Interviu cu Alexandru Lăpușan, co-fondator Zitec

Zitec este o companie specializată în dezvoltarea de soluții și servicii de transformare digitală. Co-fondatorul său, Alexandru Lăpușan, ne-a povestit în interviul de mai jos despre începuturile Zitec și cum a crescut de-a lungul anilor.

Dorința de a fi antreprenor

Dorința de a deveni antreprenor nu a apărut, pentru că nici nu apăruse în dicționarul meu cuvântul ”antreprenor” la momentul respectiv, asta era undeva prin 2003. Aveam un job destul de bun, respectiv un job part-time la o firmă de consultanță americană, plătit foarte bine, dar am ajuns foarte repede să fiu frustrat de anumite limitări pe care le întâmpinam la job. Fie ”super tare ideea ta, dar nu avem timp de ea”, fie ”super tare, dar nu vrei să o faci tu singur?”. Așa mi-am dat seama că dacă nu fac nimic trebuie să îmi asum zona asta de frustrare și, în plus, nu e corect să faci neapărat pe Gică-contra atâta timp cât nu vezi decât perspectiva ta. Eram un om într-o echipă și făceam ce mi se dădea și un pic pe lângă. Prin urmare, mi-am dat seama că dacă vrei să comentezi și să ai o opinie, trebuie să intri pe teren și să joci. Cam astea au fost planurile de business. M-a motivat dorința de a vedea cum e și de a mă asigura că nu îi judec pe alții din zona de confort. Multe decizii ulterioare au venit din zona asta și m-am temut că aici poate să vină o plafonare.

O zi de lucru din viața unui antreprenor

Destul de haotică, nu am un program zilnic de care să mă țin. Am câteva zile pe săptămână în care merg dimineața la sală, mai ales acum pe vremea asta. După care, ziua poate să consiste din întâlniri aici, la sediul clientului, întâlniri de sales, de organizare internă, particip la întâlniri de proiecte acolo unde simt că trebuie să fiu, mai am deplasări în străinătate pentru clienții noștri.

Experiența antreprenoriatului

Acești 14 ani de Zitec au fost cel mai scump MBA pe care aș fi putut să îl plătesc pentru că am greșit și am plătit pe mâna noastră. Așa am învățat. Eu am avut dezavantajul că m-am apucat de business-ul ăsta fără să am experiență similară într-o firmă mai mare ca să văd ce înseamnă un alt mod de a face business, să văd cum se raportează alții, cum se organizează, cum își motivează alții echipa. Practic, am pornit de la 0 și am făcut împreună cu partenerii mei exact cum ne-a dus capul. De foarte multe ori bine, că de aia suntem aici, dar de foarte multe ori și cu greșeli.

Povestea Zitec

În 2003 nu am avut un plan de afaceri, nu am avut clienți pregătiți, am avut o sumă undeva pe la 3000 de dolari care a fost cheltuită pe 3 calculatoare, chiria pe câteva luni și un sistem de alarmă. Am avut o echipă foarte mică, am fost eu și Simona, care după a devenit soția mea și au ieșit 2 proiecte minunate acasă, Alex și Ruxandra. Am mai avut un partener la început care a plecat acum 7 ani din firmă, ne-am împărțit rolurile în societate: eu m-am ocupat mai mult de partea de clienți/vânzări/project management, Simona s-a ocupat de partea operațională internă, iar Alex, partenerul de atunci, s-a ocupat de partea tehnică și asta ne-a permis să facem mai mult și să fim mai sustenabili. Povestea a început cu foarte mult timp liber și foarte puțini clienți, cu foarte multe nopți de World of Warcraft și alte jocuri. Treptat am reușit să atragem clienți din zona celor care ne cunoșteau și ne recomandau, fie că era vorba de colegi de liceu sau de facultate. Din recomandare în recomandare, am atras clienți mai mari, din mai multe țări și am crescut.

Planuri de viitor

Vrem să consolidăm împreună ce avem, vrem să creștem zona de middle management, astfel încât să existe stabilitate cât mai mare, să nu fie nevoie de Alex sau de Simona sau cineva din echipa de management pentru a rezolva probleme banale. Încă nu suntem 100% acolo, dar suntem într-o zonă bună. Vrem să ne extindem liniile de business, adică să începem să atragem și proiecte. Până acum am lucrat doar în zona privată, cu clienți privați, acum vrem și proiecte, fie că e vorba de fonduri europene, fie că e vorba de licitații. Vrem să avem prezență în străinătate, în cel puțin 2 țări europene, astfel încât să putem atrage clienți cu valoare mai mare decât noi. Mai vrem să extindem echipa pe plan local.

Importanța unui plan

Da, este bine să ai un plan, dar întrebarea este dacă l-ai făcut cu adevărat bazându-te pe realitate și pe chestii verificate, nu pe wishful thinking, cum se întâmplă de multe ori cu planurile și cu bugetele.

Cele mai frecvente greșeli în antreprenoriat

O problemă pe care o văd destul de des în zona antreprenorilor, mai ales în România, este că nu își validează ideile și nu simt nevoia unei validări. Ei sunt siguri că ideea lor este bună, că vor găsi ușor în piață oameni care au respectiva problemă și o să facă așa o grămadă de bani. De obicei, mai ales în zona tehnică, sar în a implementa, în a scrie cod. Ies cu un produs pe care nu l-a văzut niciun client, niciodată, văd că vin clienți puțini sau deloc și atunci răspunsul lor este ”să mai adăugăm un feature, să mai adăugăm un modul”. Orice, numai să nu mergem să găsim clienți.

E dificil și văd firmele în care există un singur antreprenor, e foarte greu să te desprinzi. Foarte multe dintre firmele antreprenoriale ajung să fie, de fapt, un freelancer foarte bun cu echipă. Nu e o firmă care să funcționeze cu adevărat dacă cineva lipsește. De obicei, dacă a plecat omul cheie pentru 2 săptămâni, totul e la pământ.

Recomandări pentru antreprenorii la început de drum

Dacă e un antreprenor care a început să facă ceva, m-aș asigura în primul rând că a discutat cu oameni din industria în care vrea să vândă, fără să încerce să le vândă. Sfatul meu este să nu te apuci să faci produsul, ci să ai multe interviuri, discuții. Să ai sute de discuții cu oameni reprezentativi din domeniu, pe segmente, pe diverse tipologii și să vezi ce îi stresează pe ei. Din acel top al problemelor, dacă tu poți rezolva una, vei face bani și firma ta va fi de succes. Ar fi bine să se uite fiecare în oglindă și să își înțeleagă foarte bine motivatorii. Am văzut cazuri în care cineva își dorea să fie antreprenor pentru că e la modă să fii antreprenor, sau din motive financiare. Mai greșit de atât nu se poate. O să îți dai seama foarte curând că ești în zona cealaltă și o să se aleagă praful de ce ai făcut acolo. Trebuie să te uiți bine în oglindă înainte de a pleca la drum și să nu o faci pentru că cineva îți spune că e bine.

Newsletter

Newsletter-ul Startarium

Bilunar, în newsletterul Startarium găsești oportunități curatoriate și materiale utile antreprenorilor.

Abonează-mă