Tal Catran – Cum transformi o idee într-un startup de succes? | PitchDay 2016

Invitat pe scena Startarium PitchDay 2016, Tal Catran, guru al programelor de accelerare & speaker internațional, a vorbit despre drumul de la idee la startup de succes: "Dacă vrei să transformi un vis într-o întâmplare fericită, un scop și să realizezi ceva, la început trebuie să depui mult efort.” Urmărește-i discursul mai jos!

Bună. Mă numesc Tal Catran. Sunt considerat un „guru” al acceleratoarelor în Israel, însă îmi desfășor activitate și în străinătate. Este a cincea oară când mă aflu în România și sunt foarte entuziasmat să țin acest curs.

Startup-urile sunt considerate un motor de creștere în multe economii. Ei bine, poate nu în toate economiile, însă în majoritatea economiilor avansate din lume. Și pentru a dezvolta o economie avem nevoie de inovație, avem nevoie de oameni. Totul începe cu oamenii. Însă provocările sunt imense.

Vom încerca să parcurgem drumul de la prima parte, care ar fi stadiul ideii pentru un start-up, până departe, să spunem la globalizarea afacerii voastre.

Primul meu sfat pentru voi este să vă bucurați de călătorie. Acordați-vă timp și învățați! Învățați întrebând oameni, învățați încercând. Mulți oameni mă abordează și-mi spun: Tal, avem această idee extraordinară! Și eu le spun: Ok, ce vreți de fapt să mă întrebați? Și ei spun: e foarte simplu. Vrem să știm dacă să o aplicăm sau nu. Ce părere ai despre ideea mea? Răspunsul meu este foarte simplu. Nu eu sunt persoana potrivită care să-ți spună dacă ai o idee bună sau proastă. Publicul tău, adică piața ta țintă, este cel care trebuie să-ți spună dacă ai o idee foarte bună sau nu. Așa că oamenii vin apoi la mine și-mi spun: adică ce vrei tu să-mi spui este să ies din birou și să întreb oamenii ce părere au despre start-up-ul meu? Iar eu spun: da, iar răspunsul este că: ei bine, ei vor copia ideea, mi-o vor lua și o vor aplica ei înșiși. 

Așadar, am un al doilea sfat pentru voi: cantitatea de energie necesară unei persoane să vă audă ideea și apoi să o ia și să o pună ea însăși în aplicare este mai mare decât Soarele. Probabil că nu se va întâmpla niciodată. Așadar, ieșiți afară din birou, înainte de a face orice altceva. Întâlniți-vă cu piața voastră țintă, întâlniți-vă cu clientul vostru

Aș spune că trebuie să-i puneți trei întrebări de bază. Și acesta este cel de-al treilea sfat al meu.

  1. Prima întrebare ar fi: Te confrunți și tu cu această problemă? Te confrunți și tu cu problema pe care am identificat-o și pe care vreau să o rezolv? Da? Bun.
  2. Dacă ți-aș da soluția mea, sub forma unei aplicații sau a unui software sau chiar a unui produs, l-ai folosi? Dacă răspunsul este: da, atunci, ei bine, avem un al doilea răspuns bun.
  3. A treia întrebare ar fi întrebarea de 1 milion de dolari: Ai plăti pentru serviciul meu, pentru aplicația mea, pentru produsul meu?

Ai nevoie de o echipă. Echipa ta te va susține în perioadele dificile. Să dezvolți un start-up de unul singur, cu o singură persoană, este aproape imposibil. Așadar, trebuie să iei în calcul acest lucru. Echipa ta nu trebuie să fie mare. Trebuie să aibă o persoană care să știe să programeze și pe tine. Ei bine, atunci când împarți sarcinile între voi, dacă tu ești CEO-ul, atunci cel mai probabil tu te vei ocupa de a aduce banii, de a strânge fondurile, iar partenerul tău, care ar fi CTO, s-ar ocupa de tehnologie. Ok? Așadar, trebuie să lucrați împreună, nu aveți nevoie de mulți alții. 

Relația cu investitorii

Ei bine, în această etapă, trebuie să începi și să dezvolți o tehnologie, nu să treci direct la găsirea banilor. Majoritatea oamenilor spun la început: ei bine, suntem pe cont propriu, nu avem nici un ban, stăm acasă, însă avem nevoie de ceva ca să supraviețuim. Așa că încearcă să se îndrepte către investitori. Recomandarea mea este să nu faci asta în această etapă. Este prea devreme. În zilele noastre, investitorii vor să vadă cel puțin un MVP, un produs minim viabil, prototipul tău. Ceva care funcționează. 

Trebuie să înțelegi tranzacția dintre tine și un investitor. Este foarte simplă: investitorul vrea să-ți dea bani și să primească la schimb titluri de participație. Vrea să aibă o participație în societatea ta. Asta este ceea ce îi vinzi în acest moment. Ei bine, înțelegi că în această etapă, dacă este prea devreme, el îți va da mai puțini bani, pentru că nu este sigur, la fel cum nici tu nu ești, că va ieși ceva din ideea ta, ok? Și va lua multe titluri de participație, doar ca să fie în siguranță. Ei bine, pentru tine acest lucru nu este bun. Odată ce vii cu un client și i-l prezinți investitorului și-i spui: ascultă, nu îți voi irosi banii pe ceea ce numim cercetare și dezvoltare, care este o activitate bună, sau pe marketing, pe găsirea de clienți, eu am deja un client și este un client mulțumit. Acest client este chiar dispus să plătească pentru serviciile mele mâine dimineață. Dar am nevoie de bani, ca să finalizez produsul. Așadar, în acest caz lucrurile vor fi diferite. În acest caz, probabil că investitorul va avea mai multă încredere să-ți dea bani și poate-ți va da mai mulți bani și chiar va lua mai puține titluri de participație.

Așadar, ca să rezumăm. În primul rând, mergi și identifici o problemă. Verifici apoi că sunt mulți oameni care se confruntă cu aceeași problemă. Apoi, verifici dacă tu ești capabil să livrezi, dacă ești capabil să dezvolți o soluție pentru această problemă. Apoi, creezi în jurul tău o echipă bună. Repet, una sau două persoane, nu mai multe, dar trebuie să fie tehnice, dacă tu nu ești, trebuie să fie specialiști pe partea tehnică. Începi dezvoltarea. Dezvolți un MVP. Iei MVP-ul și găsești un client sau un adoptator timpuriu. Îl lași să încerce produsul. Dacă rezultatele sunt bune, te îndrepți către un investitor, strângi banii.

Apoi, vine etapa, să sperăm, în care ai mulți utilizatori, dar vrei să ieși din România, să depășești granițele, să ajungi la nivel global. Ei bine, în acest caz, eu personal aș recomanda în primul rând să acorzi atenție pieței tale. Dacă este o piață internațională, trebuie să fie foarte bine țintită, pentru că oamenii sunt diferiți, culturile sunt diferite, nevoile sunt diferite. Așadar, cunoaște-ți piața, înainte să faci orice! Apoi, încearcă să găsești un client pe această piață globală către care te-ai orientat. Trimite-ți aplicația acolo. Lasă niște oameni să fie primii adoptatori pentru tine și vezi ce răspuns primești. Vezi dacă poți face față provocării de a efectua adaptările, dacă merită timpul și banii tăi. 

Nu uita: construiești o afacere, creezi locuri de muncă, aduci bani în propria ta economie. Toate acestea sunt foarte, foarte importante. Vă doresc tuturor mult succes! Sper să vă reîntâlnesc pe toți aici, în România, și poate să mai susțin o altă prelegere pentru voi. La revedere! 

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail