Interviu cu Sorin Kertesz, co-fondator Biciclop

Biciclop a apărut în 2009, în București, iar în anii care au urmat și-a diversificat portofoliul de produse și a devenit una dintre cele mai cunoscute companii de profil. Sorin Kertesz ne-a povestit în interviul de mai jos cum a apărut și cum s-a dezvoltat ideea.

Dorința de a deveni antreprenor

Dorința a apărut încă de când eram prin liceu, în anii 90, când, după revoluție, părinții au pornit business-urile proprii, au devenit antreprenori și stând zi de zi alături de ei, vedeam mersul lucrurilor, vedeam ce înseamnă activitatea de antreprenor.

O zi din viața unui antreprenor

Aș zice că nu prea există o zi normală, o zi standard. Fiecare zi e altfel și te adaptezi în funcție de sezon, de nevoile consumatorilor, de fluxul din magazin, de ce alte întâlniri mai ai. Pot să fie lucruri foarte statice, să zicem, de birou, dar pot să fie și săptămâni întregi în care să fii în evenimente, să faci muncă fizică de amenajat un stand, de stat în picioare la stand zile la rând, de strâns lucrurile, de urcat marfă în camioane, de descărcat... deci e un mix foarte volatil de activitate fizică, de întâlniri și interacțiuni cu clienți, furnizori, diverși parteneri.

Povestea Biciclop

În primul rând, a apărut din dorința de a deveni antreprenor, care m-a ”bântuit” de-a lungul carierei. Concret, ideea unei afaceri cu biciclete a venit în 2009, când am căutat cadou o bicicletă pentru o prietenă, împreună cu actualul meu asociat și încă un prieten și am ajuns într-un final la un magazin mic, o casă cu o curte, pe o stradă lăturalnică, cumva aproape ascunsă, destul de greu de găsit și destul de simpluț organizat.

M-am gândit că industria bicicletelor ar merita mai mult decât atât. Practic, aia era cea mai bună opțiune a noastră în momentul respectiv, sigur existau și alte magazine, dar vindeau doar mountain bike-uri. Dacă voiai o bicicletă de oraș, o bicicletă pliabilă, aia era cam singura opțiune viabilă.

Primii pași în business

Făcând niște calcule, am discutat niște scenarii și spre finalul verii lui 2009 - cam în primăvară apăruse ideea – am avut destul de bine conturată ideea pe care să pornim. Practic, ideea de bază era să aducem biciclete second-hand din Olanda, de calitate bună și la prețuri rezonabile, prețuri care să poată concura cu bicicletele ieftine, de calitate slabă, care se găseau în retail-ul mare la vremea respectivă.

Fiind deja spre finalul sezonului, spre finalul verii, am avut două opțiuni: una din opțiuni era să construim un plan de afaceri bine pus la punct, care ar fi durat câteva luni, având în vedere că toți încă lucram, iar a doua opțiune era să pornim fără a face un plan de afaceri complet, pornind cu un fel de proiect pilot, să adunăm niște informații din piață și să validăm ideea practic până la finalul anului și la începutul sezonului următor să pornim cu un plan de afaceri făcut cum trebuie, dar și validat puțin cu informațiile din piață, exact pe produsele pe care le aduceam.

În final, am optat pentru varianta a doua, care ne dădea un plus de claritate pentru începutul sezonului următor. Aș recomanda oricărui antreprenor să aibă un plan de afaceri și nu doar să îl aibă la începutul business-ului, pe care să îl țină într-un sertar, aruncat și prăfuit, ci să aibă un business plan pe care să îl actualizeze an de an, să revină asupra lui, să se întrebe ce s-a validat, ce nu s-a validat, ce a mers bine, ce nu nu a mers bine, ce nu a gândit bine din start - să regândească lucrurile acelea. Să pluseze, poate, pe lucrurile care au mers bine. Practic, business plan-ul respectiv ar putea fi văzut ca o linie directivă, o coloană vertebrală a business-ului.

Provocările antreprenoriatului

Provocări sunt multe și sunt tot timpul. Mici, mari..tot timpul te lovești de lucruri neașteptate. Mi se pare foarte important și modul în care abordezi o provocare. Provocarea, cum e și semnul ăla chinezesc pentru criză, este și o problemă, dar și o oportunitate. Dacă nu ar exista provocări peste care să trecem, pe de o parte nu am deveni mai buni, pe de altă parte nu ne-am distanța în diverse feluri față de concurenți.

Planurile pentru viitor

Planul pentru următorul an și următorii 2-3 ani este să extindem rețeaua de distribuție în toată țara și să avem o prezență cu produsele noastre cât mai puternică.

Sfaturi pentru antreprenorii la început de drum

Să ai o viziune asupra business-ului, unde vrei să îl duci, la ce nivel vrei să îl duci, cum se va integra cu viața ta personală: vrei să construiești o multinațională care să fie prezentă pe 5 continente și să ai 10.000 de angajați sau vrei să ai un business mic local care să acopere un cartier, un oraș sau poate toată țara? Cât de mult vrei să te implici în business-ul respectiv, vrei să călătorești tot timpul pe cele 5 continente sau vrei să stai acasă, să fii cu familia și să ai niște angajați care conduc business-ul?

În primul și în primul rând, cred că e foarte important să îți clarifici întrebările astea, fiincă dacă pornești la drum cu ceva care nu se potrivește cu viziunea ta de viață, de familie, de valori la modul general, e foarte greu să ajungi unde ai plănuit. Va fi întotdeauna o discrepanță în ce declari că vrei să faci și ce vrea sufletul tău.

E foarte important ca ceea ce faci să îți placă, să crezi foarte mult în ceea ce faci și să ai interesul de a învăța. Indiferent cât știi, lucrurile se schimbă în timp. Aproape sigur că nu știi și antreprenoriat, și management și domeniul respectiv ca industrie, deci, cu siguranță va trebui să înveți tot felul de lucruri și atunci e foarte important să ai pasiune, dorință de învățare și să ai și energia pentru treaba asta.

Recomandarea mea este să îți faci bine temele, dar odată ce ți-ai făcut temele, să mergi spre rezultate deosebite, să nu te mulțumești cu puțin, fiindcă loc de succes este pentru toată lumea.

Newsletter

Newsletter-ul Startarium

Bilunar, în newsletterul Startarium găsești oportunități curatoriate și materiale utile antreprenorilor.

Abonează-mă