Cifrele reflectă cel mai bine creșterea companiei tale. Iar indicatorii pe care îi urmărești sunt importanți nu doar pentru că îți arată progresul sau regresul, ci și pentru că te ajută să iei decizii ancorate în realitate. Dar cum stabilești care te vor ghida? Află de la Marius Ursache (antreprenor, mentor și consultant pentru startupuri)!
Au trecut mai mult de 20 de ani de la începerea primei mele afaceri. În acești ani, am construit una dintre cele mai de succes agenții digitale din România, o organizație non-profit, primul accelerator de startupuri din România, un festival de muzică și alte câteva startupuri (câteva eșecuri și câteva în curs de desfășurare). Am ajutat la fondarea programului MIT Bootcamps. Am creat startup frameworks predate la MIT și Harvard. Am lucrat cu Techstars și Singularity University, ca EIR (Entrepreneur in Residence) și am antrenat sute de fondatori de startupuri.
Pentru mulți, acest lucru pare un succes incredibil. Pentru mine, a fost (și este încă) o călătorie grea, mai ales având în vedere că am absolvit facultatea de medicină, am făcut un master în teatru și nu am o educație formală în management sau afaceri. A trebuit să învăț totul pe calea cea grea, eșuând spectaculos de multe ori și făcând greșeli care m-au costat mai mult decât orice MBA la universități de top din lume.
În primii 10 ani, în prima mea companie, am făcut cele mai multe lucruri bazându-mă pe intuiție. Da, aveam câteva numere care veneau de la contabilul nostru și știam cât de mult trebuie să facturăm clienții, dar nu ne-am uitat corect la aceste cifre. De ce să ne deranjăm cu toate aceste Excel-uri, când avem de făcut atât de multă muncă plătită, pentru clienții noștri? Stăteam bine cu singurul indicator pe care îl urmăream cu adevărat: numerarul din conturile bancare.
Apoi a lovit recesiunea. Am început să pierdem bani, angajați și clienți. Înainte să ne dăm seama, aproape că a trebuit să închidem compania. Sunt mai mult decât recunoscător celor câtorva colegi care au fost puternici și m-au ajutat să reconstruiesc lucrurile de la zero. Am schimbat multe lucruri, iar unul dintre primii pași a fost să avem un management dashboard cu cele mai importante cifre. Într-un final, am reușit să ne gestionăm compania bazându-ne pe ceva mai mult decât doar pe intuiție.