Interviu cu Dragoș Petrescu, Fondator City Grill

City Grill este cel mai important grup românesc de restaurante din piața locală și a fost fondat în 2004, ia inițiativa lui Dragoș Petrescu. Dragoș crede că percepția generală asupra eșecului s-a schimbat mult față de momentul în care a pornit pe drumul antreprenoriatului. Despre parcursul său de business ne-a povestit în interviul de mai jos:

Povestea CityGrill

Înainte de a ajunge la CityGrill, ma revăd în 90, venit din armată. Am început armata în comunism și am terminat-o în capitalism, aveam o motivație foarte puternică atunci, lumea se schimbase practic. Era momentul să fac ceva diferit și chiar dacă fusesem admis la Facultatea de Autovehicule Rutiere din Politehnică, am zis „nu, am să mă duc la facultate, dar până atunci mai am 6 luni să fac ceva pentru mine, să pot să câștig banii mei”.

Asta a fost o motivație de a deveni antreprenor. De ce CityGrill? Din 2 motive, unul istoric, din poveștile bunicului meu care a fost arhitect liber-profesionist. Îl intrebam cum era pe vremea aia, pe vremea regelui și îmi spunea „păi era foarte bine, seara ieșeam la terase de vară, mâncam mici și bere, ziua lucram”. Eu eram „wow, adică nu găteai în casă cum facem noi acum? (eram în anii 80)”. „Nuu, ieșeam în fiecare zi la restaurant”.

Deci România avea o tradiție de restaurante foarte bine stabilită în care bucureștenii cel puțin, dar toată țara în realitate, beneficia de această industrie, avea obiceiul de a ieși să ia masa afară din casă. Acesta a fost primul motiv, că avem o tradiție care mi-a rămas în cap, iar a doua motivație a fost una practică, respectiv generația mea de mici antreprenori sau angajați într-o companie cu un salariu care începuse să crească în acei ani, nu avea unde să iasă la masă afară din casă la un preț rezonabil.

Ieșitul în oraș era un eveniment. Am zis hai să încercăm să ne aruncăm în apă și să creăm un concept care să fie preț mic, porție de calitate și mare și să oferim românilor care își permit din clasa medie acest produs. Uite așa s-a născut primul concept de restaurant, restaurantele „La Mama”, care au avut un succes fantastic în anii 99.

Cum se depășesc obstacolele întâmpinate în dezvoltarea afacerii

În viața de antreprenor, în fiecare săptămână ai câte un obstacol pe care trebuie să îl depășești, dar evident sunt câteva ingrediente care dau succesul. Doar 6% din orice încercare antreprenorială are până la sfarșit succes, 94% închid afacerea pe care o pornesc.

Și atunci, uitându-ne la ingredientele pe care eu le-am remarcat: unul dintre ele este ideea, să ai o idee în care să crezi, o idee care să fie diferită și o idee de care tu să te poți apuca, să ai pasiunea și priceperea necesară.

Al 2-lea ingredient este efortul, sunt adeptul regulii de 10.000 de ore care spune că un proiect poate deveni de succes doar după ce ai petrecut 10.000 de ore muncind la el, deci nu este un task sau un ingredient ușor, dar e bine de ținut cont de el. Al 3-lea ingredient de care m-am lovit și mi se pare extrem de important este echipa pe care ți-o formezi, ce oameni sui la bord. Mi-a luat ani de zile până am putut cristaliza o echipă care să fie în aceeași cultură organizațională cu mine, pentru că chiar dacă ai un om care e foarte bun specialist, dacă el nu se mulează pe valorile în care crezi, atunci îți poate face mai mult rău decât bine. Așadar, echipa pe care ți-o formezi este critică și ea te ajută să reușești, nu poți să reușești singur ca antreprenor.

Al 4-lea ingredient este persistența, așa numitul „te dau afară pe ușă și tu intri pe geam”. Este un ingredient absolut necesar pe lista roșie. Dorința de a nu te da bătut și de a-ți urma cu pasiune ideea și crezul, pentru că întotdeuna într-o experiență antreprenorială ți se închid ușile în nas sau apar obstacole, iar tu trebuie să te dai înapoi și să te remontezi.

Depășirea fricii de eșec

Românii au învățat să accepte eșecul ca pe o formă de educație și astăzi avem de a face cu o deschidere față de eșec mult mai mare decât acum 10 ani. Acum 10 ani, cultural, în România, dacă nu reușeai într-un proiect, erai o persoană ștearsă de pe listă.

Astăzi, percepția s-a schimbat și este normal să fie așa pentru că suntem un stat european, avem o mulțime de surse de informare, de experiențe pe care le au alți antreprenori și am realizat cu toții că nu se poate să ai performanță fără eșec.

Acum o să vorbesc de mine personal. Eu cred (și asta am promovat în cadrul companiei) că este foarte important să acceptăm că greșim și am făcut din asta o cultură. Încep anumite subiecte sensibile în ședință prin a spune „da, cred că am procedat greșit așa și ar trebui să facem o schimbare”. Greșeala nu o văd, eșecul îl văd în persistența greșelii și în lipsa capacității de schimbare. Este inevitabil să greșești și atunci îi rog și îi învăț pe colegii mei că este foarte important să spui „da, am greșit”.

Dacă am acceptat că am greșit, atunci suntem bine pentru că atunci știi și ce trebuie să schimbi, iar în momentul în care schimbi, atunci poți corecta cursul bărcii și te duci spre succes. Greșesc mereu, este imposibil să nu o fac, dar nu persist în greșeală și chiar dacă ego-ul meu mi-ar spune „nu, nu recunoaște, ține-te de locația asta, de ideea asta de meniu”, atunci îl domolesc și zic „nu, nu am avut o idee bună și schimbăm”.

Validarea ideilor

Am o foarte mare deschidere la feedback și îmi întreb prietenii, colegii, clienții permanent „cum ți se pare ideea asta? Ți se pare bună? Ți se pare că ai gusta? Ți se pare că ți-ai dori vinul ăsta? Ce părere ai?”. Așa îmi validez practic decizia, dacă este corectă sau nu, prin colectarea de feedback. E foarte puțin probabil să primesc „wow, ce bine e” pentru că oamenii sunt critici astăzi, avem clienții noștri din clasa medie care sunt foarte critici și îți spun imediat dacă greșești.

Noua generație de antreprenori

S-a schimbat major pentru că generația nouă, millennials, sunt total diferiți decât am fost noi și atunci trebuie să îi abordăm total diferit. Generația nouă de antreprenori este o generație foarte deschisă spre inovație, spre schimbare, sunt mult mai conservatori în ceea ce privește dedicația balansului între muncă și viața personală.

Cu alte cuvinte, sunt însetați de libertate, iubesc generația nouă pentru că este foarte tehnologică, sunt foarte inovativi, au idei și dacă știi să le acorzi încredere și libertate, atunci pot reuși proiecte foarte frumoase. Vorbeam mai devreme de regula celor 10.000 de ore, cred că rămâne în continuare valabilă și astăzi pentru că tot trebuie să pui pasiune dacă vrei să reușești, însă într-un mod diferit.

Nu mai este încrâncenarea aceea din anii trecuți, ci este o deschidere mai mare pe care o observ, tinerii sunt mai dispuși să greșească, admit că sunt predispuși să greșească și să o ia de la capăt, diferit de cum am fost eu acum 25 de ani.

Recomandări pentru antreprenorii la început de drum

Am să mă refer la ego și cred că un antreprenor trebuie să își depășească ego-ul și să îi facă pe cei din jurul lui, din echipa lui să se simtă importanți, astfel încât ei să vină cu idei și cu sufletul și cu pasiunea lor în proiectul tău, să tragă pentru tine. Am această credință că împreună, o echipă bună, poate dărâma munții, singur este foarte greu. Unul dintre cele mai mari defecte ale unui antreprenor este ego-ul, „numai eu pot să fac, eu o să fac totul, eu știu singurul lucru corect, iar ideea mea este singura bună”.

Simt nevoia de a vorbi și despre pasiune, pasiunea este un ingredient absolut important și le doresc antreprenorilor să își urmeze drumul în care realmente cred cu sufletul și să se țină cu pasiune de ideea lor.

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail