Interviu cu Liviu Dan Drăgan, fondator Druid

Pentru a construi Druid, Liviu Dan Drăgan spune că a trebuit să uite tot ce a învățat în 25 de antreprenoriat. Află care e povestea Druid, compania specializată în dezvoltarea de asistenţi virtuali inteligenţi, chiar de la fondatorul său.

Despre drumul antreprenoriatului 

Pentru mine, a fi antreprenor nu este o vocație pentru că am început acum 25 de ani să clădesc TotalSoft și după ce am ieșit din TotalSoft, am clădit Druid. În ambele cazuri nu nevoia de antreprenor a fost, ci nevoia de a-mi clădi o poveste pe care s-o trăiesc.

Cum diferă începuturile TotalSoft și Druid, companiile deschise la 25 de ani distanță

Eu m-am schimbat foarte mult între cei 25 de ani care au fost între cele 2 start-up-uri. Sigur, tehnologia s-a schimbat enorm, socialul s-a schimbat, economia s-a schimbat, libertatea și speranța de a putea face orice a devenit posibilă. Druid este cu totul altceva decât TotalSoft.

Ca să pot să fac Druid a trebuit o perioadă de timp să străbat o lume în care trebuia să uit ceea ce știam, pentru că, să poți să faci ceva care nu avea nicio legătură, trebuia, în primul rând, eu să mă schimb, să nu merg prin inerție deloc, să uit succesul pe care l-am avut, pentru că cel pe care trebuia să-l clădesc era de cu totul altă natură.

Povestea Druid

Ideea Druid a apărut de mai de mult timp pentru că eu credeam că cea mai mare revoluție care s-a produs în ultimul timp a fost nevoia de self-service, nevoia de autonomie și ideea de democratizare a informației. Adică tot ce trăim noi acum în această modernitate către care ne îndreptăm se află sub paradigma democratizării informației, deci de a putea obține informație fără să depinzi de altcineva.

Al doilea lucru foarte important era nevoia aproape genetică a oamenilor de a schimba mesaje, de a chatui în loc de a vorbi. Lumea acum dă mult mai multe mesaje decât vorbește și încearcă să își rezolve problemele de natură personală, de comunicare, de business prin SMS, prin chat, prin WhatsApp și așa mai departe.

Și al treilea lucru era nevoia noastră de mobilitate. Ceea ce s-a schimbat foarte mult față de acum câțiva ani de zile este mobilitatea. Facem business sau trăim numai fiind liberi să ne mișcăm, fără să mai fim limitați într-un anumit spațiu.

Antreprenor în România, o oportunitate

Să fii antreprenor în România cred că este foarte plăcut și nu cred că există la ora actuală o țară care să te provoace mai mult decât România în a fi antreprenor. România este o țară cu o infrastructură săracă, este o țară în care nu sunt stăpâni ai informației, sunt foarte multe zone, green field-uri, care permit antreprenorului să se nască.

Deci cred că a fi antrepenor în România este un mare avantaj și vă spun din experiența mea și din ceea ce pot să extrapolez din experiența mea că nu există un handicap serios în a fi antreprenor. De altfel, ideea de antreprenor nu poate să fie decât în concordanță cu bucuria de a fi antreprenor, pentru că dacă vezi bariere ca antreprenor în România, înseamnă că nu ești antreprenor.

Provocările antreprenoriatului

Sigur că în Druid avem o grămadă de provocări. Avem o grămadă de provocări pentru că ceea ce facem noi acum nu prea s-a mai făcut. Chiar dacă sunt multe alte companii care fac lucruri similare cu noi, dar au făcut într-o tehnologie diferită.

Acum tehnologia s-a schimbat, însă aceste provocări care îți creează o stare de nepredictibilitate, îți dau în același timp o stare de motivare formidabilă și de un entuziasm extraordinar.

Planuri de viitor pentru Druid

În primul rând, visul meu este să implementăm și fiecare român, fiecare cetățean al lumii să aibă câte un asistent virtual care să se numească Druid. Eu știu că vor avea asistenți virtuali în curând absolut toți oamenii planetei, dar eu aș vrea ca cei mai mulți să fie Druizi. Și ăsta este un vis, o ambiție greu realizabilă, dar această dorință este cea care mă motivează în fiecare dimineață și pe colegii mei la fel.

Sigur că avem și cifre în mintea noastră. Deci în acest an, noi ne dorim o nouă investiție care să fie la o evaluare în jur de 20 de milioane și o valoare investițională în jur de 5 sau 6 milioane de euro. Ce îmi doresc peste câțiva ani...probabil că visul meu este prea îndrăzneț, dar asta e, vreau ca Druid să ajungă la o valoare estimată de 100 de milioane de euro.

Recomandări pentru antreprenorii la început de drum

În primul rând, când te apuci de o nouă aventură ca antreprenor, trebuie să te gândești că ideea ta trebuie să fie realizabilă, trebuie să fie o idee pragmatică, să fie o idee smart, adică să închizi ochii și să vezi cum va evolua și că se poate face într-un interval de timp scurt.

Al doilea lucru este finanțarea. Trebuie să faci rost de finanțare. În România sunt bani pentru a porni un start-up și trebuie să obții această finanțare. Această finanțare este un proces de sales în care tu îți vinzi povestea și cineva trebuie să aibă încredere și să îți dea acești bani. Este un test pentru tine ca antreprenor dacă poți să obții acești bani.

Și un al treilea este să creezi o poveste. Povestea asta te alimentează pe tine ca antreprenor, îi motivează pe oamenii cu care vei lucra, îi entuziasmează și, de asemenea, povestea trebuie să o trăiască și clienții, să îi emoționeze, pentru că este o poveste profundă și foarte frumoasă.

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail