Cum îmi înființez o firmă?

Pașii pe care trebuie să-i urmezi dacă vrei să-ți înființezi o entitate juridică și actele necesare. Află de ce ai nevoie pentru înființarea unei firme din cursul următor, susținut de Shirina Ștefănescu-Albu. Shirina este avocat, fondator Legalway, formator autorizat și TedX speaker. De asemenea, a fost mentor și consultant într-o serie de acceleratoare și incubatoare de afaceri.

Tipuri de entități juridice

Dacă vrei să ai un business în adevăratul sens al cuvantului, scopul tău este obținerea de profit, dacă vrei să ai un număr mai mare de obiecte de activitate și, poate, mai mulți asociați, entitatea juridică potrivită pentru tine este societatea cu raspundere limitată. SRL-ul este printre cele mai utilizate forme de organizare juridică deoarece este foarte flexibilă și accesibilă.

Iți poți înființa un SRL și dacă nu ai mai mulți asociați, poți fi asociat unic. Singura problemă este că poți fi asociat unic într-o singură societate. O altă persoană importantă în structura societății cu raspundere limitată este administratorul. Acesta este reprezentantul legal al societății, cel care reprezintă societatea și angajează raspunderea juridică a acesteia. Acest lucru înseamnă că el este cel care poate semna contracte, spre exemplu, în numele societății, precum și toate actele și documentele contabile. Vestea proastă este că toate aceste puteri vin și cu o mare responsabilitate: dacă ceva nu este în regulă în activitatea societății, administratorul este cel care răspunde pentru asta.

Așadar, chiar dacă ești „one man show”, îți poti înființa un SRL în care tu să fii și asociat unic și administrator.

De ce vei avea nevoie pentru înființarea companiei

1. În primul rand, trebuie să îți alegi denumirea societății. Procedura preliminară de verificare a disponibilității denumirii și rezervării acesteia se desfașoară la Registrul Comerțului de pe lângă tribunalul din județul unde îți vei stabili sediul social al societății. Vei propune trei variante, vei achita o taxă de 72 de lei și vei afla care dintre variantele de denumiri este disponibilă pentru viitoarea ta firmă.

2. Urmează apoi partea "distractivă": strângerea actelor. 

  • În primul rând, va trebui să ai un act constitutiv al societății. Acesta este un fel de manual de utilizare al acesteia, unde se vor regasi informații despre asociați, administratori, sediul social, capitalul social și toate celelalte informații prevazute de lege. Că tot am ajuns la lege - Legea care reglementează societățile este Legea 31/1990 a societăților. Vă recomand să o citiți cu atenție înainte de a lua decizia să deveniți antreprenori. :) O idee și mai bună este să apelați la expertiza unui avocat pentru redactarea actului constitutiv, pentru a fi siguri ca acesta este conform legii.
  • Sediul social al societății îl puteți stabili și într-un apartament de bloc sau într-o casă. Vă va trebui fie un contract de închiriere, fie unul de comodat pentru cedarea folosinței respectivului spațiu către societate. De asemenea, cei de la Registrul Comerțului solicită și copii de pe titlul de proprietate al imobilului respectiv, precum și acordul vecinilor aflați în imediata apropiere a apartamentului vostru (cei de sus, jos, din stânga și dreapta). Totodată, pe aceleași formular va trebui să obțineti și acordul asociației de proprietari, în cazul stabilirii sediului social într-un apartament de bloc. În cazul în care nu ai un spațiu, o variantă este sa îți găzduiască sediul un cabinet de avocat pentru o perioadă de maximum 1 an, situație în care vei desfășura activitatea în afara sediului social sau într-un punct de lucru.
  • Totodata, va trebui sa alegi și codurile din clasificarea CAEN care se potrivesc activității tale. Vei alege un cod ca activitate principală și oricâte coduri ca activități secundare. Poți introduce în actul constitutiv și coduri pe care nu le vei desfășura chiar de la momentul înființării. Dacă vei vrea să adaugi ulterior coduri CAEN în actul constitutiv, va trebui să plătești taxele de Registrul Comerțului pentru asta, de aceea e bine să introduci cât mai multe de la început. Dintre toate aceste coduri, le vei alege pe cele pe care le vei activa. Activarea presupune completarea declarației tip prin care declari ce coduri CAEN desfășori efectiv și unde: la sediul social, într-un punct de lucru sau la terți.

Atenție! Prin această declarație pe propria răspundere declari și că îndeplinești toate condițiile prevazute de lege pentru desfășurarea respectivelor activități - documentează-te înainte care sunt acestea, pentru fiecare cod CAEN în parte.

Declarații și capital social minim

  • Apropos de declarații, va trebui să dai și o declarație că îndeplinești toate condițiile să fii asociat sau asociat unic și administrator într-un SRL, fie în fața unui notar, a unui avocat sau la Registrul Comerțului. Totodată, administratorul va trebui sa dea și un specimen de semnătură fie în fața unui notar, fie a unui reprezentant desemnat de la Registru. Cu acest specimen vor fi comparate toate semnăturile ulterioare de pe actele depuse la Registru.
  • Capitalul social minim pentru înființarea unui SRL este de 200 RON, indiferent câți asociați are societatea. Va trebui să alegi o bancă la care să depui capitalul social, iar dovada depunerii să o anexezi la dosarul de înființare. Ulterior, cu actele de înființare te vei întoarce la bancă și vei putea transforma contul de depozit într-un cont curent pe care să-l folosești pentru activitatea curentă a firmei.

Toate aceste documente, împreuna cu copii certificate de pe actele de identitate ale asociaților, administratorului și cu cererea de înregistrare trebuie îmbrăcate în faimosul dosar cu șină și numerotate de la sfârșit la început. 

Registrul Comerțului va verifica, automat și cazierele fiscale ale asociaților și ale administratorului, așadar, dacă ai banuieli că ai putea avea fapte înscrise în cazierul fiscal, verifică acest lucru înainte de depunerea actelor la orice administrație financiară care eliberează caziere fiscale. Dacă nu ai cazierul fiscal curat, societatea nu va putea fi înființată și pierzi toți banii de taxe pe care i-ai plătit. Cheltuielile totale de înregistrare a unei firme, inclusiv capitalul social, variază între 800-1200 RON, în funcție de mai multe variabile.

Toate aceste informații și altele privind înființarea unei societăți, le veți găsi pe site-ul Registrului Comerțului www.onrc.ro la secțiunea "Inmatriculări/Persoane juridice". Succes!

Newsletter

Newsletter-ul Startarium

Bilunar, în newsletterul Startarium găsești oportunități curatoriate și materiale utile antreprenorilor.

Abonează-mă