Cum folosești Sustainable Business Canvas

Ca să îți definești modelul de afaceri, poți folosi un instrument numit "business model canvas". Aceast canvas te ajută să iei în considerare toate elementele de construcție necesare pentru a crea, capta și livra cu succes valoare. El are și un instrument complementar - Sustainable Business Canvas, despre care vei afla mai multe în acest articol!

Business Model Canvas este utilizat pentru dezvoltarea unei idei într-un model de afaceri viabil. Este un instrument de management strategic care-ți permite să vizualizezi și să-ți evaluezi ideea sau conceptul de afaceri. Este un document de o pagină care conține nouă casete care reprezintă diferite elemente fundamentale ale unei afaceri. 

De ce ai nevoie de un Business Model Canvas   

  • BMC oferă o imagine de ansamblu rapidă a modelului de afaceri și nu conține detalii inutile în comparație cu planul de afaceri tradițional.   

  • Natura vizuală a modelului de afaceri face ca acesta să fie mai ușor de consultat și de înțeles de către oricine.  

  • Este mai ușor de editat și poate fi ușor de partajat cu angajații și părțile interesate.   

  • Modelul de afaceri poate fi utilizat atât de marile corporații, cât și de întreprinderile nou înființate cu doar câțiva angajați.  

  • Clarifică modul în care diferitele aspecte ale afacerii sunt legate între ele.   

  • Puteți utiliza un șablon BMC pentru a ghida o sesiune de brainstorming privind definirea eficientă a modelului dvs. de afaceri.  

De ce ai nevoie de Sustainable Business Canvas

Modelul de afaceri pe trei straturi (TLBMC) este un instrument care ne ajută să explorăm inovarea modelelor de afaceri orientate spre sustenabilitate. Acesta extinde dimensiunea de afaceri a tabloului cu adăugarea unei dimensiuni de mediu bazate pe perspectiva ciclului de viață și a unei dimensiuni sociale bazate pe perspectiva părților interesate.  

Pentru a contribui la tranziția durabilă a companiilor pe care le construiesc, antreprenorii trebuie să fie capabili să analizeze impactul economic, social și de mediu al unui model de afaceri, toate acestea fiind incluse în modelul de afaceri cu trei straturi.  

Alexandre Joyce și Raymond L. Paquin, cercetători de la Universitatea Concordia din Montreal, au elaborat acest model de model de afaceri durabil, pornind de la ideea că "inovarea modelului de afaceri care ia în considerare o abordare bazată pe o triplă linie de rezultate va fi mai durabilă în timp".   

Cum se completează 

Există nouă blocuri de construcție în fiecare dintre cele trei straturi și, de asemenea, pe fiecare dintre cele două straturi noi.  Joyce și Paquin au adăugat două straturi noi, continuând în același timp structura canvasului original. 

Al doilea strat este construit cu o abordare a mediului bazată pe gândirea ciclului de viață, iar al treilea strat promovează o abordare a părților interesate în ceea ce privește problemele sociale. S-ar putea să consideri acest instrument util, dar nu te simți obligat să completezi toate elementele constitutive ale straturilor libere dacă nu te ajută să înțelegi cum ar putea funcționa ideea sau produsul tău.  

Primul strat este cel economic, care se referă la rentabilitatea capitalului financiar.  

Acesta este modelul de afaceri tradițional utilizat în practică în întreaga lume. Un mod util de a începe este cu segmentele de clienți din partea dreaptă conectate la propunerea de valoare din centru. Detaliează cine ar fi utilizatorii tăi, cine ar fi clienții plătitori și întreabă-te dacă aceștia sunt aceleași persoane sau poate sunt diferite. În urma acestor întrebări, întreabă-te care este propunerea de valoare pe care le-o oferi, cu alte cuvinte, ce nevoi satisfaci sau cum îi ajuți să își rezolve problemele.  

Aceste două elemente sunt legate de relațiile cu clienții și de canalele tale. Câteva întrebări utile pentru a defini aceste puncte sunt: cum vei obține clienți? și cum vor găsi și cumpăra clienții ofertele tale?  

În partea stângă, sunt evaluate activitățile prin care modelul tau de afaceri va crea valoare: care sunt activitățile cheie pe care afacerea ta le desfășoară sau le va desfășura?  De exemplu, te concentrezi pe producția unui anumit produs sau mai degrabă pe marketing și distribuție? Ce fel de resurse sunt necesare pentru a realiza aceste activități? și ai nevoie de anumiți parteneri pentru ca modelul de afaceri să aibă succes?  

În cele din urmă, în partea de jos a canvasului, poți descrie valoarea economică. Identifică toate costurile necesare care apar pentru operațiunile tale. Pe de altă parte, ia în considerare modul în care modelul tău de afaceri face bani. Pe scurt, care este modelul de venituri?  

Al doilea strat al tabloului se concentrează pe aspectele de mediu ale modelului tău de afaceri.  

În centrul pânzei se află valoarea funcțională. Aceasta este o idee despre ce reprezintă ofertele în termeni de cantități fizice și se aplică cel mai bine ofertelor de produse. De exemplu, plănuiesti să vinzi litri de lapte ecologic pe zi. Dacă ideea ta nu poate fi descrisă în acești termeni, atunci nu ezita să lasi acest spațiu gol, deși te încurajăm să cercetezi impactul serviciilor digitale asupra mediului.   

În partea stângă a tabloului se evaluează impactul asupra mediului sau beneficiile pe care le generează producția de aprovizionare cu materiale, precum și aprovizionarea și externalizarea. Gândește-te la impactul asupra mediului al materialelor cheie pe care le utilizezi, cum ar fi clădirile, vehiculele sau infrastructura tehnologică.  O idee bună este să te gândesti la apă și energie pentru procesele de producție pe care le deții și ale furnizorilor tîi, sau poate altele asociate cu pierderea biodiversității sau a calității solului.  

În partea dreaptă, faza de distribuție și elementele de sfârșit de viață. Descrie impactul asupra mediului sau beneficiile pe care le are oferta ta odată ce aceasta a părăsit controlul tău, până când nu mai este utilizată sau este aruncată. Acest lucru se poate aplica produselor fizice, cum ar fi cărțile. Poate că ai în vedere un produs care este conceput pentru reutilizare, astfel încât te-ai putea întreba care a fost impactul deplasării produsului și cum reduci la minimum impactul negativ al fazei de utilizare.  

În partea de jos a pânzei se regăsește capturarea valorii pentru mediu și peisajele noastre. Întrebările care trebuie puse aici sunt: cum afectează negativ modelul nostru de afaceri mediul înconjurător și cum crește în mod pozitiv beneficiile sau reduce impactul negativ existent. Această componentă este cea mai importantă de pe pânză și poate fi utilizată fără celelalte elemente constitutive.   

Cum se utilizează secțiunea de mediu: Începeți de la centru

1) Valoarea funcțională: Este legată de volumul sau de cantitățile de produs. De exemplu: litri de lapte ecologic pe zi. Dacă ideea ta nu poate fi descrisă în acești termeni, atunci nu ezita să lași acest spațiu liber.  

În stânga:  

2) Materiale: pentru producători, materialele fizice sunt achiziționate și transformate pentru a crea mai multă valoare pentru client. Pentru furnizorii de servicii, materialele lor nu sunt neapărat predate clientului. Furnizorii de servicii consumă, de asemenea, materiale sub formă de consumabile, cum ar fi hârtia și gazul, și sub formă de active, cum ar fi calculatoarele, vehiculele și clădirile de birouri. Acesta este legat de resursele cheie din BMC  

3) Producție: pentru un producător, este vorba de procesele care transformă materia sau asamblează piesele într-un produs final. Pentru un furnizor de servicii: funcționarea unei infrastructuri IT, conducerea unei mașini sau încălzirea și ventilarea spațiilor de birouri și a punctelor de service.   

4) Aprovizionare și externalizare: Toate diferitele resurse materiale și activități de producție care nu sunt considerate ca făcând parte din activitatea principală. Un consumabil, cum ar fi apa, poate proveni dintr-o sursă prezentă într-un râu local. O idee bună este să te gândesti la apa și energia pe care le folosiți.  Antreprenorii care pot alege să folosească sau să se afle într-un spațiu care utilizează energie eoliană sau solară.  

În dreapta:   

5) Distribuție: Odată ce propunerea de valoare este gata de livrare, aceasta este distribuită prin canale prin diverse metode de transport în diverse soluții de ambalare. e tipul de transport, distanța parcursă, greutatea sau volumul transportat. Pentru furnizorii de servicii, deplasarea angajaților către clienți sau trimiterile poștale pot fi considerate parte a distribuției. Distribuția digitală are un impact asupra mediului.   

6). Faza de utilizare: impactul pe care îl are interacțiunea utilizatorului cu produsul sau serviciul dumneavoastră. Faza de utilizare include, de asemenea, aspecte relevante pentru întreținere și reparații. Pentru furnizorii de servicii, faza de utilizare necesită, de asemenea, consumul de lucruri și energie deși.  

7) Sfârșitul vieții începe atunci când utilizatorul alege să pună capăt consumului propunerii de valoare. Pentru produsele tangibile, există opțiuni precum refabricarea, recondiționarea, reciclarea, dezasamblarea, incinerarea sau eliminarea. Pentru furnizorii de servicii, sfârșitul duratei de viață se aplică la gestionarea activelor materiale descrise anterior.  

Termină în partea de jos:   

8 și 9) Impactul și beneficiile asupra mediului.  Enumeră dovezile care demonstrează că proiectul/activitatea ta afectează negativ mediul înconjurător și modul în care acesta crește în mod pozitiv beneficiile sau reduce impactul negativ existent. Această componentă este cea mai importantă de pe pânza de lucru și poate fi utilizată fără celelalte componente. Te încurajăm să cercetezi impactul serviciilor digitale asupra mediului.  

Cel de-al treilea nivel are în vedere modul în care oferi, creezi și livrezi valoare pentru societate, pentru oameni. 

În centrul canvasului apare întrebarea: cum creăm valoare pentru societate?  Poți lua în considerare apoi două părți interesate importante în extrema stângă, cu comunitățile locale, și apoi în extrema dreaptă, cu utilizatorul final.  O întrebare bună de pus este modul în care oferta ta poate îmbunătăți calitatea de viața.  

În continuare, poți lua în considerare cultura socială și amploarea de informare ca fiind întrebări importante pentru modelele de afaceri cu impact. Te poți întreba cum consolidezi cultura socială în mod pozitiv și care va fi scara impactului său social: Dacă acesta este limitat la o zonă geografică mică, cum poți crește scara de acoperire prin relații variabile și răspândite?  

După aceasta, este rândul celor două componente din partea stângă: guvernanța și angajații. Prima se referă la modul în care va funcționa afacerea ta în ceea ce privește transparența și structura organizațională. În secțiunea angajaților, ideea este de a înțelege care este rolul angajaților în cadrul afacerii. Aceste elemente pot fi dificil de luat în considerare în această etapă, dar în timp vor trebui să fie analizate cu atenție.  

În cele din urmă, partea de jos sintetizează din nou impactul și beneficiile sociale globale. Să sperăm că, în modelul tau de afaceri, beneficiile depășesc semnificativ cele negative.  

Cum se utilizează secțiunea socială 

Începeți de la centru:   

Această secțiune se referă la modul în care creezi valoare pentru societate. Valoarea socială exprimă modul în care un proiect/activitate are scopul de a oferi un beneficiu pentru părțile interesate. Scopul său este mai mare decât asigurarea propriei supraviețuiri economice. Misiunea acelui proiect/activitate ar trebui să contribuie la transformarea lumii într-un loc mai bun.  

 Extremitățile dreaptă și stânga:   

2. Comunități locale și furnizori: comunitatea în care operează proiectul/activitatea.  Comunitățile locale includ, de asemenea, furnizorii și comunitățile acestora.  

3. Utilizator final: Persoana care consumă propunerea de valoare este utilizatorul final.  

 O întrebare bună de pus este modul în care oferta noastră le îmbunătățește calitatea vieții.  

La stânga  

4. Angajați: Elementul angajat reprezintă condițiile de muncă și inițiativele de dezvoltare personală pentru persoanele care lucrează în cadrul proiectului/activității.   

5. Guvernanță: structura organizațională și abordarea conducerii - modul în care va funcționa afacerea dumneavoastră în ceea ce privește transparența și raportarea. O cooperativă, o întreprindere privată și o companie publică au toate structuri organizaționale și abordări diferite pentru a-și îndeplini misiunea.   

La dreapta  

6. Cultura societală: Cultura societală la care contribuie un proiect/activitate poate fi pozitivă, cum ar fi promovarea diversității și a responsabilității, sau valori negative, cum ar fi susținerea inechității sau a gândirii pe termen scurt.  

7. Scara de acoperire: care va fi amploarea impactului nostru asupra societății: Dacă se limitează la o zonă geografică restrânsă, cum puteți crește scara de acoperire prin relații variabile și extinse?  

Termină în partea de jos  

8&9) Impactul negativ și beneficiile sociale globale.  

Atunci când sunt analizate împreună, cele trei straturi ale modelului de afaceri fac mai explicit modul în care o organizație creează valori multiple: economice (propunerea de valoare), de mediu (valoarea funcțională) și sociale (valoarea societală). Ele pot fi citite fiecare independent sau suprapuse pentru a înțelege relațiile dintre cele trei segmente. De exemplu, costul și beneficiile modelului tău de afaceri au și un impact asupra mediului (pozitiv sau negativ) și un impact social asupra părților interesate.   

Newsletter-ul Startarium. Citește sinteza lunară direct pe e-mail