Diversificarea surselor de venit: de unde începi?

Ți-ai completat Business Model Canvas? Perfect! Hai să vorbim despre cum poți deveni și mai creativ cu el.

Pandemia a determinat majoritatea afacerilor și inițiativelor creative să reevalueze modul în care creează valoare. Unele dintre ele au continuat să facă ceea ce făceau inițial, dar au schimbat mediul / canalul de distribuție pe care îl foloseau. Pentru o mare parte dintre ele, modelul lor de afaceri inițial a fost punctul de plecare pentru adaptări ulterioare.

Deci, ce ar trebui să schimbi/testezi în Business Model Canvas?   

Aici nu există o soluție corectă sau greșită - e nevoie să încerci și să vezi ce funcționează pentru tine. Vezi ce se întâmplă atunci când schimbi diferite secțiuni ale modelului tău de afaceri:   

  • Ce se întâmplă dacă schimbi tipul de clienți pe care îi vizezi? Cum ar fi trecerea de la B2B la B2C - sau invers. Sau poate ceva mai puțin "radical", cum ar fi să încerci să accesezi și grupuri de nișă. Ce fel de schimbări ar genera acest lucru în celelalte secțiuni ale BMC-ului tau?   

  • Ce se întâmplă dacă propunerea ta de valoare ar fi diferită? Care sunt celelalte modalități prin care poți produce valoare pentru clienții tăi?    

  • Ce se întâmplă dacă costurile tale ar fi diferite? Dacă ai externaliza o parte din lucrurile pe care le gestionezi în prezent la nivel intern?   

  • Ce-ar fi dacă ai dezvolta o nouă linie de afaceri derivată din ceea ce faci? Care sunt celelalte modalități prin care poți satisface nevoile clienților prin ceea ce faceți?  

  • Ce parteneri cheie ți-ai dori sau de care ai avea nevoie în afacerea ta? Cum s-ar schimba lucrurile dacă i-ai avea?   

  • Cum ai funcționa diferit dacă ai stabili și menține un alt tip de relație cu clienții tai (și poate și alte canale pentru aceasta)?   

Desigur, lista este mai lungă de atât 😊 Dar dacă ai nevoie de inspirație, iată câteva exemple despre cum alți creativi au găsit un unghi diferit de a face ceea ce fac cel mai bine.   

Exemple care te-ar putea ajuta în acest proces 

Artă, ilustrație, arte vizuale   

  • Învăță-i pe alții despre ceea ce faci - Platforme online și cursuri dedicate  

Chiar înainte de începutul pandemiei, tot mai multe platforme de e-learning au început să publice o mulțime de conținut excelent oferit de creativi - de la scriere creativă (creative writing), la desen și ilustrație, la stiluri de prezentare creative. Există chiar și platforme specializate care oferă conținut creativ de nișă, unde artiști de toate felurile își filmează propriul conținut și îl încarcă - persoanele care doresc să învețe acea abilitate specifică fie plătesc pentru cursul în sine, fie pentru un abonament lunar care le oferă acces la o gamă largă de forme de exprimare artistică.   

  • Cursuri online private pentru companiile care au trecut la munca la distanță   

Pentru majoritatea companiilor, pandemia a însemnat, de asemenea, oprirea unora dintre cele mai importante activități și beneficii pe care le ofereau angajaților lor, care implicau frecvent cursuri și instrumente de dezvoltare personală. Având în vedere că o mulțime de întreprinderi creative s-au mutat în mediul online, acest lucru a însemnat accesibilizarea cursurilor personalizate pentru departamentele care aveau nevoie de activități creative (pentru a ajuta la reducerea presiunii și anxietății cu care se confruntă toată lumea în timpul blocajelor).   

  • Alege utilizarea platformelor internaționale handmade / platformelor de promovare a artei   

Având în vedere că magazinele fizice s-au închis în timpul lockdown-ului, numărul cumpărăturilor offline a scăzut, iar artiștii s-au îndreptat către platformele online specializate în arta designerilor. Unii dintre ei au început chiar să folosească platforme internaționale mai mari, precum Etsy, pentru a ajunge la mai mulți clienți din străinătate, lucru pe care nu îl făceau neapărat înainte de pandemie.   

Performanță, muzică și teatru   

  • Platforme online și streaming online   

După închiderea teatrelor și a sălilor de concerte, performanțele artistice s-au mutat în online, folosind platforme de live streaming și pay-per-view pentru a-și continua activitatea. Acest lucru s-a dovedit a fi, de asemenea, o oportunitate pentru artiști de a ajunge la o categorie mai largă de public.  

  • Parteneriate plătite, cu companii mari, pentru a oferi conținut de calitate în momente de stres și anxietate   

În vremuri de solidaritate și angoasă colectivă, companiile au contribuit la susținerea inițiativelor artistice și a publicului larg prin plata unor spectacole care au fost distribuite pe scară largă.   

  • Cursuri de dezvoltare personală   

Pe măsură ce timpul liber a căpătat o formă extrem de diferită în timpul pandemiei, oamenii au început să învețe și să experimenteze în confortul propriilor case - dansul, muzica și teatrul au fost probabil unele dintre cele mai populare cursuri pe care oamenii le-au accesat online.  

  • Folosirea blocajelor ca spațiu creativ  

Pentru alți artiști, lockdown-urile au fost folosite ca un spațiu pentru a experimenta și a reflecta asupra "noii normalități" și a anxietăților produse de o situație complet nouă și plină de presiune. Acest lucru le-a permis să inoveze în ceea ce privește proiectele artistice pe care le-au creat - unul dintre exemplele din acest domeniu este Inside al lui Bo Burnham - un one man show disponibil pentru streaming pe Netflix.   

  • Colaborări in Lockdown   

Lockdown-urile și restricțiile au fost folosite de artiști și pentru colaborări și sinergii creative pentru proiecte care cuprindeau tot felul de creații artistice - migrația în online a făcut ca posibilele colaborări să fie mai ușor de stabilit, iar oamenii au devenit mai deschiși la propuneri care îi scoteau din zona lor de confort.   

Writing, UX, design  

  • Platforme pentru freelanceri   

Când a început pandemia, multe proiecte și companii și-au blocat activitățile, folosind "înghețarea" ca răspuns la criză. Acest lucru a însemnat că, colaboratorii și angajații lor au fost puși în așteptare / șomaj tehnic până la stabilizarea lucrurilor.

Oportunitatea creată de această situație particulară a fost accesul la o categorie mai largă de freelanceri care folosesc platforme dedicate pentru a găsi noi proiecte - de la scriere creativă la design și UX. Nevoia de soluții agile a crescut, la fel și oferta de talente disponibile.  

  • Consultanță pentru alte companii care doresc să dezvolte astfel de competențe la nivel intern 

Alți specialiști, freelanceri și profesioniști creativi au început să își ofere expertiza ca formatori și consultanți pentru companiile mai mari care doreau să dezvolte astfel de competențe la nivel intern.   

Sprijin suplimentar pentru artiști și creatori în general  

  • Utilizarea platformei Patreon și a altor platforme de susținere similare 

  • Twitch   

  • Comunități de interes - grupuri de Facebook, servere Discord, reddit etc.  

  • Colaborarea cu industriile tradiționale pentru a le ajuta să își îndeplinească misiunea într-un mod mai valoros, estetic și mai intuitiv  

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail