Cum scalezi, ca business și ca impact social

Pe 18 noiembrie, în prima sesiune din acceleratorul Startarium 4GOOD, am discutat despre opțiuni de creștere accelerată, cum îți setezi ambitiile în cifre și care sunt elementele de care să ții cont în planul tău. Util oricărei afaceri pregătite pentru scalare, dar în mod special celor cu misiune puternic socială și ONG-urilor.

PE SCURT. 7 STRATEGII:

  • Productizare: crearea unui produs mai ușor scalabil
  • Platformizare: prin transformarea din produs în platformă
  • Extinderea pieței la nivel național
  • Extinderea către o piață internațională
  • Targetarea unor noi segmente de clienți
  • Schimbarea modelului de business
  • Schimbarea modelului de monetizare

Aceasta sesiune a fost deschisă tuturor celor ce s-au înscris în programul Startarium 4GOOD: Impact Accelerator; o sesiune menită să îi aducă pe toți aplicanții cu câțiva pași mai aproape de obiective, indiferent cât de departe vor ajunge în program.

În continuare, vei găsi în acest articol cele mai importante concluzii din webinar, prezentările speakerilor și înregistrarea video. Sperăm că te vor ajuta să îți vizualizezi opțiunile de accelerare, în mod special dacă ai o afacere puternic socială sau un ONG.

Iată un exemplu: prin productizare, ai transformarea serviciului tău local într-un produs național, care poate servi sute de mii de clienți cu efort proporțional mult mai mic.

PRODUCTIZARE: Un termen specific de business, procesul de productizare implică transformarea unor servicii, procese sau abilități în produse pregătite pentru piață; în special pentru putea servi mai bine o piață mai mare.

PPT

Cum scalezi. Slide-uri prezentare din webinar

CONCLUZII DIN WEBINAR:

Despre impact în business și misiunea socială a unei afaceri  

  • Impactul în business apare la scară mare. 
  • Afacerile cu impact social sunt diferite de întreprinderile sociale, dincolo de misiuni caritabile. Nu sunt furnizori de servicii sociale.  
  • Afacerile sociale pornesc din zone diferite - sunt despre sustenabilitate. Altfel spus, fac trecerea de la sustenabilitate socială la un model de business sustenabil. 
  •  Când te gândești la impactul tău social, poți să începi cu analiza SDG-urilor (care sunt obiectivele de dezvoltare durabilă formulate de ONU).  
  • Cum măsori impactul social? Măsoară ce contează - trecerea de la un număr de beneficiari/activități la schimbarea generată pentru aceștia - schimbare, valoarea generată prin acea schimbare și așa poți ajunge la zona de impact social.  

Creștere versus scalare 

  • În cazul startup-urilor, creșterea este foarte importantă și implică schimbarea pieței, a competiției etc.  
  • Scalare înseamnă creștere exponențială, nu incrementală. Ține de și influențează modelul de business - și invers - așa că orice decizie iei va influența modelul de business.  
  • Rata de creștere a costurilor nu este egală sau similară cu rata de creștere a rezultatelor.  
  • Rata de creștere nu înseamnă și scalare.  
  • Scalabilitate înseamnă cât de repede poate să crească afacerea ta înainte să se lovească de blocaje.  

Metrici versus KPI 

  • Ce înseamnă KPI? Pe scurt, înseamnă ce îți propui, ce obiectiv urmărești. 
  • Ce înseamnă metrici? Lucruri din activitatea ta, pe care le urmărești și le măsori. 
  • Dacă vrei să scalezi, trebuie să te decizi și ce metrici să urmărești și care sunt elementele din modelul tău de business cu care au legătură.  

Strategii de creștere 

  • Cum îți poți da seama cât ești de pregătit pentru scalare și unde ar trebui să mai lucrezi? O organizație pregătită să scaleze trebuie să urmărească 5 dimensiuni: produs, piață, impact, vânzări și capacitate.  
  • Produsul tău trebuie să poată fie vândut ușor și la următorii 1000x clienți. Deși poate ai deja produsul gata, îl mai poți customiza și după. Trebuie să ții cont că limita este piața, nu produsul. Poate nu ai oameni în echipă, stocuri destule, capacitate de a livra etc., însă trebuie să fii sigur că ai ajuns la product-market fit. Dacă nu ai product-market fit înseamnă că nu ești pregătit de scalare. 
  • În al doilea rând, trebuie te uiți dacă în piața la care ai acces există de 1000x mai mulți clienți față de câți ai avut până acum. Asta se întâmplă pentru că trebuie să ai acces totuși la o piață suficient de mare pentru a putea scala.  
  • Impact. Este necesar să te întrebi dacă la o creștere de 1000x vei avea același sau suficient impact asupra fiecărui beneficiar sau client pe care l-au avut până acum pentru fiecare dintre aceștia. Pentru a te asigura că poți crește impactul direct proporțional, asigură-te că ai:
  1. un cadru legislativ similar 
  2. Infrastructura necesară
  3. Resursa umană de care ai nevoie - în acest caz, verifică dacă modelul tău de business cere un anumit tip de oameni specializați 
  4. Beneficiari similari - aici trebui să acorzi atenție nevoilor și comportamentelor din piața pe care o vizezi  

Dacă totuși nu reușești să îndeplinești toate cele de mai sus, poate e necesar să te uiți cum poți avea acces la segmente noi de clienți și caută să aduci modificări sau schimbări modelului de business.  

  • Vânzări. Este posibil ca soluția se poate să nu fie despre cum angajezi mai mulți oameni în organizația ta pentru a putea să faci lucrurile și mai bine, și mai cu impact. Se poate totuși să fie de fapt nevoie să te întorci spre modelul de business și să vezi care ar fi produsul pe care l-ai putea vinde cu echipa pe care o ai acum, folosindu-te de resursele de care dispui acum.  
  • Capacitate. E nevoie să te întrebi dacă poți livra de 1000x mai mult cu același proces folosit până acum.  Asta se poate întâmpla dacă ai deja capacitate de “producție”. În cazul în care nu mai ai această capacitate de producție, să o poți crește fără să schimbi modelul operațional.

Dacă nu îndeplinești cele de mai sus, atunci trebuie să te uiți la capacity building-ul afacerii/produsului (acel proces de dezvoltare și consolidare a competențelor, instinctelor, abilităților, proceselor și resurselor de care organizațiile și comunitățile au nevoie pentru a supraviețui și a se adapta). Una din soluțiile la care ar trebui să te uiți: schimbarea modelului de business sau a modelului de monetizare. 

Indiferent de nivelul la care ai atins deja (sau nu) cele 5 dimensiuni, trebuie să realizezi totuși si o cercetare de piață - asta îți va arăta în ce măsura trebuie să schimbi produsul sau modelul de business sau să faci schimbări la nivel operațional.  

 

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail