Jobful | Mihai Cepoi, despre experiența Startarium PitchDay

Jobful este o platformă de recrutare pe baza de gamification care a urcat pe podiumul Startarium PitchDay 2018. Descoperă cum a fost experiența lor!

În noiembrie 2018 am organizat pentru a treia oară competiția Startarium PitchDay - cea mai mare și mai complexă ediție de până la momentul respectiv. 172 de startup-uri au aplicat, 10 au ajuns în finală, iar Jobful a reușit să convingă juriul că merită un loc pe podium.

Jobful este o platformă modernă de recrutare pe baza de gamification, oferind astfel candidaților și recrutorilor informațiile relevante pentru un proces simplificat de recrutare. Jobful a participat pentru a doua oară la Startarium PitchDay reușind să obțină locul 3, dar și premiul de popularitate. Cum a reușit ne spune fondatorul startup-ului, Mihai Cepoi.

Descoperă cum a fost experiența lui Mihai!


Experiența Startarium PitchDay

Totul a început cu două luni înainte, atunci când într-o întâlnire strategică Jobful căutam surse alternative de venit. Lista se contura frumos, începusem colaborarea în cadrul acceleratorului Spherik și generam idei. De la evenimente la care putem participa pentru demand generation până la fonduri europene, norvegiene sau private. Atunci am luat decizia de a participa la Startarium PitchDay 2018, fiind al doilea an de participare.

Etapa în care se afla Jobful în momentul aplicării la Startarium era una specifică oricărui start-up cu dorință de creștere rapidă. O alergare continua după potențiali clienți, deadline-uri imposibile pentru a adăuga sau schimba diferite funcționalități pe platformă, o redescoperire a tot ce înseamna marketing în ziua de zi (brand book, tone of voice, SEO, performance media, copy și multe altele) și o abordare oportunistă în ceea ce privește ecosistemul în care ne aflăm. Timpul a trecut mai repede decât ne-am fi dorit și dintr-o data mai erau două zile până la eveniment, apoi una singură și a venit.

Pregătirea pitch-ului

În ceea ce privește pregătirea pitch-ului, a fost foarte diferita fata de anul precedent. În 2017, am petrecut zile la rând calibrând, repetând, cerând feedback pentru a avea siguranța că iese perfect și încadrat în timp. Este un lucru bun și recomandat, cu cât aud mai multe persoane înainte cu atât înțelegi cum este perceput mesajul. O capcana însă poate fi învățarea pitch-ului, nu a mesajului din spate, astfel încât să fie recitat. Într-o astfel de situație, cea mai mică imperfecțiune sau întrerupere poate da totul peste cap. Anul acesta am plecat invers, am definit un fir rosu al mesajului (de la exemplul personal, la provocările candidaților de azi spre rezolvarea lor și model de business). Am preferat să repet pitch-ul în mai multe forme, fără un text fix dar având suportul vizual. După ce exprimi aceeași idee în 30 feluri, ajungi la cea mai bună formă și o integrezi ușor.

Dimineața la Startarium PitchDay seamănă foarte mult cu prima zi de liceu, este o tensiune constantă în aer, multe emoții, planuri care mai de care mai îndrăznețe și “colegi” cu priviri de olimpici. Partea bună este că se întâmplă tot timpul ceva, undeva, așa că este ușor să dispari din când în când pentru a repeta un pic pitch-ul. Semifinala este experiența pe care o știam de anul trecut, și teama de eșec și-a făcut apariția. Cum nu se putea mai bine, pitch-ul ce ne-a precedat a fost foarte bun, a fost emoțional, a fost deștept, a crescut mult în Barcelona și Africa de Sud și avea și o cauză superbă pentru animalele de companie (Digitail). Cu toata concentrarea ancorat în pitch și întrebări, totul a trecut subit, și dintr-o dată așteptam rezultatele. Câteva minute mai tarziu, Cătălin Vasile vine spre noi și ne spune ca a fost la limită, dar Jobful merge în finală.

Este suprinzător cum un mesaj atât de simplu și pozitiv poate trezi instant toate instinctele de apărare. De la frica de scenă la faptul că evenimentul continuă, toate gândurile vin la pachet. Totul era nou și cu un potențial imens de a merge în orice direcție. Partea de pregătire întărea faptul că poate merge foarte bine sau deloc bine. Siguranța dată de un pitch bine pregătit, pe care o experimentasem cu un an în urmă, nu mai era acolo. Investind constant timp în start-up și știind tot ce s-a întâmplat și ce se întâmplă oferă o altă formă de siguranță, din zona de “knowing your business“, dar îți mai dă idei cum că nu trebuie repetat atât de mult pitch-ul.

Lecții învățate

În general, ne alegem cu învățături atunci când ne lovim cu capul de câte un perete. La Startarium a fost un pic diferit, am venit cu multe învățături în ghiozdan și am plecat cu și mai multe.

Prima și cea mai importantă, deși o repet, este “know your business“. Și nu mă refer la nivelul la care știm ca antreprenori tot ce se întâmplă pentru buna funcționare, ci la nivelul la care poți răspunde întrebărilor specifice din diferite domenii, de la costuri de achiziție a unui client, la modele de business și predicții financiare. A primi o întrebare pe care să o auzi pentru prima dată când îți prezinți afacerea nu este o situație deloc plăcută.

O altă învățătură a fost despre atenția acordată audienței. Tendința este de a intra în dialoguri argumentate când cineva pune la îndoială aspecte din business, doar pentru a le clarifica, și uităm că dăm un răspuns pentru un întreg juriu, o sală plină și o audiență online.

Nu în ultimul rând, pregătirea pentru ce ar putea merge prost. Fie că este vorba de timpul scurt sau de afișarea unui videoclip pe ecran, ultimul lucru pe care ți-l dorești pe orice scenă este să fii luat prin surprindere.

Poți (re)vedea pitch-ul lui Mihai Cepoi de la Startarium PitchDay mai jos:

Premiul de popularitate

Premiul de popularitate a însemnat foarte mult pentru noi. Știam că atingem direct sau indirect o audiență mare, dar ne așteptam ca într-un timp atât de scurt să putem mobiliza mult mai puțini oameni. Nu știm o rețetă a succesului pentru voturi, dar știm cât de important este să ții aproape oamenii care cred în ceea ce faci și te susțin constant. Sunt o sursă infinită de energie și motivație, și sunt cei care pe lângă un vot au mai trimis la o gașcă de prieteni grăbindu-i să voteze. Ce ne-a bucurat cel mai mult a fost să vedem reacțiile imediate ale partenerilor, colaboratori sau utilizatori Jobful, am realizat atunci că, sub o formă sau alta, toți tragem în aceeași direcție. Ne-am dat seama că ceva facem bine pentru a merita această încredere și că le putem mulțumi făcând în continuare ce știm cel mai bine - Jobful.


Avem deja o listă de îmbunătățiri pentru platformă, atât pentru candidați cât și pentru recrutori. Plănuim atent lansări și în alte țări, ne pregătim pentru o posibilă investiție, demarăm pe zona de mobile app și am pus la copt câteva surprize.

Recomandări pentru viitorii aplicanți Startarium PitchDay

Recomandări pentru viitori aplicanți nu avem, fiecare idee și fiecare business își scrie propria poveste la Startarium. Ce știm deja este că suntem o țară de oameni creativi, cu super idei, dispuși să dăm totul pentru a duce un vis la capăt. Ne lipsește însă uneori un pic de curaj, acel “let’s do this!” chestionat de “what can go wrong“ ce ne poate ține pe loc. Mesajul pentru viitori aplicanți este simplu, la Startarium nu este absolut nimic de pierdut, nu lăsați limite construite de diferite frici să vă priveze de oportunități.


Mulțumim pentru gânduri, Mihai, și mult succes în continuare! Te invităm să urmărești împreună cu noi evoluția Jobful pe:

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail