Ce instrumente poți folosi ca să accelerezi creșterea startup-ului tău

Cum poți face ca startup-ul tău să crească mai rapid? Există mai multe opțiuni - eficiența lor variază în funcție de un factor ce ține de proces: claritatea, despre care ai învățat în materialele anterioare. Explorează instrumentele care te aduc mai aproape de obiectivele tale!

Dacă ești antreprenor aspirant sau deja ai pus bazele unei afaceri, te întrebi probabil ce poți face ca startup-ul tău să își atingă întregul potențial într-un timp cât mai scurt. Există mai multe modalități prin care poți face acest lucru, însă eficiența lor variază în funcție de un alt factor ce ține de proces: este vorba de claritate. Altfel spus, dacă poți decide cu mai multă ușurință care este cel mai important pas pe care trebuie să îl faci la un moment dat, vei evolua mai rapid. 

Pe măsură ce numărul de startup-uri din România crește, se dezvoltă și întregul ecosistem antreprenorial - așa că apar tot mai multe inițiative dedicate celor care pun bazele unei afaceri. Fiind foarte diverse, poate fi dificil să navighezi printre ele, mai ales când ești la început - pentru a dobândi claritatea despre care scriam mai sus, ajută să înțelegi acest teritoriu de creștere antreprenorială și toate dimensiunile sale. Iar prin acest material, ne-am propus să mapăm toate opțiunile de învățare, accelerare/incubare, precum și diferențele dintre concepte. 

Cum crești un business sustenabil? 

Din păcate, nu există (deocamdată cel puțin :) ) o rețetă exactă, matematică, a succesului unui startup - și, contrar unei credințe populare, acesta nu ține doar de finanțare. E important de știut că fiecare startup își conturează propriul drum, care depinde de o mulțime de factori (de la industria și spațiul geografic de care aparține, la punctul unde fondatorii vor să îl aducă și la valorile pe care vor să le cultive).

Așadar, instrumentele folosite se ”subordonează” acestora: ca să alegi instrumentarul potrivit pentru tine, e nevoie să îți fie clar unde vrei să ajungi: de exemplu, dacă modelul tău de business este unul tradițional și îți dai seama că singurul mod în care poate deveni scalabil pe termen lung este prin francizare, atunci vei alege de la bun început opțiunile care deschid această perspectivă. 

Pentru a-ți accelera afacerea, poți folosi mai multe instrumente: învățarea (atât despre business în general, cât și despre industria ta în particular), implicarea în programele pentru antreprenori (de incubare și de accelerare) și finanțarea care să susțină dezvoltarea business-ului tău. Despre primele două vorbim detaliat în acest material. 

Învățarea în antreprenoriat

1. Învățarea despre business 

Antreprenoriatul nu este inclus cu adevărat în programa de învățare formală, așa că presupune în primul rând un efort de autoeducare. Cei mai mulți oameni care pun bazele propriei afaceri își iau informațiile din mai multe surse: 

  • Evenimente și workshop-uri pentru antreprenori. Pe lângă know how-ul efectiv, sunt și o oportunitate de a interacționa cu alți antreprenori și oameni de business cu care pot fi stabilite parteneriate. 
  • Cărți de referință despre business & business planning, startups, economie, psihologie, sociologie & comportamentul consumatorilor, formare de obiceiuri, inovare etc - vestea bună este că o bună parte dintre ele au fost deja traduse în română. 

Exemple: Lean Startup, Business Model Generation, Start-up Nation, Grit, Outliers, The Culture Map, Cum îți vei măsura viața?, The Luck Factor

”Citesc tot ce pot să citesc pe ariile mele de interes, fie că sunt cărți sau blogposturi”, spune Cristian Ionescu CEO & Chairman of the Board Instant Factoring. ”O altă resursă pe care o recomand este Audible - serviciul de audiobooks al Amazon - ascult în permanență una-două cărți”, adaugă acesta. 

2. Învățarea strategică 

  • Pe lângă informațiile teoretice, legate de proces și tendințe, te vor ajuta într-o mare măsură și noțiuni complexe despre industria în care activezi, tipul de produs pe care îl dezvolți și oferi, obiceiuri de consum și categorii de clienți. Folosește publicațiile de business locale sau din străinătate pentru a rămâne la curent cu trendurile economice și oportunitățile care au impact asupra afacerii tale. 
  • Ieși din zona de confort - de obicei, de aici vine evoluția, chiar dacă procesul de învățare în sine este departe de a fi comod. ”Learning by doing” este o experiență extrem de valoroasă, atât în cazul succeselor, cât și în cazul eșecurilor.  
  • Ia parte la cât mai multe competiții de pitching, hackathoane, makeathoane și acordă atenție lucrurilor învățate și feedback-ului primit. Folosește-le mai departe în ceea ce faci. 

Te poți înscrie în competiții locale sau naționale, cum ar fi: Startarium Pitch Day, Techsylvania, Social Impact Award, How To Web

”Noi ne-am înscris la toate programele pentru antreprenori disponibile - cel mai mare beneficiu pe care Re.flex l-a obținut din acestea este reprezentat de experiența de învățare și provocările noi”, spune Camil Moldoveanu, antreprenor și fondator re.flex.

  • Folosește momentele de criză ca oportunități de învățare & evoluție. Într-un moment de blocaj, funcționează întrebări de tipul: „De ce n-a mers ceea ce credeam eu că ar fi trebuit să meargă?”, „Ce fac de acum înainte?”, „Cu ce resurse o fac?”, povestea Iulian Cîrciumaru, co-fondator 7card, anul trecut pe scena Startarium PitchDay. Tot el a dat exemplul cărții „Getting to plan B”, scrisă de unul din cei mai mari investitori din Statele Unite, Randy Komisar: ”El spunea că două treimi din portofoliul lor de investiții, care numără câteva sute de start-up-uri, au pivotat și au schimbat modelul de business”. 
  • Folosește instrumentele de planificare destinate startup-urilor ca să poți identifica oportunități și puncte slabe

În conturarea modelului de business (pentru care poți folosi Business Model Canvas), de exemplu, ajută să testezi cât mai multe variante: construiește mai multe scenarii, ideal împreună cu echipa ta, afișează-le într-un loc vizibil, în care le puteți vizualiza cu ușurință și vezi ce e de învățat din diferențele identificate. 

3. Învață cu și de la alții  

Câteodată, răspunsurile de care ai nevoie sunt mai aproape decât ți-ai imagina - nu trebuie decât să îți rostești întrebările cu voce tare. Chiar dacă nu pare la o primă vedere, comunitatea din care faci parte poate și este dispusă să te sprijine. 

”Ne-a ajutat foarte mult rețeaua de oameni din ecosistemul acesta de startups, care să ne ajute cu sfaturi macro. Chiar dacă e un ecosistem în dezvoltare, oamenii se ajută foarte mult între ei”, spune Adrian Cernat, CEO și co-founder SmartDreamers.

Când ai nevoie să clarifici situațiile cu care te confrunți, poți apela la oameni care au o experiență mai vastă decât a ta sau complementară acesteia: există mentori, coachi sau consultanți care să te ajute să clarifici situațiile cu care te confrunți, să găsești soluții, să păstrezi un mindset constructiv / atitudinea potrivită pt antreprenoriat, fără să te epuizezi, fără să disperi.  

De exemplu, consultanții externi pot să te degreveze de niște lucruri care te încarcă și pe care le pot face mai repede, mai bine, și cu un consum de energie mult mai mic versus resursele pe care ar trebui să le investești tu dacă ai face lucrurile respective singur. 

Coachii te pot ajuta să privești dincolo de convingeri limitative și să vii cu soluții noi la probleme personale / profesionale vechi. Tot ei te ajută să fii mai orientat spre acțiune și spre rezultatul pe care dorești să îl obții, exploatând toate resursele interioare de care dispui deja.. 

 ”Fac coaching - am lucrat cu mai mulți coachi până să ajung la cel din prezent. E foarte important ca atunci când ai o problemă să ai pe cineva care să te asculte, să te facă să vezi problema din alte perspective și să găsești căi elegante de a depăși obstacolul respectiv și de a merge mai departe”, spune Cristian Ionescu, CEO & Chairman of the Board Instant Factoring.

Mentorii sunt antreprenori cu experiență, care înțeleg provocările unei afaceri la început de drum și care îți pot împărtăși din experiența lor. Procesul te va ajuta să folosești anumite ”scurtături”: pentru anumite situații, nu vei începe învățarea de la zero, ci vei scuti efort, timp și energie. Poți aplica aici pentru un mentor. 

Oportunitățile oferite de ecosistemul de business 

Există mai multe programe care te pot ajuta să treci de la idee la conturarea unui plan concret, implementarea acestuia și mai apoi la dezvoltarea afacerii tale. Important este să înțelegi care este specificul fiecărui tip de program și, mai departe, să te documentezi în privința cerințelor fiecărei etape de înscrieri.  

Incubatoarele și acceleratoarele sunt programe gândite și implementate cu același scop - acela de a sprijini startup-urile să acceseze resursele de care au nevoie pentru a trece la următorul nivel (de la mentori și coachi, la legături cu investitori sau facilitarea accesării altor tipuri de finanțare), însă structura lor diferă (la fel se poate întâmpla și cu programele din aceeași categorie). 

Incubatoarele sunt programe pe termen lung (desfășurate de obicei pe o perioadă de timp cuprinsă între 1 și 3 ani, însă există și incubatoare cu o durată mai mică de un an), care se adresează startup-urilor la început. Ele oferă inclusiv sprijin logistic (inclusiv spațiu de lucru) acestora - în același timp, pun la dispoziție rețele de oameni resursă, care contribuie la obținerea clarității, pe de o parte, și la realizarea unor acțiuni concrete, pe de alta. 

Acceleratoarele se desfășoară pe perioade mai scurte și au o structură intensivă, care să îi ajute pe antreprenori să treacă mai lin și mai rapid prin anumite etape de viață ale startup-ului. „Prin participarea la un accelerator, un start-up evoluează mai repede, ajunge la un model de business validat în piaţă într-un mod eficient”, spune Oana Craioveanu, CEO și co-founder Impact Hub Bucharest. Ele pun la dispoziția startup-urilor oameni-resursă și un program bine organizat, uneori împărțit pe module. În general, acceleratoarele se încheie cu un eveniment important - fie o sesiune de pitching, fie o lansare propriu-zisă de produs.

Există și acceleratoare corporate (care iau naștere în interiorul unei companii) - ele oferă startup-urilor resursele lor interne (la care altfel ele nu ar avea acces) și de obicei dezvoltă servicii / produse folosite apoi în companiile respective. ”Practic, asigură tot ceea ce au nevoie ideile pentru a ajunge la produse finite, viabile, iar companiile, la rândul lor, beneficiază de soluții competitive, a căror dezvoltare externalizată ar însemna un consum mai mare de resurse - inclusiv de timp”, adăugă Oana Craioveanu. 

Fiecare program funcționează după anumite condiții - ele variază de la stadiul în care se află business-ul (dacă există sau nu o idee validată, dacă există clienți etc) până la numărul de membri din echipă sau costurile de participare (unele programe implică o taxă de înscriere, altele acțiuni în companie). 

În materialele din secțiunea de sugestii, vei găsi și: 

  • centralizarea și particularitățile programelor care se desfășoară în acest moment în România - de la felul în care sunt construite, la tipurile de industrii/stadii de dezvoltare pe care le vizează, pentru ca ție să îți fie mai ușor să te orientezi printre ele. 
  • înregistrarea webinarului despre modalitățile prin care îți poți accelera business-ul, la care au luat parte jucători-cheie din ecosistem.
  • O trecere în revistă, cu explicații și condiții, a celor mai folosite instrumente de finanțare pe care le poate accesa un startup de la înființare la scalare. 

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail