fost o primă provocare. Formarea și dezvoltarea echipei este o provocare în antreprenoriat în momentul de față pentru că, trebuie să recunosc, sunt puține persoane cu experiență relevantă, dornice să intre într-un business antreprenorial emergent. Faptul că în momentul de față avem o echipă de middle și parțial de top management dezvoltată din intern este o provocare, pentru că ne dorim să îi scoatem din zona operațională unde ei sunt foarte buni și să îi ducem în zona de leadership.

Despre antreprenoriat în România

Să fii antreprenor înseamnă, în primul rând, foarte multă responsabilitate, dedicare și implicare. Este important să fii dispus să riști, să fii pregătit să faci lucruri pe care nu ești chiar pregătit să le faci, să îți asumi că vor exista greșeli și că vei învăța din ele. Să îți dai seama de greșelile pe care le faci, să nu persiști cu lucrul acela și să înveți din fiecare provocare cu care te confrunți. Este nevoie să fii dispus să te implici în absolut orice lucru, să nu te aștepți să aduci tot timpul oameni care să facă ce tu nu știi să faci. Să începi să le dezvolți și ulterior îți aduci oameni pregătiți, cu mult mai mult know-how, care duc la nivelul următor business-ul este altceva. E esențial însă să fii pregătit să treci prin fiecare lucru oricât de mic al business-ului.

Începuturile Secom

Totul a venit pe perioada studenției, ne ocupam de lucruri în afara orelor de program. Totul s-a întâmplat natural, a evoluat firesc și organic, fără nicio presiune că acesta trebuie să fie un business la cine știe ce nivel. Cred că spiritul nostru aspirațional și faptul că ne doream anumite lucruri ne-au ajutat să evoluăm.

Business-ul de import a pornit în anul 2004, când am contactat producătorii de suplimente alimentare din Statele Unite, ne-am hotărât asupra unui portofoliu de produse pe care ne-am dorit să le aducem în România. În ceea ce privește colaborarea cu producătorii americani, recunoaștem că a fost și o oportunitate faptul că piața de suplimente alimentare din România nu era suficient de dezvoltată și că la nivel mondial se demara o creștere mai accentuată a acestei industrii. Ne-a ajutat faptul că producătorii au fost deschiși să iasă pe alte piețe internaționale, era momentul în care și ei își formau echipe pentru conturile internaționale. Ulterior, în intervalul 2004-2008, am distribuit produsele în cadrul centrului de consultanță naturopată.

După, am considerat că este momentul să trecem mai departe și am înființat echipa de reprezentanți medicali (două persoane la nivel de București) și am început promovarea către mediul profesional – medici și farmaciști. Dându-ne seama că suntem prezenți în farmacii cu o multitudine de produse, produsele noastre fiind printre alte mii de suplimente alimentare, am simțit că este nevoie să educăm consumatorul la un nivel mai înalt. Astfel, a apărut ideea de a înființa propriul lanț de retail în anul 2013, moment în care ne doream să intrăm în contact direct cu consumatorul, să stabilim relații de lungă durată și să fim siguri că îi explicăm noi așa cum ne dorim ce înseamnă un supliment alimentar, cum ți-l alegi, ce criterii urmărești, cum se administrează, cum se asociază cu alte produse.

Un moment important în business-ul nostru a fost în anul 2015, când am avut disponibilitate și nu ne-am considerat cei mai deștepți, așa că am apelat la o agenție de consultanță strategică împreună cu care ne-am dezvoltat un plan de business, o strategie pe termen mediu și lung în adevăratul sens al cuvântului. De doi ani suntem într-o schimbare continuă extrem de benefică, ne ajută pe noi și pe toți membrii echipei să evoluăm și să învățăm lucruri noi. Inițial susțineam business-ul de familie cu suportul nostru necuantificabil, aș putea spune.

După ce a venit ideea de import și ne-am ocupat în totalitate de acest lucru, ne-am desemnat și un birou. Primul nostru birou a fost de 4 metri pătrați cu depozit cu tot. Ulterior, am evoluat puțin și am preluat și holurile spațiului de 60 de metri pătrați. Văzând că lucrurile evoluează pozitiv, că produsele noastre sunt acceptate, rezultatele pe care le așteptam nu întârzie să apară, ne-am mutat pe aceeași stradă într-un spațiu de 20 de metri pătrați, în care aveam 2 birouri mari și zona de depozit. Odată cu înființarea echipei de reprezentanți medicali, am mai închiriat un spațiu vis-a-vis pentru că deja nu mai aveam loc. Ajunsesem în 4 ani cu 3 spații pe aceeași stradă, care însumau 80-100 de metri pătrați. Aspirația noastră era să ne construim propriul sediu, aveam 22-23 de ani, nu știu ce era în capul nostru, dar noi ne doream propriul sediu.

Locația inițială era de 60 de metri pătrați și am zis că facem subsol, depozit, la parter – centru de consultanță naturopată, etajul 1 – birouri. Am mers la arhitecți, am stabilit tot proiectul, am solicitat și un lift de acela de restaurant pentru că ne gândeam că oamenii nu pot să care aloe vera de 12 litri la subsol pe scări. Întâmplarea face că ne-am dat seama la timp că suprafața nu va fi suficientă pentru noi, deci ne-am oprit. Încă un lucru din care am învățat că e bine să fii aspirațional, dar e bine să ai și un plan în spate foarte bine structurat. Totuși, ambiția noastră de a avea propriul sediu a rămas, iar în 3 ani ne-am mutat în acest sediu, care încă ne mai ajunge.

Importanța unui plan de afaceri

Consider că dezvoltarea unui plan este necesară, să îți scrii negru pe alb obiectivele, viziunea, chiar dacă sunt aspirații prea mari pentru momentul respectiv. Nouă nu ni s-a întâmplat acest lucru pentru că aveam 21 de ani când am contactat pentru prima dată producătorii. Primele comenzi erau de câteva zeci de dolari, tocmai pentru că nu știam dacă cineva ne va cumpăra acele produse.

Ulterior, având în vedere că după terminarea studiilor am continuat ceea ce începusem și nu am venit cu niciun background în spate (nici eu și nici Andrei nu am activat într-o multinațională sau o companie românească din care să putem să preluăm o structură sau procese), ne-am dat seama că se poate și așa, dacă într-adevăr îți dorești, dacă citești, dacă te documentezi și mai ales, dacă le aplici. Însă, într-adevăr, consider că dezvoltarea unui plan ar fi un punct de început foarte eficient, astfel încât lucrurile să se întâmple mai repede decât în cazul nostru.

Planurile de viitor

Avem planuri mărețe, spuneam că 2015 este momentul în care am început să colaborăm cu agenția de consultanță strategică. Este momentul în care ne-am scris cu adevărat negru pe alb viziunea pe care o aveam în cap și în suflet de mulți ani, iar acum ne îndreptăm cu pași repezi spre acea direcție. Avem planuri de a extinde propriul lanț de retail, de a aduce categorii noi de produse în portofoliu, de a ajunge lider valoric pe piață în industria în care noi activăm. Îmi aduc aminte acum, vorbind de partea asta aspirațională, că inițial când am contactat producătorii, am zis să le cerem exclusivitate pe Europa, că nu e de ajuns pentru România. Ne-am dat seama după că suntem puțin picați din cer, având în vedere că noi nu aveam un lanț de farmacii în spate, nu aveam distribuitor sau un business structurat ca oamenii să îți acorde toată acea încredere. Astăzi ne dăm seama că acele aspirații încep să prindă contur, deși păreau niște idei năstrușnice. Vrem să ieșim pe alte piețe cu produse din portofoliul nostru, deci planurile sunt aspiraționale.

Recomandări pentru antreprenorii la început de drum

În primul rând, să nu se oprească din învățat. Studiul nu se termină odată cu studiile standard, le recomand să citească în permanență, în special din zona tehnică, să aibă cât mai mult know-how, chiar dacă doar la nivel teoretic. Să apeleze la un mentor care le poate scurta timpul până la succes, dar cel mai important lucru este acțiunea.

Degeaba citim și ne documentăm dacă rămânem la partea teoretică. Practica este cea mai dificilă, dar este lucrul care ne ajută cel mai mult să evoluăm. Le recomand să accepte schimbarea, într-adevăr vor fi greșeli, însă e mai bine să încerce și să eșueze decât să nu încerce și ulterior să regrete.

Le recomand să participe la proiecte de mentorat și să facă astfel de lucruri pentru că îi va ajuta să ajungă mai repede la succes, să ia the best practice de la cei care au trecut deja prin acele lucruri și să adapteze în ceea ce au ei nevoie.

 

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail