"Genele sunt manualul de utilizare pentru toate ființele vii, de la plante și insecte, până la oameni; genele spun celulelor ce să facă, atunci când să se dividă și când să se distrugă. Viitorul aparține medicinei de precizie și testarea genetică va fi la fel de uzuală precum este acum grupa de sânge."
GenetX a fost unul dintre startup-urile participante în programul de incubare Startarium.Inc. Serviciile lor își fac loc pe o piață cu jucători din ce în ce mai puternici, astfel încât profesionalismul și inovarea trebuie să fie principiile de bază în fiecare dintre acțiunile lor.
Conform dezvoltatorilor acestui startup, viitorul aparține medicinei de precizie și testarea genetică va fi la fel de uzuală precum este acum grupa de sânge. Am stat de vorbă cu echipa din spate și am încercat să aflăm cum au pornit, prin ce se diferențiază de competiție și care sunt planurile lor de viitor.
GenetX crește speranța de viață a populației prin analiza mutațiilor genetice din ADN, utilizând ultima tehnologie și cele mai recente descoperiri ale științei, furnizând soluții de:
- Prevenție prin nutriție personalizată — 5 teste nutrigenetice
- Diagnosticare precisă — 246 teste de diagnostic genetic acoperind 14 specialităti medicale
- Tratament eficient — testul farmacogenetic care analizează reacția la 227 de medicamente, acoperind 10 arii terapeutice
Care este povestea GenetX? Cum a apărut și ce face?
Genele sunt manualul de utilizare pentru toate ființele vii, de la plante și insecte, pană la oameni; genele spun celulelor ce să facă, atunci când să se dividă și când să se distrugă. Acum un an, dr. Simona Ivanov a identificat o soluție eficientă în urma unui test genetic care a permis ca, printr-o alimentație corectă, problema să se rezolve. Împreună cu 2 specialiști în genetică (nutrigenetică, epigenetică și metabolomică), ea a dezvoltat un business nou, după ce promovase testele genetice în prealabil.
Cât loc pentru inovație și creativitate este în genetică?
Genomul uman are aproximativ 22.000 de gene, iar genetica deocamdată a descoperit influența a doar aproximativ 5000. Avem cale lungă de străbătut, dar suntem siguri că o vom străbate în doar câțiva ani.
Cu ce e diferit GenetX față de alte produse și cine e echipa din spate?
Testele pe care le realizăm au loc în mai mulți pași prin care, pe baza mostrelor de salivă, ADN-ul este extras și secvențiat în laboratoare acreditate CLIA și CAP. Ele permit medicilor să ia decizii cu un grad mult mai mare de precizie pentru pacienții lor. Din produsele pe care le oferim și care ne diferențiază fac parte:
Testele Nutrigenetice — cu 5 elemente unice la nivel mondial:
- cel mai mare număr de variații genetice analizate
- design dedicat pentru europeni
- furnizează necesarul exact de nutrienți pentru femeia însărcinată
- oferă soluții terapeutice nutriționale
- include screening-ul unor variații genetice implicate în cancer și alte boli cu substrat genetic
Teste de Diagnostic Genetic — oferă medicilor și pacienților lor cele mai cuprinzătoare instrumente și informații de înalta calitate pentru diagnosticarea precisă a afecțiunilor genetice, creând posibilitatea unor tratamente personalizate cu eficiență maximă.
Testul Farmacogenetic — primul test de acest gen pe piața din România, va ajuta medicii sa aleagă tratamentul eficient din multitudinea de variante disponibile, conform profilului genetic al pacientului.
În ceea ce privește echipa, de cercetarea științifică, interpretarea nutrigenetică și de operațiunile din America se ocupă medicul cercetător, profesor doctor Mihai Niculescu. Din bordul științific mai fac parte profesor doctor Natalia Cucu, președinte Asociația de Epigenetică și Metabolomică din România, profesor doctor Martin Kohlmeier, University of North Carolina at Chapel Hill, secretar al International Society for Nutrigenomics and Nutrigenetics, și profesor doctor Aurelian Bidulescu University of Indiana. În România, de vânzări și promovare offline se ocupă dr. Simona Ivanov, restul responsabilităților revenindu-i lui Bogdan Ivanov.
Cine sunt clientii GenetX?
Avem 6 produse, pentru 6 segmente de clienți — teste genetice care ajuta la reglarea alimentației, alegerea activităților fizice potrivite, prevenția anumitor tipuri de afecțiuni sau setarea unui tratament adecvat în funcție de vârsta, sex și structura genetica personala:
- Health & Fertility — Pentru cupluri cu probleme de infertilitate;
- Pregnancy & Baby Care — Pentru femei gravide sau care alăptează;
- Sport & Fitness — Pentru persoanele interesate de activități sportive și performanta fizica;
- Healthy Life & Slim — Pentru cei interesați de o viata mai sănătoasă;
- Metabolic Balance — Pentru cei cu probleme metabolice, diabet, steatoza hepatica, hipercolesterolemie etc.
- Screening — Pentru persoane interesate de evaluarea riscului de apariție a unor boli cu substrat genetic.
Care sunt canalele voastre de distributie?
Ajungem la clientii nostri in principal prin doua canale:
- B2B — Ne adresam specialiștilor: medici și nutriționiști care pe baza informațiilor genetice pot oferi servicii mult îmbunătățite.
- B2C — Ne adresam direct publicului utilizând canalul online. Clienții pot afla cu ce sunt diferiți din punct de vedere nutrigenetic, care este necesarul personalizat de macro și micronutrienți (vitamine și minerale), cantități exacte pentru aport zilnic și un exemplu de lista de alimente care ar trebui consumate într-un interval de timp.
Cum a evoluat business-ul vostru de la începutul programului de incubare?
Fără programul de incubare nu am fi ajuns să ne structurăm activitatea corespunzător și să trecem peste pragul de 100 de clienți serviți în numai 7 luni. Experiența din Startarium este greu de egalat. Ai susținerea de care are nevoie un startup, în toate domeniile, mai ales în cele în care nu ai expertiza necesară. Primești know-how, consiliere și mentorat de la cei mai buni în domeniu. Primești "căldura" de care ai nevoie la început de drum și o mare încurajare că "Tu poți să o faci!", iar faptul că ești împreuna cu alți antreprenori care se află în aceeași situație cu tine, te face mai puternic.
Ce recomandări aveți pentru un antreprenor care vrea să pornească un stratup românesc într-o piață globală cu jucători foarte puternici?
- Think Big!
- Dezvoltați produsul astfel încât să poată accesa top piețe la nivel global, online.
- Construiți o imagine distinctă pentru fiecare segment de clienți, de la început.
Care sunt planurile de viitor?
Ne dorim să atragem un investitor care să ne furnizeze capitalul necesar pentru extinderea mult mai rapidă a operațiunilor la nivel European și să brevetăm procedurile pe care le utilizăm la acest moment. Pe termen mediu, pentru că piața în 6 ani se va dubla la 200 de milioane de euro în Europa, ne dorim să luam doar 1% din ea, în România 5%.