Business la cheie, fără investiții inițiale, prin modelul de agenție Froo

Un nou jucător pe piața magazinelor de proximitate din România, grupul polonez Żabka a deschis în a doua jumătate a anului trecut 60 de magazine Froo de „modern convenience” în București și împrejurimi. Organizate în sistem de agenție, acestea sunt practic businessuri „la cheie” pentru antreprenori începători sau cu experiență. Am discutat cu Radu Trandafir, General Manager Froo România Retail S.R.L. & DRIM Daniel Distributie, despre extinderea operațiunilor Żabka Group în România și despre rolul pe care Froo îl poate juca în stimularea mediului antreprenorial.

Un nou brand în portofoliul Zabka, Froo înseamnă magazine de tip modern convenience, care oferă consumatorilor produse de băcănie și bistro adaptate nevoilor lor din orice moment al zilei, de la cafeaua de dimineață la ingrediente pentru o cină rapidă sau chiar aprovizionarea de weekend. 

Ce este modelul de agenție? 

Magazinele Froo funcționează pe un model de agenție, diferit de cel de franciză. Echipa lanțului de magazine le oferă partenerilor (agenților) magazine complet aprovizionate, asigurând instruirea și know-how-ul necesar la început de drum și sprijin în formarea angajaților. Rolul partenerilor, mai apoi, este acela de a angaja personal și de a conduce magazinele conform standardelor Froo, asigurând o experiență superioară clienților. 

Spre deosebire de franciză, care presupune o serie de investiții inițiale din partea francizatului, precum găsirea și închirierea spațiului sau taxa de franciză, dar și plata unei redevențe lunare din cifra de afaceri, modelul de agenție nu necesită astfel de cheltuieli, oferind de asemenea oportunitatea începerii unui traseu antreprenorial într-un mediu mai relaxat, unde operațiunile, brandingul și strategiile de pricing sunt stabilite „de sus”. 

„Este o activitate antreprenorială excelentă, deoarece are bariere reduse de intrare pentru antreprenorii locali”, spune Radu Trandafir, General Manager Froo România. „Nu necesită investiții, însă pot opera propria afacere și câștiga experiență. Însuși designul acestui model de business subliniază că ei ar trebui să se concentreze pe clienți și pe satisfacția acestora, în timp ce Froo România le oferă un sprijin puternic în toate celelalte activități.” 

Majoritatea partenerilor care au ales să se alăture lanțului de retail au experiență în domeniu, însă mai degrabă ca angajați, nu ca antreprenori, primind astfel oportunitatea de a-și duce cariera la un nivel superior, unde își pun în practică cunoștințele și abilitățile și câștigă în funcție de rezultate.  

„Pentru cei cu mai puțină experiență, oferim posibilitatea unei perioade de inițiere mai lungi, în care partenerii viitori pot dobândi cunoștințe practice în toate domeniile de gestionare a unui magazin. Conducerea unui magazin Froo este o oportunitate pentru persoanele care doresc să-și schimbe traiectoria profesională sau să înceapă propria afacere. Succesul acestor parteneriate vine din dorința de a învăța și din atitudinea pozitivă.” 

De unde vine Froo  

Żabka Group este co-creat de Żabka Polska, proprietarul unuia dintre cele mai mari lanțuri de magazine de tip modern convenience din Polonia. Aproape 11.000 de magazine conduse de peste 9.000 de francizați sub marca Żabka sunt operaționale la acest moment în Polonia, sub o mulțime de formate: magazine de cartier, traffic stores, magazine de sezon, magazine în clădiri de birouri, în centrele comerciale sau în zone de tranzit, magazine mobile, fără casieri, în incinta stațiilor de alimentare sau magazine cu servicii pe autostradă, magazine tip vending machine, drive-through, non-stop sau standuri comerciale în interiorul centrelor comerciale. 

Żabka este astăzi în Polonia unul dintre cele mai populare lanțuri de magazine de proximitate, cu 4,1 milioane de clienți care le trec pragul zi de zi, iar dorința echipei din România este ca Froo să atingă aceeași poziție și la noi în viitor: 

„Modern convenience este un format nou în România, cu un potențial mare de creștere în următorii ani”, spune Radu Trandafir. „Prin urmare, vedem loc pe piață pentru noul nostru concept – magazinele sub brandul Froo. Consumatorii români apreciază magazinele mici, de proximitate, unde își pot satisface diferite nevoi de cumpărături.” 

Conceptul de modern convenience aduce retailerii și mai aproape de consumatori, sub sloganul „Vino la Froo pentru tot ce vrei tu”. Magazinele îmbină partea de băcănie cu cea de bistro și oferă o gamă largă de opțiuni care să satisfacă nevoile din orice moment ale clienților: un mic dejun și o cafea luate în fugă, cumpărături pentru pregătit masa în weekend sau un sortiment variat de mâncăruri semipreparate pentru a prepara rapid o cină delicioasă.  

Deși numele lanțului este diferit în Polonia și România, identitatea vizuală și personalitatea brandului au rămas aceleași. 

România – o destinație firească pentru retailerul polonez 

Conceptul este unul relativ nou pe piața din România, astfel încât Froo încă se concentrează pe înțelegerea profundă a specificului local, pe analizarea preferințelor consumatorilor români și pe adaptarea ofertei lanțului de magazine la nevoile lor: 

„Ne concentrăm pe oferirea unui magazin modern de proximitate, cu o ofertă completă pentru clienții noștri. Ambiția noastră este să fim inovatori atât din punct de vedere al sortimentelor, cât și al serviciilor”, declară Radu Trandafir. 

România reprezintă un pas firesc în extinderea Grupului Żabka, fiind a doua cea mai mare piață de consum din Europa Centrală și de Est, mai spune acesta. „Un profil al consumatorului similar cu cel din Polonia și perspectivele macroeconomice bune pentru piața românească au făcut ca această direcție să fie una naturală în extinderea Grupului.” 

În prezent, există 60 de magazine sub brandul Froo, majoritatea în București, dar sunt testate și locații în afara capitalei pentru a înțelege nevoile clienților din orașele mai mici și pentru ajustarea modelului și a ofertei. După finalizarea acestei etape va putea fi determinată strategia optimă pentru operarea pe piața românească. 

Dacă modelul de agenție sună a oportunitatea perfectă pentru tine, regăsești opțiunile pentru a-ți deschide propriul magazin Froo aici

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail