Interviu cu Monica Cadogan, co-fondator Vivre

Vivre este unul dintre cei mai mari retaileri online de home&deco din Europa Centrală și de Est. Fondată în 2012, compania s-a extins inclusiv pe piețe internaționale. Despre cum a început și cum s-a dezvoltat Vivre ne-a povestit fondatoarea Monica Cadogan în interviul de mai jos:

Povestea Vivre

Răspunsul e făcut din două, respectiv antreprenor – sunt într-un crez personal din 2004, deci acesta este un proiect antreprenorial care continuă alte serii de proiecte, nu Vivre a fost primul sau singurul în care am experimentat această poziție.

Vivre nu a fost început doar de mine, mai este și Neogen, grupul care prin Călin e co-fondator. Vivre a fost proiectat și gândit să fie o poveste de succes. Ideea a fost să creăm un retailer online nou pentru că în general nu sunt foarte multe inițiative de e-commerce nici în regiune, nici în țară și nici pe industria noastră.

Atunci erau și mai puține, iar din momentul în care ne-am hotărât să fie un e-commerce, bineînțeles că ne-am uitat ce se întâmplă în special în piața Statelor Unite, care este extrem de bogată în inițiative și implicit poți să te inspiri. Să zicem că am copiat și ne-am inspirat mai mult în zona de appearance, de cum arată, pentru că, în sine, mecanismele de business le-am reinventat și le-am adaptat local.

Cum a fost construit planul de business

 Nu a fost planificat pas cu pas pentru că nu știam unde ne ducem și atunci când nu știi unde te duci, vrei să îți păstrezi flexibilitatea de a o apuca pe drumul cel bun. Practic, compania încă se clădește prin alegeri la fiecare răscruce de drumuri, nu neaparăt urmărind punctul acela pe hartă.

Asta nu înseamnă că nu avem proceduri și nu avem o organizare cât e de posibil de implementat. Cred că este important să ai un business plan, dar cred că mai important este spiritul acestui business plan și mai ales validarea lui, să te uiți la el în fiecare zi.

Reacția pieței după lansarea Vivre

Cred că reacția pieței a fost de ”am descoperit ceva simpatic”. Și cred că fiecare persoană care a interacționat cu noi, cu produsul nostru la un moment dat, a avut senzația că este un site mic și cu multă diversitate. Ne-am dorit foarte mult să păstrăm complexitatea business-ului în afara ochilor clientului, nu cred că pe client îl ajută la ceva să știe că sunt 100 și ceva de oameni care șurubăresc acolo.

Despre frica de eșec

Eu cred că frica, care este absolut naturală, nu este de eșec, ci de necunoscut. Cu cât încerci și clarifici mai mult ce ar însemna eșecul, adică cum ai cuantifica pierderea, cu atât decizia devine mai ușoară.

Dacă spui ”Ok, ce se poate întâmpla cu eșecul? - Înseamnă că pierd capitalul inițial. Ăsta este „x”, cum arată viața mea după acest eveniment?” În momentul în care îți realizezi acest scenariu, poți să te decizi dacă vrei sau nu să încerci. Dar dacă o să complici foarte mult scenariul cu variabile de genul ”prin eșec, o să fiu invalidat social, n-o să mai am prieteni”, dacă îl complici și nu e necesar, cu siguranță devine o ecuație integrală prea complicată de rezolvat.

Se zice că 10% din toate deciziile noastre (ceea ce e un procent foarte bun) sunt absolut greșite. Trebuie să înțelegem că acesta este un număr și chiar dacă primele 10 pe care le-am luat sunt greșite, avem o probabilitate să urmeze 90 corecte.

Cum arată planul de extindere

Până în momentul ăsta, noi am făcut o extindere teritorială destul de agresivă, pe lângă crearea acestei noi categorii să spunem, integrând diferite produse care în mod normal nu erau prezentate publicului chiar la un loc, adică nu în diversitatea asta. Am lucrat atât la produs, cât și la extinderea lui regională.

Cred că urmează o perioadă de consolidare a ceea ce am facut, de optimizare a întregilor procese, de creștere a organizației, în care oamenii care și-au descoperit niște talente să poată să se ducă cu ele la următorul nivel, pentru că suntem cu siguranță o organizație făcută de oameni, cu oameni și pentru oameni, deci e foarte important pentru noi să folosim resursa umana (îmi cer scuze că folosesc această expresie) la maximum și asta nu se face peste noapte.

Ne uităm la ambele, nu avem o preferință, nu vrem să fim de 100 de ori mai mari cu orice preț. Ne dorim o creștere cât mai sustenabilă și cât mai relevantă.

Recomandări pentru antreprenorii la început de drum

Începerea unui business are legătură foarte mult cu momentul interior al omului, cu timpul său interior. Pentru fiecare, momentul bun este atunci când se hotărăște. Din momentul în care și-a asumat acest lucru, cu siguranță că recomand persevereță – este un element esențial.

Perseverența înseamnă o lege care zicea că până nu investești 10.000 de ore într-o direcție, nu poți să spui că nu ai reușit. Perseverența înseamnă să încerci de mai multe ori înainte să te hotărăști că nu este ok, că nu merge.

Un al doilea element este disponibilitatea de a învăța. Aici o să dau un citat care îmi place foarte mult: ”Analfabeții secolului XXI nu vor fi cei care nu știu să scrie sau să citească, ci cei care nu vor putea să uite ce au învățat deja.” Cred foarte mult în talentul oamenilor de a se adapta la lucruri vechi puse într-o formulă nouă și cred că asta este extrem de important, mai ales în organizațiile din ziua de astăzi, pentru că altfel, tot timpul o să fii un inadaptat la noile tehnologii, la noii angajați, la millennials, la noile legi, la orice e nou.

Cuvântul magic este ”nou”, nu ce urmează după el. Primul perseverența, al 2-lea disponibilitatea de a învăța și la al 3-lea: cred că este foarte important să alegi, să analizezi dacă ești în locul potrivit. Uneori poți să fii în locul potrivit (o industrie, un moment dintr-o piață) și poate în același moment sunt foarte mulți competitiori puternici și bine pregătiți care investesc în aceeași direcție, iar aici trebuie puțină atenție, pentru că sunt multe oportunități care îți oferă rezultate mai mari.

Problema nu este să ai un succes, problema în business - consider eu ca un om care face asta în fiecare zi - este return-ul investiției: să obții maximul de rezultat pe investiția pe care o faci. Și asta este cu siguranță legată și de execuția internă, a cui face, dar și de potențialul extern al unei piețe. Deci perseverență, flexibilitate și oportunitate.

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail