Interviu cu Cosmin Mălureanu, cofondator Ascendia

Ascendia este o companie locală de soft educaţional. Despre provocările dezvoltării unei afaceri în zona de educație și cum a evoluat proiectul de-a lungul anilor ne-a povestit Cosmin Mălureanu, co-fondator, în interviul următor.

Dorința de a deveni antreprenor

Întotdeauna am avut nevoie să fiu independent. Firea antreprenorială am avut-o de când eram copil. Unele lucruri se învață, altele le ai, deci cred că pe asta am avut-o. Undeva prin 2000 am aplicat pentru o bursă în străinătate și am mers la studii.

În România aveam un fost coleg de liceu care făcea pentru un profesor de matematică niște aplicații interactive, iar pentru acestea, profesorul plătea o sumă de bani. Colegul meu mi-a spus că sunt mai multe de făcut, m-am apucat și eu și așa am făcut primele module de e-learning.

Întâmplarea face că primul business pe care l-am făcut fix pe asta a fost, am vorbit cu colegii din facultate, am vorbit cu profa de matematică pe care o avusesem în liceu și am zis să facem niște module de e-learning pe care să le vindem. În România se făcea la momentul respectiv digitizarea întregului sistem educațional.

Era o firmă mare care câștigase un contract și printre altele, trebuiau să facă și lucruri de genul ăsta. Am mers la ei, le-am arătat ce putem face și am început colaborarea. După doi ani, mi-am vândut participația în firmă într-o conjunctură favorabilă la momentul respectiv, dar nefavorabilă per ansamblu – asta apropo de a face business cu prietenii – nu recomand chiar deloc. Nu mai vedeam aceleași direcții, deci a fost momentul să schimbăm lucrurile. Mi-am vândut cei 25% pe care îi aveam în companie, aveam cam 20 și ceva de mii de euro în buzunar și am mers pe bursă.

Am investit doi ani cu randamente foarte mari, de peste 100% pe an. După doi ani, în 2007, deși nu căutam, am primit într-o săptămână două oferte de job. Una să lucrez pentru o companie și să fac software educațional ca lider de echipă tehnică și alta să fac parte din managementul unui fond de investiții la bursă. Am ales varianta trei, mai grea decât primele două și uneori mai neprofitabilă. M-am dus la firma care avea nevoie pe zona de e-learning și i-am întrebat dacă se poate face un deal cu condiția să angajez eu oameni și să livrez mai departe către ei. Oamenii au acceptat și așa a apărut Ascendia.

Povestea Ascendia

Acum cinci ani am început să dezvoltăm Eduteca, o serie de produse pentru preșcolari și până pe la clasa 0, cu joculețe educaționale pe teme care se fac la clasă. Practic, devenea o extensie a ceea ce se putea face la clasă, chestii de bază: recunoașterea literelor, anotimpuri, adunări, scăderi etc. Erau împachetate ca CD-uri, ulterior au devenit și aplicații.

Mai departe, am evoluat și avem acum patru linii de business: dacobots.com, linia a doua este în zona de manuale tipărite și manuale digitale, linia a treia este logopedul digital și a patra linie de business pe care o avem este în zona corporate – aici avem propriul e-learning management system, propria platformă de management a procesului de educație online pentru companii cu un număr mare de angajați. Separat oferim servicii de dezvoltare pe conținut personalizat.

Planurile de viitor

Planurile de viitor urmăresc cele patru linii de business. Anul trecut, în 2016, am lansat dacobots.com, platforma pentru copii, iar acum suntem la pasul de vânzare, deci ne vom axa pe partea asta. 2017, anul curent, este anul în care vreau să lansăm niște produse off the shelf pe zona corporate. 2018 este pentru logopedul digital, iar 2019 este pentru manualul digital. Acesta este planul nostru de dezvoltare pe următorii ani, dar nu exclud și alte direcții dacă va fi contextul de așa natură.

Principalele provocări întâmpinate

Pe partea de business administration: contracte și contabilitate și partea de organizare. Erau tot felul de norme, normative și trebuia să te conformezi. Cel mai mare challenge pe care îl are o companie la momentul actual este pe partea de personal.

Piața este dificilă, este momentan era angajaților. Statul nu a știut să facă niște politici care să țină oamenii valoroși în țară. Sunt mulți care au mers pe principiul că nu au ce pierde și au plecat. Lucrul acesta pune o presiune pe resursa umană din țară și calitatea resursei umane din țară.

Mai este un alt challenge de care trebuie să se ocupe antreprenorii la început de drum: partea de growth. La început sunt lucruri ușor de făcut, vin natural, nu e nevoie de procedurizare, nu e nevoie de fluxuri, dar părțile pe care ar trebui să le aibă în vedere orice antreprenor sunt people management și growth management. Evident, mai e și partea de education.

Antreprenorii sunt de obicei self-educated, oameni care merg pe impuls, pe feeling și mai puțin pe școală. Aș zice că e ok până la un punct, punct în care le recomand cu tărie să meargă la cursuri, să învețe lucruri, pentru că de la un prag al afacerii se simte diferența.

Listarea pe AeRO

Pentru noi, listarea pe AeRO a avut dublu rol: o unealtă de marketing și ne-a dat o evaluare, am aflat pe unde suntem. Anul trecut noi nu căutam neapărat bani de finanțare, eram după un an în care făcusem mult outsourcing pentru a crește bugetul pentru dezvoltare, dar merg pe un principiu pe care îl recomand și altora: ia finanțarea când poți să o iei, nu când ai nevoie de ea. AeRO a fost bun ca unealtă de marketing pentru că pe zona de corporate lucrăm cu companii mari, iar companiile mari se uită la furnizorii lor să vadă dacă sunt de încredere, dacă sunt firme cu experiență și au o serie de indicatori pe care îi urmăresc.

Antreprenoriatul în România

Rachetă spațială prin anii 50, cam asta e definiția. Ești într-un mediu puternic predictibil, dificil, concurezi cu companiile mari care vin cu zeci de ani de experiență de afară, pe o piață care nu știe economie de piață decât de 27 de ani. Concurezi cu resurse multe, know-how mult, într-un mediu neprietenos cu antreprenorii români.

Recomandări pentru antreprenorii la început de drum

O să împart în două categorii. Pe cei care vor să devină antreprenori îi sfătuiesc să încerce. Nu știi cum e până nu încerci. Chiar și un fail este bun pentru că poți să înveți din el. Pentru cei care sunt antreprenori: să nu facă afaceri cu prietenii, să nu își pună toate ouăle în același coș (mă refer aici și din punct de vedere al vânzării, dar și al cumpărării).

Dacă ești un business care se bazează foarte mult pe un furnizor, încearcă să diversifici. Dacă ești un business care are câțiva clienți micuți sau unul foarte mare care îți aduce 70-80%, din nou nu e bine și trebuie să diversifici. Cu cât ai mai multe linii de business, cu atât e mai bine.

Mai departe, să vorbim de finanțare. Le recomand să își facă un plan și să ia finanțarea atunci când pot, nu când au nevoie, pentru că atunci când e nevoie de bani se negociază mai prost sau se negociază sub presiune. O altă recomandare: să nu lucreze cu statul.

Newsletter

Newsletter-ul Startarium

Bilunar, în newsletterul Startarium găsești oportunități curatoriate și materiale utile antreprenorilor.

Abonează-mă