Concluzii din comunitate: Antreprenori, mentori si consultanți, despre raportul femei / bărbați în ecosistemul românesc

Sub motto-ul internațional #balanceforbetter, examinăm importanța echilibrului, egalității și a diversității pentru dezvoltarea economică și creșterea nivelului de trai atât pentru bărbați cât și pentru femei.

Antreprenoriatul românesc s-a schimbat foarte mult în 30 ani. Dacă anii `90 au fost caracterizați, în cea mai mare parte, de business-uri crescute instinctual, care s-au confruntat cu o perioadă de tranziție foarte dificilă, începând cu 2000 demararea unei afaceri a devenit ceva mai accesibilă. Astăzi, antreprenoriatul este mult mai incluziv, iar dezvoltarea sa încurajată: un bun moment de a privi ecosistemul românesc din alt unghi: cel al egalității de gen. Statisticile Registrului Comerțului scot în evidență atât faptul că numărul afacerilor fondate de către femei este în creștere (deși, procentual, încă există diferențe semnificative comparativ cu afacerile fondate de bărbați), cât și faptul că la nivel local se deschid mai multe IMM-uri și PFA-uri. 

Despre acest trend ascendent am decis să vorbim și noi, pe Startarium, ca o perspectivă de ansamblu asupra campaniei #BalanceForBetter și a aportului pozitiv produs de antreprenoriatul feminin. De asemenea, am stat de vorbă și cu câteva antreprenoare despre provocările lor și despre motivele pentru care femeile sunt mai puțin înclinate să înceapă un proiect antreprenorial. 

Egalitatea de gen în mediile profesionale și în antreprenoriat

  • La nivel global, studii derulate de mai multe surse și organisme internaționale arată că antreprenoriatul feminin este reprezentat dezechilibrat. În plus, se remarcă inclusiv diferențe de percepție asupra antreprenoriatului în general. De exemplu, în cele mai multe state din Europa și America de Nord, se consideră că antreprenoriatul înseamnă mai degrabă statut social și financiar, decât o bună alegere de carieră. În America Latină și în zona Caraibelor, oamenii tind să creadă în primul rând că antreprenoriatul este o alegere bună de carieră. 
  • Din datele furnizate de Uniunea Europeană, femeile reprezintă doar 34.4% din liber profesioniști și 30% dintre antreprenori, remarcându-se că există un potențial neexploatat în aceste zone. Pe de altă parte, România este statul membru în care diferența de salarizare dintre femei și bărbați are cel mai scăzut nivel (5,3%), în timp ce media europeană este de 16%. 

Unde se află România acum

  • Deși studiile internaționale care au inclus România până acum au folosit metodologii diferite și indicatori care au variat, procentajul de antreprenori femei s-a situat, în ultimii 3 ani, între 28% și 34%
  • Din datele furnizate de Registrul Comerțului, media de femei titular pentru PFA&II-uri și asociat/titular în persoane juridice este de aproximativ 38% (ianuarie 2018 și ianuarie 2019). 

INFOGRAFIC: Startea antreprenoriatului feminin în România

Un sumar în cifre și imagini din multiple surse naționale și globale. Un material amplu și relevant pentru scena locală, dar fără pretenția de a fi un studiu exhaustiv, ci mai degrabă un subiect de gândire și o provocare la dezbatere: în România, ca și în majoritatea Europei, doar ~30% dintre antreprenori sunt femei.

INFOGRAFIC: Raportul femei/bărbați în antreprenoriatul românesc


Ce învățăm unii de la alții - diferențe de stil și cultură organizațională

Deși antreprenorii au stiluri de lucru și preocupări diferite, există anumite trăsături pe care le împărtășesc: ”Există, într-adevăr, un set de caracteristici comportamentale pe care le regăsim la peste 65% dintre antreprenori”, spune Mihai Moghior (Managing Partner GRI), ”dar ele nu sunt condiționate de gen. Unii antreprenori pot fi mai sociabili, alții mai analitici. Cei mai mulți sunt însă undeva la mijloc: există un echilibru și o ușoară versatilitate între a lucra cu oamenii, a comunica pozitiv, cu empatie și a influența pe de o parte și a analiza critic, a lucra cu aspectele tehnice și tangibile ale sarcinilor, cu cifrele, cu planurile și cu faptele pe de cealaltă parte.”

”Diferențele dintre numărul femeilor și al bărbaților antreprenor, sunt, cel mai probabil, influențate și de cultura în care ne regăsim, și în care femeile sunt încurajate poate într-o măsură mai mică să își urmeze cariera. De asemenea, am mai observat și că femeile sunt mai înclinate să își manifeste caracteristicile antreprenoriale în interiorul companiilor în care sunt angajate: sunt autonome, au spirit de inițiativă, îi motivează și mobilizează pe ceilalți”, a mai adăugat acesta. 

Există și studii care indică diferențe în felul în care sunt reinvestite câștigurile afacerii: în economiile în curs de dezvoltare, femeile reinvestesc mult mai mult decât bărbații în Resurse Umane (educație, sănătate, nutriție) - mai exact, 90 de cenți pentru fiecare dolar câștigat. Bărbații revinestesc în medie aproximativ 30-40% în această direcție.

”Mă raportez atât la experiența proprie în antreprenoriat, dar și la experiențele femeilor-anteprenor din Asia sau Europa, pe care le-am mentorat în ultimii ani. Femeile abordează antreprenoriatul cu mai multă prudență, își aleg fie arii în care excelează profesional, fie acele domenii care le stârnesc pasiunea, fie pe acelea în care pot să contribuie la corectarea unor dezechilibre sociale sau economice; mai rar sunt îndemnate de spiritul de aventură și sunt mai puțin speculative decât bărbații”, remarcă Roxana Mocanu (Mentor, Chief Game-Changer Noosfera). ”Echipele pe care le conduc și deciziile pe care le iau în business sunt bazate pe valori umaniste, feminine. Când au succes, se bucură de independența materială și de statutul pe care acesta li-l conferă. Sunt mult mai dispuse să împărtășească din ceea ce știu și mai puțin tentate să-și nimicească competitorii sau inamicii. Provocările sunt diferite și în funcție de modul în care societatea distribuie rolurile în familie și putera economică între sexe. În aceeași măsură, antreprenoriatul feminin are potențialul de a schimba mentalități și de a crea o solidaritate feminină internațională”, adaugă aceasta.

Din experiența femeilor antreprenor cu care am stat de vorbă, diferențele dintre femei și bărbați sunt mai degrabă de nuanță. Uneori, se văd în focusuri diferite, spune Simona Lăpușan (co-fondator Zitec): ”Pot vorbi din experiena personală - alți oameni nu știu ce fac: Alex (n.r: soțul Simonei și co-fondator Zitec) e mai degrabă orientat spre creștere rapidă pe mai multe fronturi simultan, pe când eu prefer să mă asigur că avem o bază solidă, consolidată și că avem focus pe lucrurile importante”. 

Alteori, este vorba despre gradul de încredere în sine, dar și de diferențe culturale, observă Alexandra Anghel (Co-founder and CTO at MorphL & Co-founder Codette): ”Nu am văzut diferențe notabile, dar am observat ceva mai multă nesiguranță în general din partea femeilor antreprenor, mai ales atunci când sunt la început de drum. Mă includ și pe mine aici :). Ceea ce am observat în schimb sunt foarte mari diferențe culturale - România față de vestul Europei, Europa față de SUA. Cred că ele provin mai ales din societate și educație. De exemplu, fondatorii de startup-uri din SUA și vestul Europei par a fi mai încrezători în capacitatea lor de a crește o afacere față de cei de la noi”. 

Gradul scăzut de încredere în sine este un obstacol remarcat inclusiv de Cristina Oțel, (trainer și coach Soul Bloom): ”<<Nu sunt suficient de bună>> pare să fie un narativ obișnuit în mintea multor antreprenoare”. ”Unul dintre marile obstacole întâlnite de femei pe drumul antreprenoriatului este respectul pe care luptăm să îl câștigăm, mai ales ca femei. Acesta este și motivul pentru care, de multe ori, ne simțim datoare să muncim și mai mult înainte de a veni cu propuneri sau de a trece la nivelul următor în cariera noastră”, adaugă și Oana Craioveanu, CEO și co-founder Impact Hub Bucharest. 


Maternitate și antreprenoriat 

O credință foarte populară este aceea că maternitatea (sau creșterea copiilor în general) și antreprenoriatul nu pot merge mână în mână. În realitate, cele două nu se exclud: ”Am cunoscut și lucrat cu femei care aleg să devină antreprenori în diverse stadii ale vieții: în tinerețe, încă de la începutul carierei, după ce și-au demonstrat cine sunt ca profesioniste, în timpul sau imediat după maternitate, sau chiar și după 20 de ani de carieră. Din ceea ce am observat, maternitatea ne ajută să devenim și mai profesioniste, să ne organizăm și să învățăm accelerat, să prioritizăm și să delegăm eficient”, adaugă Oana Craioveanu.


Provocările antreprenoriatului - sunt ele diferite pentru femei și bărbați? 

Chiar dacă procentul femeilor care inițiază o afacere proprie este în creștere, un studiu recent desfășurat de Metro a arătat că intenția este cu mult mai mare de atât: 67% dintre românce visează să deţină propria afacere, dar numai 10% au încredere că pot pune în practică această idee. În acest caz, care sunt lucrurile care le împiedică? Sunt oare provocările antreprenoriatului atât de diferite pentru femei și bărbați?

Aici, opiniile diferă - în schimb, consensul este că antreprenoriatul este, în sine, un drum dificil și provocări: ”În ultimii 14 ani am fost antreprenoare și am încercat să cresc businessul de care ma ocupam la momentul respectiv fără să stau să mă gândesc că sunt femeie, că poate bărbaților le e mai ușor, sau dacă noi avem mai multe provocări”, spune Andreia Pătroiu (fondator TalentBrowse). ”Eu cred că antreprenoriatul în România are suficiente provocări pentru toată lumea și, comparativ, cele care sunt poate legate de diferențele de sex sunt minore, cel puțin în domeniile în care am activat eu”, adaugă aceasta. Sonia Micu (fondator Nalu) este de aceeași părere: ”Cred ca ambele sexe fac antreprenoriat așa cum pot. Când spun asta, mă refer la competențele personale și cât de mult cântăresc acestea în comparație cu trăsăturile de gen, dacă există așa ceva”.

”Antreprenoriatul este o alegere ce presupune riscuri, multă muncă și sacrificii. Generația noastră nu cred că fost crescută în spiritul riscului, ci doar al muncii și al sacrificiului față de alți șefi. Cred că generațiile care vor veni vor schimba harta sexelor în câmpul muncii, dar și al antreprenoriatului. Mamele de acum încep să fie mai vocale, mai “inspiraționale” și mai motivaționale pentru copiii lor.”, remarcă Oana Boia & Andra Sima (co-fondatoare Mom o`Clock).

Stereotipurile sociale sunt dificil de gestionat atât pentru femei, cât și pentru bărbați: ”Femeile se luptă mai mult cu stereotipurile societății - de exemplu, de multe ori, în cazul companiilor fondate de un cuplu bărbat-femeie, automat se presupune că bărbatul a pornit și "duce" afacerea, iar femeia este și ea pe acolo să mai facă o cafea”, observă Simona Lăpușan. ”Dar bărbații duc mai degrabă o luptă interioară, pentru ca sunt educați să "fie bărbați", să nu-și arate emoțiile și, ca adulți, vor face un efort mai mare să se autocunoască și să se dezvolte personal, ceea ce se va reflecta și în afacerile pornite de ei”, completează Simona. Și Alexandra Anghel remarcă același lucru: ”Pentru bărbați, aș spune că principala provocare este presiunea de a proiecta în permanență o imagine de succes, chiar și atunci când realitatea este alta. Antreprenorii de ambele genuri sunt constrânși în a nu afișa vulnerabilitate (ea fiind echivalată cu slăbiciune), dar bărbații sunt judecați de obicei mai mult în acest caz”. 

”Din ce am vazut în jur, cea mai mare provocare pentru femeile antreprenor (și în general a celor care își doresc o carieră de succes) este echilibrul dintre viața personală și profesională, mai ales în momentul în care se gândesc să își întemeieze o familie. Sigur, aceeași provocare o au și bărbații, deși nu în mod egal”, spune Alexandra Anghel.

Motivele pentru care există diferențe notabile de procent între afacerile pornite de femei și cele pornite de bărbați sunt diverse: ”Cred ca sunt mai puține femei care pornesc o afacere pentru că femeile sunt mai puțin încurajate decât bărbații să-și asume riscuri și să fie independente”, spune Simona Lăpușan. Însă cea mai mare parte a antreprenoarelor cu care am discutat cred că e nevoie ca aceste procente să fie privite în profunzime, luând în calcul și evoluția lor în timp și factorii sociali per ansamblu. 


Cum pot lucrurile să evolueze? 

Demontarea sterotipurilor este primul pas spre schimbare, spune Simona Lăpușan: ”În general, fetițele sunt lăudate pentru cum arată sau pentru ce poartă, nu pentru ce fac. Sunt încurajate să <<se poarte frumos>>, să nu fie băiețoase etc."

Aici joacă un rol important și îndrumarea fetelor spre domenii care nu fac parte dintre cele ”tradiționale”: ”Din ce am vazut în mediul tech, sunt puține femei antreprenor și chiar și mai puține cele care ocupă un post tehnic în cadrul unui startup. Și atunci ar avea sens încurajarea fetelor pentru a alege o carieră în domeniul tehnic - mă refer aici la educație care să fie facuta devreme - la nivel de liceu sau în școala generală - și apoi continuată pe parcursul facultății. Iar pentru femeile care se gândesc să își pornească o afacere, cred ca ar ajuta mediatizarea exemplelor pozitive - alte femei care au pornit afaceri de succes și care ar putea, la rândul lor, mentora următoarea generație de antreprenori/antreprenoare”, completează Alexandra Anghel. 

În plus, se remarcă și nevoia pronunțată a unor programe guvernamentale de susținere a antreprenoriatului feminin, dar și a unor programe dedicate de finanțare care să poată sprijini creșterea business-urilor feminine (în acest moment, există inițiative disparate, al căror impact nu este încă vizibil). 

Nu în ultimul rând, se remarcă și nevoia de educație antreprenorială și de mentorat: ”Femeile sunt de câteva ori mai puțin abile decât bărbații să obțină sprijin financiar pentru începerea unei noi afaceri sau pentru extinderea ei, dar în același timp, valorifică de 5 ori mai mult oportunitatea de a învăța de la un mentor”, declară Roxana Mocanu. ”Pentru antreprenoriat, ai nevoie în primul rând de un minim nivel de educație, de acces la ceva resurse financiare; nu în ultimul rând, contează mentalitatea comunității în care te-ai născut. De accea, programele de mentorat adresate femeilor au impact mai mare în societățile care sunt mai puțin încurajatoare ele însele cu femeile, care consideră femeia o ființă inferioară, supusă bărbatului sau în care femeile nu au acces egal la educație cu bărbații. Antreprenoriatul dă șansa femeii de a deveni stăpâna propriului destin. Pentru a-și valorifica șansa de a avea un mentor într-un astfel de program, sunt necesare cunoașterea limbii engleze, minime competențe digitale, financiare, de management, curaj și o minte deschisă”. 


Descoperă întreaga serie #balanceforbetter

Peste 20 de materiale despre antreprenoriatul feminin: de la interviuri cu fondatoare care ne inspiră, la cursuri de mentorat și opinii despre egaliatea de gen în antreprenoriat:

EXPLOREAZĂ ACUM: Seria #balanceforbetter


Și sursele articolului, pe care te invităm să le aprofundezi în continuare:

  1. Raportul Global Entrepreneurship Monitor 2018
  2. Raportul Comisiei Europene
  3. Raportul Comisiei Europene - Egalitate de șanse în România
  4. Raportul Mastercard - antreprenoriatul feminin în 2018
  5. Analiza Harvard Business Review - antreprenoriatul feminin
  6. Studiu Metro - antreprenoriatul feminin în România

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail