Cum construiești modele de business viabile în timpul unei crize

Când îți regândești modelul de business, e important să pornești cu mindset-ul potrivit și să folosești informații cât mai corecte și specifice. Află mai multe din acest material!

În perioade de criză, este adesea nevoie de o reevaluare a modelului de business folosit. În webinarul de pe 30 aprilie, am făcut un overview al lucrurilor care te ajută să construiești modele viabile de business, inclusiv în momente dificile, așa cum este criza COVID-19.

Insight-uri care ajută în conturarea modelului de business

  • Începe cu o întrebare fundamentală în construirea unei afaceri: ”Ai un business sau un hobby?” (Are you a business or are you a hobby?). De ce? Pentru că o afacere de succes depinde și de unghiul din care o privești: chiar dacă ideea s-a născut dintr-o pasiune, felul în care te raportezi la ea trebuie să fie unul de business. Acest lucru te ajută să o contruiești structurat și disciplinat.  
  • Responsabilitatea antreprenorială (Entreprenurial accountability) este un element de bază în construirea unei afaceri sustenabile. Acest lucru implică o atenție foarte mare pentru ”aspectele mai plictisitoare” din viața unei afaceri: indicatori de performanță financiară, contabilitate etc.  
  • Datele arată că 9 din 10 afaceri eșuează, chiar dacă au avut parte de un start plin de entuziasm și energie. Ele ajung să aibă tracțiune sau să acceseze fonduri, așa că ajung la panică și nu reușesc să se redreseze apoi (așa numită ”vale a morții” în cazul startup-urilor).  
  • Printre cele mai importante motive se numără: momentul și contextul lansării (timing-ul), echipa și banii. Motivele pentru care startup-urile ajung să aibă succes sunt grupate în jurul a trei factori majori: mentalitatea, viteza (capacitatea de a găsi rapid insight-uri consistente și apoi de a le folosi) și concentrarea.  

Aceste diferențe se traduc și în niște tipuri de decizii:  

  • Cele luate din instinct versus altele structurate & raționale
  • Abordări care sunt conduse de emoții versus cele susținute de date
  • Viziuni înguste versus perspective largi, alimentate de argumente întemeiate
  • Funcționare ”pe pilot automat” versus urmarea unei strategii adaptate în funcție de context

Cum găsești datele care să te ajute să iei decizii bune: 

  • Folosește surse neutre: Bloomberg, The Economist, McKinsey
  • Concentrează analiza datelor întâi pe ce decizii trebuie să iei în viitorul apropiat, ca să poți avansa, și apoi secundar pe inshight-uri legate de perspectiva pe termen lung
  • Înainte să te uiți la date din exterior, treci întâi prin datele pe care le ai deja - poate fi vorba de orice ține de funcționarea business-ului tău, de la profilul și obiceiurile clienților, la timpul necesar pentru deservirea lor, evoluția vânzărilor și a numărului de furnizori și clienți etc. 
  • Stai la curent cu ceea ce se schimbă - urmărește mereu noutățile legate de industria ta, trenduri și economie în general 
  • Rămâi în legătură cu clienții sau userii voștri și adună constant feedback 

Idei & instrumente de ajutor când conturezi strategia

Instrumente: 

  • Impact Canvas
  • Team Strategy Canvas (aceasta fiind și un instrument util atunci când ai nevoie să ții la curent investitorii cu progresul înregistrat)

Concentrarea (focus): pentru că există foarte multe lucruri de făcut în viața unui startup, este ușor să pierzi din vedere perspectiva de ansamblu sau oportunități pe care le poți folosi pentru dezvoltare. De aceea, e important:

  • să vorbești cu clienții tăi în mod regulat și să integrezi feedback-ul primit în ceea ce faci
  • să acorzi atenție aspectelor ”mai puțin atractive” ale afacerii: elementele din business canvas, dar și resursele și procesele interne, indicatorii de performanță 

Framework-ul de Responsabilitate Antreprenorială - care sunt elementele sale

Cele 4 elemente sunt: guvernanța, managementul stakeholderilor, innovation accounting și partea financiară.

Guvernanța - felul în care e condusă compania (structura acționariatului, competențe, moduri de lucru)

  • Set-up
  • Competențe: concentrează-te asupra celor esențiale și resurselor-cheie care există
  • Mod de lucru: o viziune pe termen scurt + atitudinea corectă și asumată

Managementul stakeholderilor: relațiile cu aceștia (cine face parte din companie, ce parteneri aveți și ce legături există între toți aceștia, cui trebuie trimise update-uri periodic), comunicarea internă și externă 

  • Relațiile: stabiliți care sunt cele esențiale pentru business-ul vostru
  • Raportări lunare: updateuri periodice pentru cei mai importanți stakeholderi
  • Comunicare: regularitate, consistență și onestitate

Innovation accounting: urmărirea progresului pe care îl faceți, ce indicatori urmăriți și de ce, cum folosiți insight-urile pe care le generează indicatorii, cum evoluează indicatorii în timp

  • Progres: urmărește evoluția AARRR (Achiziție, Activare, Retenție, Refferal/Recomandări și Revenue/Venit) 
  • Concluzii/insight-uri: validează presupunerile și folosește informațiile noi
  • Indicatorii cheie de performanță: stabilește care sunt cei mai importanți indicatori pentru voi

Financiar: modelul de business pe care folosiți, cashflowul (câți bani aveți în prezent, care este burn rate-ul și când veți rămâne fără fonduri). 

  • Modelul de business: concentrează-te pe principalele puncte forte (unde ai cunoștințe solide în acest moment), care vă ajută să vă diferențiați
  • Estimări: estimează cum vor arăta următoarele 3-6 luni
  • Cashflow (minimal burn, maximal hustle): trebuie să îl privești cât mai sincer - cum poți să faci ca burn rate-ul să fie cât mai mic și cum poți să faci resursele pe care le ai deja să funcționeze cât mai eficient? 

Urmărește înregistrarea webinarului

Descarcă și slide-urile folosite în prezentare: 

Pdf

Prezentare

Slide-urile folosite în webinar

Despre speaker

Nicholas Morgan este cofondator Innovation Nomad și Entrepreneurial Accountability Framework, pitch trainer și speaker Innovate Today, mentor și gazdă la acceleratoare ca Startupbootcamp și Rockstart. Nicholas este un optimist rațional cu suflet de inovator. Caută să descopere potențialul de inovare al companiilor și oamenilor care fac parte din acestea cu ajutorul noilor tehnologii și metodologii.

Newsletter

Newsletter-ul Startarium

Bilunar, în newsletterul Startarium găsești oportunități curatoriate și materiale utile antreprenorilor.

Abonează-mă