Antreprenoriatul social - provocări și insight-uri de la finaliștii 4GOOD

Ce înseamnă de fapt să fii antreprenor social? Ce diferențe există între antreprenoriatul social și cel ”clasic”? Există o mulțime de mituri în legătură cu acest domeniu, așa că am decis să le adresăm pe câteva dintre ele împreună cu antreprenori sociali locali. Am stat de vorbă cu 4 dintre participanții din cadrul Startarium 4Good – OilRight, WeWilder, Asociația Help Autism și MagicHELP - despre ce înseamnă antreprenoriatul social, urmărindu-le poveștile și evoluția.

Formele antreprenoriatului social 

În general, când ne gândim la antreprenoriat social, ne gândim la sprijinirea comunității și aproape deloc la profit. În practică însă, o organizație cu misiune socială trebuie de cele mai multe ori să urmărească aceeași structură de business precum orice altă companie sau organizație: de la management și model de monetizare, la organizare, echipă specializată și un serviciu sau un produs care are un avantaj competitiv și se adresează unui segment specific din piață.

În plus, e bine de știut și că inițiativele cu misiune socială pot funcționa sub mai multe tipuri de entități - societăți comerciale, SRL-uri, ONG-uri. Această dimensiune rezultă din misiunea asumată a organizației, din obiectul activității ei sau din rezultatele muncii angajaților și/sau a voluntarilor. 

Există mai multe definiții ale antreprenoriatului social, însă toate au în comun impactul social pe care afacerile sau organizațiile îl urmăresc. Acesta este și un factor care unește și motivează membrii echipelor, cum subliniează Daniela Boloboi, de la Asociația Help Autism:  

Motivația membrilor echipei nu este doar aceea de a avea un job și o carieră strălucită, munca și implicarea fiecărui membru al echipei aduce schimbare și bine dincolo de propria persoană. Ei simt că muncesc și își dedică timpul în slujba binelui și nu în a avea beneficii financiare mai bune dacă profitul este mai mare. Diferența fundamentală dintre managementul unei structuri sociale și managementul unei întreprinderi economice clasice este de perspectivă, atât a fondatorilor, cât și a întregii echipe. 

Acest lucru nu înseamnă însă că în antreprenoriatul social nu se pot recupera costurile de producție și nu se poate genera profit. În opinia lui Magor Csibi, Head of Leadership and Organizational Culture Practice la Trend Consult, profitabilitatea ar trebui să fie o preocupare în cadrul unei afaceri sociale, pentru că trebuie să existe „cel puțin breakeven ca să ne asigurăm că ceea ce construim este sustenabil pe termen lung”. 

Ce forme poate lua activitatea unei organizații cu misiune socială | Insights de la participanții din programul Startarium 4GOOD

OilRight este o afacere socială care revalorifică uleiul alimentar folosit și creează din acesta lumânări și kituri de tip Do-It-Yourself care pot fi personalizate după nevoile clientului. 

Proiectul WeWilder, ramura economică a WWF Romania, este o inițiativă menită să ajute Armenișul să se ridice datorită prezenței zimbrilor. În tot ceea ce face organizația, membrii echipei se gândesc la produsele locale, schimburile între localnici și cum să aducă în zonă oameni interesați de aceasta. Pe lângă primul hub rural românesc, unde oamenii pot veni să lucreze și să se relaxeze la granița dintre natură, tehnologie și confort, WeWilder oferă și tururi ghidate zonele împădurite din jur, excursii de urmărire a zimbrilor, experiențe culinare autentic românești și tururi cu biciclete electrice – toate acestea cu ajutorul localnicilor și a unei echipe extinse de experți-voluntari. Surplusul de venit generat este reinvestit în comunitate și în susținerea dezvoltării unei rețele de antreprenoriat local. 

Asociația Help Autism, cea mai mare organizație din România dedicată copiilor, tinerilor, adulților cu autism și a familiilor lor, apelează și la alte instrumente de monetizare în afară de redirecționarea impozitului pe venit din partea persoanelor fizice și a impozitului pe profit din partea IMM-urilor și a companiilor: 

Am dezvoltat servicii economice, aducătoare de venit – am înființat propria tipografie prin finanțare cu fonduri europene, am dezvoltat după primul an de la înființarea asociației cursuri gratuite de formare terapeuți, cadre didactice, workshopuri pentru părinți și un eveniment dedicat formării profesionale, în parteneriat cu un alt ONG - Conferința Internațională în Analiză Comportamentală Aplicată - aflat la cea de-a 11 ediție în acest an, pe care ulterior le-am transformat în produse aducătoare de venit pentru organizație. - Daniela Boloboi 

Asociația MagiCAMP - MagicHELP - Rețeaua solidarității, este un ONG care oferă sprijin emoțional și material copiilor cu afecțiuni oncologice și alte afecțiuni grave și familiilor lor.

Nevoia de la care au pornit

Cu excepția OilRight, care are avut la bază un model împrumutat de la Oil Right Slovenia, restul organizațiilor au avut nevoie de mai mult timp de la începerea activității pentru definirea pieței, a grupului-țintă sau a beneficiarilor, avantajul competitiv sau necesitatea de a avea un model de monetizare. Acestea au fost de multe ori subiecte care au apărut pe parcursul activității și care au trebuit adresate:

Noi ne-am gândit doar cum să răspundem nevoii de ajutor care venea din partea familiilor care veneau către noi cu diverse solicitări, în special pentru servicii medicale complementare. Am definit doar grupul beneficiarilor și fluxul de lucru pentru aplicație și echipă înainte de a-i da drumul. Pe măsură ce am identificat situații și nevoi diverse, dar și odată cu creșterea vizibilității în mod organic a proiectului, am început să gândim lucrurile ceva mai strategic. Și cu adevărat strategic, doar acum, odată cu programul Startarium4GOOD. – Corina Banu, MagicHELP 

Ceea ce au în comun toate aceste proiecte și inițiative este nevoia de la care s-a pornit: aceea de a fi aproape de oameni și de a pune în slujba lor instrumente care să-i ajute să crească și să ducă o viață mai bună. 

OilRight a pornit din nevoia de a contribui la două mari probleme: gradul mic de angajare a persoanelor cu dizabilități (așa cum am aflat din experiența Fundației de Abilitare Speranța, prin programul UnLoc de trai în comunitate pentru adulți cu dizabilități) și poluarea prin ulei alimentar uzat, spune Roxana Damaschin-Țecu. 

În cazul MagicHELP, a fost vorba de 3 factori principali: nevoia de adaptare la utilizarea tehnologiei în masă, nevoia tot mai mare pentru proiectele desfășurate de organizație și colaborarea cu partenerii, așa cum explică Corina Banu: 

  • partenerii ne spuneau că ne pot ajuta cu servicii sau produse, în plus față de mecanismul legal de redirecționare a 20% din impozit
  • vizibilitatea proiectelor Asociației Magic a crescut odată cu proiectele principale (MagiCAMP și MagicHOME) și, odată cu aceasta, a crescut și numărul părinților care ne solicită ajutorul pentru alte tipuri de afecțiuni grave (și nu doar cancer) ale copiilor lor. Am investigat și am identificat nevoi reale în diferite comunități care puteau avea soluție exact prin partenerii care își ofereau ajutorul
  • tendința de creștere a utilizării tehnologiei și accesul rapid și ieftin la Internet/device-uri au dus la ideea de a oferi ajutor prin intermediul unei aplicații. 

WeWilder a început din nevoia de a fi actori într-o economie a naturii, nu doar predicatori. ONG-urile care ajung într-o zonă vulnerabila sau pe o problemă sistemică trebuie să contribuie la designul unei noi realități acolo unde „problema rezolvată” rămâne nerezolvată în contextul „economiei reale”. Ne-am dat seama în urmă cu 7 ani că nu poți doar să insufli oamenilor ideea de economie verde și să te aștepți să spună „wow, ce idee bună, nu am auzit de ea pana acum”. Nevoia de a pune în practică concepte abstracte este una reală și importantă atât pentru beneficiari care nu au instrumentele să înceapă, cât și pentru ONG-iști care să găsească soluții antreprenoriale, sustenabile si din punct de vedere economic, care să dăinuie după un proiect sau altul, completează Oana Mondoc.

Pentru Help Autism, începutul a fost anevoios - fondatoarea Daniela Boloboi a făcut primii pași în încercarea de a-și ajuta propriul copil să aibă acces la servicii de recuperare de calitate: Nu știam ce este o organizație non-profit și nici cum pot face fundraising, căci aceasta era singura nevoie și așteptare când am făcut primii pași. Aveam însă toată voința și motivația din lume să găsesc o soluție pentru a-mi ajuta propriul copil. Help Autism la începuturi se numea Help Mălin. Spre surprinderea mea și a tututuror membrilor fondatori și voluntarilor implicați în prima campanie de strângere de fonduri, suma colectată era cu mult mai mare decât nevoia de acoperire fonduri pentru terapia pe 1 an a lui Mălin. Așa că am decis să ajut și alți copii din fondurile colectate pentru terapia lui Mălin. De acolo totul s-a rostogolit precum un bulgăre de zăpadă. Astăzi Help Autism ajută 700 copii din întreaga țară, alocând anual un buget de 4.000.000 euro. 

Cum arată scalarea pentru organizațiile cu misiune socială  

Pentru antreprenorii din 4GOOD, scalarea înseamnă un impact sporit, deci mai mult ajutor oferit oamenilor care au nevoie de el. De cele mai multe ori, acest lucru se întâmplă și datorită comunității care crede în misiunea organizației și care alege să se implice atât în diseminarea mesajului, cât și în desfășurarea activității organizației. 

Asociația Magic s-a născut din taberele MagiCAMP în 2014, iar lumea Magic include astăzi 12 proiecte și a ajutat peste 5,000 de beneficiari prin implicarea a peste 2000 voluntari: 

Am extins ajutorul în toate sensurile posibile, în ceea ce privește tipurile de produse și servicii (am început cu tabere pentru copiii cu cancer și am continuat cu colete de produse, cu spații de cazare lângă spitale, cu servicii de consiliere și psihoterapie, sprijin emoțional și material pe secțiile de oncopediatrie, transport, burse educaționale, vacanțe pentru familii, sprijin administrativ și material pentru transferuri în străinătate etc.), în ceea ce privește numărul de beneficiari, dar și afecțiunile acestora, am început cu copii, dar am extins rapid ajutorul către întreaga familie. – Corina Banu 

Pentru OilRight, obiectivul nu e să-și extindă scopul activității, ci să crească impactul prin structurarea unui model care să poată fi replicat cu ușurință în alte comunități locale și identificarea de echipe care să o facă. Comunitatea locală le-a fost recunoscătoare pentru inițiativă și pentru faptul că au găsit un mod creativ prin care să refolosească uleiul uzat, iar mediul de lucru i-a ajutat enorm în activitatea lor: lucrează în building.a.community, un demers comun de reconversie urbană a unei zone industriale, unde mai multe întreprinderi sociale și din zona creativă împart un spațiu amenajat din containere maritime refolosite, formând practic o „echipă” de echipe care se promovează și se susțin reciproc. 

WeWilder își propune să se dezvolte pe mai multe „terenuri” ale inovației, precum compensarea emisiilor de carbon, îmbunătățirea monitorizării activității economice sau dezvoltarea în zona de blockchain, smart contracts și smart communities, odată ce campusul WeWilder va fi finalizat și va atrage colaborări și specialiști dornici să deruleze acolo proiecte-pilot. 

Help Autism a ales să se concentreze în continuare pe sănătate și wellbeing. Pe lângă tipografia Help Autism, în anul 2020 asociația a înființat o Clinică Medicală, unde Help Autism este acționar și care are ca obiectiv extinderea serviciilor oferite pacienților cu TSA de evaluare psihologică, psihoterapie, consiliere psihologică, logopedie, kinetoterapie și către alte familii aflate în nevoie. Această extindere a venit natural din realizarea că încercăm să integrăm copii cu autism într-o societate care psihic suferă foarte mult de traume, depresii, anxietăți, fobii, atacuri de panică, etc. Considerăm că este menirea noastră să unim cele două lumi și să punem expertiza noastră în binele către societate în general și nu doar către persoanele afectate de autism

Ce le-a adus experiența 4GOOD finaliștilor din program

Analiza fiecărei componente a organizației i-a ajutat pe cei de la MagicHELP să recontextualizeze felul în care lucrează echipa, să acorde un alt fel de atenție aplicației pe care trebuie să o adapteze, comunicării cu partenerii și promovarea proiectului, din moment ce aceste elemente sunt definitorii pentru etapa următoare din ciclul de viață al produsului. De asemenea, în zona de focus și claritate, echipa a înțeles că renunțarea la un anumit efort deja parcurs, oricât e de greu din punct de vedere psihologic, ar putea fi chiar cheia succesului pentru a duce obiectivul la îndeplinire. 

Pentru WeWilder, întâlnirea cu mentorii a fost unul din cele mai valoroase elemente - experiența le-a demonstrat și cât de critică e nevoia de validare a ideilor au cu utilizatorii finali, pentru a se asigura că nu există discrepanțe între ceea ce își doresc ei să obțină și ceea ce publicul-țintă are nevoie. 

OilRight a avut timp să se gândească mai serios la partea operațională și strategică a afacerii. Echipa își propune să îmbunătățească latura logistică pentru o colectare mai eficientă a uleiului utilizat și să investească mai mult în comunicare. Din punct de vedere strategic, echipa își dorește să dezvolte parteneriatul cu OilRight Slovenia și Oil2Wax Portugalia pentru structurarea unui model tip franciză pe care să-l poată implementa la nivel european. 

Echipa Help Autism a „bifat” pitchul de un minut ca fiind cea mai mare lecție învățată în program, mai ales pentru că i-a provocat să livreze strategic informațiile esențiale despre planul lor de business pe mai departe. De asemenea, au mai punctat cât de important este să dedici timp analizei și dezvoltării produsului, care sunt esențiale în creșterea impactului a ceea ce fac. 

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail