Importanța întrebărilor corecte

Statisticile naționale au înregistrat o creștere constantă a numărului de afaceri antreprenoriale în ultimii ani, spre exemplu în 2015 afacerile au crescut cu 8,9% față de anul anterior, potrivit Institutului Național de Statistică.

ING își are originea într-o țară foarte antreprenorială și unde majoritatea forței de muncă lucrează în firme mici – în Olanda sunt 1,4 milioane de companii cu mai puțin de 10 angajați. Credem cu tărie că acest trend urmează să fie extrem de relevant și în România în următoarea perioadă. Statisticile naționale au înregistrat o creștere constantă a numărului de afaceri antreprenoriale în ultimii ani, spre exemplu în 2015 afacerile au crescut cu 8,9% față de anul anterior, potrivit Institutului Național de Statistică. Mai mult, ideile pe care le-am văzut expuse de noua generație de antreprenori sunt globale, mulți dintre ei văd produsul sau serviciul dincolo de granițele țării sau ale unei piețe locale, ceea ce dovedește atât un nivel de educație antreprenorială, cât mai ales o ambiție pe care trebuie să o gestionezi cu multă atenție în calitate de mentor.

Mi se pare că principala provocare în calitate de mentor în Startarium este să țin pasul cu ritmul și energia antreprenorilor. Și să fiu relevant. Iar să fii relevant înseamnă să fii conectat atât la rea­litatea mediului de afaceri din România, cât și la universul lor. Cred cu tărie că în România vom vedea o creștere exponențială a inițiativelor antreprenoriale și că mare parte din creșterea economică va fi generată de aici. Pentru a susține acest lucru este nevoie să fim alături de antreprenori sau posibilii antreprenori și, vorbind din perspectiva omului din bancă, cred că este nevoie să fim cu mai mult decât produse bancare. Trebuie fie să le oferim suportul care să catalizeze generarea de noi afaceri sau să facem afacerile aflate la început de drum să fie mai de succes. Pentru asta investim în Startarium, care își propune să aducă antreprenorii într-un ecosistem care să le permită dezvoltarea abilităților antreprenoriale, să găsească suport în domenii specializate (taxe, juridic), să aibă acces la o comunitate de antreprenori și mentori sau la instrumente de construire și validare a conceptelor de afaceri. În această ultimă categorie intră și secțiunea de crowdfunding a platformei.

Citește în întregime materialul dedicat Startarium în revista Biz.

Startarium

Un studiu publicat în luna martie, "Evoluția afacerilor în 2017", arată că cele mai importante cinci oportunități identificate de companii în acest an sunt digitalizarea (37%), exportul și deschiderea altor piețe (33%), parteneriatele create cu alte companii (27%), creșterea consumului intern (19%) și accesarea fondurilor europene (17%). Putem spune că, prin echipa de mentori, consultanți și resursele puse la dispoziție prin platforma Startarium, indiferent că sunt de educare sau finanțare, putem acoperi acest top cinci.

Pentru antreprenorii pe care i-am cunoscut, pare extrem de important să aibă acces la profesioniști cu experiență. Cât de util este însă rămâne de văzut și depinde de interesul pe care îl au în relația cu acel profesionist. Cred că sindromul impostorului despre care se spune că apare la profesioniștii care urcă câte o treaptă ierarhică se manifestă uneori și la antreprenori într‑un anumit moment al dezvoltării afacerii lor. Și, dacă în acel moment caută salvarea printr‑o relație cu un profesionist, lucrurile nu funcționează. Dacă este vorba de o terță opinie pe un curs normal al afacerii sau validarea unor strategii sau tactici concrete, relația poate fi benefică pentru ambele părți. Însă mi-am dat seama pe parcursul primului an de Startarium și al discuțiilor pe care le-am avut cu oamenii care începeau o nouă afacere că rolul unui mentor este să pună acele întrebări stupide corecte. Să deschidă în mintea celuilalt orizonturi noi, neexplorate. Sau să limiteze și să focuseze direcțiile de acțiune. Și poate uneori să faciliteze accesul la anumite resurse.

În încheiere, le-aș spune antreprenorilor la început de drum să evite chiar cea mai frecventă întrebare pe care o auzim într-un board de mentori: ce ar trebui să fac? Un astfel de organism este unul de validare și de cizelare a unei strategii a antreprenorului și nu un organ executiv, de decizie. Când începi o afacere, oricare ar fi ea, să ai mereu temele făcute și planul stabilit.

CĂTĂLIN VASILE - Este Head of Advisory Channels Management la ING, vicepreședinte al Asociației Creștem Idei, membru fondator al Asociației Vânzătorilor Profesioniști din România și mentor al antreprenorilor din Startarium.

Opinie publicată în revista Biz nr. 316. Autor: Cătălin Vasile, mentor și membru in Advisory Board pentru antreprenorii din programul de incubare Startarium.Inc.

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail