Impact Hub Bucharest este organizația ce susține dezvoltarea antreprenorială a inițiativelor cu impact pozitiv în societate în cadrul unei comunități globale. Află cum a apărut primul spațiu de co-working din România din interviul următor:
Cum a apărut dorința de a fi antreprenor?
Modelul pentru mine a fost tatăl meu, care a fost inginer și la un moment dat s-a decis să își deschidă propriul lui business împreună cu niște prieteni. Copilăria mea a fost practic o bătălie între a-l vedea și a nu-l vedea acasă pentru că era constant plecat și constant cu treabă.
Mi-a luat destul de mult timp să înțeleg care e povestea și de ce se chinuie atât. Pe măsură ce am crescut și am început să fiu mai aproape de ce făcea el, am văzut cât de interesant și de provocator este să fii antreprenor și cât de multe lucruri trebuie să iei în calcul. Cumva, chestia asta mi-a rămas în cap de-a lungul anilor și întotdeauna mi s-a părut o chestie aspirațională să devin antreprenor, adică o persoană care să fie în controlul proiectelor și a muncii pe care o face.
Mi-a luat mult să ajung aici. La final de 2009, eram de Crăciun la o cafea cu niște prieteni și ne-am dat seama că poate ar trebui să facem și altceva cu viața noastră, nu numai să muncim pentru companiile în care eram angajați la momentul respectiv.
Ușor-ușor am început să brodăm la ideea asta de a porni o inițiativă antreprenorială, de a sprijini inițiative de tip antreprenorial/social, ăsta era gândul nostru atunci – să le facem să funcționeze mai bine, noi venind dintr-o zonă de business și înțelegând jocul ăsta între ce înseamnă modele sustenabile de business și ce înseamnă impactul social, practic, obiectivul și scopul unor ONG-uri.
Povestea Impact Hub
Undeva în 2010 am pornit cu Alexandra și Oana o organizație, se numea Ropot pe vremea aceea și făceam tot felul de evenimente în încercarea de a construi o comunitate în jurul ideii de antreprenoriat. Pe măsură ce lucrurile astea au evoluat, făcând din ce în ce mai multe evenimente, am ajuns la momentul în care ne-am dat seama că avem nevoie de un spațiu fizic în care oamenii să se adune și să se întâlnească puțin mai ușor.
Practic, până în momentul respectiv, noi cred că folosiserăm undeva la 10 cafenele din centrul Bucureștiului și în fiecare săptămână căutam o altă cafenea, un alt loc mai interesant în care să ne adunăm pentru că eram din ce în ce mai mulți. Cumva, conceptul ăsta de hub de care am auzit, dar care nu exista în București la momentul respectiv, era foarte interesant.
Am început cu un prototip. După ce ne-am pus ideile pe hârtie, am prototipat un an și jumătate conceptul într-un apartament foarte mic din Centrul Vechi, chiar vis-a-vis de Banca Națională.
Cele mai mari provocări pe care le-ai întâmpinat ca antreprenor
Cea mai mare provocare pe care am avut-o a fost la începutul lui 2012, când, din vreo două variante de clădiri în care ar fi trebuit să începem să amenajăm Impact Hub-ul, n-am mai avut niciuna pentru că toate clădirile pe care le-am găsit aveau nevoie de autorizație de construcție, fiind în zona veche, și am descoperit foarte repede că genul ăsta de autorizație o primești, dar nu știi când. S-ar putea să dureze un an-doi până primești autorizația, iar noi nu aveam cum să așteptăm chestia asta.
După ce vreo lună de zile am alergat, am încercat tot felul de variante, am discutat cu tot felul de proprietari și avocați despre subiectul ăsta, la un moment dat la o cafea am zis pur și simplu ”Știi ceva? Gata! Îngropăm proiectul, ne vedem de viață și aia e. Nu se poate face nimic.” Ăla a fost cumva un moment de cumpănă pentru noi pentru că eram foarte jos ca energie și foarte jos ca încredere.
Norocul nostru a fost că a venit un prieten și ne-a scos din locul ăla, ne-a luat la o conversație, ne-a pus tot felul de întrebări și a început să ne explice cum funcționează lucrurile, ce putem să facem. Cumva ne-am remontat, am găsit locul potrivit, în locul potrivit, în momentul potrivit și uite așa s-au întâmplat lucrurile.
După, în iunie am deschis spațiul. Alte provocări sunt legate de oameni.
E foarte dificil să îți găsești oamenii potriviți. De multe ori este pur și simplu noroc chior: să atragi sau să ajungi să ai echipa cu cei mai buni oameni pentru tine în momentul respectiv și să reușești să îi faci să stea cu tine, să lucreze cu tine și să treacă peste momente mai bune sau mai proaste și ei la rândul lor, că viața nu e roz tot timpul, o știe toată lumea.
Planurile de viitor
Simt că de unde am plecat, am mers foarte departe și suntem într-un moment în care noi, ca organizație, reușim să creăm din ce în ce mai multă valoare adaugată și să generăm din ce în ce mai mult impact în ceea ce facem în comunitatea antreprenorială din România. Pentru asta am încercat constant să dezvoltăm noi produse, să avem incubatoare, acceleratoare, programe pentru antreprenori.
De curând am lansat platforma Startarium care ne permite să ajutăm și să asistăm antreprenori de oriunde din România pentru că este o platformă online, este disponibilă tot timpul și pentru oricine. Practic, în felul ăsta, suntem cel mai aproape de ambiția noastră de a produce un efect pozitiv în economia locală, ceea ce e o chestie macro și e o chestie foarte aspirațională, dar, până la urmă, pentru asta funcționăm, de asta suntem aici.
Ce e radical acum, față de acum 5 ani de zile, este că nu mai suntem doar 2-3 oameni care ne-am adunat la început și ne-am pus mintea și ambiția și am zis hai să mergem înainte de nebuni...acum suntem 20 și ceva de nebuni. Acum cred că e foarte important ce își doresc și aceștia 20. Nu mai este despre un individ, este despre un grup mult mai mare.
Recomandări pentru un antreprenor la început de drum
În primul rând, pentru a fi un antreprenor, trebuie să ai un dram de nebunie, nebunie constructivă. În sensul că trebuie să ai o idee și trebuie să crezi enorm de mult în ea, însă, ceea ce i-aș recomanda oricărui antreprenor este să nu creadă orbește în ideea lui pentru că poți să te îndrăgostești foarte ușor și să nu mai vezi ce e în stânga și ce e în dreapta ideii tale. Asta, de regulă, omoară start-up-urile.
Prima mea recomandare pentru orice antreprenor este să înțeleagă foarte bine ce vrea să facă și să înțeleagă care e valoarea adaugată pe care o aduce el clienților și de ce îl vor alege clienții pe el și nu pe oricine altcineva din jurul lui.
O a doua recomandare pe care o am este să își petreacă puțin timp cu cifrele. De regulă, oamenii fug de excel-uri, fug de cifre pentru că li se pare, pe de o parte, ceva foarte ușor și simplu, e matematică, pe de altă parte, foarte complex pentru că e cu formule și cu tot felul de presupuneri și scenarii.
Problema este că dacă nu îți petreci un minim de timp sau nu îți găsești pe cineva care să te ajute cu partea asta, pierzi foarte mult pentru că nu înțelegi unde se duc banii. E șocant dacă stai să te gândești că, dacă începi azi un business, practic, sunt 23% din start taxe pe care tu le pierzi pentru că nu îți iei vectorul de TVA, trebuie să plătești impozit pe venit, angajezi oameni, sunt tot felul de taxe pentru ei și așa mai departe. Atunci, dacă tu nu înțelegi ce ți se întâmplă și nu ai în control lucrurile astea, riști să pierzi fără să înțelegi de ce.
Al treilea lucru și, evident, nu e mai puțin important decât primele două, este să ai încredere și să vorbești despre ideile tale cu alții. Există această cutumă în cultura noastră să nu vorbim. Dacă povestim ce vrem să facem, sigur ne fură altcineva ideea sau sigur se apucă altcineva să o facă. Ei bine, realitatea sau viața nu e așa. Dacă ai o idee bună și dacă știi să o implementezi, cu siguranță vei avea succes.