Modelul PERMA | Starea de flow

Așa cum spunea Dr. Seligman, care a dezvoltat modelul PERMA, "Când te concentrezi pe a face lucrurile care ne plac cu adevărat și la care ții, poti începe să te dedici complet momentului prezent și să intri în starea de numită "flow"" (Seligman, 2011 - Articolul "Sănătate, stres, bunăstare și afectivitate pozitivă", pagina 12).

Starea de flow sau de flux este direct legată de engagement, deoarece este ceea ce experimentează cei care sunt atât de concentrați și implicați activ într-o sarcină sau activitate încât i se dedică fără să fie distrași sau să aibă sentimente negative față de aceasta.

Starea de flow a fost definită de Mihály Csíkszentmihályi, un psiholog american de origine maghiară, care a sugerat că există 8 "condiții prealabile" principale pentru a ajunge la experiențe de flux, așa cum arătăm mai jos: 

După cum se arată în diagrama de mai jos, atunci când esti angajat într-o activitate, dacă găsești un echilibru între provocarea cu care te confrunți și abilitatea de a o realiza, atunci vei intra în starea de flow. Desigur, dacă nu o faci, atunci vei cădea în plictiseală sau vei fi copleșit de anxietate. 

 

Practic, Mihály Csíkszentmihályi a fost primul care a definit starea mentală de implicare adevărată ca fiind flow, fiind "senzația holistică pe care oamenii o simt atunci când sunt total implicați în activitatea lor" (Csikszentmihályi, 1975, p. 9).  

Fluxul și engaementul sunt legate de bunăstare și de succesul în afaceri, deoarece atunci când mintea cuiva (fie că este vorba de un angajat sau de un angajator) devine complet absorbită de activitate, acesta se simte "puternic, alert, în control fără să facă vreun efort și la apogeul abilităților sale".  

Atunci când te afli în starea de flux, te simți ca și cum ai fi complet absorbit de o situație sau o sarcină care te provoacă, care e realizabilă și utilă, iar orice distragere a atenției (cum ar fi, de exemplu, apelurile telefonice sau zgomotele din jurul tau) dispar pur și simplu și nu te deranjează deloc.   

Prin urmare, te simți încântat și capabil pentru munca ta, care devine distractivă pentru tine și te simți la înălțimea performanței tale.  

Emoțiile dominante pe care le ai atunci când ești în flux sunt:  

  • implicare completă în activitatea curentă 
  • încredere că poți realiza sarcina 
  • claritate interioară în legătură cu scopul și progresul 
  • un sentiment de seninătate și împlinire 
  • motivație intrinsecă, iar starea de flow e percepută ca o răsplată
  • focus asupra prezentului și impresia că timpul zboară 
  • impresia că te afli în afara realității de zi cu zi 

În mod evident, beneficiile care generează starea de flow în mediul de lucru sunt multiple, printre care:  

  • Concentrarea asupra lucrurilor importante și percepute ca pozitive (când lucrezi la un task, nu te întrebi dacă ești în măsură să îl rezolvi, ci te grăbești să îl rezolvi)
  • Acceptarea provocărilor și accelerarea procesului de învățare, care sporește și încrederea în sine
  • Creșterea productivității și îmbunătățirea performanței 
  • Răspunsuri constructive, pozitive la stres
  • Creșterea energiei creative și a sentimentului de mulțumire

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail