Cum construiești scopul comun al companiei

Scopul comun unește echipa, aduce eficiență, energie pozitivă, focus și resposabilitate. Este esențial pentru colaborare, inovație și rezultate. Cum aduci oamenii în jurul aceluiași scop, pentru a construi împreună lucruri care durează, afli de la Viorel Panaite, fondator Human Invest.

Crearea unui scop comun și utilizarea lui în viața de zi cu zi este poate prima misiune a unui antreprenor când vrea să treacă cu compania de la faza de start-up la nivelul următor. După 3 - 5 ani, perioada în care creșterea își are originea în vânzări și în piață, pentru a susține evoluția firmei, pe lângă eforturile orientate către piață se adaugă și cele de consolidare internă, de creștere a eficienței operaționale și a colaborării interne, iar scopul comun este critic pentru ca aceste lucruri să devină realitate.

Scopul comun îi unește pe angajați, aduce eficiență, energie pozitivă, focus și resposabilitate. El este esențial pentru colaborare, inovație și rezultate. Fără un scop comun firma va evolua lent sau va stagna, oamenii vor trece cu greu peste conflicte, echipele vor avea un nivel mic de încredere reciprocă. Scopul comun transformă cercul vicios care îi prinde frecvent pe antreprenori în această fază, într-unul virtuos.

Când ești manager în compania pe care ai construit-o, folosește-ți valorile colaborative ca să construiești un scop comun.

Rolul valorilor este acela de a-ți fi repere în deciziile pe care le iei, te ajută să tii direcția pe care o dorești. Felul în care iei deciziile în momente critice îți arată care îți sunt valorile. Majoritatea experților din domeniu sunt de acord că oamenii pot opera în practică cu un numar 5 - 6 valori cheie. Unele din ele sunt individualiste, altele colaborative. Cele individualiste arată preocuparea pentru sine, cele colaborative arată preocuparea pentru a fi util celorlalți: angajați, clienți, parteneri de business, etc.

Când un scop comun este viu în viața unei firme, acolo găsești și un antreprenor care dă prioritate valorilor sale colaborative. Prin natura sa, un astfel de antreprenor găsește mijloacele necesare. Insă ce are de făcut un antreprenor care a cărui natura este mai puțin colaborativă și totuși trebuie să știe cum să construiască și să lucreze cu un scop comun?

1. Cunoaște-ți natura, convingerile si valorile.

A cunoaște ce te definește este o misiune de-o viață. Totuși, există instrumente care te ajută să afli despre tine lucruri pe care nu le cunoști sau la care nu te gândești: EverythingDiSC este unul dintre ele. Experiențele constante pe care le ai, conversațiile oneste cu oameni care îți spun adevăruri pe care îți este dificil să le auzi, programele de leadership te ajută să îți definești și să îți cultivi cele 5 - 6 valori cheie. E un pas pe care ți-l recomand dacă vrei să simți că stai pe o fundație solidă și dacă vrei să ai un scop comun viu și util organizației.

2. Odată definită lista celor 5 valori cheie evaluează câte din valorile tale sunt individualiste și câte colaborative.

Din categoria celor individualiste ai putea găsi valori despre “putere”, “imagine”, “victorie”, “statut social”, “supraviețuire”, “bani”, “popularitate”, “unicitate”, etc. Din categoria celor colaborative ai putea vedea valori despre “a fi util celorlalți”, “coeziune”, “solidaritate și sprijin reciproc”, “respect reciproc”, “prietenie”, “mentorat”, “echitate”, “lucru în echipă”, “încredere reciprocă”, “incluziune”, etc. Lucrează cu cineva pentru a decide ierarhia acestor valori, ele te definesc și îți influențează TOATE deciziile pe care le iei, felul în care îți conduci firma și oamenii. Ele îți vor influența direct și felul în care vei trece cu firma ta prin etapa de consolidare a acesteia.

3. Ca să construiești scopul comun, conectează-te la valorile colaborative pe care le ai.

Reconectează-te cu oamenii și cu experiențele cheie care te-au instruit în spiritul valorilor colaborative. Ce sfaturi și lecții crezi că ți-ar da privind pașii pe care i-ai putea face pentru a construi scopul comun al firmei? Cum îți imaginezi că ar face în locul tău o persoană pe care o admiri pentru felul în care împletește interesele celor pe care îi conduce cu cele ale companiei? Ce procese de echipă ai urma și ce pași următori ai face? Cum ți-ai putea folosi calitățile personale în construirea scopului comun? Pune pe hârtie aceste răspunsuri și creionează câțiva pași. Testează planul cu oamenii tăi cheie, adaptează-l pe măsura ce îi asculți și invită-i să-și asume o misiune în acest plan.

Folosirea valorilor colaborative accelerează maturizarea individuală. Ca să faci trecerea de la faza de start-up la nivelul următor, adică în etapa de consolidare, ai nevoie să construiești un scop comun care să dea ție și echipei energie suplimentară și proaspată. Absența scopului comun va duce la epuizare, vei avea un sentiment de stagnare și vei simți că multe din eforturile tale sunt în zadar. Folosirea valorilor tale colaborative este cheia în această etapă!

Dacă vrei să afli cum să faci funcționale procesele de echipă care te ajută să construiești un scop comun citește mai multe despre #5Behaviors.

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail