Interviu cu Ioan Cocan, cofondator Tremend

Tremend este o companie românească de IT fondată în 2005. Ioan Cocan crede că o calitatea esențială a unui antreprenor este aceea ”de a se lovi de diverse obstacole și de a găsi o cale care să îl ajute să treacă peste”. Prin ce provocări a trecut compania de-a lungul anilor descoperi în interviul de mai jos:

Cum arată Tremend azi

Tremend este o companie românească pe care am cofondat-o în 2005. Suntem acum 220-230 de ingineri și staff în București, Brașov și Atlanta. Anul trecut am cumpărat o companie din Statele Unite pentru a-i mări creșterea din respectiva regiune.

În 2016 am fost numiți „Fastest Romanian Growing Company” în topul Deloitte Central Europe Fast 50 ranking. Pentru această creștere susținută din ultimii ani am luat o grămadă de distincții. Clienții sunt din peste 15 țări, lucrăm cu companii de la start-up-uri, până la companii foarte mari, pentru care încercăm să aducem excelență tehnologică și inovație.

Povestea companiei

Povestea Tremend începe la Universitatea Politehnică București. Eu venind din Brașov, m-am întâlnit cu partenerul Marius Hanganu, am început din timpul facultății să facem puțin freelancing. Am început să facem proiecte împreună, deși lucram la firme diferite. A apărut ocazia să lucrăm cu o firmă din State, să mergem acolo în Silicon Valley, să lucrăm o perioadă cu ei și apoi să fim primii angajați într-o filială de-a lor în România.

Am lucrat în Silicon Valley cu ingineri de la Stanford, Berkley. Ne-am dat seama de ecosistemul de acolo, cum sunt dezvoltatorii din SUA, ce network există. În 2004, stând în SUA, ne-am gândit să începem o afacere de consultanță. Nu neapărat să fim antreprenori, nu ne-am pus această problemă, dar noi știam să facem software și ne-am gândit că putem să facem lucrurile cum credem noi că e mai bine.

Cu primul client din New York am lucrat șa un concept de produs, am făcut un produs de document management care s-a vândut în SUA cu o perioadă de mentenanță de 3 ani, deci aveam un capital pentru acea perioadă. În momentul următor, ceilalți colegi s-au mutat în alte firme, și-au început afacerile lor și ne-au întrebat dacă nu vrem să lucrăm împreună, să ne consultăm pe mai multe lucruri.

Practic, primii clienți au fost din Statele Unite, ulterior ne-an dezvoltat și în România cu un proiect foarte vizibil, Hotnews, iar apoi a urmat Orange. Am încercat să menținem parteneriatele pe termen lung și să ne dezvoltăm cu clienții noștri.

Provocările întâmpinate pe parcurs

Noi eram niște programatori, nu știam multe despre ce înseamnă să ai o firmă, nu știam ce înseamnă marketing și vânzări. A trebuit să învățăm, asta a fost o provocare. Dar cred că asta e o constantă în toată afacerea, respectiv nevoia de a te adapta și de a învăța lucruri pe măsură ce apar. Am făcut cum am crezut noi, am întrebat, am aflat de la alții. Alte provocări, în afară de surprizele guvernului sau lucruri de genul ăsta, au fost lucruri specifice industriei. Trebuie să formăm echipe, să îi antrenăm încă din facultate sau din internship-uri. Clienții sunt remote, deci trebuie să înveți să lucrezi cu ei.

Piața globală vs piața locală

Local este mult mai ușor să lucrezi cu clienții, aici poți să te întâlnești cu ei. Factorul de proximitate ajută foarte mult. Internațional intervine factorul cultural pe care, personal, îl consider foarte interesant și asta e o plăcere a job-ului. În SUA oamenii sunt dinamici, presiunea pieței îi obligă să miște lucrurile înainte, deci totul se întâmplă cu o dinamică foarte mare.

În UK, comunicarea e mai subtilă, „everything is ok”, dar te întrebi dacă chiar e ok. Sunt piețe diferite, cu un comportament diferit, dar e foarte important să cunoști persoanele, să înțelegi cât mai bine ce își doresc cu adevărat. E important să menții permanent contactul cu clientul, să comunici, atunci nu poate fi decât win-win. Noi mergem pe ideea asta de parteneriat pe termen lung, asta înseamnă că trebuie să înțelegi și să treci peste inerente.

Planuri de viitor

După ce am fost în 2016 „Fastest Romanian Growing Company”, acum în 2018 e din ce în ce mai greu, având în vedere că este compania din ce în ce mai mare. Planuri de creștere susținută există, am început lucrul și la un produs, vrem să inovăm, să încercăm și alte produse. Avem un produs în parteneriat cu cineva din SUA. E o platformă care permite producătorilor de hardware să își aducă dispozitivele, să rămână conectate, controlabile prin aplicații mobile.

Să dau un exemplu: să vinzi un termostat nu mai este doar a vinde o cutie, un termostat, ci devine un device controlat, pus în cloud, să aibă aplicații mobile, să aibă integrare cu browser-ul, să pornească singur când te apropii de casă, să se oprească atunci când pleci de acasă. În ideea asta vrem să facem mai multe produse și avem mai multe inițiative în zona asta.

Decizia de a urma drumul antreprenoriatului

Cred că am ajuns pentru că mai mulți prieteni erau antreprenori. A fost un pas natural. Am citit la un moment dat o carte foarte interesantă, „The E-Myth Revisited” de Gerber. Autorul povestește de cele 3 pălării: una de antreprenor, una de manager și una de tehnician.

Practic, la început ești tehnician, cel care face, să zicem, cookie. Faci cookie, dar trebuie să plătești și facturi, să te ocupi de lucruri care țin de management, după care trebuie să faci și business development, să cauți clienți, să ai viziune. Mult timp se petrece fiind tehnician și lucrând in the job, nu on the job.

Asta a fost o schimbare esențială în ce făceam noi acum câțiva ani când am început să ne dezvoltăm. Deși părăsești cu greu domeniul în care îți place să lucrezi, ajungi să ajungi să programezi în excel, să faci lucruri bune pentru afacere.

Ce înseamnă să fii antreprenor în România

E diferit față de ce am văzut în State. Cel puțin, în IT, e un network foarte mare, acolo sunt la un loc și au know-how, forța de echipă, sunt localizați acolo. Se întâmplă lucrurile mai ușor. Din prisma mea, contează mult aici rezolvarea de probleme. Trebuie să fii curios, să înveți lucruri, să încerci să rezolvi problemele care apar. E valabil și în România și în alte părți.

Recomandări pentru antreprenorii la început de drum

Să nu se grăbească, să facă pasul atunci când este pregătit. Trebuie o înțelegere și o experiență în industria în care activează. Aș mai zice să aibă un network cât mai vast și să nu ezite să pună întrebări. Steve Jobs spunea că o calitate importantă este capacitatea de a pune întrebări, de a fi curios, de a afla lucruri. Nu poți să știi totul, apar o grămadă de aspecte, trebuie să le depășești învățând încontinuu.

Newsletter

Newsletter-ul Startarium

Bilunar, în newsletterul Startarium găsești oportunități curatoriate și materiale utile antreprenorilor.

Abonează-mă