Accelerează creșterea startup-ului tău! Iată ce instrumente ai

Am adunat într-un singur loc toate opțiunile care pot accelera creșterea unui startup din România: de la învățare despre business, la procesul efectiv de dezvoltare a afacerii și la accesarea finanțării de care ai nevoie. Te invităm să descoperi toate instrumentele pe care le ai la dispoziție în articolul de mai jos!

Dacă ești antreprenor aspirant sau deja ai pus bazele unei afaceri, te întrebi probabil ce poți face ca startup-ul tău să își atingă întregul potențial într-un timp cât mai scurt. Există mai multe modalități prin care poți face acest lucru, însă eficiența lor variază în funcție de un alt factor ce ține de proces: este vorba de claritate. Altfel spus, dacă poți decide cu mai multă ușurință care este cel mai important pas pe care trebuie să îl faci la un moment dat, vei evolua mai rapid. 

Pe măsură ce numărul de startup-uri din România crește, se dezvoltă și întregul ecosistem antreprenorial - așa că apar tot mai multe inițiative dedicate celor care pun bazele unei afaceri. Fiind foarte diverse, poate fi dificil să navighezi printre ele, mai ales când ești la început - pentru a dobândi claritatea despre care scriam mai sus, ajută să înțelegi acest teritoriu de creștere antreprenorială și toate dimensiunile sale. Iar prin acest material, ne-am propus să mapăm toate opțiunile de învățare, accelerare/incubare și finanțare, precum și diferențele dintre concepte. 

Cum crești un business sustenabil? 

Din păcate, nu există (deocamdată cel puțin :) ) o rețetă exactă, matematică, a succesului unui startup - și, contrar unei credințe populare, acesta nu ține doar de finanțare. E important de știut că fiecare startup își conturează propriul drum, care depinde de o mulțime de factori (de la industria și spațiul geografic de care aparține, la punctul unde fondatorii vor să îl aducă și la valorile pe care vor să le cultive). Așadar, instrumentele folosite se ”subordonează” acestora: ca să alegi instrumentarul potrivit pentru tine, e nevoie să îți fie clar unde vrei să ajungi: de exemplu, dacă modelul tău de business este unul tradițional și îți dai seama că singurul mod în care poate deveni scalabil pe termen lung este prin francizare, atunci vei alege de la bun început opțiunile care deschid această perspectivă. 

Pentru a-ți accelera afacerea, poți folosi 3 tipuri de instrumente: învățarea (atât despre business în general, cât și despre industria ta în particular), implicarea în programele pentru antreprenori (de incubare și de accelerare) și finanțarea care să susțină dezvoltarea business-ului tău. Despre fiecare dintre ele vorbim detaliat în acest material. 

Învățarea în antreprenoriat

1. Învățarea despre business 

Antreprenoriatul nu este inclus cu adevărat în programa de învățare formală, așa că presupune în primul rând un efort de autoeducare. Cei mai mulți oameni care pun bazele propriei afaceri își iau informațiile din mai multe surse: 

  • Evenimente și workshop-uri pentru antreprenori. Pe lângă know how-ul efectiv, sunt și o oportunitate de a interacționa cu alți antreprenori și oameni de business cu care pot fi stabilite parteneriate. 
  • Cărți de referință despre business & business planning, startups, economie, psihologie, sociologie & comportamentul consumatorilor, formare de obiceiuri, inovare etc - vestea bună este că o bună parte dintre ele au fost deja traduse în română. 

Exemple: Lean Startup, Business Model Generation, Start-up Nation, Grit, Outliers, The Culture Map, Cum îți vei măsura viața?, The Luck Factor

”Citesc tot ce pot să citesc pe ariile mele de interes, fie că sunt cărți sau blogposturi”, spune Cristian Ionescu CEO & Chairman of the Board Instant Factoring. ”O altă resursă pe care o recomand este Audible - serviciul de audiobooks al Amazon - ascult în permanență una-două cărți”, adaugă acesta. 

2. Învățarea strategică 

  • Pe lângă informațiile teoretice, legate de proces și tendințe, te vor ajuta într-o mare măsură și noțiuni complexe despre industria în care activezi, tipul de produs pe care îl dezvolți și oferi, obiceiuri de consum și categorii de clienți. Folosește publicațiile de business locale sau din străinătate pentru a rămâne la curent cu trendurile economice și oportunitățile care au impact asupra afacerii tale. 
  • Ieși din zona de confort - de obicei, de aici vine evoluția, chiar dacă procesul de învățare în sine este departe de a fi comod. ”Learning by doing” este o experiență extrem de valoroasă, atât în cazul succeselor, cât și în cazul eșecurilor.  
  • Ia parte la cât mai multe competiții de pitching, hackathoane, makeathoane și acordă atenție lucrurilor învățate și feedback-ului primit. Folosește-le mai departe în ceea ce faci. 

Te poți înscrie în competiții locale sau naționale, cum ar fi: Startarium Pitch Day, Techsylvania, Social Impact Award, How To Web

”Noi ne-am înscris la toate programele pentru antreprenori disponibile - cel mai mare beneficiu pe care Re.flex l-a obținut din acestea este reprezentat de experiența de învățare și provocările noi”, spune Camil Moldoveanu, antreprenor și fondator re.flex.

  • Folosește momentele de criză ca oportunități de învățare & evoluție. Într-un moment de blocaj, funcționează întrebări de tipul: „De ce n-a mers ceea ce credeam eu că ar fi trebuit să meargă?”, „Ce fac de acum înainte?”, „Cu ce resurse o fac?”, povestea Iulian Cîrciumaru, co-fondator 7card, anul trecut pe scena Startarium PitchDay. Tot el a dat exemplul cărții „Getting to plan B”, scrisă de unul din cei mai mari investitori din Statele Unite, Randy Komisar: ”El spunea că două treimi din portofoliul lor de investiții, care numără câteva sute de start-up-uri, au pivotat și au schimbat modelul de business”. 
  • Folosește instrumentele de planificare destinate startup-urilor ca să poți identifica oportunități și puncte slabe

În conturarea modelului de business (pentru care poți folosi Business Model Canvas), de exemplu, ajută să testezi cât mai multe variante: construiește mai multe scenarii, ideal împreună cu echipa ta, afișează-le într-un loc vizibil, în care le puteți vizualiza cu ușurință și vezi ce e de învățat din diferențele identificate. 

3. Învață cu și de la alții  

Câteodată, răspunsurile de care ai nevoie sunt mai aproape decât ți-ai imagina - nu trebuie decât să îți rostești întrebările cu voce tare. Chiar dacă nu pare la o primă vedere, comunitatea din care faci parte poate și este dispusă să te sprijine. 

”Ne-a ajutat foarte mult rețeaua de oameni din ecosistemul acesta de startups, care să ne ajute cu sfaturi macro. Chiar dacă e un ecosistem în dezvoltare, oamenii se ajută foarte mult între ei”, spune Adrian Cernat, CEO și co-founder SmartDreamers.

Când ai nevoie să clarifici situațiile cu care te confrunți, poți apela la oameni care au o experiență mai vastă decât a ta sau complementară acesteia: există mentori, coachi sau consultanți care să te ajute să clarifici situațiile cu care te confrunți, să găsești soluții, să păstrezi un mindset constructiv / atitudinea potrivită pt antreprenoriat, fără să te epuizezi, fără să disperi.  

De exemplu, consultanții externi pot să te degreveze de niște lucruri care te încarcă și pe care le pot face mai repede, mai bine, și cu un consum de energie mult mai mic versus resursele pe care ar trebui să le investești tu dacă ai face lucrurile respective singur. 

Coachii te pot ajuta să privești dincolo de convingeri limitative și să vii cu soluții noi la probleme personale / profesionale vechi. Tot ei te ajută să fii mai orientat spre acțiune și spre rezultatul pe care dorești să îl obții, exploatând toate resursele interioare de care dispui deja.. 

 ”Fac coaching - am lucrat cu mai mulți coachi până să ajung la cel din prezent. E foarte important ca atunci când ai o problemă să ai pe cineva care să te asculte, să te facă să vezi problema din alte perspective și să găsești căi elegante de a depăși obstacolul respectiv și de a merge mai departe”, spune Cristian Ionescu, CEO & Chairman of the Board Instant Factoring.

Mentorii sunt antreprenori cu experiență, care înțeleg provocările unei afaceri la început de drum și care îți pot împărtăși din experiența lor. Procesul te va ajuta să folosești anumite ”scurtături”: pentru anumite situații, nu vei începe învățarea de la zero, ci vei scuti efort, timp și energie. Poți aplica aici pentru un mentor. 

Oportunitățile oferite de ecosistemul de business 

Există mai multe programe care te pot ajuta să treci de la idee la conturarea unui plan concret, implementarea acestuia și mai apoi la dezvoltarea afacerii tale. Important este să înțelegi care este specificul fiecărui tip de program și, mai departe, să te documentezi în privința cerințelor fiecărei etape de înscrieri.  

Incubatoarele și acceleratoarele sunt programe gândite și implementate cu același scop - acela de a sprijini startup-urile să acceseze resursele de care au nevoie pentru a trece la următorul nivel (de la mentori și coachi, la legături cu investitori sau facilitarea accesării altor tipuri de finanțare), însă structura lor diferă (la fel se poate întâmpla și cu programele din aceeași categorie). 

Incubatoarele sunt programe pe termen lung (desfășurate de obicei pe o perioadă de timp cuprinsă între 1 și 3 ani, însă există și incubatoare cu o durată mai mică de un an), care se adresează startup-urilor la început. Ele oferă inclusiv sprijin logistic (inclusiv spațiu de lucru) acestora - în același timp, pun la dispoziție rețele de oameni resursă, care contribuie la obținerea clarității, pe de o parte, și la realizarea unor acțiuni concrete, pe de alta. 

Acceleratoarele se desfășoară pe perioade mai scurte și au o structură intensivă, care să îi ajute pe antreprenori să treacă mai lin și mai rapid prin anumite etape de viață ale startup-ului. „Prin participarea la un accelerator, un start-up evoluează mai repede, ajunge la un model de business validat în piaţă într-un mod eficient”, spune Oana Craioveanu, CEO și co-founder Impact Hub Bucharest. Ele pun la dispoziția startup-urilor oameni-resursă și un program bine organizat, uneori împărțit pe module. În general, acceleratoarele se încheie cu un eveniment important - fie o sesiune de pitching, fie o lansare propriu-zisă de produs.

Există și acceleratoare corporate (care iau naștere în interiorul unei companii) - ele oferă startup-urilor resursele lor interne (la care altfel ele nu ar avea acces) și de obicei dezvoltă servicii / produse folosite apoi în companiile respective. ”Practic, asigură tot ceea ce au nevoie ideile pentru a ajunge la produse finite, viabile, iar companiile, la rândul lor, beneficiază de soluții competitive, a căror dezvoltare externalizată ar însemna un consum mai mare de resurse - inclusiv de timp”, adăugă Oana Craioveanu. 

Fiecare program funcționează după anumite condiții - ele variază de la stadiul în care se află business-ul (dacă există sau nu o idee validată, dacă există clienți etc) până la numărul de membri din echipă sau costurile de participare (unele programe implică o taxă de înscriere, altele acțiuni în companie). 

Mai jos, am centralizat și care sunt particularitățile programelor care se desfășoară în acest moment în România - de la felul în care sunt construite, la tipurile de industrii/stadii de dezvoltare pe care le vizează, pentru ca ție să îți fie mai ușor să te orientezi printre ele. 

De asemenea, ca suport în parcurgerea lor, îți recomandăm să vizionezi și înregistrarea webinarului despre modalitățile prin care îți poți accelera business-ul, la care au luat parte jucători-cheie din ecosistem. Poți descărca lista de mai jos în format pdf de aici.

1. Changeneers

  • Organizator: Impact Hub Bucharest
  • Acoperire și durată: Națională, 6-12 luni
  • Descriere: Își propune rezolvarea problemelor comunității prin tehnologie, aducând la un loc problemele importante și oameni cu soluții ce pot deveni realitate.
  • Stadiul de business vizat: Pre-accelerare
  • Verticale vizate: Comunitar, Social, Sănătate
  • Opțiuni finanțare: Competiții de pitching cu premii
  • Costuri de participare: Nu 
  • Ce îi atrage pe antreprenorii înscriși în program: Premiul de 10.000 eur
  • Startup-uri implicate: The Human Link, Izibac, Prepi, Nummo

2. Innovators for Children

  • Organizator: Impact Hub Bucharest, Fundația Botnar & Impact Hub Basel
  • Acoperire și durată: Națională, Peste 1 an
  • Descriere: Accelerator dedicat soluțiilor care aduc un impact pozitiv în sănătatea și wellbeing-ul copiiilor și al adolescenților, prin inovare scalabilă.
  • Stadiul de business vizat: Pre-accelerare
  • Verticale vizate: Sănătate, wellbeing, tehnologie, siguranța copiilor
  • Opțiuni finanțare: Granturi oferite de organizator, Competiții de pitching cu premii (100.000 eur)
  • Costuri de participare: Nu
  • Ce îi atrage pe antreprenorii înscriși în program: Posibilitatea de finanțare de 100.000 euro, mentorat de la experți în domeniu

3. RubikEDU

  • Organizator: Rubik Hub
  • Acoperire și durată: Națională, 1-3 luni
  • Descriere: Program de educație antreprenorială dedicat exclusiv studenților cu spirit antreprenorial. Experți și fondatori din comunitatea Rubik Hub își împărtășesc cunoștințele, iar participanții fac primii pași în antreprenoriat.
  • Stadiul de business vizat: Pre-accelerare
  • Verticale vizate: Orice industrie/verticală de business
  • Opțiuni finanțare: Nu
  • Costuri de participare: Nu
  • Ce îi atrage pe antreprenorii înscriși în program: experiența mentorilor și partea practică a atelierelor
  • Startup-uri implicate: Casa 4.0, Evil Genius, Red Suns

4. Startup Spinner Makeathon

  • Organizator: Rubik Hub
  • Acoperire și durată: Internațională, <1 lună
  • Descriere: Vizează startup-uri scalabile, cărora le validează motivația, alinierea, coaching-ul, capacitatea de execuție, abilitățile de pitching și evanghelizare. 
  • Stadiul de business vizat: Pre-accelerare, Accelerare
  • Verticale vizate: Orice industrie/verticală de business
  • Opțiuni finanțare: Pitch-uri către VCs
  • Costuri de participare: Taxă
  • Ce îi atrage pe antreprenorii înscriși în program: Contextul de validare a modelului de business, a problemei si soluției cu ajutorul unei echpe de 20 de mentori.
  • Startup-uri implicate: Dawal, Maponia, PostMuse, Auttie App, Glaskoo, InsidAR, Poloniq, Switch 

5. Guerrilla Camp

  • Organizator: Radio Guerrilla
  • Acoperire și durată: Națională, 6-12 luni
  • Descriere: Program de training; dezvoltare MVP; suport intensiv pentru promovarea și marketarea produsului/serviciului
  • Stadiul de business vizat: Pre-accelerare
  • Verticale vizate: Orice industrie/verticală de business
  • Opțiuni finanțare: Competiții de pitching cu premii
  • Costuri de participare: Nu
  • Ce îi atrage pe antreprenorii înscriși în program: Promovarea
  • Startup-uri implicate: AgriCloud, ReCycled, VisageCloud

6. Innovation Labs

  • Organizator: Tech Lounge 
  • Acoperire și durată: Națională, 1-3 luni
  • Descriere: Program de formare la nivel național, care oferă tinerilor experiența unui start-up tehnic, în cadrul unui program intens de mentorat de trei luni.  
  • Stadiul de business vizat: Pre-accelerare
  • Verticale vizate: Agriculture, Cybersecurity, Fintech, Health & Lifestyle, Retail, Smart City, Smart Mobility
  • Opțiuni finanțare: Pitch-uri către Venture Capitalists
  • Costuri de participare: Ticket participare Hackathon 
  • Ce îi atrage pe antreprenorii înscriși în program: Mentorii din program, expunerea media, validarea MVP-ului cu clienți reali și cu antreprenori & oameni de business cu experiență
  • Startup-uri implicate: UradMonitor, VisageCloud, Wyliodrin, ENTy, RideSafe Technologies, Clark, FullScreenDigital

7. Level-Up

  • Organizator: Asociația Nod Maker Space, Babele
  • Acoperire și durată: Națională, 3-6 luni
  • Descriere: Primul accelerator dedicat makerilor antreprenori din România. Include cursuri saptamanale, mentorat 1-on-1 și o campanie de crowdfunding de pre-sale.
  • Stadiul de business vizat: Pre-accelerare
  • Verticale vizate: Industrii creative
  • Opțiuni finanțare: Crowdfunding
  • Costuri de participare: Nu
  • Ce îi atrage pe antreprenorii înscriși în program: Combinația de cursuri teoretice și mentorat practic, cu acces la atelier de lemn, metal, imprimantă 3D pentru realizarea și ameliorarea MVP-urilor
  • Startup-uri implicate: Ac, Re-cycled. Sistem de injecție în matrițe, LightCatcher. Lampă ambientală, Spirulitos. Fotobio-reactor mobil pentru spirulină, Veltra. Bicicleta din bambus, Pui de Somn. Casa modulară, Flipper. mobilier, Digital Dawn. Ceas deșteptător luminos, Autovortex. Robot de birou

8. Hubcelerator

  • Organizator: Impact Hub Bucharest 
  • Acoperire și durată: Națională, 3 luni
  • Descriere: Programul care facilitează drumul de la idee la model de business valid în piață în doar 10 săptămâni.
  • Stadiul de business vizat: Pre-accelerare, Accelerare
  • Verticale vizate: Orice industrie/verticală de business
  • Opțiuni finanțare: Granturi oferite de organizator, Crowdfunding
  • Costuri de participare: Nu 
  • Ce îi atrage pe antreprenorii înscriși în program: 80 de ore de workshop, mentorat 1-to-1, meetup-uri de progres, contacte cu experți din industrie și suport de crowdfunding. În esență, programul se concentrează pe a face pași cât mai rapizi și a lua deciziile de început cât mai repede.
  • Startup-uri implicate: Wild Thing, RGT Cycling, Lemnia, Zuriell, Aviziero, Dare to Rug, Bunicel, Frog Food, iutta, Sunday Bagel, Tennis Hero, Bookletta, Taraba Virtuală

9. Founder Institute

  • Organizator: Founder Institute Bucharest
  • Acoperire și durată: Internațională, 1-3 luni
  • Descriere: Filiala din România a celui mai mare accelerator pre-seed, prezentă în peste 200 de orașe și absolvenți care au construit companii cu o valoare totală de peste 20 miliarde $.
  • Stadiul de business vizat: Pre-accelerare, Accelerare
  • Verticale vizate: AI, Blockchain, Food
  • Opțiuni finanțare: Competiții de pitching cu premii, Pitch-uri către Business Angels, Venture Capitalists, Crowdfunding, Consultanță pentru accesarea de fonduri
  • Costuri de participare: Taxă, Equity 
  • Ce îi atrage pe antreprenorii înscriși în program: Antreprenorii cu potențial au la dispoziție o rețea internațională de suport și un proces structurat pentru a construi companii solide.
  • Startup-uri implicate: 12 startup-uri de Tech

10. Data Market Services

  • Organizator: Spherik Accelerator
  • Acoperire și durată: Internațională, 6 - 12 luni
  • Descriere: Urmărește transformarea ecosistemului european de startup-uri și facilitarea accesuiui la cunoștințe în domeniu și oportunități pentru startup-urile data-centered.
  • Stadiul de business vizat; Pre-accelerare, Accelerare, Scalare 
  • Verticale vizate: Health, Food, Security, Resource Efficiency, Energy Management, Intelligent Transport, Smart Cities, Smart Agriculture, Civil, Protection & Government, Geo-spatial data, Social-networking, Finance & Economics, E-commerce, Telecomm, Legal, Engineering, Advertising,
  • Opțiuni finanțare: Pitch-uri către investitori și fonduri de investiții
  • Costuri de participare: Nu
  • Ce îi atrage pe antreprenorii înscriși în program: Acces la training-uri ținute de specialiști de talie globală, sprijin și promovare. 

11. Techcelerator

  • Organizator: Techcelerator
  • Acoperire și durată: Internațională, 1-3 luni
  • Descriere: Program de scalare și accelerare a startupurilor. Include investiții, mentorat, evaluare și servicii de marketing.
  • Stadiul de business vizat: Accelerare
  • Verticale vizate: AI, Cyber security, Machine learning, Advanced analytics, Predictive market, Digital Transformation SaaS MedTech FinTech Smart city, mobility 
  • Opțiuni finanțare: Granturi oferite de organizator 
  • Costuri de participare: Equity
  • Ce îi atrage pe antreprenorii înscriși în program: Investiția, partenerii strategici corporate, experiența mentorilor, expunerea oferita, conectarea lor pentru investiții adiționale 

12. Startarium.inc

  • Organizator: Startarium
  • Acoperire și durată: Națională, 12 luni
  • Descriere: 12 luni de program, zeci de mentori și experți, sute de antreprenori în comunitate. Incubare pentru startup-uri operaționale (care au un prototip, primii clienți) cu echipe de 2-4 membri, dedicate full time business-ului lor.
  • Stadiul de business vizat: Accelerare, Scalare
  • Verticale vizate: Orice industrie/verticală de business
  • Opțiuni finanțare: Granturi oferite de organizator, Pitchuri către business angels sau investitori, Crowdfunding
  • Costuri de participare: Nu
  • Ce îi atrage pe antreprenorii înscriși în program: Un “advisory board” dedicat, care se reunește trimestrial pentru a evalua performanța și a contribui cu resurse, acces nelimitat la Impact Hub și comunitatea lui de mentori și experți, forța de promovare Startarium, și nu în ultimul rând, finanțare încă de la începutul programului. 
  • Startup-uri implicate: CargoPlanning, eematico toys, Fruteria, NutritIO, genetX

13. Orange Fab

  • Organizator: Orange România
  • Acoperire și durată: Internațională, >1 an
  • Descriere: Accelerator corporate; facilitează parteneriatele comerciale între startup-uri inovatoare și Orange.
  • Stadiul de business vizat: Accelerare, Scalare
  • Verticale vizate: Smart City, Agritech, Energy, Retail, AI, Biotech, Digital life, Health, Smart Mobility, Blockchain, Software Defined Networking, Quality of Experience Management, Network APIs, Cyber Security, Military Security
  • Opțiuni finanțare: Compania plătește proiectele pilot pentru validarea produsului la clienți și costurile integrării produsului în oferta Orange. Startup-urile pot fi recomandate catre Orange Digital Ventures, vehiculul internațional de investiții Orange.
  • Costuri de participare: Nu
  • Ce îi atrage pe antreprenorii înscriși în program: Modalitatea de colaborare strict focusată pe relație de business. Deschiderea către baza de clienți națională și internațională Orange. Accesul gratuit și timpuriu la cele mai noi tehnologii pentru a-și dezvolta produsele.
  • Startup-uri implicate: BOX2M, URADMonitor, Pentest-Tools, Symme3D, Fullscreen Digital, CBNAgro.tech, Blugento, KFactory, Appsulate, Dekeneas

14. Antreprenoria

  • Organizator: Romanian Business Leaders
  • Acoperire și durată: Națională, >1 an
  • Descriere: Accelerator pentru companii scale-up, care sprijină personalizat scalarea companiilor selectate, printr-un traseu de accelerare și un mix de soluții unic în România.
  • Stadiul de business vizat: Scalare 
  • Verticale vizate: Orice industrie/verticală de business 
  • Opțiuni finanțare: Pitch-uri către Business Angels
  • Costuri de participare: Taxă (500 - 4500 lei)
  • Ce îi atrage pe antreprenorii înscriși în program: Dorință autentică a organizatorilor de a sprijini participanții, sfaturile de business personalizate, care vin de la contributori (traineri, vorbitori, mentori) și de la organizatori.
  • Startup-uri implicate: Fruteria, Tennis Hero, Sir Ludovic

15. Upgrader

  • Organizator: Upgrader
  • Acoperire și durată: Locală, >1 an
  • Descriere: Upgrader este o comunitate de antreprenori.
  • Stadiul de business vizat: Scalare
  • Verticale vizate: Orice industrie/verticală de business
  • Opțiuni finanțare: Pitch-uri către Business Angels
  • Costuri de participare: Taxă
  • Ce îi atrage pe antreprenorii înscriși în program: Accesul la informații și persoane relevante în antreprenoriat

16. Future Makers

  • Organizator: Social Innovation Solutions
  • Acoperire și durată: Națională, 3-6 luni
  • Descriere: Future Makers este un program educaţional de antreprenoriat ce cuprinde o competiţie de idei de business orientate către viitor. Aflat la a doua ediție, Future Makers se adresează tinerilor cu vârste cuprinse între 18 şi 29 de ani şi va angrena peste 2000 de elevi, studenţi, tineri profesionişti în ateliere antreprenoriale tematice, în toată ţara.
  • Stadiul de business vizat: Pre-accelerare, Scalare
  • Verticale vizate: Orice industrie/ verticală de business
  • Opțiuni finanțare: Competiții de pitching cu premii
  • Costuri de participare: Nu
  • Ce îi atrage pe antreprenorii înscriși în program: Conectarea cu un mentor cu experiență din domeniul afacerii lor care îi ajută să își contureze strategia de business; Peste 12 workshop-uri tematice pentru dezvoltarea afacerii, de la vânzări și marketing, la social media, networking și crowdfunding sau de la financiar la juridic; Apartenența la o comunitate de tineri antreprenori, dar și experți; 
  • Startup-uri implicate: Aventurile lui Tzitzi-Poc, Veltra Bikes, Re-cycled, I'm fine, Auttie, Glasskoo

17. Academia Minților Creative*

Acoperire și durată: Națională, <1 lună

Descriere: Program de educație financiară și antreprenorială

18. WeAccelerate*

  • Acoperire și durată: Națională, 6-12 luni
  • Descriere: Incubator la care se pot înscrie startup-urile funcționale, care au un prototip validat și au deja primii clienți.
  • Verticale vizate: Orice industrie/verticală de business
  • Costuri de participare: Nu

19. InnovX*

  • Acoperire și durată: Internațională, 3-6 luni
  • Descriere: Accelerator de business structurat ca un program intensiv ce are scopul de a scala o afacere sau o idee de afacere. 
  • Verticale vizate: Tech 
  • Costuri de participare: Nu 

Programe marcate cu * = informații preluate de pe website-ul organizatorilor   

Finanțează accelerarea startup-ului tău

Pentru că acum ți-ai îmbogățit cunoștințele despre business și antreprenoriat și ești pregătit să accelerezi (fie implicat într-un program, fie pe cont propriu), e important să alegi instrumentul potrivit pentru a finanța creșterea afacerii tale: verifică ce presupun ele, dacă te califici pentru accesarea lor și acordă atenție factorilor pe care îi implică inclusiv pe termen mediu și lung. 

În plus, e important de știut că o parte dintre tipurile de finanțare vin la pachet și cu o componentă importantă de învățare, care te poate ajută să folosești fondurile primite într-un mod sustentabil.

Într-un material dedicat, Vlad Sabău, Head of Financing Products ING România, a analizat mai multe instrumente de finanțare, astfel încât să îți mai simplu să le identifici pe cele potrivite pentru business-ul tău. 

  • Business Angel ⋅ Venture Capital ⋅ Private Equity ⋅ Fonduri de Investiții ⋅ Initial Public Offer (IPO)

Mulți dintre antreprenorii care tocmai și-au deschis un business privesc acest traseu cu mare încredere și își doresc să îl urmeze, lucru de înțeles având în vedere că e foarte des prezentat în cărțile pentru antreprenorii la început de drum.

Pe scurt, i-ai putea spune ”visul american corporatizat”. Ai ideea, o șlefuiești, întâlnești un business angel care investește bani în afacerea ta și poate îți dă sfaturi, iar apoi, peste noapte, compania ta crește precum altele în zeci de ani. Se poate întâmpla și așa, însă trebuie să fii conștient că va crește și gradul de corporatizare: de la modul de organizare al firmei, număr de stakeholderi, procese, departamente, reglementari aplicabile, toate cresc în complexitate și costuri pe măsură ce compania înaintează pe traseul corporatist.

Am observat de asemenea în rândul multor antreprenori o luptă interioară uneori de înțeles, alteori dusă prea departe, în defavoarea dezvoltării companiei: ”Cum să cedez controlul companiei create de mine?”. Acestei întrebări i-aș opune alta: “Ce preferi: o felie mare dintr-o pizza mică-mică sau o felie mică dintr-o pizza mare-mare”?

Pros: Dezvoltare durabilă, Profesionalizare, Corporatizare

Cons: Participație fondatori, Control fondatori 

Cu siguranță cunoști platformele internaționale precum Indiegogo, Kickstarter sau platforma locală de crowdfinding dezvoltată de Startarium

Sunt programe relativ ușor de accesat, cu birocrație scăzută, iar prin intermediul lor poți obține finanțare cu titlu de împrumut, cu participație (cedezi un procent din firma) sau cu reward (produse/servicii contra fondurilor). În oricare dintre cazuri, e vital să informezi permanent investitorii asupra pașilor făcuți în business după ce accesezi fondurile (așadar apare un cost mare de timp).

De menționat că în cazul crowdfundingului contra participație, acolo unde cedezi o parte din business, sunt și aspecte birocratice adiționale implicate.

Pros: Varietate de opțiuni pentru start-up-uri și firmele foarte tinere, Răbdare mai mare a "crowd"-ului decât a finanțatorilor clasici (dar vezi și contraargumentul următor)

Cons: Efort de informare permanentă a "crowd"-ului

Află ce presupune crowdfundingul din cursurile noastre dedicate: Totul despre crowdfunding I; Totul despre crowdfunding II

  • Leasing operational ⋅ Leasing financiar

Acestea sunt relativ ușor de accesat și implică o monitorizare mult mai redusă față de alte instrumente.

Între cel două tipuri de leasing există diferențe în tratamente contabile și în serviciile care se adaugă finanțării propriu-zise. Spre exemplu, leasingul operațional poate însemna dotarea cu echipamente electronice generale (laptopuri, imprimante) sau foarte specializate. De verificat înainte de a le accesa – tratamentele contabile, fiscale.

Pros: Servicii valoroase (în plus față de activul propriu-zis), Bilanț mai suplu (l. operational); dobânda și amortizarea deductibile (l. financiar), Situația financiară a firmei contează mai puțin, Monitorizare mult mai relaxată

Cons: Echipamente de nișă (de obicei) excluse

Observ un apetit semnificativ pentru acest tip de finanțare și există încă programe în piață. Însă dincolo de argumentele pro și contra, un subiect relevant în acest caz e colaborarea cu consultanții, colaborare de care start-upurile se feresc din cauza bugetului, a temerii că deseori nu ai siguranța că o contribuție a specialistului va fi pe măsura investiției.

Când decizi dacă lucrezi sau nu cu un consultant pentru accesarea de granturi, ia în vedere și timpul pe care l-ai investi tu ca antreprenor în pregătirea unei aplicații despre care nu știi ca va fi completă sau corectă.

Granturile înseamnă multă documentație și multă birocrație – atât în faza de aplicare, cât și ulterior. De aceea, eu recomand să reduci investiția de timp la minimum, lucrând cu un consultant, care te va putea ajuta în programele potrivite nișei business-ului tău. Mai mult, în general, cheltuielile cu consultanța pot fi acoperite din grant.

Pros: În unele domenii suplinesc lipsa finanțatorilor clasici

Cons: Birocrație (nu evitați colaborarea cu un consultant specializat!), Monitorizare, obligații (care se pot extinde și ulterior finalizării proiectului), Unele programe cer contribuție proprie (10%-50% din valoarea obiectivului); se poate obține finanțare bancară – timp suplimentar de luat în calcul

  • Invoice discounting ⋅ Factoring ⋅ Overdraft⋅ Credit bancar

Factoringul se pretează etapelor mai avansate, în care vindeți produse și servicii și aveți deja un istoric cu clienții voștri. Practic, facturile pot fi factorizate, existând factoring pe relații comerciale întregi sau facturi individuale prin invoice discounting. 

Propriu-zis, se cumpără factura de către un factor și primiți în mod uzual 70-80% din valoarea nominală la prezentarea facturii și restul la încasarea ei de către factor. În unele programe există inclusiv posibilitatea unei asigurări în caz de neplată. 

Având un volum de facturi mai redus, e o soluție ce pentru start-ups poate fi timpurie. Atât factoring-ul, cât și produsele bancare sunt de fapt, în general soluții abordabile post-start-up, acesta fiind motivul pentru care le prezentăm împreună.

Produsele bancare: există o mulțime de produse pe piață, însă principial, ele sunt aceleași produse de baza declinate în diverse denumiri comerciale. 

Produsele de bază sunt: pe termen scurt – credite sau descoperiri de cont pentru nevoi temporare/urgente și creditele cu obiect pe termen scurt, mediu, lung pentru investiții.

Banca vine însă cu condiții, nu o priviți ca pe un investitor, vă va solicita multă transparență, rapoarte, să îndepliniți condiții financiare și non-financiare.

Pros: Cost vs. Control, Bilanț mai suplu (factoring), Asigurarea creanțelor (factoring)

Cons: Monitorizare, Uneori birocrație, Abordabile post-start-up    

Newsletter

Newsletter-ul Startarium

Bilunar, în newsletterul Startarium găsești oportunități curatoriate și materiale utile antreprenorilor.

Abonează-mă