Apple, Facebook, UBER, Netflix & Airbnb. Astăzi sunt adevărați giganți care au revoluționat într-un fel sau altul lumea în care trăim, dar acum câteva decenii erau doar startup-uri de care puțini auziseră. Cum au făcut?
În antreprenoriat, nu există rețete exacte. Există, în primul rând, o idee de la care pornește totul. Dar traiectoria unui startup este, de fapt, reflexia ”bagajului” pe care-l are antreprenorul. Poate fi vorba de experiență, de gândire strategică sau viziune, de determinare și perseverență, de acea sclipire de geniu, de creativitate ori perspicacitate, de locul și momentul potrivit, de leadership, de adaptabilitate, de inovație sau de câte puțin din toate.
Cel mai probabil și tu te-ai întrebat,, ce ar trebui să faci ca ideea ta să aibă succes și să schimbe ceva în viețile oamenilor. La fel de probabil, nu vei găsi niciodată un manual de antreprenoriat care să garanteze drumul de la startup la business de milioane. Nu strică însă să te inspiri din istoria și geniul business-urilor care au reușit să schimbe regulile jocului în antreprenoriat și fără de care ar fi greu să ne imaginăm lumea de astăzi.
Un măr pentru fiecare
În lume există astăzi peste 1,3 miliarde de dispozitive Apple active. Cât 17% din populația globului. Și asta fără să punem la socoteală și dispozitivele care stau prăfuite prin vreun sertar - iPhone-uri, iPod-uri sau iPad-uri de generație veche - sau pe cele care sunt de-a dreptul piese de muzeu: primele computere Apple - numărul total depășind probabil de câteva ori populația globului.
Povestea gigantului tech pornit de cei doi Steve - Jobs și Wozniak - este stufoasă și a fost spusă cu multiple nuanțe de-a lungul timpului. Apple a început, ca mai multe business-uri din anii ‘70, într-un garaj, fără bani sau prea multe resurse, dar cu o idee inedită. Când au terminat de dezvoltat primul computer numit Apple One, profitul obţinut de pe urma lui a fost investit în versiunea îmbunătăţită, Apple II. Spre deosebire de multe alte calculatoare din perioada respectivă, Apple II era vândut complet, gata asamblat, așa că a devenit un succes, generând boomul PC-urilor. Lansarea primei versiuni de iPod, în 2001, a marcat începutul revoluției Apple. iPod a satisfăcut cererea pentru „muzică la purtător” şi a devenit imediat un trendsetter, cu designul său inovativ şi căştile albe. Pentrul noul său aparat, Jobs a lansat iTunes, ce le permite consumatorilor să descarce muzică de pe internet şi să îşi creeze propriul playlist. Apoi, Jobs a uimit consumatorii din întreaga lume și a pus pe jar companiile concurente prin lansarea unor produse precum Macbook Air, un laptop extrem de subţire, iPhone (2007), sau tableta iPad (2010).
Rețeta Apple
Astfel, în ultimii mai bine de 40 de ani, produsele Apple au redesenat o întreagă industrie și au revoluționat era digitală. Sclipirea lui Steve Jobs a stat, de fapt, în design, în experiență și, nu în ultimul rând, în marketing. Ce a pierdut Apple pe alocuri la capitolul inovație, ratând cu anumite produse startul în lumea extrem de dinamică a tehnologiei, a câștigat prin design-ul impresionant, recognoscibil în orice situație, și prin atenția la fiecare detaliu al experienței pe care a oferit-o celor care folosesc produsele companiei.
Mai mult, Steve Jobs a fost practic un geniu al marketingului. Nu doar că a reușit să vândă miliarde de produse premium, dar a creat o adevărată comunitate de fani dispuși să plătească mai mult pentru Apple și mereu tentați să achiziționeze noile generații de produse. „Uneori, oamenii nu-și dau seama de ceea ce vor de fapt până când nu le arăți tu”, spunea Steve Jobs, a cărui moștenire lăsată Apple a fost capacitatea de a inova și de a se reinventa continuu pentru a ține pasul cu așteptările fanilor și cu lumea mereu în mișcare.
Like, Share și de la capăt
Facebook este astăzi ca un drog. Peste 1,3 miliarde de oameni din toată lumea intră pe Facebook în fiecare zi, număr mult mai mare dacă se iau în calcul utilizatorii dintr-o lună întreagă. Postează, comentează, distribuie și dau Like ori exprimă altă emoție sau pur și simplu urmăresc ce au mai postat cei din comunitățile lor.
Cea mai populară rețea de socializare din lume n-a fost ferită nici de competiția pe care de-a lungul anilor a dat-o la o parte - îți mai amintești de MySpace sau de Hi5? - și nici de controverse. Dar Mark Zuckerberg a dat dovadă de viziune, de leadership și de perseverență. Altfel nu ar fi reușit să transforme un startup pornit cu 40 de dolari în studenție într-una dintre cele mai valoroase companii din lume.
Rețeta Facebook
Ce a transformat Facebook într-un succes fără precedent pe piaţa rețelelor de social media? Unu: disponibilitatea companiei de a se adapta la cerinţele utilizatorilor, dar şi mai important, la cele ale companiilor şi advertiserilor, asigurând astfel sustenabilitatea financiară a business-ului. Doi: obiectivul lui Zuckerberg a fost să schimbe modul în care comunică oamenii şi şi-a folosit cunoștințele şi pasiunea pentru psihologie să perfecţioneze serviciile oferite de platformă. Și trei: abordarea de tip „mall” - Facebook a privit și a adaptat, astfel că multe dintre funcţiile care au apărut pe parcursul timpului au fost de fapt „împrumutate” de la serviciile concurente.
Nu în ultimul rând, Facebook a știut să scaleze foarte bine creșterea exponențială a numărului de utilizatori și, implicit, a business-ului. Practic, nu a stat niciodată pe loc, ci a fost într-o continuă dinamică pe toate planurile. De altfel, în viteza de reacție a stat succesul său în creșterea atât de rapidă a numărului de utilizatori. „Mișcă-te repede și sparge tiparele („Move fast and break things”)” este crezul preferat al lui Zuckerberg. Dar nu doar asta a contat. Fondatorul Facebook a mai dat câteva sfaturi antreprenorilor. Unul dintre ele este: „Aveți încredere! Veți avea nevoie de ea”, explicând că atunci când a lansat News Feed-ul, aplicația care permite utilizatorilor să vadă activitatea prietenilor, publicul nu a primit deloc schimbarea cu brațele deschise. Totuși, personalul companiei Facebook a fost convins să mutarea este una bună, în ciuda criticilor numeroase. De altfel, numărul utilizatorilor rețelei a crescut semnificativ după lansarea acestei aplicații. O altă recomandare făcută de Zuckerberg este: „Testați, testați, testați!”, explicând că Facebook nu ghicește când lansează ceva, ci testează continuu, astfel încât să se asigure că livrează utilizatorilor cea mai bună experiență. „Creați un cadru pentru inovație”, „Construiți o echipă pe termen lung” și „Angajați oameni mai buni decât voi” sunt alte câteva sfaturi date de miliardar.
”Prietenii” din toate colțurile lumii
Airbnb este unul dintre acele startup-uri tinere care a demonstrat că oricât de aglomerată este o industrie, întotdeauna este loc pentru inovație. În 2007, trei tineri inventivi - Nathan Blecharzcyk, Brian Chesky și Joe Gebbia - au avut ideea să facă un ban de buzunar exploatând criza de locuri de cazare din San Francisco cu ocazia unei conferințe. Totul a început cu o saltea pneumatică și cu ideea spontană de a amenaja o cameră în apartamentul pe care îl aveau și a oferi locuri de dormit pe saltele, plus mic dejun: „AirBed and Breakfast”, când în San Francisco nu mai era niciun loc de cazare, dar cererea era încă foarte mare.
Rețeta Airbnb
Practic, au fost în locul potrivit la momentul potrivit și deși ideea Airbnb poate părea banală și lipsită de creativitate, a luat atât de multă amploare tocmai pentru că răspunde unei nevoi atât de mari din piață - cea pentru un loc unde să pui capul pe pernă când călătorești, la costuri mai mici decât la hotel.
Mai important însă, Airbnb a atins o coardă emoțională. Mulți dintre noi am călătorit măcar o dată într-o altă țară sau pe alt continent și am stat la prieteni pe care i-am revăzut cu bucurie și care ne-au primit în casa lor, făcându-ne să ne simțim ca acasă. Airbnb îi conectează, practic, pe cei care călătoresc cu ”prieteni” din orice colț al lumii, promovând ideea de ”belong anyhere”. Dacă mergi oriunde-n lume și vrei cazare direct de la proprietar, cauți pe site-ul acesta și găsești. Tot sistemul funcționează pe bază de recenzii după fiecare tranzacție.
Peste 300 de milioane de oameni au folosit până acum Airbnb, având de ales din peste 5 milioane de opțiuni de cazare din peste 200 de țări. În total, Airbnb a intermediat mai multe cazări decât cele mai mari cinci lanțuri hoteliere din lume împreună.
Binging cu filme și seriale
Netflix este poate cel mai bun exemplu de reinventare și adaptabilitate, Reed Hastings clădind un imperiu al filmelor și serialelor într-o perioadă de transformare radicală a modului în care oamenii au consumat conținut video.
În urmă cu două decenii, după ce a fost taxat cu 40 de dolari pentru că a ținut caseta video cu filmul Apollo 13 peste termenul de împrumut, lui Reed Hastings i-a venit o idee. Și a trecut la acțiune împreună cu Marc Randolph, cu care a creat compania Netflix, în 1997, când filmele pe internet practic nici nu existau. La vremea aceea, Netflix era de fapt un magazin de împrumutat casete video cu livrare la domiciliu, după modelul tradițional, adică era percepută o taxă per casetă împrumutată, doar că fondatorul Netflix a decis să elimine, pentru prima dată, taxa de întârziere.
Rețeta Netflix
Ulterior, Hastings a ținut mereu pasul cu industria, adaptând strategia de dezvoltare a Netflix la contextul pieței. Așa a transformat Netflix într-un serviciu pe bază de abonament și a înlocuit casetele video cu DVD-uri.
Aproape un deceniu mai târziu, Netflix și-a îndreptat tot mai mult atenția către conținutul video online, odată cu răspândirea internetului și, în același timp, și a pirateriei filmelor și serialelor. În 2007, Netflix a devenit serviciu de streaming de conținut video pe internet, democratizând modul în care oamenii urmăreau filme și seriale în schimbul unui abonament lunar. Iar pentru a face un pas mai departe, Netflix a creat un sistem bazat pe algoritmi care să învețe preferințele și obiceiurile de consum de filme și seriale ale utilizatorilor săi, oferindu-le recomandări de noi titluri care ar putea să le placă. Astăzi, Netflix susține 80% din filmele și serialele la care se uită oamenii sunt accesate pe baza recomandărilor, nu prin căutare directă.
În istoria recentă, una dintre cele mai inteligente mișcări ale celor din spatele Netflix a fost crearea de filme și a emisiuni „Netflix Original”, lansând prima oară „House of Cards”, în 2013. Serialul a fost produs cu ajutorul algoritmilor, care au analizat toate datele legate de preferințele clienților pe care le deținea platforma, iar rezultatul a fost un show politic. După ce acesta s-a dovedit a fi un succes, Netflix a început să producă din cei în ce mai mult conținut propriu. Prin îmbinarea tehnologiei cu majoritatea aspectelor pe care le prezintă Hollywood-ul, Netflix este astăzi unul dintre cele mai mari servicii de streaming din lume.
30 de ani de antreprenoriat în România: scurtă istorie în cifre
O mașină și încă ceva
Pentru Travis Kalanik și Garrer Camp, cei doi fondatori ai Uber, succesul în lumea antreprenoriatului stă nu doar în deja popularul concept de ”sharing economy” care se află la baza mai multor startup-uri ale ultimului deceniu, dar și în diversitate, în contextul unei nevoi stringente din piață - dificultatea de a găsi un taxi simplu și rapid, fără perioade mari de așteptare și, eventual, la costuri mai mici.
Povestea Uber a pornit de la o experiență personală a celor doi când, într-o seară de iarnă hoinărind prin Paris, nu au reușit să găsească niciun taxi. Așa a apărut ideea aplicației pe mobil cu ajutorul căreia oamenii să aibă acces la servicii de transport, furnizate de cei care dețin un autoturism propriu și sunt dispuși să facă asta pe bani. Ideea lor nu a fost deloc ferită de controverse în lume și nici în România. Practic, Uber și serviciile asemănătoare erodează business-ul tradițional de taxi, deși conceptul fundamental de business este diferit.
Rețeta Uber
Fondatorii Uber au diferențiat serviciul prin mai multe funcționalități precum programarea curselor în avans, estimarea tarifului înainte de efectuarea cursei sau opțiuni multiple de plată, preselectate de beneficiar, precum card de credit, Google Pay, Apple Pay și nu numai.
În plus, fondatorii au căutat permanent noi nișe pe care să le exploateze, pornind de la nevoile oamenilor. UberKids – mașini cu scaun pentru copil, UberPets – mașini care asigură transportul animalelor, UberSelect – mașini premium, UberBoat – transport pe apă sau UberMoto – transport pe motocicletă, sunt doar câteva exemple. Mai mult, fondatorii nu s-au rezumat doar la transportul persoanelor, ci au inclus și transportul mărfurilor sau al mâncării - UberEats. Conceptul Uber a fost atât de revoluționar, încât astăzi se vorbește despre „uberizare” în toate domeniile, atunci când ne referim la servicii noi care ies din sfera tradițională și revoluționează domeniul lor.
Indiferent de industrie, succesul din spatele startup-urilor devenite unele dintre cele mai mari companii din lume au la bază ingrediente cât se poate de diverse. Ce au totuși în comun antreprenorii din spatele lor sunt experiența sau nevoia proprie pentru un produs sau serviciu precum cele pe care le oferă și, mai ales, pasiunea pentru ceea ce au făcut și un spirit antreprenorial cultivat.
Cel mai important, însă, este să începi. Fii rezilient, inovator și, poate, peste ani, chiar business-ul tău se va afla într-un astfel de top.